Chippen88 2 Postad 29 Juni , 2014 Köpte denna båt igår för att ta motorn till min andra. Förra ägaren skrev att de va en Finmar Carita 5,3m. Stämmer det? hittar nämligen ingen info om båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 718 Postad 29 Juni , 2014 Carita-båtarna tillverkades av Åbo Båtvarv, eller Turun Veneveistämö som det hette på finska. Några finns att beskåda på finska säljsiten nettivene.com: http://www.nettivene.com/carita Finmar är ett helt annat båtvarv, möjligen har de använt formar från Åbo Båtvarvs modeller, du kan ju jämföra med Finmar-båtarna som på samma site http://www.nettivene.com/finmar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chippen88 2 Postad 29 Juni , 2014 Så fabrikatet på denna båt är alltså Carita? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 30 Juni , 2014 Så fabrikatet på denna båt är alltså Carita? Det är en Carita Sport (har en likadan själv). Längd:5,0m Bredd:1,98m Djup:0,6M Vikt: 280Kg Det finns även en HT variant. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 718 Postad 30 Juni , 2014 Så fabrikatet på denna båt är alltså Carita? Det kan man säga, fast det är inte helt svartvitt... Finmar köpte, eller tog över formarna från Åbo Båtvarv när det lades ned, så troligen är båten en Carita som är tillverkad av Finmar. Kanske var det korrekta fabrikatet precis som tidigare ägaren till din båt angav "Finmar Carita". Antagligen slutade Finmar tillverka Åbo Båtvarv-modellerna rätt snart eftersom det redan fanns en hel del båtar i det egna sortimentet av samma storlek och av modernare konstruktion. Mer än så vet jag inte, google är allas vän i såna här ärenden om du vill forska i historien. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chippen88 2 Postad 30 Juni , 2014 Så fabrikatet på denna båt är alltså Carita? Det är en Carita Sport (har en likadan själv). Längd:5,0m Bredd:1,98m Djup:0,6M Vikt: 280Kg Det finns även en HT variant. Jo hittade de precis. bra att veta när jag ska sälja vidare båten, köpte den för att ta motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser