Azguz 105 Postad 1 Juli , 2014 Hej! Nu har jag fått koll på hur mitt elsystem i båten är dragen så jag kan börja planera att koppla in: Ctek D250S, smartpass och en Skyllermark batteriövervakare. I bilden nere har ni till vänster hur jag tänkt mig båda installationerna. I mitten med enbart batteriövervakaren och till höger hur det är idag. Innan jag beställer så är det ett par frågetecken som jag behöver ha svar på innan jag ger mig på detta: D+ kabeln från generatorn(den orangea på bilden), ska den vara orörd eller ska den bort när Cteksen installeras? Den svarta negativa från Ctek 250S. Vart ansluts den bäst? Ska den vara på någon särskild sida av shunten för batteriövervakaren? Ska den anslutas till Motor jord, på batteri förbrukning(innan shunt), eller på jordplint efter shunt? Eller kvittar det så det bara är korta möjligaste sladd? Röd kabel till batteriövervakaren. Har den en funktion för övervakningen av batterierna? Måste den sitta på batteriets + eller kan den flyttas till efter huvudsäkringen? Eller är det bara + till mätaren så jag även kan koppla in den på instrument i elpanelen? Sker all mätning över shunten? Skulle behöva hjälp med dessa frågor innan jag vågar göra mer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
moggep 27 Postad 1 Juli , 2014 Varför beställa batteriövervakaren från Skyllermarks? Det är ju en Nasa BM1, och den finns mycket billigare på andra ställen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 2 Juli , 2014 Snygg ritning... vilket program har du använt? Jag gissar att kabeln från generatorn ska vara kvar? Om jag visste vad du har för generator så kanske jag kan vara mer bestämd... Svarta negativa? Bra om du INTE kallar denna för "jord" eftersom elektriker använder ordet för 230V? Det är onödigt att blanda ihop systemen ens vid diskussion, tycker jag. Från batteriet anser jag det ska se ut så här; Minuspol - schunt - minusplint ( där allt annat sedan förgrenar sig från, en del försiktiga sätter en huvudbrytare också men observera då att batteriladdaren och övriga 7/24 förbrukare som länspump osv ska sitta mellan schunten och en ev huvudbrytare ) Pluspol - megastor säkring - plint 7/24 förbrukare på egna säkringar - huvudbrytare - plusplint ( direktiven säger att man inte behöver ha mega- säkring på startbatteri. Observera en finess som ctek talar om, har du en 230V laddare så kan tydligen deras Dual skicka laddström bakvägen till startbatteriet? Dual måste då anslutas mellan huvudbrytare och megasäkring. Jag skulle själv ansluta en separat liten laddare till startbatteriet, känns mer korrekt, för mig ) Ovan får du alltså lite svar? Eftersträva korta ledningar från ctek till plintarna vid batterierna. Man har aldrig fler kablar direkt på batteripolerna, allt kopplas på plintar efter säkring/schunt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Azguz 105 Postad 2 Juli , 2014 (redigerade) Tack för svar!Moggep: Det kanske blir en BM-1 istället. Funkis: ProfiCAD Vet inte märket på generatorn, får kika det. Den är på 50A iaf. Antagligen det som var original till volvo penta 2003 1987? Jag tror att generator känner av batterierna med den. Typ diodregulatorish? Då ska jag enbart använda termerna positiv och negativ framöver Jag kanske installerar huvusäkringar nära batterierna i ett senare skede. En sak i taget för annars blir det övermäktigt för mig! (Även inköpskostnader, blir mycket nu som är). Ritningen kommer göras om efter dagens tankar på följande: Bm-1 istället för Skyllermark. Blir en annan typ av Shunt. Bm-1 shunt monteras efter förbrukningsbatteriernas negativ och innan "säkringsplinten" för negativ. Startbatteriets negativ dras om till efter shunten(direkt på den). Den sida där BM-1 gul monteras. Varför inte till säkringsplint? Den sitter en bit bort i ett "kopplingsutrymme". Därifrån går huvudpositiv och huvudnegativ ner till batterier/skiljerelä(snart batterier och smartpass/250S). Bm-1s egna schema visar att det är OK. D250S negativ ritas in på "säkringsplint". Som ni ser nyttjar jag inte smartpassens non-critical. Den ska i ett senare skede kopplas med en positiv kabel, till en huvudsäkring och sen förgrenas till kyl. Men det är ett senare projekt. Vill få det som ritats nu att fungera först. Följdfrågor: Generatorns kabel, måste den vara kvar? D250S/smartpass fungerar ju som regulator därav jag frågar. Röd positiv till BM-1. Har den någon funtkion för övervakningen eller är det bara positiv för den ström som instrumentet behöver för att fungera? Saknar den funktion så kan den ju kopplas in varsom t ex. på elpanelen så den går att stänga av om så önskas. Hur grov bör negatvi från D250S vara? Den kommer löpa 1 meter, kanske mer men inte mer än 2 meter om den kopplas upp på säkringsplint. Redigerad 2 Juli , 2014 av Azguz Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 2 Juli , 2014 Generatorer har ibland en temperaturavkännare. Jag vet inte om det är det du har? Men isåfall gör den mer nytta vid batterierna är bredvid motorn... Olika temperaturer. Har själv aldrig haft en BM1 batterimätare, någon som har sådan vet nog? Grovhet brukar räknas så att du får en så liten förlust som möjligt i kabeln. En tiondels volt är acceptabelt i de flesta fall. Om du bara har 16kvadratare så blir det ca 0,2V vilket är lite mycket men funkar... Om du köper 4 m 25 kvadrat så har du rimliga förluster i kabeln tycker jag. (Jag räknar på 20 A i snitt men laddströmmen brukar snabbt gå ner under det. Så 16 kvadrat funkar det med) Positiv och negativ? Bra... Och plus & minus funkar det med... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 2 Juli , 2014 Och så kollar du in tråden "Koppla in solcell via generatorn?" Där kan man läsa om kablar från generatorn... Plus att det i grunden är samma fråga om minusplintar osv osv! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
moggep 27 Postad 2 Juli , 2014 Startbatteriets negativ dras om till efter shunten(direkt på den). Den sida där BM-1 gul monteras. Varför inte till säkringsplint? Den sitter en bit bort i ett "kopplingsutrymme". Därifrån går huvudpositiv och huvudnegativ ner till batterier/skiljerelä(snart batterier och smartpass/250S). Bm-1s egna schema visar att det är OK.Röd positiv till BM-1. Har den någon funtkion för övervakningen eller är det bara positiv för den ström som instrumentet behöver för att fungera? Saknar den funktion så kan den ju kopplas in varsom t ex. på elpanelen så den går att stänga av om så önskas. Så har jag kopplat min. Minus från startbatteriet till en minusplint efter shunten. Den röda kabeln har i allra högsta grad funktion för övervakningen. Utan drivspänning fungerar inte instrumentet och kan således inte mäta något. Den bör kopplas in till plus på förbrukarbanken, eller en plint i anslutning till den. Hursomhelst ska den kopplas in före ev huvudbrytare. Finns ingen anledning att sätta en brytare på den, då instrumentets strömförbrukning anges som "försumbar". Dessutom, glömmer du att slå på instrumentet så kan det inte mäta vad som händer med dina batterier. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Azguz 105 Postad 2 Juli , 2014 Tack tack! Då tror jag att jag är klar med hur min el ska dras om i båten med dessa 3 extra utrustningar. Se bifogad bild. Till höger hur det var och till vänster hur det blir: Ser det fungerande ut? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 2 Juli , 2014 Landströmsansluten laddare? Längst upp? Den måste på den icke brutna sidan av huvudsäkringen. Och det måste väl dual' en också om du har solcell via den? Jag ritar alltid ut var mina plintar finns så det blir lättare att se i schemar, det där med kartan och terrängen... "Om det är olikheter mellan kartan och terrängen, då gäller kartan!" Fänriken till rekryterna... Det tar tre månader innan alla inser att det är ett skämt bara... Hehe! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Azguz 105 Postad 2 Juli , 2014 Det är kopplat så redan idag och har väll varit så i 20 år. Jag tycker det är ganska händigt med att ha de där uppe så den får vara kvar, så länge, tills jag köper en CTek laddare. Använder min gamla orangea klassiker tills vidare. Blir en ansenlig summa nu för d250S, smartpassen och BM-1 an som det är nu. Sen tillkommer ju lite som någon kabel, nån kabelsko mm. Solcellen kopplas idag in på samma som landströmmen, men den ska jag dra ner en nu för till d250S. Jag har ritat in de plintar som finns på negativa sidan. På positiva sidan finns inga plintar idag faktiskt. Huvudledningarna är kopplade på regulatorn och huvudstrlmbrytarna, sen går en grov positiv upp till huvudsäkringen(en dvärgbrytar 2 polig) som grenas ut till två mindre kablar(ändå grova) som dels går till elpanelen och den andra till kylen. Den positiva plinten är således elpanelen. Iaf så är BM-1:an beställt och, med lite flyt, kommer den till helgen. Sen på måndag/tisdag så får jag hem mina ctek prylar. installerar därav troligen BM-1 i helgen och d250S+smartpass i veckan som kommer, klar i nästa helg! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Azguz 105 Postad 4 Juli , 2014 Då har jag varit i båten och hållit på från 16-19. Hjälper när man vet hur man ska göra Jag har kopplat in Bm-1:an och den fungerade kanoners. Inte lyckades jag förstöra något annat för allt fungerade Mina cteks kommer inte förens på måndag så dem kunde jag inte installera nu. Däremot drog jag de få nya kablarna som behövs nya: Positiva och negativa för solcellen(grova kablar pga utökning i framtiden). Negativa fick gå till säkringsplinten ist för jordplinten. Plomberade i ändarna. Negativ för cteksen till säkringsplinten. Den anslöts faktiskt till plinten så jag slipper ta bort panelen. Plomberades på andra sidan och drog fast så den inte riskerar komma åt någon krets. Positiv för Non-critical sellen upp till dvärgbrytaren. Ej inkopplad. Plomberad. Har inte kopplat om kyl till Non-critical och kopplat över oljepump till critical kretsen. Sker sen när cteksen är på plats, men nu när kablarna är där så är de bara en snabb koppling. Dragningen tar ju mest tid att få till snyggt I schemat här nere så visar jag hur det blev med bm-1:an. Gråa kablar i schemat är inte inkopplade än men dragna i båten. Negativ från cteken är svart dock eftersom den anslöts till jordplinten. När cteksen kommer är det, i princip, skruva bort 4 skruvar som håller skiljerelät. Skruva dit c-teksen på samma plats. Anslut samma kablar som var på skiljerelät till cteksen. Kläm dit lämplig sko på 1 kabel och så fungerar det systemet. Någon sko till och en enkel omkoppling för att få kylen på non critical också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Azguz 105 Postad 6 Juli , 2014 Då återstår en fråga om den gula kabeln mellan generatorn och fritidsbatteriet. Se bild nedan: Generatorn är en Paris Rohne, se bild: Enligt manualen till smartpassen, sida 6 tips 2, ska på generatorer med spänningsgivarkablar ska dessa kopplas till startbatteriet. Se manual nedan: http://www.ctek.se/Archive/ProductManualPdf/SMARTPASS_SV.pdf Frågan är, är detta en sån kabeln? Eller vad är det för kabel? Vad gör jag med den när d250s och smartpass är på plats? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sator 25 Postad 10 Juli , 2014 Hej! Jag har i våras gjort om generatorkretsen bed en batterifrånskiljare ( biltema) Har en valeo generator med en gul sensor kabel. Tidigar var den kopplad direkt till plus på generatorn. Monterade den direkt till startbatteriet. Fick omedelbums perfekt laddspänning. Pga den kompenserar spänningsförlusten fram till batteriet. Tog bort den gamla diodbryggan för att slippa spänningsförlust. Men, det slog mig senare att hade det varit korrekt installerat från början. Hade diod separatorn fungerat utmärkt. Nu gör även nya grövre kablar skillnad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawolf 382 Postad 10 Juli , 2014 (redigerade) Hej! Jag har i våras gjort om generatorkretsen bed en batterifrånskiljare ( biltema) Har en valeo generator med en gul sensor kabel. Tidigar var den kopplad direkt till plus på generatorn. Monterade den direkt till startbatteriet. Fick omedelbums perfekt laddspänning. Pga den kompenserar spänningsförlusten fram till batteriet. Tog bort den gamla diodbryggan för att slippa spänningsförlust. Men, det slog mig senare att hade det varit korrekt installerat från början. Hade diod separatorn fungerat utmärkt. Nu gör även nya grövre kablar skillnad. I stället för grövre kablar kan du lägga en schottkydiod med spänningsfall c:a 0.2 volt mellan den gula regulatorledningen och batteriplus. Det räcker med en schottkydiod för liten ström, laddströmmen går i andra ledare. Då höjs laddspänningen med samma c:a 0.2 volt på batteripolerna. Men se upp att du inte vräker på högre laddspänning än vad batteritypen mår bra av... Extragrova laddkablar från generatorn är rätt töntigt ifall man har generatorregulator med extern spänningsåterföring...... Redigerad 10 Juli , 2014 av Seawolf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 10 Juli , 2014 Och sedan så TROR jag att en del generatorer, med sin "spänningsbegränsare" (dvs regulator) också kan ha en givare för temperatur. Eller endast... Det kan också innebära något högre laddspänning, om batterierna står svalare än motorn, där det nog kan bli en 50 grader när man kört en längre stund? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 10 Juli , 2014 Och sedan så TROR jag att en del generatorer, med sin "spänningsbegränsare" (dvs regulator) också kan ha en givare för temperatur. Eller endast... Det kan också innebära något högre laddspänning, om batterierna står svalare än motorn, där det nog kan bli en 50 grader när man kört en längre stund? Det bör framgå av generatorleverantören vilken/vilka givare som finns. Och i USA så rekommenderar en del tillverkare av regulatorer att man byter ut standardregulaton mot en fristående. Sådana har ofta en bra funktionalitet, se tax Sterling mfl. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sator 25 Postad 12 Juli , 2014 Hej! Jag har i våras gjort om generatorkretsen bed en batterifrånskiljare ( biltema) Har en valeo generator med en gul sensor kabel. Tidigar var den kopplad direkt till plus på generatorn. Monterade den direkt till startbatteriet. Fick omedelbums perfekt laddspänning. Pga den kompenserar spänningsförlusten fram till batteriet. Tog bort den gamla diodbryggan för att slippa spänningsförlust. Men, det slog mig senare att hade det varit korrekt installerat från början. Hade diod separatorn fungerat utmärkt. Nu gör även nya grövre kablar skillnad. I stället för grövre kablar kan du lägga en schottkydiod med spänningsfall c:a 0.2 volt mellan den gula regulatorledningen och batteriplus. Det räcker med en schottkydiod för liten ström, laddströmmen går i andra ledare. Då höjs laddspänningen med samma c:a 0.2 volt på batteripolerna. Men se upp att du inte vräker på högre laddspänning än vad batteritypen mår bra av... Extragrova laddkablar från generatorn är rätt töntigt ifall man har generatorregulator med extern spänningsåterföring...... Mnja. Man behöver inte överdriva kanske. Men 6 kvadratmillimeter laddkabel, a nästan fem meter som fina marinan i Åkersberga hade installerat (nu mer än tio år sedan) är i det klenaste laget. Tycker jag iaf. Utan att dessutom utnyttja/använda sig av den gula sensor tåten. Har installerat 35 kvadrat idag. Lite överdrivet. men åt rätt håll.. Visst man kan inducera ett spänningsfall direkt vid generatorn. Men det är väl bara mer saker som kan krångla över tid? Det är väl inte jätte jobbigt att dra fram en 0,75 mm tåt fram till batteriet? Dyrt är det inte heller Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawolf 382 Postad 12 Juli , 2014 Hej! Jag har i våras gjort om generatorkretsen bed en batterifrånskiljare ( biltema) Har en valeo generator med en gul sensor kabel. Tidigar var den kopplad direkt till plus på generatorn. Monterade den direkt till startbatteriet. Fick omedelbums perfekt laddspänning. Pga den kompenserar spänningsförlusten fram till batteriet. Tog bort den gamla diodbryggan för att slippa spänningsförlust. Men, det slog mig senare att hade det varit korrekt installerat från början. Hade diod separatorn fungerat utmärkt. Nu gör även nya grövre kablar skillnad. I stället för grövre kablar kan du lägga en schottkydiod med spänningsfall c:a 0.2 volt mellan den gula regulatorledningen och batteriplus. Det räcker med en schottkydiod för liten ström, laddströmmen går i andra ledare. Då höjs laddspänningen med samma c:a 0.2 volt på batteripolerna. Men se upp att du inte vräker på högre laddspänning än vad batteritypen mår bra av... Extragrova laddkablar från generatorn är rätt töntigt ifall man har generatorregulator med extern spänningsåterföring...... Mnja. Man behöver inte överdriva kanske. Men 6 kvadratmillimeter laddkabel, a nästan fem meter som fina marinan i Åkersberga hade installerat (nu mer än tio år sedan) är i det klenaste laget. Tycker jag iaf. Utan att dessutom utnyttja/använda sig av den gula sensor tåten. Har installerat 35 kvadrat idag. Lite överdrivet. men åt rätt håll.. Visst man kan inducera ett spänningsfall direkt vid generatorn. Men det är väl bara mer saker som kan krångla över tid? Det är väl inte jätte jobbigt att dra fram en 0,75 mm tåt fram till batteriet? Dyrt är det inte heller Den där gula tåten skall anslutas till batteribankens pluspol, enligt t.ex. Volvo Pentas installationsanvisningar. Avsikten med detta är att då elimineras det spänningsfall på några tiondels volt som kan uppstå i generatorns pluskabelanslutning, eftersom generatorns regulator därmed kommer att reglera spänningen på batteripolen och inte på generatorplus. Har man otur kan vibrationer göra att en övergrov pluskabel på generatorn skapar utmattingsprott på generatorns anslutningsskruv. Med andra ord: den övergrova kabeln är helt meningslös. Åtskilliga generatorer på marinmotorer är inställda på att ge 14.2 - 14.4 volt, och detta även om man sätter spänningsavkänningen på batteripolen. Detta är i minsta laget för att få full laddström till batteriet. Sätter man i det läget in en (eller i värsta fall två) schottkydiod för några kronor i spänningsavkänningen kan man få upp laddspänningen till fullo. Den som kör länge med motor och är rädd för överladdning, kan sätta in en kortslutningsbrytare över schottkydioderna, så att allt blir "standard" med den sluten. Och alltihop detta utan att man har lurats att skruva dit grova kablar, som inte ens kommer i närheten av att medföra samma laddning. Tillförlitligheten hos schottkydioder är knappast den svaga länken i sammanhanget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Azguz 105 Postad 13 Juli , 2014 Hej! Jag har i våras gjort om generatorkretsen bed en batterifrånskiljare ( biltema) Har en valeo generator med en gul sensor kabel. Tidigar var den kopplad direkt till plus på generatorn. Monterade den direkt till startbatteriet. Fick omedelbums perfekt laddspänning. Pga den kompenserar spänningsförlusten fram till batteriet. Tog bort den gamla diodbryggan för att slippa spänningsförlust. Men, det slog mig senare att hade det varit korrekt installerat från början. Hade diod separatorn fungerat utmärkt. Nu gör även nya grövre kablar skillnad. I stället för grövre kablar kan du lägga en schottkydiod med spänningsfall c:a 0.2 volt mellan den gula regulatorledningen och batteriplus. Det räcker med en schottkydiod för liten ström, laddströmmen går i andra ledare. Då höjs laddspänningen med samma c:a 0.2 volt på batteripolerna. Men se upp att du inte vräker på högre laddspänning än vad batteritypen mår bra av... Extragrova laddkablar från generatorn är rätt töntigt ifall man har generatorregulator med extern spänningsåterföring...... Mnja. Man behöver inte överdriva kanske. Men 6 kvadratmillimeter laddkabel, a nästan fem meter som fina marinan i Åkersberga hade installerat (nu mer än tio år sedan) är i det klenaste laget. Tycker jag iaf. Utan att dessutom utnyttja/använda sig av den gula sensor tåten. Har installerat 35 kvadrat idag. Lite överdrivet. men åt rätt håll.. Visst man kan inducera ett spänningsfall direkt vid generatorn. Men det är väl bara mer saker som kan krångla över tid? Det är väl inte jätte jobbigt att dra fram en 0,75 mm tåt fram till batteriet? Dyrt är det inte heller Den där gula tåten skall anslutas till batteribankens pluspol, enligt t.ex. Volvo Pentas installationsanvisningar. Avsikten med detta är att då elimineras det spänningsfall på några tiondels volt som kan uppstå i generatorns pluskabelanslutning, eftersom generatorns regulator därmed kommer att reglera spänningen på batteripolen och inte på generatorplus. Har man otur kan vibrationer göra att en övergrov pluskabel på generatorn skapar utmattingsprott på generatorns anslutningsskruv. Med andra ord: den övergrova kabeln är helt meningslös. Åtskilliga generatorer på marinmotorer är inställda på att ge 14.2 - 14.4 volt, och detta även om man sätter spänningsavkänningen på batteripolen. Detta är i minsta laget för att få full laddström till batteriet. Sätter man i det läget in en (eller i värsta fall två) schottkydiod för några kronor i spänningsavkänningen kan man få upp laddspänningen till fullo. Den som kör länge med motor och är rädd för överladdning, kan sätta in en kortslutningsbrytare över schottkydioderna, så att allt blir "standard" med den sluten. Och alltihop detta utan att man har lurats att skruva dit grova kablar, som inte ens kommer i närheten av att medföra samma laddning. Tillförlitligheten hos schottkydioder är knappast den svaga länken i sammanhanget. Till kärnfrågan. I samband med smartpass och 250S, måste man koppla denna kabel på speciellt sätt? Orsaken att jag frågar är ju att dessa apparater tar ju över kontrollen för vad som levereras till batteribanken, så det sker ju inte längre via generator och batteri. Eller, ja, jo det kommer ske på startsidan, men inte förbrukningssidan... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawolf 382 Postad 13 Juli , 2014 (redigerade) Hej! Jag har i våras gjort om generatorkretsen bed en batterifrånskiljare ( biltema) Har en valeo generator med en gul sensor kabel. Tidigar var den kopplad direkt till plus på generatorn. Monterade den direkt till startbatteriet. Fick omedelbums perfekt laddspänning. Pga den kompenserar spänningsförlusten fram till batteriet. Tog bort den gamla diodbryggan för att slippa spänningsförlust. Men, det slog mig senare att hade det varit korrekt installerat från början. Hade diod separatorn fungerat utmärkt. Nu gör även nya grövre kablar skillnad. I stället för grövre kablar kan du lägga en schottkydiod med spänningsfall c:a 0.2 volt mellan den gula regulatorledningen och batteriplus. Det räcker med en schottkydiod för liten ström, laddströmmen går i andra ledare. Då höjs laddspänningen med samma c:a 0.2 volt på batteripolerna. Men se upp att du inte vräker på högre laddspänning än vad batteritypen mår bra av... Extragrova laddkablar från generatorn är rätt töntigt ifall man har generatorregulator med extern spänningsåterföring...... Mnja. Man behöver inte överdriva kanske. Men 6 kvadratmillimeter laddkabel, a nästan fem meter som fina marinan i Åkersberga hade installerat (nu mer än tio år sedan) är i det klenaste laget. Tycker jag iaf. Utan att dessutom utnyttja/använda sig av den gula sensor tåten. Har installerat 35 kvadrat idag. Lite överdrivet. men åt rätt håll.. Visst man kan inducera ett spänningsfall direkt vid generatorn. Men det är väl bara mer saker som kan krångla över tid? Det är väl inte jätte jobbigt att dra fram en 0,75 mm tåt fram till batteriet? Dyrt är det inte heller Den där gula tåten skall anslutas till batteribankens pluspol, enligt t.ex. Volvo Pentas installationsanvisningar. Avsikten med detta är att då elimineras det spänningsfall på några tiondels volt som kan uppstå i generatorns pluskabelanslutning, eftersom generatorns regulator därmed kommer att reglera spänningen på batteripolen och inte på generatorplus. Har man otur kan vibrationer göra att en övergrov pluskabel på generatorn skapar utmattingsprott på generatorns anslutningsskruv. Med andra ord: den övergrova kabeln är helt meningslös. Åtskilliga generatorer på marinmotorer är inställda på att ge 14.2 - 14.4 volt, och detta även om man sätter spänningsavkänningen på batteripolen. Detta är i minsta laget för att få full laddström till batteriet. Sätter man i det läget in en (eller i värsta fall två) schottkydiod för några kronor i spänningsavkänningen kan man få upp laddspänningen till fullo. Den som kör länge med motor och är rädd för överladdning, kan sätta in en kortslutningsbrytare över schottkydioderna, så att allt blir "standard" med den sluten. Och alltihop detta utan att man har lurats att skruva dit grova kablar, som inte ens kommer i närheten av att medföra samma laddning. Tillförlitligheten hos schottkydioder är knappast den svaga länken i sammanhanget. Till kärnfrågan. I samband med smartpass och 250S, måste man koppla denna kabel på speciellt sätt? Orsaken att jag frågar är ju att dessa apparater tar ju över kontrollen för vad som levereras till batteribanken, så det sker ju inte längre via generator och batteri. Eller, ja, jo det kommer ske på startsidan, men inte förbrukningssidan... I det fallet låter man den gula spänningsavkännaren gå till startbatteriets pluspol. Redigerad 13 Juli , 2014 av Seawolf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Azguz 105 Postad 29 Juli , 2014 (redigerade) För att avsluta tråden bifogar jag här ett elschema hur det i slutändan blev kopplat: Installationen skiljer sig på en punkt från manualen och det är att kabeln från huvudbrytaren på startsidan går till botten-vänster på D250S och inte till toppen-vänster på smartpassen. Orsaken är att bläcket och båda kabelskorna byggde så mycket att skruven inte tar gäng. Alternativt kan man ju plinta ihop generatorn och kabeln från brytaren på en plint och sen dra en kabel från plinten till smartpassen om man prompt vill ha dem på samma. Eller klämma ihop dem i samma kabelsko men det är ju lite dåligt. Notera även(för den som söker stöd i tråden senare) att den äldre AMP-mätaren efter huvudsäkringen inte mäter non- critical kretsen efter ändringen men eftersom jag installerat en BM-1 så spelar det ingen roll. Skulle BM-1 gå sönder så kan jag ha koll på vad criticalkretsen drar genom att stänga av alla non-criticals. Svar på mina frågor: D+ kabeln(spänningsgivarkabel) från generatorn(den orangea på bilden) ska monteras på startbatteriet när man har d250s och smartpass. Den svarta negativa från Ctek 250S kan installeras på jordplint. Röd kabel till batteriövervakaren. Den bör nog sitta direkt på batteriet eftersom den mäter spänning på förbrukningsbatteriet, men också ger ström till enheten. Den bär alltid vara inkopplad på batteriet direkt och alltid på för att kunna monitera batterierna hela tiden för annars måste den "lära om sig" varje gång den annars startas. Redigerad 29 Juli , 2014 av Azguz Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Azguz 105 Postad 29 Juli , 2014 (redigerade) Värt att påpeka för den som installerar är att det är en viss fördröjning i systemet innan systemet reagerar på input. T, ex så tar det några sekunder från det att jag kopplat in solcellen innan BM-1 visar att laddning sker. Så är det i systemet, står i manualen hur det fungerar. Den här videon är bra för den som vill veta hur systemet fungerar: https://www.youtube.com/watch?v=aN6oF-wj9XQ Något som inte är tydligt i manualen eller på nätet är att det finns en fast jordkabel med sko på SMARTPASSEN som ska kopplas till topp-höger jord på d250S:en, samma som systemjord går till. Redigerad 29 Juli , 2014 av Azguz Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 29 Juli , 2014 Och jag själv är lite onödigt försiktig men jag tycker inte det är så mycket jobb att avsäkra allt som kopplas mot batterierna. Kopplar du i framtiden solpanel till Dual kommer denna ju att ändras till efter huvudbrytaren? Men stort tack för din tråd, lärorikt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Azguz 105 Postad 29 Juli , 2014 Och jag själv är lite onödigt försiktig men jag tycker inte det är så mycket jobb att avsäkra allt som kopplas mot batterierna. Kopplar du i framtiden solpanel till Dual kommer denna ju att ändras till efter huvudbrytaren? Men stort tack för din tråd, lärorikt! Håller med om att det inte är fel att säkra av ordentligt! Det skulle onekligen inte skada med huvudsäkringar mellan varje batterikrets och huvudbrytarna. Så står också i manualen på sida 75 att så krävs för att följa ISO 10133. I höst/vinter/vår ska båten upp för underhåll och här kommer targabåge med solceller monteras. I samband med det kommer solcellerna säkras av och då kopplar jag nog in stora säkringar mellan batteri och huvudbrytarna i mitt elschema. Typ någon sån här: Jag har funderat på det där men jag tror jag har huvudbrytarna kvar där de är så inget sitter på batterierna förutom BM-1:an om jag stänger av huvudkranarna. Jag har ju dvärgbrytarna efter CTEKSEN om jag typ lämnar båten en längre period, kanske under vinteruppställningen mm. En gång per år ska de klara av i så fall. Sen har jag individuella switchar på all förbrukning därefter också... Ja, kul att det uppskattas! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser