Adec700 0 Postad 30 Juni , 2014 Hej!! Jag undrar om vilken dimension kablarna till mätarna bör vara. Som jag förstått det så behöver 12 v systemen rätt grova kablar för att klara av strömmen då spänningen är så låg. Jag har några överblivna larmkablar alltså de kablar man använder till villalarm mellan alla detektorer. Frågan är om jag kan ta dessa tunna kablar till de olika mätarna. Kan det vara så att mätaren visar fel värde om kabeln är för tunn och därmed ger ett spännings/styrkefall på vägen? Sträckan från motorn till instrumentpanelen är kanske 4-5 meter. Alla tips mottages varmt! Ps mitt första inlägg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tromsoe 0 Postad 30 Juni , 2014 Vanlig 1,5 kvadratskablar är nog det bästa, blir dom för tjocka så ökar motståndet även i dom som är för tunna, kolla på en vanlig bil och om du bortser från matarkabel (Från Generatorn) så är alla av normal tjocklek överlag. Sträcka på 2 - 10 meter brukar aldrig vara några problem, spänningsfallet är knappt mätbart. Vilken mätare är det som enligt dig strular?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Adec700 0 Postad 30 Juni , 2014 Hej Tromsoe! Jag skall installera nya mätare (endast varvräknare satt när vi köpte). Jag pratade nyss med seasea som sade att 0.75mm kabel sitter normalt på givarna. Han sa även att det är mycket svag ström som går i ledningarna till givarna. Tänkte installera 5 st nya och det vore trevligt med tunna smidiga tycker jag. Vad tror ni, funkar det med 0.5 mm kabel för detta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 548 Postad 30 Juni , 2014 Så här tänker jag. Jobbet att dra nya kablar är ofta lite tidskrävande och pilligt. Mätare har man för att kunna tolka information från motor, laddkretsar mm så varför riskera att man får göra om jobbet för att infon inte går att tolka när det hade kostat en skitsumma att göra rätt från början? Jag tror iofs inte det är några problem med 0,5-kablar men skulle inte chansa. Men det är ju jag det... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Adec700 0 Postad 30 Juni , 2014 Tack för era tankar! Jo jag håller med om att det inte vore roligt att dra om nya kablar! Lutar väl åt att ta grövre kabel om nu inte någon kan utlova att det fungerar med 0,5mm Har dock lite tid kvar att tänka på detta, skall måla om mycket i 2-komponentfärg och fixa nya fönsterlister så länge Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 30 Juni , 2014 Du kan ta hur tunna kablar du vill för spänningsfallets skull. För den mekaniska hållfastheten behöver man ha inte alltför klena. Skulle du råka ha en amperemätare med i instrumentet inbyggd shunt behövs grova grejer. Såna instrument är nog sällsynta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 30 Juni , 2014 Ja det funkar med tunna kablar en de till larm brukar vara entrådiga och kan bli sköra med tiden. Jag använder ofta datakabel, 4x2 ledare, mångtrådiga. Fungera utmärkt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser