bhemac 2 859 Postad 20 April , 2017 Ja den syns ju. Bra, nu är jag lugn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Azguz 105 Postad 21 April , 2017 Ja den syns ju. Bra, nu är jag lugn Vad bra Elpatronen på denna är ju på 750W och elpatronen regleras av drifttermostat på 80°C och har även överhettningsskydd enl. gällande normer. Därmed tänker jag att jag kan köra denna på min inverter som ligger på 1000W. Förvisso har jag inte ren sinusvåg på den, men det är ju en elpatron. Borde gå.. initialt får man nog passa på att värma vattnet vid bryggan när man har landström till M300 laddaren eller om det är soligt så panelerna kan leverera 20 A (300W) eller vid motorgång(generator 50A) men sen är det ju bara underhållsvärme som gäller. Särskilt om man är sparsam med varmvattnet så blandningsventilen får står på lägsta(38 grader) samt sparsam användning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Azguz 105 Postad 23 April , 2017 Ena dagen säger jag att jag är helt slut och helt less för att nästa helg stå och hålla på igen... I helgen har jag tokat lite med "finishing touches" så att säga. Bland annat har jag monterat en chainstopper: Orden är bekvämlighet gällande detta och då kändes det inte bekvämt att ha en separat lin som ska krokas och knappas. Därför blev det en sådan här. Bara köra upp kättingen så låser den sig. Sen är det bara att rycka sprinten och droppa ankaret med frifall om man så vill. Jag fick dock montera en distans i teak(tills vidare, kanske gör en rostfri sen någon gång nästa århundraden) för att det var sådan nivåskillnad. Ankarspelet är som på en liten puckel och den där sitter i en sänka.Sen var jag tvungen att montera en extra ankarhållare så att de löper upp på däck från peket på ett bra sätt utan att ta i däcket:Det blev som det blev. På sikt ska jag väl ha en av deltamodell så det lägger sig nog bra. Bruceankaret kommer inte riktigt förbi den vita "toprullen" på däverten i peket. I ankarboxen blev det såhär efter att jag tagit upp allt med ankarspelet:Kunde sätta en lyftögla på bultarna från peket bara för att fästa änden på repet så man inte råkar skicka ut allt av misstag. Här ska sen ett jobb göras med att slafsa på mer otrivol mm.. Ska nog även göra något form av listverk med distans så att rep och kätting ligger i "luften" så det inte ligger i botten i blötan..När jag monterat tillbaka spridarna så märkte jag att min elektriska extrapump för bränsle läckte så fick bli en ny:Rätt händig fö att cirkulera bränsle mellan tankar och lufta. Mm, den jag hade var nästan identisk med en från biltema så tror den förra kom från biltema. Sen har jag bottenmålat båten så nu är hon "dop i sjön" - klar för ännu en säsong. Eftersom jag tar upp båten varje år nu så spola jag trilux 33 och körde cruiser polishin anitfouling istället. Betydligt billigare men fullt kompatibel med dels mitt galvade stålskrov men den gamla bottenfärgen. Sååååå, är jag klar nu? Tja, vem vet... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 882 Postad 23 April , 2017 - - - - I ankarboxen blev det såhär efter att jag tagit upp allt med ankarspelet: Foto 2017-04-23 13 31 20.jpg Kunde sätta en lyftögla på bultarna från peket bara för att fästa änden på repet så man inte råkar skicka ut allt av misstag. Här ska sen ett jobb göras med att slafsa på mer otrivol mm.. Ska nog även göra något form av listverk med distans så att rep och kätting ligger i "luften" så det inte ligger i botten i blötan.. - - - - - På byggvaruhusen finns perforerade golvplattor i plast (ca 30x30cm, jag tror att en typ heter Pergo) avsedda att lägga i bl.a. våtutrymmen. Köp en sådan packe och forma till en platta så den passar i botten av din ankarbox. Enklare att lyfta upp o göra rent än om du bygger listverk. Jag la även en platta (tillpassad) i botten på kylboxen så att inget står i blöt av den kondens som alltid blir i boxen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 24 April , 2017 Jag köpte ett gäng Pergo från Byggmax, de hade extrapris men bara på webbordrar. De ska ligga på som underlag i förpiken, en lösning som är både billigare och bättre än andra tveksamma madrasser. Som tur var blir det lite över till ankarboxen. Förr har jag klätt med liggunderlagg men Pergo är nog mycket bättre. I sittbrunnen har jag teaktrall, av erfarenhet vet jag att de brukar göra ont i fötterna om man är barfota. Den dagen jag tröttnar på teaken så blir det Pergo där också. Kanske ett alternativ till teakdäck också? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Azguz 105 Postad 24 April , 2017 Jag tror det heter Bergo faktiskt! Men ni har helt klart rätt! Sådant golv vore väldigt händigt att lägga i ankarboxen för att få en luftspalt mellan lina/kätting och botten på boxen. Har själv också ett ribbverk av teak i botten på sittbrunnen! Inte särskilt skönt att ha fötterna på barfota. Vore rätt nice att byta ut det mot bergo också! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 24 April , 2017 Klart det heter Bergo https://www.byggmax.se/sök?filter.query=bergo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
petter_b 49 Postad 25 April , 2017 Kan du utveckla det där med extrapump. Hur är den kopplad mellan tankarna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Azguz 105 Postad 25 April , 2017 Kan du utveckla det där med extrapump. Hur är den kopplad mellan tankarna? Det är en sugpump som sitter efter kranarna innan förfiltret. Typ såhär(ritat i paint, sorry): Två tankar med en varsin kran som släpper till en gemensam kran. Vidare till elpumpen, till huvudfiltret, till finfiltret på motorn, till motorn(här sitter ju den mekaniska pumpen mm), till returen där det finns en kran för varje tank. Pumpen kosta 349 kr bara och är både för bränsle och diesel. Sugpump. Med den kan jag göra många saker: Genom att öppna kranarna, även för returen, kan jag cirkulera bränsle automatiskt och därmed lufta enkelt genom att öppna avluftningsskruven på finfiltret. Jag kan också flytta diesel från ena tanken till den andra om jag skulle vilja det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Azguz 105 Postad 30 April , 2017 I fredags var det sjösättning då! Påväg mot rampen. Smidigt med roodbergervagnen! Tyvärr kom det upp diesel vid spridaren iallafall. Jag drog åt lite mer och då kom ingen diesel, men jag kunde se att det "bubbla" mellan hylsan och spridaren. Sen kände jag lite "puffar" med handen. Så det var bara att börja kolla mer. Tog ut spridaren igen och tittade. Det har blivit en punktfrätning tror jag på anläggningsytan. Inte mycket, men det kunde inte bli tätt:Ringat in platsen på på kortet.Kände efter lite med mejsel och det kunde absolut inte vara djupt. Så jag köpte ventilslippasta och började slipa in. Hade på slippastan på spridarens anläggningsyta och hade ner den i hylsan och skruvade. Det tog en bra stund, men efter ett tag så var det mörka i ytan borta och slätt blev det hela varvet runt. Var noga med att göra rent på spridaren och i hylsan så det inte blev för mycket pasta där. Ville inte riskera att det leta sig ner i hålet för spetsen... Därefter monterade jag ihop allt igen och den här gången var det tätt. Här är en bild vid driften. Lät den gå på tomgång väldigt länge för att kontrollera. Märktes direkt att det var tätt. Ett ljud försvann och så försvann en specifik doft.. Så renoveringen av spridarna(spridatspetsbyte, rengöring och justering) var "pengar i sjön" typ(6000 kr). Eller ja, de var tydligen fel tryck och spridarbild innan så kanske får man någon vinning av detta. Spridarna är renoverade iaf. Sen har jag beställt lite prylar för att göre ännu en sak.. Få se sen vad det är 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Azguz 105 Postad 23 Maj , 2017 Lite mindre uppdatering!Jag har hållt på som en galning med att få fart på min gamla refleks oljebrännare 66 MV: Väldans bökigt att förstå hur den fungerade, men tillslut så förstod jag. Dels kärvade den "konade" konstruktionen i "rör - rör" så fick hålla på med det till den öppnades smidigt av fjädern. Sen visade det sig att det var något klägg(dieselalger?) som täppt till längs ner i röret. Väl rengjort så kom det in diesel i pannan. Därefter var det att justera low och high burn så att det kom diesel vid rätt tillfällen. Försökte få fart på kaminen för att få cirkulation i värmeslingan för krävs värme innan det går att lufta. Gjorde också om en koppling. Efter pannan så kom en T-koppling upp till expansionslangen. Sen en 90-graders och slangnippel sen till slangen som gick till VVB. Tog bort 90-gradaren så det blev mer "rakt ut" från pannan. Sen har jag bytt ut min lilla 1000W inverter mot en på 2000W med ren sinusvåg:Syftet med den är ju att kunna driva VVB mm. Det gör den här, sen är den gigantisk i jämförelse med förra ås den kyler bättre och går därför betydligt tystare än den andra. Tyvärr sjunker spänningen för mycket i systemet när elpatronen går igång så att den stängs av då den har spänningsskydd på 10DC±0.5V. Tror det beror på att jag bara har 2*86Ah blysyra-batterier. Men jag ska droppa i 3 batterier till senare på annan plats med grov kabel mellan ca 1-2 meter bort från dessa. Det blir nog bättre då. De fungerar bra så länge motorn var igång och generatorn ladda, men med fulla batterier så pendlade generatorn av/på så det funka ju inte direkt. Tror ni fler batterier klarar uttaget bättre eller lär jag ha andra "bättre" batterier? Det är de här jag har:http://www.biltema.se/BiltemaDocuments/TechnicalDataSheets/804861_TDS.pdf Orsaken till att jag köpte de där är för att de har högst kapacitet med "standardmått" och därför passar befintlig låda. I övrigt har jag fått hem material för att sy nytt bomkapell så tänkte ge mig på det här. Få se hur det blir. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Azguz 105 Postad 28 Maj , 2017 (redigerade) Då har man hållit på igen! Fick hem min kapellväv, tråd mm. så gav mig på att sy ett nytt bomkapell. Det gamla föll isär när man tittade på det och det var lappat överallt.. Först rullade jag ut kapellet och la mitt gamla över för att malla av. Jag adderade 5 cm utanför så att jag kunde göra en fåll. Detta på botten och toppen så att säga. När jag skurit ut båda halvorna så var det dags att fålla. Använde dubbelhäftande tejp på kanten för att hålla fållen, sen vek man en bit och så använde jag något för att "platta till" en skarp kant. I mitt fall tog jag vad jag hade och det var kanten på ett vattpass. NEWBTIP 1: Jag använd billig tejp från claes ohlsson, men det finns ju dubbelhäftande tejp som fäster betydligt bättre på kapellet. Vill man göra det så smärtfritt som möjligt köper man sådan.. NEWBTIP 2: För guds skull tänk på att halvorna är spegelvända så du inte syr fållen åt samma håll... Så som jag gjorde.. Nu sprättade jag och sydde rätt på framsidan där dragkedjan ska vara, men i den 4,5 meter långa sömmen i botten orkade jag inte med.. Nästa steg efter att ha sytt fållen i botten och i fören var att sy dit dragkedjan. Tänk på att kapellets halvor ska täcka dragkedjan som skydd för UV-ljus etc. Så de ska mötas tvärs över. Där dragkedjan tar slut ska det vara något stopp. Antingen kantband som läggs "runt" och sys fast. Ska dock finnas små metallbeslag man "klämmer fast" i dragkedjan som fungerar som stopp. Först OBS(bilden tagen i efterhand närt jag var klar). NEWBTIP 3: Ska ni låsa med kantband så lägg dit kantbandet INNAN ni syr hela sömmen till kanten. Då blir den dold mellan kapelltyget och dragkedjan på "framkanten. Nu fick det bli lite fult på utsidan, men så är det. Kanske byter till metallbeslag i framtiden om jag får tag på sådana. Nästa steg var att sy ihop de båda halvorna. Jag la dubbla sömmar där för att göra det starkare. I bästa av världar syr man ju i "mitten" sen syr man en söm på varsin sida om den där man viker upp "flärpen, men det får ju inte plats med halvorna i en sådan liten maskin man har hemma. I aktern vek jag den lite extra ca 6 cm så att jag fick ett "hål" jag kunde trä ett rep genom för att "snörpa åt" kapellet runt bommen i aktern. i det här läget måttade jag ut vart mina snäppen skulle sitta för att stänga kapellet i botten. NEWBTIP 4: Köp längre kappellväv än vad ert bomkapell är långt. De är runt 1,5 breda. Jag gjorde inte det så fick inte tillräckligt med tyg i kanten så att jag kunde fålla "halsen" på boomkapellets topp vid masten. Utan det fick bli ett kantband där för mig istället. NEWBTIP 5: Tänk på vart ni sätter snäppena så de hamnar lagom avstånd från fästen på boomen som för storskotet... Här ligger boomkapellet klart för provmontering på båten. Här är den monterad på båten.Det är allt annat än perfekt, ty man kan bara göra så bra när man har en liten maskin som har svårt med dessa dimensioner. Men när jag väl fått maskinen rätt inställt så tog det en förmiddag i pricnip. Det tar alltså inte så lång tid. Det är ju ganska enkelt, men det blir tröligt när man inte har en riktig maskin. Här är en bild på när jag syr fast banden för snäppena. Maskinen var en husqvarna typ 20 ZIG-ZAG från 50-talet. Den sydde genom 2 lager kapellväv rätt ok bara man fick "fart på den" och då var det bara att hålla farten. Man fick hjälpa till i starten alltså. Men genom två lager och en dragkedja var bökigt kan jag säga. Jag hade en gammal elkonverterad singel till hands också, men provade aldrig den. Troligen var den starkare men samtidigt var remmen dålig på den. Mitt största problem vad maskinen i sig och att få det att fungera. Tråden slets HELA TIDEN och trasslades vid underträden hela tiden. När det trasslar sig i undertråden så är det övertråden som är för dåligt spänd kunde jag lista ut när jag forskat på det så då spänner man lite vid spänningen för den. Det är den stora ratten nästan framme vid nålen som klämmer ihop två diskar som tråden löper i. Samtidigt är det en liten skruv på "bobben" som undertrådsspolen sitter i. Den kan man släppa lite på för att lossa spänningen på undertråden. Men kappelltråd är grov och ska ha mer spänning än normalt. Jag hade den dragen så att den inte rulla ut sig själv utan hängde i tråden.. Övertrådens ska vara så spänd att den "drar in" undertråden i tyget. Om det bildas små loopar på undersidan så är det för dålig spänning. NEWBTIP 6: Köp extra kapellväv så ni kan provsy en del tills maskinen är rätt inställt. Men trots vad jag kunde döma som rätt trådspänning så "korvades" tråden ändå i maskinen och gick av. Det handlade om att även om jag fick tråden genom nålsögat så var nålen för liten så att tråden "skalades". Fick gå och köpa nya nålar. lev universalnålar av 110(de hade inte jeans i 110). Därefter kunde jag sy. Här kan man även prova schmetz nålar vars nålöga är längre än andras. Det gick absolut inte smärtfritt vilket har med maskinen att göra, men det gick. Och även om sommar och detaljer verkligen inte ser bra ut så är det mångfalds bättre än det gamla. NEWBTIP 7: Det går typ åt en hel underspole på att sy bottenfållen så ladda en ny när det är dags.Nu ska jag använda det lite och när jag hittat rätt spänning på snäppbanden så kommer jag markera det och sy fast spännena där istället för att de är justerbara då det lätt går upp. Med en riktig maskin skulle jag nog lätt kunna sy ett stackpack, men det är rätt bökigt med en för svag maskin, mycket för att den fastnar så fort man stannar och då måste man hjälpa till för att starta. Det gör att man inte kan ta det lugnt för att få fina sömmar. Det finns en editering jag skulle vilja göra som fanns på gamla kapellet:Där var det ett stansat hål för lazyjacksen och en slits. Sen en överlappande del med knäppen. Då kunde kapellet lätt rullas ut och sen bara knäppas ihop. Inget stoppande alltså. Få se hur jag gör. Redigerad 28 Maj , 2017 av Azguz Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Azguz 105 Postad 10 Juni , 2017 (redigerade) Tänk att man alltid håller på... För den som undra varför jag gjort nytt bomkapell så kan ni se varför här: Har verkligen gjort sitt.. Nu slipper man skämmas när det nya ska upp iaf Sen hade jag gett mig på att jag minsann ska köra varmvatten på invertern! Så jag påbörjade det i helgen. Dels skulle jag installera 3 till förbrukningsbatterier för totalt 5 st batterier på förbrukarsidan. Så jag har nu 6 st med startbatteriet. Först blev det som på bilden här: Snyggt och prydligt, med kablaget så att batterierna kan tas ut utan frånkoppling på resten. Men tyvärr hade jag tänkt fel vid shunten för BM-1 så minus från startbatteriet och landladdaren hamnade på fel sida så att deras laddning inte visades på BM-1. Så det var bara att på det igen... Jag flyttade även shunten från att ha varit på utsidan till att bli på insidan. Nu är den skyddad så man inte kommer åt detta av misstag. Desutom kom den bort från motorrummet. Det blev därför såhär: Det gick dock att koppla om utan att behöva göra nya kablar, men nu behöver man lossa vid shunten om man vill ha ut batterierna i framtiden, men det är väl inte all världens. De ska ju bytas med långt mellanrum.. De nya batterierna hamnade här:Vilket är lite längre akterut i en befintlig förvaringslåda där. Här ska jag passa ut en kloss som vid de andra så att batterierna kläms på plats stumt. Jag funderade ett tag på hur jag skulle göra med polerna. Om jag skulle göra korta stumpar med crimpkabelskor M10 och sen ha polanslutning med pinnbult och mutter vid varje pol. Men jag skalade istället av kabeln i mitten och klämde fast kabelskon istället. Då är kabeln obruten och det blir bara 1 kontaktyta, annars blir det ju flera per sko... Kablaget är bytt på plussidan från huvudbrytaren till batterierna och då med en obruten kabel. På minussidan är det bytt från jordplinten och ner till shunten. Sen från shunten genom batterierna en obruten kabel. Då är det 35 mm2 kabel.Från jordplinten till invertern och från huvudbrytaren till batterianslutningen på smarpassen är det 16 mm2 som jag gjorde tidigare när jag bytte relät för att få dit d250s+smartpass(mest för solcellregulatorn). Funderade på att byta vidare här men verkar inte behövas. Blev inte varmt på kablaget heller. Det är väldigt korta bitar 16 mm2. Sen tog jag mig för att dra en vattenslang till den varmvattenanslutningen jag gjorde iordning med en extra balofix. Väl i aktern installerade jag en duschkran: Blev en avvägning med placeringen. Funderade längre ner på sidan av kvadrantens hölje, men då blir det så obekvämt att nu samt så blir det behov av en väldigt lång duschslang. Det blev därför där. Förvisso kanske lite ivägen om man vill lasta ner, men inte så fasligt. Ska upp en krok på sidan där sen som slangen hängs upp på. Så att man sen kan duscha på akterspegeln med vatten från systemet! Då varmvatten! Med blandningsventilen blir vattnet så behagligt svalt att man inte behövde separat blandare här: Nu kan man gå och lägga sig fräsch om kvällarna Som bonus är ny batteribanken på 430 Ah så nu lär jag ju knappast behöva bry mig om strömmen räcker någonsin.. Redigerad 10 Juni , 2017 av Azguz Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 10 Juni , 2017 "så nu lär jag ju knappast behöva bry mig om strömmen räcker någonsin.. " Haha, det sa jag en gång i tiden när fick ett 80Ah husbatteri..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Azguz 105 Postad 12 Juni , 2017 På 2017-06-10 på 10:26 PM, bhemac säger: "så nu lär jag ju knappast behöva bry mig om strömmen räcker någonsin.. " Haha, det sa jag en gång i tiden när fick ett 80Ah husbatteri..... hehe, det är väl så. För min del borde det mest vara VVB som kan vara problemet, men med lite planering löser det sig. Man bör dock köra den riktigt varm när man kör den och inte "nöja" sig med "lagom" då man då kanske kan riskera legionella. i övrigt är det nog inga problem! Körde projektor/film/xbox på kvällen förra sommaren och då drog jag väl ner till 60-70 % av gamla banken(då var kyl mm igång också), men varje morgon hade solcellerna(300W) fyllt den. Det blir ju oundvikligt alltid lite motor och då ger generatorn 50A. Så med lite planering av VVB. Värma morgon, duscha kväll, så borde de inte vara några problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 12 Juni , 2017 Det man borde experimentera med är solfångarrör som direkt kan värma vatten. Jag provad ett antal meter svart slang på ett ett uthus. Det är långt ifrån optimalt men det hade säkert räckt till varmvatten ombord. Men att använda överskottet från solpanelerna till att värma vatten är enkelt och smart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Azguz 105 Postad 13 Juni , 2017 (redigerade) Lite småpyssel idag. Skar till lite brego golvplattor: För att sen lägga det i sittbrunnen: Liter mer barfotavänligt än de gamla träribborna som lätt kunde bryta en tå... Sen ska jag lägga en platta i botten på ankarboxen också så att rep/kätting inte ligger dikt an mot botten. Därmed rinner vattnet av bättre och det torkar bättre. Redigerad 13 Juni , 2017 av Azguz Ville addera lite Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 13 Juni , 2017 Snyggt, eller, nja, kanske? Men så vettigt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Azguz 105 Postad 14 Juni , 2017 (redigerade) 10 timmar sedan, bhemac säger: Snyggt, eller, nja, kanske? Men så vettigt! Jo, mönstren på bregoplattorna var väl lite "mjä" faktiskt. Men fick först göra en grov bortsortering. Bergo finns i standard(300x300) och XL(380*380). Med XL behövde jag bara 2 plattor i bredd(fick kapa lite på ena). Med den andra hade det blivit tre i bredd. Därefter återstod ju inte så många och då fick det bli kulören och tillgängligheten i stan som styrde. Man skulle ju kunna köra någon form av "bas" som man sen fäster isiteek på istället. Bergo har ju t ex. massiva plattor utan håligheter. De skulle man kanske kunna limma isiteek på. Då får man en sådan botten som är urlyftbar. Eftersom det är en stålbåt så måste jag kunna lyfta ur och underhålla så det inte blir någon rost. Sen blir det ju en spalt under bergoplattorna så vatten kan rinna. Därför vill jag inte limma isiteek direkt på skrovet. Men den förra var gjord i teakribbor med typ 1-2 cm mellanrum. Här kände jag att man lätt kunde bryta en tå, så bytte till detta nu. Desutom var det obekvämt barfota. Nu använder jag för det mesta "badskor"(har bra grepp samt skyddar foten) men det blir varmt även i dem så när man sitter i sittbrunnen kan det vara skönt att ta av sig dem. Redigerad 14 Juni , 2017 av Azguz Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 14 Juni , 2017 En av mina lokala båthandlare har Bergo i hela butikslokalen. Till allmän glädje tog jag av mig träskorna och gick omkring där en stund. Det är väldigt behagligt att gå på! I min båt har jag en snygg "rutig" teakdurk men den är inte alls lika trevlig att stå på, inte barfota i alla fall. Bergo fungerar också perfekt mellan britsbotten och madrass! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
benny_b 7 Postad 10 Augusti , 2017 Hej hur tycker du båten seglar? styv? Hur är ståhöjden i denna båt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Azguz 105 Postad 16 Augusti , 2017 På 2017-08-10 på 19:55, benny_b säger: Hej hur tycker du båten seglar? styv? Hur är ståhöjden i denna båt? Jag har i ärlighetens namn inget att referera till. Jag har läst inlägg om att vissa anser den vara begynnelse och sen slutstyv. Jag skulle väl kunna tycka att det kan stämma. Revar man dock så går det ganska rakt även i hård blåst. Hon har ju ett lys på 1,25. Seglen är väll lite äldre men jag har kryssat på 30 grader och hållit en 7 knop iaf. Det är väll också vad jag generellt kommit upp i som max också 7-8 knop. Har förvisso nått 11 en gång men då var det medvind i 20m/s och 3 meters vågor. Jag är 1,86 cm och har ståhöjd i båtens flesta delar, så jag skulle säga att den är god! Längre fram i båten får man huka sig lite gran men där är soffan och där sitter man ju alltid. Ståhöjd på toaletten. Vadan frågan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
benny_b 7 Postad 16 Augusti , 2017 4 timmar sedan, Azguz säger: Jag har i ärlighetens namn inget att referera till. Jag har läst inlägg om att vissa anser den vara begynnelse och sen slutstyv. Jag skulle väl kunna tycka att det kan stämma. Revar man dock så går det ganska rakt även i hård blåst. Hon har ju ett lys på 1,25. Seglen är väll lite äldre men jag har kryssat på 30 grader och hållit en 7 knop iaf. Det är väll också vad jag generellt kommit upp i som max också 7-8 knop. Har förvisso nått 11 en gång men då var det medvind i 20m/s och 3 meters vågor. Jag är 1,86 cm och har ståhöjd i båtens flesta delar, så jag skulle säga att den är god! Längre fram i båten får man huka sig lite gran men där är soffan och där sitter man ju alltid. Ståhöjd på toaletten. Vadan frågan? LYS på 1,25 för en stålbåt på 9 ton?? Herregud! Det är inte illa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Azguz 105 Postad 18 Augusti , 2017 På 2017-08-16 på 21:00, benny_b säger: LYS på 1,25 för en stålbåt på 9 ton?? Herregud! Det är inte illa Lystalet stod i försäljningsbroschyren. Ska se om jag kan hitta det och posta. Dock är båten ritad för partialrig så med mastheadalternativet(för familjesegling) så antar jag att det kan vara annorlunda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Orvadet 0 Postad 20 Augusti , 2017 Mjaha, Azguz, du saknar tydligen totalt respekt för andras hälsa och fritid eftersom du fick mig att köpa en rw36 idag . http://www.batagent.se/3094 Skämt åsido, måste tacka för all info jag fått i den här tråden om båten. Den är helt magiskt fin inuti och kommer modda en hel del likt det du gjort. Jag är också akut nyfiken på din autopilotinstallation och om den är tillräckligt kraftfull när det börjar blåsa och gå lite vågor. Vi kommer säkert höras en hel del i den här tråden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 20 Augusti , 2017 På 2017-08-16 på 21:00, benny_b säger: LYS på 1,25 för en stålbåt på 9 ton?? Herregud! Det är inte illa Verkar det verkligen rimligt? En Ravage 36 som väger hälften har ett LYS på 1,21 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Orvadet 0 Postad 21 Augusti , 2017 7 timmar sedan, bhemac säger: Verkar det verkligen rimligt? En Ravage 36 som väger hälften har ett LYS på 1,21 Tycker också det verkar mycket, masten på den jag köpt är 18,6 meter över vattnet (1 meter längre än original) så det är iof rätt stor segelyta. Vikten har väl heller ingen jättebetydelse utom i acceleration. De förra ägarna säger att de ofta seglade från på pappret mycket snabbare båtar i lite hårdare vind. All dokumentation, dvs 4 pärmar original broschyrer, ritningar, osv finns på min så ska forska i området om jag hittar var siffran kommer ifrån. Det kan väl också varit så att det har varit en jäkligt duktig seglare som kommit i mål lite för snabbt i några tävlingar så lys blivit uppjusterad pga det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
benny_b 7 Postad 21 Augusti , 2017 9 timmar sedan, Orvadet säger: Mjaha, Azguz, du saknar tydligen totalt respekt för andras hälsa och fritid eftersom du fick mig att köpa en rw36 idag . http://www.batagent.se/3094 Skämt åsido, måste tacka för all info jag fått i den här tråden om båten. Den är helt magiskt fin inuti och kommer modda en hel del likt det du gjort. Jag är också akut nyfiken på din autopilotinstallation och om den är tillräckligt kraftfull när det börjar blåsa och gå lite vågor. Vi kommer säkert höras en hel del i den här tråden. Ha! Köpte du den? den var jag och titta på och skulle köpa. Ville bara ha mer info och en provkörning, men grattis! Synd för mig att mäklaren inte var seriös (mot mig iaf.. *bitter*) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Orvadet 0 Postad 21 Augusti , 2017 4 minuter sedan, benny_b säger: Ha! Köpte du den? den var jag och titta på och skulle köpa. Ville bara ha mer info och en provkörning, men grattis! Synd för mig att mäklaren inte var seriös (mot mig iaf.. *bitter*) Mäklaren var helt ok med mig, hans versioner kanske inte till 100% stämde med de tidigare ägarna, (mycket trevligt äldre par), men när jag suttit med dem i någon timma i båten så har jag järnkoll och båten är en drömbåt för mig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 21 Augusti , 2017 4 timmar sedan, Orvadet säger: Vikten har väl heller ingen jättebetydelse utom i acceleration Jo, dubbla vikten betyder dubbla volymen under vattenytan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser