Gå till innehåll
onsdag 29 januari 2025
Riro

Lägga till vid Ängsö slott?

Rekommendera Poster

Är det någon som vet om och vart man kan lägga till i närheten av Ängsö slott på Ängsö SO om Västerås. 

Jag sticker 1,60 och undrar om någon med det djupgåendet lagt till där då det för mig är okända vatten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Kyrkviken är fin.

Det är ganska bråddjupt.

En kompis med Maxi mixer är dit ibland och den sticker 1,8 om jag inte missminner mig.

Men håll nära Ängsö det ligger en grynna vid holmarna utanför.

Det är gott om öglor i berget att du får två stävöglor samt spring överallt. Och bra ankarbotten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul med Engsö slott. Jag har några vänner som bor där och tittar man på gamla tavlor kan man se landhöjningen väldigt tydligt. Där det idag nästan är ängar ligger på dessa tavlor stora båtar. Troligen hade det alltså varit lättare att lägga till på 1700-talet...

Om de har visning på slottet är det kul (läskigt tycker mina barn) att titta ned i fängelsehålan. Greven på Engsö hade förr så kallad "hand- och halsrätt", dvs. möjligheten att själv bestämma lämpliga straff, även dödsstraff, och man kan ana hur obehagligt det måste varit att sitta nere i hålan utlämnad till någons godtycke.

/frejo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sen ska man gå runt kyrkan ett antal varv dååå händer de grejor...

Fast minnet sviker, jag har inte varit där sen jag var pöjk på 70talet men det var spännande ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...