Gå till innehåll
lördag 22 februari 2025
Platon

Vilket vindregister - Vad kan jag förvänta mig

Rekommendera Poster

Hej

Har nyligen blivit seglare och gjort några turer med familjen i vindar runt 3-5 m/s. Så långt allt lugnt och det har varit en positiv upplevelse för alla. Nu nalkas semester och lite längre turer i Blekinge skärgård och tänkte därför höra mig för med vilka vindar jag ska se upp, eller helt enkelt inte gå ut i eftersom jag är relativt ovan men har hyfsad koll på trim etc,dvs plana segel vid hårdare vind samt krumma masten och spänna Cunningham, uthal, rulla in genuan.

Kort sagt, jag tror mig i teorin veta vad jag kan göra med trimmen vid ökande respektive minskande vind men vilket vindregister pratar vi om? Det vet jag inte eftersom jag inte praktiserat teorin särskilt mycket vilket gör mig till en sann bryggseglare.

Båten: 7.5 m,Depl 1.7 ton

Segelställ: Rullgenua 18m2 

Stor: 12 m2, två rev , kan numera revas från brunn

Rigg : 7/8

Fall neddragna till brunn

 

Är bara ute efter familjesegling, fru som är intresserad samt tre barn ska med också.

 

MVH/Bryggseglaren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vindstyrka är inte hela sanningen, vindriktningen är också avgörande. Upp till 8 m/s är det rätt bekväm resa, över kan det bli stökigt på kryss. Det man kan göra vid högre vindstyrkor är att enbart rulla ut genuan och segla undanvind. Båten beter sig bra och risken att få en bom i huvudet är lika med noll. Upp till tolv m/s med enbart genua i undanvind är inga som helst problem.

 

Har ni tid, och det kommer blåsa ordentligt en dag - stanna kvar i hamn. Jag har alltid extra burkmat etc så jag klarar 2-3 dagar i hamn i händelse av dåligt väder. Burkmat, extra vacuumpackat bröd för ugnen, juice, mineralvatten, pålägg på tub, pasta, ris mm så man klarar sig.
Ska vara kul och trevligt att vara ute tycker jag.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Håller med Peter_K om nästan allt.

 

I öppen sjö blir vågorna stora (ca 2 m) redan vid 9 m/s, inte så att det blir obekvämt att ta dem från sidan eller bakifrån, men så att det kan kännas "skrämmande" om man inte är van.

 

Inomskärs är vågorna normalt inget problem, men det finns ju inte så mycket inomskärs i Blekinge.

 

Det är jätteskönt att ligga still någon eller några dagar om vädret är dåligt, men samtidigt vill jag rekommendera dig att reva storen och inte rulla ut mer än halva genuan och gå ut i 9 - 11 m/s bara för att se att det funkar att reva och känna på hur det är. Det är bättre att göra detta planerat den första gången än att plötsligt inse att "oj vad det blåser" och aldrig ha varit ute i hårt väder tidigare.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att ligga en extra dag i hamn eller vid en ö är aldrig fel om man har förnödenheter så det räcker.

 

Vad gäller vilka vindar du skall se upp med så var det någon som en gång sa:

Funderar du på om det blåser för mycket för att gå ut, då blåser det för mycket.

Funderar du pa om du skall reva, så är det dags att reva.

 

Sedan håller jag med Mackey om att du borde gå ut och testa hårda vindar under ordnade former. Ta då gärna med någon som har erfarenhet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hanöbukten kan vara ganska jobbig när det blåser. Sjön blir konstigt krabb och svårförutsägbar. Har bara varit tvungen att söka nödhamn en enda gång (hittills) och det var på väg från Hanö till Utklippan. Det var inte vinde utan vågorna som gjorde att jag inte orkade styra mer än en timme åt gången då.

Vi hamnade då i Karlskrona vilket absolut var värt två dagars uppehåll. Är det mindre bra väder så kan du hålla dig inomskärs i den fina lilla skärgård som finns vid Karlskrona. Torshamn var fantastiskt tex.

Utklippan har vi fortfarande kvar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kloka ord som vanligt, man tackar.

Kommer gå på att hellre sätta för lite segel och sedan öka, istället för tvärtom.

Har övat på att reva i lugna förhållanden så det funkar men blir kanske mer "stressigt" när det brallar i. Jag och frugan har tänkt att gå ut en kväll själva för att känna på +8 m/s. Torde ju vara relativt bekvämt med halv genua och revad stor. Blåser det riktigt pung så åker väl rullen in då och om det är slör åker storen istället.

Hanöbukten får vänta. Kommer gå mot Torhamn - Stenshamn samt västerut till Tjärö via insida Aspö och Hasslö. Det mesta är då relativt inomskärs med många ställen att nödlanda på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Öva ännu mer på revningen, särskilt att reva storen.

Och att reva rullgenuan kan oxå vara svårt om det tar i o blåser, genuan vill gärna korva upp sig nertill så seglet får väldigt dålig form. Att reva enbart rullen och inte storseglet brukar vara dåligt. Är det rejäl blåst som ökar kan det vara vits att börja reva storen innan det blir för våldsam blåst, o fortsätta med rullen sen.

Förutom att reva storen kan man släppa upp bommen så man "spiller" vind i seglets överdel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du gör klokt i att öva segling i hård vind under kontrollerade former, men kom ihåg att den träningen är till för om ni överraskas av hårt väder. Vet ni att det kommer att blåsa 14-15 eller mer så gå inte ut om ni inte absolut måste. Bättre att ligga stilla en dag till i en skyddad hamn och vänta ut den värsta blåsten.

 

När ni kryssar mot vinden, måste ni ha båda seglen uppe. Storen för att kunna ta höjd och förseglet för att få fart. Reva båda om det blåser hårt. I medvind/halvvind går det bra, som det är skrivet ovan, att bara ha ett försegel.

 

/R

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi brukar köra efter devisen "det är aldrig för sent att avbryta" dvs. bara för att man planerat gå, sjöstuvat, tagit fram segel och kanske till och med lagt ut kan man alltid avbryta om man känner att det blåser för mycket.

/j

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket kan sägas om hård vind. 

 

En grej är att det blir väldigt mycket större energi i vinden när den ökar till dubbla hastigheten. Det är 8 ggr mer energi i vinden vid 10 m/s än 5. 5m/s känns nästan alltid len och fin men 10 m/s blir grövre grejer. Sen har vi 20 m/s som är 64 ggr värre än 5m/s.

 

Det säger en hel del. 

 

Ändå kan man segla rätt bekvämt i medvind i 20 m/s. Man gör då fart och vindens energi känns mindre. Typiskt är då man sitter i badbyxor och möter seglare med värsta jackorna på.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du inte räkna fel på kraftökningen då din beräkning är "kuben på vindökningen"? Jag har lärt mig att kraftökningen av vinden är "kvadraten på vindökningen". Dvs när vinden ökar från 5 m/s till 10 m/s, dvs 2 gånger så ökar kraften 4 gånger och om vinden ökar till 20 m/s ökar kraften 4x4=16 gånger. Även detta är mycket stora  kraftökningar som måste beaktas och tas hänsyn till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du inte räkna fel på kraftökningen då din beräkning är "kuben på vindökningen"? Jag har lärt mig att kraftökningen av vinden är "kvadraten på vindökningen". Dvs när vinden ökar från 5 m/s till 10 m/s, dvs 2 gånger så ökar kraften 4 gånger och om vinden ökar till 20 m/s ökar kraften 4x4=16 gånger. Även detta är mycket stora  kraftökningar som måste beaktas och tas hänsyn till.

Tror att både du och Forgus har rätt, för det är skillnad på kraft (Newton) å ena sidan och energi (Joule) å den andra. Den statiska kraften (N) på exempelvis ett segel ökar med kvadraten på vindstyrkan och den uttagbara energin (J) med kuben. [Effekten (Watt/hästkrafter) är definitionsmässigt energin räknat per 1 sekund så den ökar också med kuben.]

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just så! Kraft och sträcka så får man energin. Man förstår att vindkraftverk stoppas i storm. Man får ut full energi vid 12-15 m/s. Kan vara 2MW. Vid dubbla vinden alltså storm blir det 16MW. 20000 hk ungefär. Som 10-20 dragstermotorer på fullt ös.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...