Hylta-Calle 0 Postad 30 Juni , 2014 (redigerade) Jag har en Comfort 32 från 1980 med ett SUFA elsystem. Jag har läst en del om detta, att man bör byta ut det osv, men jag hinner inte det nu. Mitt problem började med att summern började tjuta lite sporadiskt och några minuter senare konstant (den gick ej att återställa med startknappen) . Batterispänningen är ok 12,9V , alla förbrukarna ok och den tjuter även om alla förbrukarna är avslagna. Jag satte en amperemeter mellan + in och + ut från autobat enheten och den visade 0 Amp. Vad kan jag enklast göra? Om någonting är kass finns det några komponenter till Autobat:en att köpa? Mvh Fredrik Redigerad 30 Juni , 2014 av Hylta-Calle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 30 Juni , 2014 (redigerade) Möjligen är automatsäkringen inuti "autobatten" helt utsliten, den har tydligen "bara" nominellt 2000 cykler och kan slösa bort dessa genom snabba auto-återställningar?Reservdelar verkar rätt kört enligt DENNA sajts inledande ord. Hela kretslösningen uppfyller inte ISO-normen enligt högt betrodde Seawolfs inlägg HÄR, och bör som sagt fixas till. I DETTA inlägg var problemet startström över 20 A (elmotorer drar inledningsvis massor av ampere).Så hur fixa detta enklast utan ombyggnationer undrar du nog, och jag med?Lägger upp länkarna mest för att jag själv lätt skall hitta och samla dem igen, men kanske även till nytta för andra elnördar. Alltid bra med relevanta länkar lättillgängligt. Skall klura, skulle jag komma på nån quickfix så hör jag av mig i tråden. ;-)En sak undrar jag över, varför mätte du med ampere-meter mellan autobattens plus-in och plus-ut?[Om den antas innehålla en automatsäkring så har den nog på säkringars vis antingen full ledningsförmåga eller avbrott mellan dessa punkter, och din ampere-meter har säkert som sig bör nära noll ohm (läs gärna "syfte och användning" HÄR) och då blir väl mätningen inte särskilt meningsfull. (Tvärtom riskerar du att bränna multimeterns interna säkring ifall automatsäkringen är utlöst, och i annat fall får du bara nån ospecificerad grenström mellan parallellkopplade strömvägar?)] Redigerad 30 Juni , 2014 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hylta-Calle 0 Postad 30 Juni , 2014 (redigerade) Jag kopplade bort + in och + ut och mätte först på 20 ampere skalan och gick sedan nedåt för att se att det inte fanns några krypströmmar (någonting som drog ström) som därigenom gjorde att Autobaten larmade. Dessutom aktiverade jag en förbrukare i taget för att se att jag inte hade någon kortslutning i systemet. Jag mätte också upp automatsäkringen och den är ok, dessutom kollade jag upp reläet i autobatenheten och det var också ok. Redigerad 30 Juni , 2014 av Hylta-Calle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 1 Juli , 2014 Okej nu är jag med, du ström-mätte alltså på kablarnas losstagna ändar och inte på autobattens anslutningar. Skumt detta här, det enda felet är att det larmar ohjälpligt men annars fungerar allt normalt. Kan man sammanfatta det så, eller felreagerar även röd och grön kontrollampa?Verkar vara rent falsklarm och summerns (buzzerns) krets blir väl misstänkt. Kan du öppna nån elektronikbox och se några komponenter? Kanske kan du i så fall ta nån närbild?Att helt sonika koppla bort summern kan ju vara frestande men är väl inte att rekommendera, så felsökning måste nog till. Kan nog vara knepigt utan schema men att försöka kika in kan ju vara en start. Med litet tur syns felet, typ brunbränt eller så.Ett par gissningar: kontrollampan kan ju bl.a. blinka så antagligen sitter där några integrerade kretsar, men knappast nån mikroprocessor utan mer troligt standard TTL-kretsar som säljs än idag. Underspänningsfunktionen vid 10 volt kan möjligen ha nån zenerdiod som referens. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 1 Juli , 2014 SUFA var ett ganska idiotiskt system, det fungerade nog bra vid skrivbordet men inte i verkligheten, möjligen för några lampor men inte mycket mer. Principen var EN automatsäkring (eller var det snarare ett överbelasningsskydd?) samt ett relä som skulle slå ifrån när spänningen var för låg. Det fanns även en krets som aktiverade en summer vid en något högre spänning, alltså innan relät slog ifrån. Fick man en kortslutning så stängdes hela elsystemet ner och summern tjuter. När man började få lite låg kapacitet i batterierna och tryckvattenpumpen startade så slogs elen av. Detta hände ibland nattetid så man lärde sig att att stänga av pumpen när man gick och la sig. Samma med vissa värmare. En natt seglade jag hem, autopiloten styrde, då slogs skiten ifrån, snabbt ner, tryck igång men det gick inte. Upp igen ner med segel (i mörkret), i med ankaret (det fanns inte så mycket djupt vatten runt omkring). Sen starta motorn och fungerade SUFA igen. Den natten var SUFA's sista ombord på min båt. Jag kopplade förbi huvudenheten och satte in glasrörsäkringar. Larmfunktionen fick vara kvar efter lite ombyggnad. Huvudrelät kändes onödigt, det drog konstant ca 40mA. Vid flera tillfällen hände det att SUFA slog ifrån när det var åskväder i närheten. I TS fall kan jag tänka mig att automatsäkringen ger ett spänningsfall, det skulle inte förvåna mig tidens tand har gnagt på det. För att fixa det kan man helt enkelt ersätta eller bypassa automatsäkringen men med en sk dvärgbrytare, typ DENNA. Det har löst problemet i ett par båtar. I höst kan du bygga om hela systemet. Använd dvärgbytare, den fungerar utmärkt i båt trots att det är en produkt för inomhusbruk och de brukar gå att få in ganska bra i samma utrymme. Vill man göra det lite mer avancerat så sätter man dvärgbrytarna i en låda som DENNA. Så har jag det nu, när jag lämnar båten ska alla brytare vara avslagna utom kylens dvärgbrytare som därför "plomberats" med röd tejp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser