Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
HenrikMikael

Växel fastnat i backläge VP 290 DP

Rekommendera Poster

Jag har ett VP 290 DP som jag av någon anledningen inte kan få ur backväxeln. Frikopplingsknappen på reglaget hoppar inte ut fullt ut utan stannar halvvägs. Jag har fått tipset att med hjälp av en polygrip dra ut knappen på reglaget med förhoppning att den bara kärvat men inte fått det att funka.

Ett annat tips jag läst mig till är att det kan vara växlingsvajern? Om det är den går det då att åtgärda om man öppnar luckan som täcker på drevet eller?

Tacksam för tips

/Micke

IMG_0475.MOV

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För tydligande: Går det att åtgärda med båten i vatten. Hörde att det skulle ta 15 min att åtgärda. Kruxet är att inget båtvarv har "tid" under dessa veckor så jag fudnerade på om det gick att öppna locket och åtgärda ståendes i vattnet? Om det nu är detta problem. Vad tror ni?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du öppnar/tar bort luckan över växelmekanismen på drevet så kan du enkelt koppla bort växelvajern från växelmekanismen, då kan du ju i alla fall konstatera om det är i vajern eller i drevet felet sitter. Med vajern bortkopplad ska du med handen kunna koppla om drevet mellan fram-friläge-back, om du samtidigt snurrar på en av propparna så märker du om det fungerar.

//Roger

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stort tack Roger.

Nu blir jag och familjen hoppfulla igen. Lite extra kroppsfett på mig innan jag ställer mig i vattnet och provar :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med Roger. Kolla det först så vet du om det är vajern eller inte. Jag hade problem att få i backen och bytte vajer och nu glider växlarna i mjukt och enkelt.

Bytte vajern på land men vid akut problem tror jag det är möjligt att göra det i vattnet. Men då måste vattnet vara klart så man ser vad man gör för det räcker inte med enbart känsel.

Jag drog ur den gamla vajern inifrån och ut (dvs drog ute vid drevet och tryckte på inifrån motorutrymmet. Knöt och tejpade fast ett starkt snöre i änden på gamla vajern innan jag drog ut den. Sen knöt och tejpade jag fast nya vajern i snöret och drog in den utifrån och in. Det knepiga var att få ut gamla vajern, där behövde vi vara två. Den nya drog jag in själv. Snöret måste vara starkt så du inte kan dra av det... Det jag använde var 2-3 mm tjockt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Glömde...

Har du badbrygga bör du kunna ta bort luckan och koppla bort vajern utan att behöva doppa något mer än armarna. Skönt med tanke på vattentemperaturen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...