Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
Azguz

Projekttråd - RW36

Rekommendera Poster

Hejhej,

Såg att du använt Carosol "Body spray" till däcket. Verkar intressant tycker jag,,,Håller den bra? skulle den fungera som täckfärg på ett helt däck tror du? (Plywooddäck, med primer under)

 

Tack för en bra tråd!
/Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan, Krisus_von_batte säger:

Hejhej,

Såg att du använt Carosol "Body spray" till däcket. Verkar intressant tycker jag,,,Håller den bra? skulle den fungera som täckfärg på ett helt däck tror du? (Plywooddäck, med primer under)

 

Tack för en bra tråd!
/Henrik


Det var förra ägarna som tipsade mig om carosol. Den finns ju på färgburk så du kan rolla också:
https://www.mekonomen.se/bil/bilvard-och-service/farg-och-lack/stenskottsskydd/stenskottsskydd-vit-pa410sv

Finns i svart, vit och grå. Jag tycker den fungerar bra! Det intressanta är att den ger ett halkskydd också! Billig mm. Grejen med stålbåt är ju att däcket rör sig av värmen så man måste nästan alltid måla varje år. Så det är lite surt att ha dyr färg. Den fungera bra för mitt ändamål! 

En annan bonus är att den torkar SJUKT snabbt. När jag målat ett varv på däcket så har det redan torkat i början. Så jag kan måla flera lager samma dag. 

Hur de fungerar på annat material vet jag inte, men det är ju en torr färg! 

Btw. Ska svara de andras inlägg senare! Tänkte leta upp broschyren i källaren med info om LYS mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På ‎2016‎-‎05‎-‎16 på 08:51, Azguz säger:

Tänk man kan då aldrig låta bli! Sjösättningen i fredags! Wey! Riggning på lördagen!
 

Jag tog även tag i och installerade invertern på 1000W nu när jag listat ut hur jag ska installera den. Min elpanel är ju en 2 meter från "elcentralen" och invertern kan drar mycket ström(upp mot 80A) så man vill ju installera den så nära strömkällan som möjligt. I mitt fall elcentralen. Ett annat problem är ju att elpanelerna är kopplade med svaga små kablar mellan skena, switchar och säkringar. Rediga flaskhalsar. 

Samtidigt vill man ju samla all styrning på ett ställe så att sätta separat switch etc. var ju lite motvilligt också. Men efter tips från george_ohm så löste det sig. 

 

post-104460-0-85422800-1463380013_thumb.jpg
Inverters har ett eget inbyggt relä som kan utnyttjas. Här ser ni två små svarta trådar som går till en switch. Jag koppla in de grova kablarna för tillström/jord, sen mätte jag spänningen över på polerna med multimetern. Då såg jag vilken sida som var levande(spänningssatt) och den döda(ej spänningssatt när switchen var i avläge). Likväl såg jag att det var samma spänning som vid batteripolerna varvid det inte omvandlas i invertern.
Det jag gjorde var att jag lödde fast en tunn styrkabel på den döda
(ej spänningssatt när switchen var i avläge) polen på switchen. Sen drog jag denna upp till elpanelen och koppla in denna kabel på en plats i elpanelen. Därmed kan den styras av och på från elpanelen. 

post-104460-0-43367400-1463380246_thumb.jpg
En annan funderar var avsäkringen, men när jag öppnade den såg jag det på bilden ovan. Det sitter 3 säkringar inbyggt a 30 A vardera för totalt 90 A. Invertern är uppbyggd med tre kretsar av 3 transformatorer. Kändes märkligt att avsäkra den ytterligare eftersom då säkrar man för att avsäkra de inbyggda säkringarna....
Någon får totalrätta mig här om jag är helt ute och cyklar.


post-104460-0-95381300-1463380014_thumb.jpg


Hur växlar du mellan landström och invertern till alla 220uttag i båten?

Redigerad av Orvadet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, Orvadet säger:


Hur växlar du mellan landström och invertern till alla 220uttag i båten?


Hej! Jag har inget sådant i båten. I praktiken använder jag aldrig landström därför att solcellerna driver allt och laddar ikapp. Från invertern går skarvsladd för utomhusbruk till en förgreningsdosa för 220v förbrukarna. I de enstaka fall jag ändå använder landström så byter jag bara kontakten från invertern till skarvsladden från land. 

Varmvatten på batterierna däremot kan tömma batterierna, men å andra sidan så kör man också motor i skärgården då och då. VVB värms på en timme så oftast kan jag kombinera körningen då. Generatorn laddar jämt VVBs förbrukning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan, Orvadet säger:


Så man kopplar batteriladdare, varmvattenberedare och elpatron till värme innan AC1 och allt annat efter AC2, har jag fattat rätt då?

Japp

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Azguz säger:


Hej! Jag har inget sådant i båten. I praktiken använder jag aldrig landström därför att solcellerna driver allt och laddar ikapp. Från invertern går skarvsladd för utomhusbruk till en förgreningsdosa för 220v förbrukarna. I de enstaka fall jag ändå använder landström så byter jag bara kontakten från invertern till skarvsladden från land. 

Varmvatten på batterierna däremot kan tömma batterierna, men å andra sidan så kör man också motor i skärgården då och då. VVB värms på en timme så oftast kan jag kombinera körningen då. Generatorn laddar jämt VVBs förbrukning.

 

Ok, tänkte stjäla hela din setup med Ctek Smartpass och D250s, men vill ha ström i alla 230 uttag oavsett om jag har landström eller använder inverter och med full automatik. Är tveksam till vv från batterier men å andra sidan så ska jag få dit targabåge med egentillverkade solpaneler och har plats för 6st 85Ah batterier (3st  idag) så det kanske går att få till i praktiken också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej . Nu börjar detta bli lite roligt . Jag har RW 36 båt nr 1. Den jag har köpt för ett par år sedan och är ett renoveringsobjekt i högre grad , men roligt . Har varit ute o seglat i två sommrar , och är mer en nöjd vad gällande seglingsegenskperna .  Tanken är att få ordning på båten under en femårs plan . vinter 1 gjordes ny reling , nya knapar , nytt räcke i rf 75cm högt , infäld badbrygga , ankarspel i aktern , targabåge ,dävertar . nu har vi dragit i gång med att , byta motor och ev lite plåt i botten under motor , sen blir det blästring och bottenmålning . sjösättning om te månader .  

DSC_2311.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2018-01-09 på 19:29, tubydennis säger:

Hej . Nu börjar detta bli lite roligt . Jag har RW 36 båt nr 1. Den jag har köpt för ett par år sedan och är ett renoveringsobjekt i högre grad , men roligt . Har varit ute o seglat i två sommrar , och är mer en nöjd vad gällande seglingsegenskperna .  Tanken är att få ordning på båten under en femårs plan . vinter 1 gjordes ny reling , nya knapar , nytt räcke i rf 75cm högt , infäld badbrygga , ankarspel i aktern , targabåge ,dävertar . nu har vi dragit i gång med att , byta motor och ev lite plåt i botten under motor , sen blir det blästring och bottenmålning . sjösättning om te månader .  

DSC_2311.JPG


Coolt! Nr 1 i serien och jag har nr 2 :D

 

Såhär i efterhand har jag funderat på om jag skulle ha gjort solcellerna som ni har på dävertarna istället för på en båge. Nu med referensbild lär jag erkänna att det där såg väldigt bra ut!

Fungerar det bra med bågen för skottet? Själv önskar jag att jag inte hade skottet mitt i sittbrunnen. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man blir lite mer irriterad att man missade båten som var tillsalu i Västerås. RW ser ju väldigt vacker ut! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nu har man vaknat ur vinterdvalan och börjat med lite saker. I helgen har jag pysslat med följande saker:
1. Gått över däck och slipat bort färg där jag såg lite rostfärgat och strukit på Owatrol C.I.P:
Owatrol-C.i.p.-Rustbeskyttende-Primer.thumb.jpg.9d4c9f404e76285ee4e7ef0bfa67ed17.jpg

Ska ut och måla på något till lager eller 2. Sen kommer jag spackla över detta så det blir jämt med omkringliggande färglager och sen täckmåla in det med omgivningen. FÅ se om det fungerar bra. 

Sen har jag installerat en fast länspump! Har aldrig funnits på båten och har egentligen aldrig behövts men känns dumt att inte ha det! Stålbåt är ju rätt udda med ett rätt plan botten, men här brukar "lägsta" punkten vara där sista vattnet kan tömmas:
4.jpg.5cbeae60fb4313a3e91da8745868f364.jpg
Styrbord sida nere föröver från trappen. Pumpen hålls fast med neodymmagneter bara! Fick givetvis skarva på kablaget och koppla ihop dem med oisolerade kabelskor som jag sen lödde. Därefter krymptes krympslang över vardera tåt och sen eltejp på det. Här vill man ju aldrig att det blir dålig kontakt med "åren" så det fungerar framöver. 

Jag fundera mycket på vart jag skulle dra slangen. Bäst är ju en ny däcksgenomföring högt upp t ex i aktern, men då ska jag borra hål genom skrover, båten är isolerad mm.. Så jag anslöt det till avloppet tills vidare:
5.jpg.e24698f8e8d03378719e9f59dc5af8e0.jpg

Så får jag utvärdera hur det fungerar. Sitter backventil i pumpen. Man kan ju även montera backventil här uppe också om man vill. Däremot brukar jag alltid stänga skrovgenomföringen för avloppet vid segling ändå för att det rinner upp i vasken annars. 

 

Pumpens el anslöts inte till huvudelpanelen direkt utan det går en grövre tåt i båten sen förut till "installationsrummet" där varmvattenberedaren/dieseloljepannan/cirkulationspump och expansionskärl för värmen är. Här var det rätt sporadisk installerat förut så jag koppla om lite in på en biltema elpanel:
6.jpg.766aed9ab42845973ded65d946242497.jpg
Så vid huvudelpanelen är det en brytare för den här kretsen. Sen finns det lokala brytare här för olika förbrukare där en switch är för länspumpens auto, länspumpens bypass, bränslepump för dieseloljepannan, för framtida 12v led-tv och ett strömuttag(cigg).

Pumpen hålls fast i skrovet med magneter bara. Lite roligt så var det håligheter i i fästet original:
3.jpg.e11ec62095549d69413ea68bd67a3b21.jpg

Så i dessa fick man ner tre magneter:
1.jpg.3d3d1303706f8b5b6f00aef4f00b3df3.jpg

För att få bättre fäste så skåla jag ner dessa håligheter lite mer med en borr bara. Med facit i hand kanske jag skulle ha valt lite tjockare och större magnet(starkare) men den verkar sitta på plats nu rätt bra. 


Så vad händer nu? Ja, jag ska förtsätta med bättringsmålningen jag skrev om i början. Nästa helg kommer jag måla mer lagen av Owatrol. Sen kommer jag spackla dessa håligheter och slipa dem. Därefter ska det bättringsmålas, men för att göra det måste jag tvätta båten först och vattnet sätts inte på förrns efter 1 maj i varvets "yttre" områden där min båt står. 

Ska försöka bättringsmåla så att det "smälter in" med omgivande färg. Få se hur det blir :)

Enda stora projektet jag eventuellt funderar på att göra är att installera en autopilot, men vi får se. Har ett problem med det och beskrev det här: https://www.maringuiden.se/forum/topic/88400-modifiering-av-rattinfästning/

 

Redigerad av Azguz
Blev nå konstig formatering med länk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, Azguz säger:

- - -

4.jpg.5cbeae60fb4313a3e91da8745868f364.jpg
Styrbord sida nere föröver från trappen. Pumpen hålls fast med neodymmagneter bara! Fick givetvis skarva på kablaget och koppla ihop dem med oisolerade kabelskor som jag sen lödde. Därefter krymptes krympslang över vardera tåt och sen eltejp på det. Här vill man ju aldrig att det blir dålig kontakt med "åren" så det fungerar framöver. 
- - -

Vanlig krympslang och eltejp gör inte skarven vattentät.

 

Bästa lösningen är limmande krympslang över skarven. Då "klistar" du ihop isoleringarna med varandra - garanterat vattentätt. Så gör man t.ex. på kabelskarvar till dränkbara vattenpumpar. Det finns t.o.m. isolerade skarvhylsor som är tillverkade av krympplast och med lim på insidan av hylsan så att de enskilda ledarna kan krympplastlimmas samman.

 

Näst bäst är att tejpa med självvulkande tejp. Det blir hyfsat tätt. Kan dessutom användas för att "bättra på" den installation du redan gjort.

 

4 timmar sedan, Azguz säger:

- - -
Pumpen hålls fast i skrovet med magneter bara. Lite roligt så var det håligheter i i fästet original:
3.jpg.e11ec62095549d69413ea68bd67a3b21.jpg

Så i dessa fick man ner tre magneter:
1.jpg.3d3d1303706f8b5b6f00aef4f00b3df3.jpg

För att få bättre fäste så skåla jag ner dessa håligheter lite mer med en borr bara. Med facit i hand kanske jag skulle ha valt lite tjockare och större magnet(starkare) men den verkar sitta på plats nu rätt bra. 
- - -

Smart lösning!

 

Jag tror dessvärre att magneterna är rätt rostbenägna så ge dem en omgång rostskyddsmålning så att de inte missfärgar hela kölsvinet för dig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tanken är väl att det aldrig ska bli blött däri, men utifall det kommer in så säkrar pumpen. kabeln är dragen högt upp så den lär inte bli blöt. Så tanken var bara att lödningen/krympslangen skulle förhindra korrosion i anslutningen om det blir fuktig miljö. Men det hade ju varit händigt med vattentätt hur som haver! Värt att ha i åtanke till nästa gång. 

Tänkte inte på det där med korrosion på magneterna. Trodde de var belagda med något eftersom de är glansiga som krom. Finns dock förzinkade neodymagneter att köpa såg jag så det är väl bara att byta till sådana. Inte direkt svårt.. Men det ska ju i princip aldrig bli blött där. Brukar inte bli det heller, men dumt att inte ha en på plats för säkerhetskull. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Då har varvet slagit på vattnet i kranarna varvid man kan börja! Idag har jag:
1. Tvättat hela båten med högtryck samt skrubbat med biltema "water line cleaner". 

2. Tvättat hårt under vattenlinjen med högtrycken så lös färg lossna. 
3. Bättringslackat vitt på ställen där det släppt tidigt på dagen. 

4. Bättringslackat "gula" snobbränderna där det nötts på vissa ställen. 

5. Bättringslackat vitt igen senare på dagen. 

6. Grundmålat 2-komp där det lossnade färg under vattenlinjen(så varmgalvade zinken kom fram).

7. Grundmålat under vattenlinjen lager 2 senare på dagen. 


Lär stryka 1-2 lager lack till innan det är bra. Sen har jag glömt köpt ny carosol för däcket så får vänta till måndag för att köpa ut det på mekonomen när de har öppet. Men den färgen torkar på typ 1 h så man kan stryka alla alger samma dag om det är sol :)

Några bilder:
5.thumb.jpg.71a1eeea4a52751af70056dcd074fe22.jpg
Lite som ny igen :D


6.thumb.jpg.99f37d6d8c5985bb76ac7d52eabe74e5.jpg

Logotypen sitter kvar än! Yey!

7.thumb.jpg.e351338bede88e2a144b32551a6f0524.jpg
Det är vit lackfärg längst "kanter" där det är kritvitt, men sen är den med äggvita carosolen som jag glömt köpt. Är några ställen där jag slipat/spacklat där det släppt som ska bättras på. 

Sen har jag fyllt lite vatten i färskvattentankarna och provat att allt är tätt. Och det var det! Dessutom testade jag en dimmer för att dimma ner effektuttaget på VVB så jag kan driva den på batterbanken/solkraft. Se denna tråd:


Imorgon ska jag måla svart bottenfärg under vattenlinjen och stryka fler lager lackfärg! Sen kan jag i princip doppa båten. 
 

Redigerad av Azguz

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick klart allt idag! Både bottenmålning, lackning och vaxning tom! Dessutom har jag provat klart VVB- frågan i den tråd jag länkat tidigare. Imorogn blir det att boka sjösättning med varvet!
5.jpg.6bd1e671c0399eec54fb78318df8ad56.jpg

 

På köpet har jag blivit så brun att kollegorna lär tro jag varit utomlands i smyg! Många timmar i solen blev det  :P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Lite småpyssel idag! Fräscha upp sittbrunnen med vit färg på sidan och botten. 
9.jpg.40a827d4dbfee2322448e0aa7fff0243.jpg

Sen bytte jag ut ankarlinan i fram mot 50 meter varförzinkad kalibrerad 8 mm kortlänkad DIN776A. Fick tag på kätting för 45 kr löpmetern vilket jag tyckte var rätt lågt pris!

10.jpg.6c776594c729fd40ce3d08819d88ac85.jpg

 

Spelet fungerar med rep förvisso, men när repet tvinnar sig så fastna det då och då i löpet ner under däck. Skönt att slipa strula med det. I ankarboxen har jag lagt brego i botten och så fäst brego på brädor som lutar mot väggen som kättingen kan glida ner längs utan att nöta på stålet. 

Redigerad av Azguz

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejpa! Båten är i sjön och jag har testat lite! Känns bra. 

Har utifrån denna tråd:

https://www.maringuiden.se/forum/topic/88400-modifiering-av-rattinfästning/

Löst ett problem jag haft. 

 

Jag kunde inte ha ett autopilot förut för det var för lite plats mellan ratten och piedestalen. Dessutom kanske inte det är långsiktigt pålitligt om man ska segla långt och att båten är på gränsen för vad en rattpilot klarar av. Inte heller kunde jag ha en linjär drivenhet då en sådan limiterat roderutslaget och jag behöver rätt mycket. 
Då blev det ett vindroder. Det fungerar bra när man ska köra långa raka sträckor, men inomskärs är det ett bök att justera. Med facit i hand skulle det nog varit bättre med ett hydrovane på min båttyp. Med linor blir det svårt när man inte kan justera utväxling på en rorkult. Ett hydrovane låser man ju ratten i hyfsat balanserat läge, sen finjusterar det som extraroder utan linor, men gjort är gjort.. 

Jag vill ha en autopilot iaf. och nu blir det av! Jag har låtit svarva två saker på bilden här:
IMG_0042_2.jpg.d7e50b223cf414490ec9e738c61ff34a.jpg
Det är dels en förlängning av ratten vilket är den ringen ni ser till höger. Den skjuts på först på axeln med fasningen inåt mot piedestalen. Eftersom ratten flyttas ut hamnar bulten en bra bit längre ut. Därför gjordes förlängningen till vänster. Originalbulten gängas in i förlängaren. Förlängaren har samma dimension som axeln så den fyller ut i ratten och så är det en gänga där som gängas fast i axeln. Volia! Så har jag nu erforderligt avstånd mellan ratt och piedestal:
IMG_0044.jpg.48e98ae49e37aed394af5a5d73708e7f.jpg
Tanken var att punkta ihop den med ratten med pinne och sen lämna in för tig. Dock går inte krysskilen hela vägen in i piedestalen eller hela vägen ut på axeln så det är inte så mycket av krysskilens längd som man tappat på anläggningsytan. Frågan är om man behöver fästa ihop dem..

Autopiloten kommer användas vid segelhissning och segling inomskärs samt vid motorgång(så tråkigt att styra då) de gånger man fått pressa sig långt med motor på grund av tidspress. Vid större strapatser som åland/gotland så styr vindrodret. Ja, och långsegling om det blir någon nån gång..

Det blir ett sånt här system iaf:
image.jpg.66c500fd274621070f633ab232dfe83b.jpg

Jag har kikat runt lite och här är en bild där det fungerar med trissan från sailomat:
941990117_Skrmklipp.JPG.5d5809ad625dc7b1e4516b845bc967b2.JPG

Man får modda plastfästena lite, men det gör mig inget. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Igår var en dag för segling och idag var en dag för att pyssla lite!

Jag förberedde lite i elcentralen för autopilotens installation när jag får leveransen. Sen bytte jag till svarta nylogångjärn på lyckan till elpanelen som är skruvade. Tidigare mässing var limmade. 
869231429_IMG_00711573.jpg.ad007277fd29a1c331a4e665e0a0ffa3.jpg

Jag gjorde en sådan här för att jag snabbt skulle kunna montera bort den på skruvarna för att komma åt och pyssla om det behövs. Sotningen döljer kablarna, men lyser man med lampa så ser man bra igenom vilket gör att man snabbt kan inspektera saker. 


Jag bytte även ut lite automatsäkringar i panelen mm som passar för autopiloten. ACU-100 ska t ex ha 10 A säkring. I andra luckan kommer en brun och en blå kabel vilket är plus(brun) och minus(blå) för ACU-100. Eftersom kabellängden blir mindre än 1 m räcker 6 mm2 enligt tillverkarens anvisningar. Kablarna blir inte sådär långa men jag kapar dem inte förrns jag får hem grejerna. 

ACU-100 kommer går sitta på non-critical kretsen. ACU-100 ger inte ström till seatalknätverket som ACU-200 mdfl gör. Seatalk strömkablar kommer kopplas till criticalkretsen. På det sättet kan man ha seatalknätverket strömsatt om det behövs under 20 % men autopiloten fungerar inte så men då har man vindrodret(det här kan ju bara ske vid haveri typ). Skulle man behöva byta ut en framtida vindgivare etc för att de gått sönder så kan det ju vara smutt att kunna strömsätta seatalksysteme på critical tänkte jag. 

Så nu väntar jag leverans. Eventuellt kommer jag få beställa fler spurkablar(längre) för att få ut kompassen eftersom jag har stålbåt, men det är något jag ska ringa raymarine imorgon och resonera om. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fortsätter med installationen.. 

Något jag funderat på är innehållet i dessa paket! Kollarm an snabbt ser det ut som man bara får en spurkabel(vita seatalk) fast i installationer syns att både ACU-100, EV1 och P70 ska kopplas med spurkablar. Det ska alltså vara 3 st. 

Här är lådan för EV1:
IMG_0079_2.jpg.1c538fbdf7cd209984a04ca64d975610.jpg

Det är helt enkelt så att i lådan för EV1 följer det med en spur på 1 m. I lådan för ACU-100 följer det med en spur med lösa tåtar på ena sidan och i lådan för p70 följer det med en spur på 0,4 m. Vilket i praktiken gör att den man får med i kabelsatsen är värdelös? Jaja....

 

Jag har våndats med vart jag ska sätta kompassen(EV1) eftersom jag har stålbåt. I masten lär jag upp 3,5 meter för att komma ovan skenan för spinnakerboomen. Dock hade jag i aktern ett befintligt rör som en gammal GPS satt i(den visade long/lat på en oldish display, men har slutat fungera sen längesen). Där fans gänga i den röret:
IMG_0073.jpg.d2263dbd8c3b35e46563c7a799bcee40.jpgTyvärr var det någon form av obskyr gänga, men jag har beställt en pryl  från den mekaniska verkstan som fixade för ratten så snyggt åt mig. Blir en gänga som går ner i den där och så är det en större cirkulär "klump" ovanpå den. Här ska jag sen svetsa fast en rostfri plåt som kompassen monteras på. Den är också ihålig då jag ska dra spurkabeln skyddat inuti detta.

Den observante ser en VHF-antenn i bakgrunden för FM-radion, så den kommer flyttas när jag är klar för att få minst 1 meter mellan. Visst skulle man kunna ha en splitter till VHF antennen i masten men vafan.. Tänkte eventuellt ha AIS där en vacker dag. 

Sen monterade jag bort röret för att borra ett hål i botten på det så jag kan dra spurkabeln:
IMG_0082_2.jpg.f122127f2228ee1497153fbf9fa87d58.jpg


Vilket givetvis innebar att borra ett hål i skrovet:
IMG_0083_2.jpg.0c0bd438549172cb70af24aaa0da1512.jpg
Ser lite skitigt ut bredvid hålet men det är jag som hade av styrborren på hålsågen så den hacka på sidan.. Monterade faktiskt tillbaka röret och täta med marintätning, men glömde ta bild. 

Sen drog jag en dragfjäder i ett VP rör jag förut dragit i förebyggande syfte. Har beställt extra 5 m spurkabel som ska kopplas till kompassen men får inte hem den förrens på torsdag. Har dock dragit fjädern i förväg så det bara är att köra på när jag får hem det på torsdag. 

Jag har även börjat koppla in och dragit strömkablar för ACU-100:
IMG_0084.jpg.1263c7e0bc14168f458f92bba7497561.jpg
Det är brun +, blå -, en blå - som ska va RF-jord(ej inkopplad på andra änden än). Sen är seatalkabeln ansluten till ACU-100 samt så är strömkabeln för seatalknätverket kopplad. Acu-100 är kopplad till non-critical på en brytare och seatalknätverket till critical på en annan brytare. På så vis kan man strömföra seatalksystemet även om man vill stänga av ACU-100. Inte nödvändigt nu, men om t ex en vindmätare går sönder och man köper nytt så kanske man vill ha det på med autopilot av etc. 

 

Nu när jag tittar på detta så inser jag att jag kommer behöva tänka lite annorlunda. Finns en spuranslutning kvar, men behöver två för ev1 och en för p70. Så jag lär använda stamnätskabeln på en av de blå och sen ansluta något via en spur med en t-koppling. Så blir till och grubbla om jag ska dra stamnätskabeln bakåt och ansluta EV1 med t-koppling och kortare spur, eller om jag ska dra stamnätskabeln upp till alla instrument och ansluta p70 där med kort spur. Hmmmm.

Imorgon ska jag fästa drivenheten på ratten och dra kablage för den till ACU-100. Eventuellt dra stamnätskabel. Drar jag den till p70 kan jag montera fast den utan den extra 3m spur som jag också tilläggsbeställt(långt från acu-100 till där jag har instrumenten).

Då får jag egentligen bara ev1 kvar att dona med efter imorgon. Den lär avvakta prylen från verkstaden samt extra 5 m spurkabel(om jag kopplar p70 med stamnätskabel) innan den blir fast monterad. Troligen senast i helgen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Arbetsrapport 09:00 vid Biltema, 09:20 vid båten. Hemkomst 19:00...

 

Idag har jag gjort massor. Började med att montera drivenheten för ratten och dra kablage för motorn. 

IMG_0087.jpg.1295871fb35243a688177e67d7978ee0.jpg

Blev en kabelgenomföring skyddad föröver piedestalen som löper vidare i piedestalen och tät genomföring. Behövde inte förlänga medföljande kablage vilket var kul. Fick dock montera ner halva väggen i sovytan för att komma upp i piedestalen och få ner kabeln på ett säkert sett från vajrarna. 

 

Såhär framifrån:
IMG_0100.jpg.954a53feb0da20a69ac4cfe8bf821eb1.jpg

Har inte monterat trumman för sailomat än. Man lär slipa bort "läpparna" på fästena för det. FÅ se hur jag gör. Funkar denna lär jag inte använda vindrodret i år ändå då jag inte ska något långt.

 

Drog sen klart kablarna för ACU-100. Fick dra en RF-jord till skrovet. Sen här är ACU-100:
IMG_0088.jpg.c5591a51510e8ba6d830532e83e80105.jpg

 

Kommer vara skyddad sen:
IMG_0089.jpg.f59fa7bf8613252d27320d76619550f5.jpg

Var en gammal lucka sen när förra ägarna haft en autohelm 3000 där. Den fungerade dock inge bra. 

Jag gjorde också som så att jag drog stamnätskabeln bak till ackre stuven där en spur löper upp till kompassen som ska vara på röret senare. Det finns bara max 5 meter spurkabel och det behövdes mer för att nå upp till där kompassen ska vara.

Jag har dock plockat isär paneler för att dra spur tipp p70 som jag också monterat. Vändades mycket med vart jag skulle sätta den. Nära "dörren" på sidan, eller bland andra instrumenten. Insåg nog att jag dock ville se kompassvärdet på panelen även från ratten så monterade den här:
IMG_0099.jpg.432c94f24ca5e78e0797b1da96517a32.jpg

Ni ser p70 till höger om mediaenheten. Blev en provisorisk förlängning av befintlig panel. Kanske bygger om hela längan ett annat år för att få det lite snyggare. 

 

Sen fick jag våndas hur i hela friden jag ska läsa låsningen av inre ringen mot piedestalen. I paketet fick man med denna:
IMG_0102.jpg.193101de3acc946834f9cecf325b4b0f.jpg

Vilket tyvärr inte går på min. Ni ser här:


IMG_0101.jpg.65e38ccb1234c4ea02c29f51a9f3326e.jpg

 

Den är semi svängd och semi rak när det skjuter ut för reglagen. Det är dock en platt yta där som linjerar med ett låsningshål. I slutändan blev det att tilläggsbeställa den här:

image.jpg.05be02b43ed4e58b7af9a1e48f0e632f.jpg

 

Det är raymarins alternativa e1507 för konsoler... Kul jul för den var ju inte gratis. Det är väl inte ens rostfritt utan bara lackerat gjutjärn, men jag orka inte tillverka eget så fick bli en sådan...

imorgon kommer nog spurkabeln som ska dras mellan 5-vägsförgreningen som är placerad vid ACU-100 och p70. Till helgen har jag nog adaptern för röret där kompassen ska monteras så kanske i helgen är det monterat.  


Sen lär jag invänta det där gjutjärnsfästet för 700 sanslösa riksdaler och få se om det postas imorgon och hinner komma på fredag. Annars blir det efter helgen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick hem spurkablarna idag så drog den till p70 och satte för alla paneler jag tagit bort för att dra den:
IMG_0109.jpg.f8bd3bf53a4c00f840d580370a8aaa6c.jpg

 

Sen fick jag tag på en bit syrafast(ej magnetiskt) som jag gjorde delar av ett fäste för kompassen till:
IMG_0110.jpg.c7355579bfc82cb6ab6902807c422bc8.jpg

Den kommer det fästas den saken jag har på tillverkning som det är en gänga på. Detta gängas fast på röret i aktern sen och kompassen fästes på denna därefter. 

 

Har jag lite flyt får jag alla grejer jag behöver imorgon för att göra klar installationen. Därmed så är det monterat senast lördag troligen! Då blir det till att göra alla kalibreringar, styra 360 grader mm och sen prova den :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett förberett fäste för kompassen:
IMG_0122.jpg.59312dab6254a9936c90c7d6a1e005d1.jpg

Dröjer som sagt till nästa helg innan jag kan göra klart det och ha det monterat på plats. Men lite kan man göra! :D

 

Jag behövde som sagt även flytta på antennen för bilradion och den hamnade här på targabågen:

IMG_0126.jpg.f2dddc777ae1924e7d3935a46cc7491d.jpg
Det lär vara 1 m minst till kompassen och den kommer sitta där den rosa påsen är nu. 

 

Sen kommer jag nog även montera en roderlägesgivare så jag har börjat förbereda:
IMG_0127.jpg.afc6d9177b2896b38e80663c2e57d286.jpg

Jag får fästa in den under min "kvadranten" för där är det plant och inte en massa förstärkningar som ni ser ovan här. Lagt en maskin och mejsel mellan för jag limmar fästet nu. Så är det också fastskruvat fästet för roderlägesgivaren. 

Även om optimum från centrum är 140 mm för att den ska sända exakt vinkelvärde så kan man placera den mellan 101 och 190. Jag har bara ett ställe där jag har kvadrantmaterial och det är på pricken i mitten där vilket är 101. Jag kan skjuta lite framåt så den kommer hamna inom spannet men på ca 110 mm. 

Det här gör inget utan ändrar bara skalningen. Ibland behöver man också flytta in infästningen lite eftersom lägesgivaren max kan vridas 60 grader åt vardera håll. Så för mig hamnar roderlägesgivaren centrum ca 30 mm bakom roderstockens centrum. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Lite grejer på väg! Jag har fått hem fästet:
IMG_0149.jpg.158afb368e46b2fc0584cf9985b40428.jpg

 

Det var den löjligaste och slöaste förpackningen någonsin och nästan 800 kr för det här?!?! Är nästan arg över det. Hade jag kunnat vänta tiden hade jag av ren trots låtit tillverka en egen, men kände mig stressad så köpte den här på grund av det..

 

Sen har jag fått tag på en roderlägsgivare också i andra hand. Ny, aldrig monterad. Väntar på den leveransen. När den monteras så gäller detta:
1154758778_Skrmklipp.JPG.634d12379c176451240840a55b506173.JPG

 

På grund av håligheter i kvadranten kan jag inte montera den 140 mm utan får montera på 110 mm. Vilket går an mellan 101 och 190 mm då det bara ändra skalningen.

 

Däremot framgår det inte hur förhållandet mellan parallellt centrum mot centrum med roderstocken och givarens roterande centrum eller 90 grader mot "connection rod" förhåller sig. Jag har fått svar från raymarien och man får flytta lägesgivarens roterande centrum motsvarande som man förflyttat infästningen för "connection rod". Det är viktigast att 90 grader behålls hör pågrund av lägesgivarens inre motstånd. 

Det innebär att roderlägesgivaren förflyttas något akterut. Det här medför att man också får hålla lite koll på avståndet så inte armen på roderlägesgivaren tar i roderstocken, men för mig är det lungt! 

Sen får roderlägesgivaren inte rotera mer än 60 grader åt båda hållen dvs 120 totalt. Jag klarar mig med 9 grader.

Så i dagarna ska jag montera fästet samt roderlägesgivaren och har nu innan förberett så mycket jag kan. Sen mot helgen får jag klart fästet för kompassen så den kan monteras.

Redigerad av Azguz

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en roderlägesgivare/istrument från A.W. Niemeyer i Tyskland, kostade inkl frakt 660kr.

Nödvändigt om man har haft rorkult för länge!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev bhemac:

Jag köpte en roderlägesgivare/istrument från A.W. Niemeyer i Tyskland, kostade inkl frakt 660kr.

Nödvändigt om man har haft rorkult för länge!


De kan konsten att ta betalt onekligen! Fick den för 1500 kr istället för 2600 kr iaf.. 

Iaf så monterade jag pinnen idag:
IMG_0150.jpg.712ff05de9f0152b634d45fea938e505.jpg

 

Jag kan gott vidimera att pinnen tom är i plast. En plastpinne för 800 kr. Jojo. Den går på typ 200-300 kr om man beställer från annat land, men mitt i säsongen hade jag inte tid med det. 

Utöver skruvarna(3st) hade jag på lite p400 i mitten på den samt marin tätningsmassa längs utkanten så även det ger vidhäftning och hållbarhet. Vet inte om man liter på tre skruvar direkt. Har tidigare tittat att de går fria på insidan iaf från reglagen i olika lägen.

Jag förvånande mig lite grann över hur trögt det går även när frikopplingen är ur. Öppnade även för att titta på spänningen hur den fungerar och den är på max. Det här gör att vindrodret med linor nog får svårt att vrida i låga hastigheter, men i hög vind och fart så orkar det nog. Bäst hade nog dock onekligen varit ett hydrovane! 


Inväntar frakten av roderlägesgivaren för montage(1-2 dagar nu tror jag) sen sista delen för att göra klart fästet för kompassen. Kanske kan testa nu mot slutet av veckan! Fast nu när pinne där är på plats så kan man ju åka ut iaf :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med:
 

Citat

Öppnade även för att titta på spänningen hur den fungerar och den är på max.


menade jag att den var maximalt "avspänd" så man kan inte justera den lösare helt enkelt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
‎2018‎-‎01‎-‎09 vid 19:29 skrev tubydennis:

Hej . Nu börjar detta bli lite roligt . Jag har RW 36 båt nr 1. Den jag har köpt för ett par år sedan och är ett renoveringsobjekt i högre grad , men roligt . Har varit ute o seglat i två sommrar , och är mer en nöjd vad gällande seglingsegenskperna .  Tanken är att få ordning på båten under en femårs plan . vinter 1 gjordes ny reling , nya knapar , nytt räcke i rf 75cm högt , infäld badbrygga , ankarspel i aktern , targabåge ,dävertar . nu har vi dragit i gång med att , byta motor och ev lite plåt i botten under motor , sen blir det blästring och bottenmålning . sjösättning om te månader .  

 

Hej, Och jag har nr 66, har också en plan på 3-4 år, i vinter har jag gjort om elen, satt i en linjär Raymarine autopilot med fjärka (dödstyst och så jäkla bra :)), bytt rutor, bytt toa, bottenmålat osv. Har en massa bilder på renoveringen, kanske slänger ut dem här framigenom också. Seglingegenskaperna verkar vara lång långt över förväntan, det sitter 19m mast på min så det hjälper nog en del.

båt1.jpg

Redigerad av Orvadet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad roligt med en samling av RW båtar! 

 

Det finns en rw 36 och en RW42 förlängd till RW44 där jag har min båt också :)

Idag fick jag delen till kompassfästet från verkstaden och lämnat till en vän som ska svetsa ihop dem. Han gör det till helgen. Imorgon kommer nog roderlägesgivaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Azguz:

Vad roligt med en samling av RW båtar! 

 

Det finns en rw 36 och en RW42 förlängd till RW44 där jag har min båt också :)

Idag fick jag delen till kompassfästet från verkstaden och lämnat till en vän som ska svetsa ihop dem. Han gör det till helgen. Imorgon kommer nog roderlägesgivaren.


Jag satte min autopilot och roderlägesgivare så här;

20180407_101238_resized_1.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...