Gå till innehåll
onsdag 12 februari 2025
skipjack

Masthöjd - Bianca 27?

Rekommendera Poster

Hej. Googlat och sökt men har ingen framgång. Antingen så är jag helt blind eller så finns inte uppgifterna... masthöjd på Bianca 27? Någon som vet?

Köpt båten helt nyligen och förre ägaren visste inte. Riggen är i aluminium, båten byggd -69. Om det är originalriggen på vet jag inte heller.

Ska segla hem den i höst och där är en mängd broar i vägen.

/Skipjack

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till en av de mest charmerande båtar som finns!

Själva masten ska vara 10m sen är det väl 1,5 m till vattenytan.  Men 69 kan det ha varit trämast och som sen har bytts ut. Min trämast gick av så jag letade efter en mast till Maxi 84 som skulle passa. Hittade en komplett med bra segel mm. Fick hem men tyckte den verkade lång så jag mätte, den var drygt 11 m. Fanns tydligen en lake-rigg till 84:an och det är den jag har. Tror inte det kommer att leda till några hastighetsrekord men man vet aldrig.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ta en bild på lite avstånd, kanske 40-50 meter bort, och rakt från sidan. Man ska se hela masten och hela bommen. Mät bommen i verkligheten och mät sen bommens längd i bilden. Genom att dela bommens verkliga längd med den uppmätta längden in bilden får man fram en skalfaktor. Mät nu mastens längd i bilden, och multiplicera med skalfaktorn. Då får du fram mastens verkliga längd.
Men det förutsätter som sagt att bilden är tagen på längre avstånd så att inte perspektivförkortning förekommer i nån större utsträckning.
Lägg sen till mastfotens höjd över vattnet - den kan du mäta direkt med tumstock eller måttband.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade samma funderingar på min båt förra sommaren.

Tog helt enkelt ett snöre och satte fast i ett av fallen. Hissade upp till det tog i blocket. sträkte nre snöret tills det tog i vattenytn. När jag firat ner snöret mätte jag det och la till lite för avståndet upp till vindex mm. 

Visst - det blir en aning längre pga vinkeln från masten och ut till relingen, men det kan ju va bra att ha några cm marginal.

Jag om någon skulle veta hur lång en mast till en Bianca 27 är. Jag har byggt en sån trämast och efter ett antal år köpte jag en ny aluminiummast. Fast det var i början av 1970-talet och i mitten på 1980-talet, så jag kommer inte ihåg. :huh:

Det värsta är att jag redan glömt bort hur högt över havet masttoppen på min nuvarande båt befinner sig också. :wacko: fast å andra sidan är det ju enkelt att mäta.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej å tack! Vilka bra tips! Att man inte tänkte på detta. /Skipjack

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förlåt, ja, från vattenytan! Tänker att masten i sig är runt 10 m då. Gick på Toaens metod. Funkade hur bra som helst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förlåt, ja, från vattenytan! Tänker att masten i sig är runt 10 m då. Gick på Toaens metod. Funkade hur bra som helst.

Katten - jag skulle inte sålt min Bianca 27. När jag läste att din mast från vattenlinjen var 11,3 meter kom jag på att min bara  är 11,2 meter över vattenlinjen.  :(

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo men 11,3 verkar riktigt, original trämast är ju 10 m och det är alltså 1,3 m till däck. Vilket betyder att jag har 12,8m masthöjd! Det du Toaen!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...