K-MZ 1 Postad 30 Juni , 2014 Hej Jag har tagit mig vatten över huvudet är jag rädd för men som jag är säker på att jag kommer slutföra om det så tar 5 år. För att kunna följa projektet har jag startat en blogg om projektet, eller ska jag snarare säga dagbok. Projektet då. Det är en Fiberform 23HT från 1980 som både gått på grund och sjunkit. Nu är all inredning urriven och jag tog över henne iprincip Gratis så jag kunde inte säga nej drömmare som jag är. Ni som är som jag kan gå in och läsa och bli avskräckta. Jag gissar att det kommer bli billigare om jag knatat ner på båtmässan och slantat upp, men resan är en del av färden säger man så... Adressen till boggen är http://fiberform.blogg.se Med vänlig hälsning, Z Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 30 Juni , 2014 Din varning kom för sent - alldeles försent - mer än 50 år försent. Under de 50 åren har jag kommit fram till att båtar är inget intresse - det är en sjukdom. En förbaskat trevlig sjukdom Hade du frågat mig - innan du tog dig ann ditt projekt, så hade jag kunnat avråda dig - vad nu det hade gjort för nytta!? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
K-MZ 1 Postad 30 Juni , 2014 Jo nog är det en sjukdom. Jag tillbringar hela dagarna med att skruva båt åt andra så jag vet att det ligger minst 3-4 tusen timmar på att färdigställa ett sådant projekt och det kommer inte att betala sig om man säljer båten sedan. Samtidigt är det så att nu har man alla chanser i värden att bygga båten så den passar mig. Med vänlig hälsning, Z Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 487 Postad 1 Juli , 2014 Har du familj? Det finns många "skijsmässobåtar", jag känner till två bland mina närmaste vänner. Tänk på dina nära och kära lite lite mer än på projektet och var lyhörd så går det säkert bra. Det ska bli intressant att följa renoveringen. Skriv gärna någon rad då och då här på MG också. Stort lycka till! Mackey PS "Resan är en del av målet", dvs. vägen fram till slutmålet är också viktig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 1 Juli , 2014 Ta den tid det tar och glöm inte att ta semester från projektet ibland. Har man bråttom kan valen man gör bli mindre bra. Planera eldragningar innan du börjar montera in den nya inredningen. Du vinner mycket på att lägga kablarna i rör och sedan sätta allt på plats. Du har chansen att få en båt precis som du vill ha den - följer! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 718 Postad 1 Juli , 2014 (redigerade) Ser ut att bli ett intressant projekt. Och värsta hopplöshetskänslan brukar gå över när man städat ut allt skräp och rivit bort det som inte går att använda. Min erfarenhet är att ju tomare skal man börjar från desto lättare är det att få allt som man vill. Eller som någon en gång sade om båtbyggande: "Om man köper en båt så får man en sån som man köper, om man bygger själv får man en sån som det blev" :-) Planering sittandes på plats i båten med skissblock och mätgrejor till hands är min favoritmetod. Då behöver man inte ta tillbaka allt man drömt om vid skrivbordet. Redigerad 1 Juli , 2014 av Faderullan 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Milbow 1 Postad 1 Juli , 2014 Grymt! Själv har jag en jordhög på tomten som jag har bestämt att jag ska lyckas sprida ut. Jag är en sån som drömmer om såma här projekt, men knappt klarar av att jämna till tomten på 600kvm. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 1 Juli , 2014 Visst är det kul att skruva, och inget man behöver motivera med att det blir som man vill ha det i stället för färdigköpt. Blir alltmer övertygad om att det är en form av konstnärligt skapande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wiktosson91 0 Postad 10 Augusti , 2014 har haft ett liknande projekt själv detta året sjukt kul då jag inte har mycket alls kvar! bara att kämpa. roligt när det är klart. lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser