bixfeldt 0 Postad 30 Juni , 2014 Jag har en Garmin GPSMap 182C men har även köpt eniros "På sjön", som jag tycker är en ganska bra app. Men då man skapar en rutt från A till B (oavsett om det är i GPS:en eller i Eniros app) så visas bara en rak linje mellan punkterna. Inte hur man ska navigera i vattnet mellan öar, grund m.m. OK att man inte ska lita blint på de digitala varianterna (kör med papperssjökort också) men jag kan ju anse att det är märkligt om alla rutter visas som ett rakt streck fågelvägen istället för en guidad tur genom vattnet. Har jag missförstått något eller ska det vara på det sättet, att det bara visas en rak linje rakt över hela kartan mellan de punkter jag har i rutten? Mycket tacksam för svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 30 Juni , 2014 En RUTT består av ett antal BRYTPUNKTER, varje brytpunkt läggs där det är dags att ta en ny kurs. Således får man ett antal raka "kursben" att navigera efter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 372 Postad 30 Juni , 2014 Appen, och andra varianter på sjökort, vet ju inte hur båten begränsar valet av rutt. En gummibåt med ett djupgående på ett par decimeter kan färdas över grundområden där en segelbåt med 180 cm djup köl inte har en chans att passera. Båtens förare är också en begränsande faktor som appen inte kan känna till. En förare kanske är bekväm med att navigera genom trånga passager medan en annan vill ha gott om utrymme. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bixfeldt 0 Postad 1 Juli , 2014 En RUTT består av ett antal BRYTPUNKTER, varje brytpunkt läggs där det är dags att ta en ny kurs. Således får man ett antal raka "kursben" att navigera efter. Ja det tycker jag låter logiskt, åtminstone på äldre eller mindre sofistikerade GPS:er. Nyare varianter, som man även använder till att styra autopiloten med på en båt visar dock exakt exakt hur man ska åka. Man anger i dessa vilket djup båten har och ibland även vilket djup som man själv vill ha som minsta tillåtna djup. Nu ingick GPS:en i båtköpet jag gjorde för ett år sedan så jag vet tyvärr varken årsmodell eller i vilken prisklass den ligger i. Jag kanske måste byta upp mig till en nyare/dyrare variant för att få rutten automatiskt uträknad. Tack för era svar!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bixfeldt 0 Postad 1 Juli , 2014 Appen, och andra varianter på sjökort, vet ju inte hur båten begränsar valet av rutt. En gummibåt med ett djupgående på ett par decimeter kan färdas över grundområden där en segelbåt med 180 cm djup köl inte har en chans att passera. Båtens förare är också en begränsande faktor som appen inte kan känna till. En förare kanske är bekväm med att navigera genom trånga passager medan en annan vill ha gott om utrymme. Det blev ett svar till dig under Lasse-L:s kommentar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 24 Juli , 2014 (redigerade) Det låter som TS har vant sig med bil GPSen. Men du är inte helt fel ut,det finns en liknande funktion i vår Garmin 4008. Men först måste man programmera djup,höjd och vilken säkerhetsmarginal man vill ha från hinder och land. Jag har för mig att den funktionen heter autoguide. http://support.garmin.com/support/searchSupport/case.faces?supportPage=GPSMAP%201020&caseId=%7Bbb783780-4d07-11dc-4733-000000000000%7D&locale=en_US Redigerad 24 Juli , 2014 av happysix Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 24 Juli , 2014 Funktionen finn i Navionics app (köp till). Kul grej men man måste editera en del för att det ska bli en säker rutt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser