Gå till innehåll
fredag 20 december 2024
Azguz

Projekttråd - RW36

Rekommendera Poster

Hej!

Man säger att man inte så göra något mer, men så står man där och gör mer ändå..

Jag har inte varit nöjd med dragningen av linan från vindroder till ratten. Jag ville inte göra skruvhål o skrovet egentligen, men nu blev det så. 
post-104460-0-65877700-1465736923_thumb.jpg
Jag fäste en padeye om sidan av ratten. Sen var jag även tvungen och vinkla av repet för att det skulle gå fritt från en kant på vindrodret så där sattes också en padeye. Fixk då även vinkla upp repet tidigare med några bloc på pulpiten. Valde padeyes istället för öglor eftersom de kan fälla ner och sticker då inte ut.

Nu är repen fri från trappan igen eftersom de innan gick på babord sida. Likväl är repets längd mellan roder och ratt betydligt längre. Förhoppningsvis får jag en bonus i och med detta att det fungerar lite vassare med kortare rep.

I övrigt gjorde jag ordning sådana händiga grejer som de har här:
https://youtu.be/B-Q_IuRRPBs?t=2m20s
Av dynema, väl valda knopar och två grova ringar med hög brottsgräns. Har tyckt det varit enormt bökigt att kroka revöglorna i krokarna. Nu kan jag kroka dessa ringar i krokarna istället. 

I veckan kommer solcell nr 2 och kanske får jag två andra saker på plats inom snar framtiden. Vi får se :)

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

I helgen har jag ägna mig åt att bygga upp ett nätverk i båten mm..

Så jag har valt att placera denna router i båten:
post-104460-0-72561900-1466368139_thumb.jpg
En dovado Tiny AC. 

För att försörja den med ström inköptes en sådan här:
post-104460-0-42619000-1466368139_thumb.jpg
Dovado Tiny AC matas med 12 VDC via en vanlig adapter för nätuttag. Det kan känna lockande att bara köra 12V direkt in i den från systemet, men det är inte bra eftersom systemet har upp till 14V ibland pga. laddning. Därav monterad försörjningen med adaptern på bilden då den kan omvandla 12-24V inptu till vald output. Därmed omvandlar den eventuell överspänning så det alltid är 12V till dovado.

Nu har jag då ett WIFI-nätverk i båten som dovadon delar. Dovadon hämtar sen internet från flera olika källor, antingen ethernetkabel, modem för mobilt bredband eller WIFI-theatering där prioritering kan väljas. Nu är den inställd på att prioritera WIFI-theatering. WIFI-theatering innebär att routern ansluter sig till annat WIFI som i en gästhamn eller en mobiltelefon och så har man internet i dovadons nätverk. I de fall WIFI-theatering inte finns tillgängligt(man har lämnat gästhamen) så ansluter den via mobilt bredband från walfri dongel ansluten till routern. Med en app på telefonen kan man söka efter wifi och ansluta till nya rätt enkelt. 

Routern är händig då den kan stängas av och slår man på strömmen till den så ansluter den automatiskt. Inga inställningar behöver således göras varje gång den startas.

En modem-dongel kan anslutas via en USB2.0 kabel upp till 5 meter ifrån routern. Rätt vald dongle har också anslutningar för extern antenn vilket gör att det är en möjlighet i framtiden för mig. Mellan modem och router fås inga förluster och så blir det kortare antennkabel mellan modem och antenn.

Utöver detta så har jag monterat media för regniga dagar.
post-104460-0-75453600-1466367891_thumb.jpg
En liten led-projektor på 1900 lumen som drivs via invertern. Till den är det kopplat en chromecast ansluten till mitt dovado nätverk. Den ansluter automatiskt om nätverket är igång. Projektor kan även spela en del videofiler från USB-sticka. Bara 800*480 men det duger. Högre upplösning än DVD och bilden blir inte så stor. Gjorde en duk av en tavelram och bakstycket i den. 

I praktiken kan jag släpa med en konsol(xbox etc.) om jag så vill för regniga dagar och med WIFI i båten når jag nätet. Ett spel på konsol drar bara macx8 kb/s men många spel drar inte ens en halv kb/s. De begränsningarna som finns på mobilt bredband räcker således gott och väl. 

Kanske inte det vanligaste tankarna om en båt men bygger den för att bo däri. 


Nätverket är ett första steg i något mer "båtintressant". Jag ska senare göra i ordning en rasberry pi 3 med OS:et Openplotter. Troligen blir det ett projekt för vintern. Pi 3 har ju wifi som ni kanske vet. 

Eventuellt ska jag ge mig på och sy ett nytt boomkapell om företaget svara på min fråga. Fungerar på att ha "snäppspännen" istället för oljetter och knuta ihop med råbandsknopar och snören under bomen. Sådana här:
552_Sn%C3%A4ppsp%C3%A4nne_thumb.JPG

Vad tror ni om det? Ha sådana istället för öljetter och snörning på undersidan? Man skulle ju kunna ha bandspänne på ena sidan om man vill kunna justera, sådan här.
627_Bandsp%C3%A4nne_thumb.JPG

Men det bygger ju på hur "tajt" det kan knäppas och känns onödigt. I framkant på masten blir det dragkedja.

Vad tror ni om det sista? Tror ni det kan fungera?

Redigerad av Azguz

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funkar utmärkt med din tänkta lösning för bomkapellet. Har precis den lösningen själv.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funkar utmärkt med din tänkta lösning för bomkapellet. Har precis den lösningen själv.

Kanon! Har du bandspänne också eller är det bara snäppspännen?

 

Om du ändå ska sy själv så skulle jag satsa på ett "stackpack" https://m.youtube.com/watch?v=JMB-r4mtK1Q

Har funderat på det men krävs det inte särskild infästning för seglet i bomen? Jag har ju en likränna som seglet ligger i precis som rullgenuan. Det är alltså inte "fritt hängande" eller sitter i travare. Hänger ni med?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du menar att du har replik mot masten? Kanske går att be en segelmakare att ändra till segeltravare om masten kan hantera det.

Masten på min båt verkar ursprungligen ha varit avsed för replik men har idag travare.

 

Har aldrig hanterat replik på masten själv men segel med travare är väldigt lätthanterat.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du menar att du har replik mot masten? Kanske går att be en segelmakare att ändra till segeltravare om masten kan hantera det.

Masten på min båt verkar ursprungligen ha varit avsed för replik men har idag travare.

 

Har aldrig hanterat replik på masten själv men segel med travare är väldigt lätthanterat.

Nej, har travare i mastliket men i bomen så är det replik(kunde inte rätt term innan)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Funkar utmärkt med din tänkta lösning för bomkapellet. Har precis den lösningen själv.

Kanon! Har du bandspänne också eller är det bara snäppspännen?

 

Jag har snäppspänne och bandspänne på varje band/rem

Om du ändå ska sy själv så skulle jag satsa på ett "stackpack" https://m.youtube.com/watch?v=JMB-r4mtK1Q

Har funderat på det men krävs det inte särskild infästning för seglet i bomen? Jag har ju en likränna som seglet ligger i precis som rullgenuan. Det är alltså inte "fritt hängande" eller sitter i travare. Hänger ni med?
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bomliket kan vara antingen lösfotat eller replik för stackpack eller lazy jacks det fungerar vilketsom. Stackpack "påsen" kan man fästa i bomen längst fram och längst bak sedan håller linorna till "lazy jacks" kvar resten av påsen tack vara Röret/ förstärkningen i påsen.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bomliket kan vara antingen lösfotat eller replik för stackpack eller lazy jacks det fungerar vilketsom. Stackpack "påsen" kan man fästa i bomen längst fram och längst bak sedan håller linorna till "lazy jacks" kvar resten av påsen tack vara Röret/ förstärkningen i påsen.

Ska man sy in ett snöre i botten då också så nederkanten "spänns upp" och får lite styrsel mellan infästningarna längst fram och bak?

 

Få se hur jag gör. Givetvis hade det här varit trevligt men det blir mer jobb också. Symaskinen jag har är inte den bästa heller så den gör det lite bökigare. jag har däremot sytt kapell och kapellrutor tidigare med den till min motorbåt jag hade för längesen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Bomliket kan vara antingen lösfotat eller replik för stackpack eller lazy jacks det fungerar vilketsom. Stackpack "påsen" kan man fästa i bomen längst fram och längst bak sedan håller linorna till "lazy jacks" kvar resten av påsen tack vara Röret/ förstärkningen i påsen.

Ska man sy in ett snöre i botten då också så nederkanten "spänns upp" och får lite styrsel mellan infästningarna längst fram och bak?

 

Få se hur jag gör. Givetvis hade det här varit trevligt men det blir mer jobb också. Symaskinen jag har är inte den bästa heller så den gör det lite bökigare. jag har däremot sytt kapell och kapellrutor tidigare med den till min motorbåt jag hade för längesen. 

 

Sy in ett mer öppet tyg eller nät i botten på "påsen" och sy den stor nog så att bomen också är i påsen. Finns bra beskrivningar på hur det kan göras på Youtube. kapelvred eller liknande går bra att ha under bomen för att fästa påsen så den sitter kvar annars.

 

Normalt håller Lazy jack linorna påsen där den ska vara när seglet är uppe (linorna går förslagsvis i öljeter via bagen runt bomen. Då håller linorna upp tyget). När seglet är nere och förvarat i påsen så håller linorna och påsen allt uppe på bomen. (om påsen går runt bomen så allt hamnar i den.)

 

Sök på youtube "lazy bag sail" så finns det några exempel.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här är så jäkla coolt! 

 

Snyggt jobbat!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack för inputten! Fick aldrig något svar från firman på en fråga så beställde aldrig kapelltyg. Misstänker de har så mycket att göra nu. Avvaktar och gör det till höstens projekt istället. Då kanske jag pallar att göra det med med detaljer än om jag stressat innan semestern. Får åka med ett fult, risigt, bomkappell denna sommar..

Idag bytta jag till nya batterier! Körde på biltemas fritidsbatterier 80ah med artnr 8080:

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteri-ovriga/Underhallsfritt-batteri-2000028593/?artId=8080

80-100_xl_1.jpg

Dessa var de batterier med flest Ah som jag kunde hitta som passade där mina gamla batterier står. Går jag upp blir de för långa så de inte får plats längre. Blir en ökning från 2*60Ah till 2*80Ah eller 40 Ah totalt ändå vilket gör ganska stor nytta vid urladdning på natten. Solcellerna är på så många watt att det sker laddning även vid väldigt lite ljus ute.

post-104460-0-83858000-1467923463_thumb.jpg
En bild på de gamla batterierna bredvid det blå startbatteriet. Ni ser hur "tajt" det är. Jag ska väl understryka att jag till nästa år ska göra om dessa anslutningar lite bättre. Eventuellt med kabelskor som har skruvanslutning och så löda fast crimpskor. Få se. Blir en rensning iallafall och kanske en grövre kabelstorlek mellan batterierna. jag kopplade dock laddanslutningen och BM-1 positiv till skruvanslutningen på nya batteriet istället för så slaffsigt som det var tidigare som ni ser ut på bilden ovan.

Mina gamla har stått och laddats med solceller via d250s+smatpass. Mätte av spänningen på dem efteråt och fick följande resultat:

post-104460-0-23677400-1467923464_thumb.jpg
Rätt bra resultat såhär 15 minuter efter frånkoppling på en batteriet iaf.

post-104460-0-88618800-1467923206_thumb.jpg
Men det samma kan inte sägas om det andra! Tur att jag bytte för här var det kaputt!

I framtiden ska det bli fler batterier, men har inte bestämt mig om jag ska nöja mig med ett till 80Ah så jag totalt får 240 Ah från 3 batterier i lådan och jag då flyttar startbatteriet. Eller om jag ska dra grova kablar till en annan plats och parallellkoppla 2-3 till batterier där. Vi får se! Det blir dock inte förens vid avfärd när jag även har frys i båten. Här hemma räcker dessa 160 Ah då mina 2*150W solceller laddar fett bra. 

Förövrigt har jag införskaffat mig en jolle till denna sommar då jag planerar att ankra mer i naturhamnar denna sommar nu när jag är så självförsörjande. 

post-104460-0-22780200-1467923806_thumb.jpg
Satsade på julas gummijolle för 1999 kr. Jag är rätt imponerad över vad man fick för priset än så länge. Verkar robust i sina lager, men sannerligen tyngre än dyrare konkurrent. Nu ligger den upp och ner fastbunden mot däck :)

 

Förra helgen var jag ut och tog några egobilder på båten nu ifrån min jolle medans den låg ankrad:

post-104460-0-35727500-1467924064_thumb.jpg
Notera min favoritplats. hammocken upphängd mellan styrhytt och targabågen på sidan om ratten. Där ligger jag bra. Lagom armavstånd från ratten.. Lite roliga är att det naturliga gunget gör att jag med stilla arm kompenserar rätt bra med rodret :P
När jag ligger där så töjs den ner så rumpan är någon cm över däck, så jag ligger innanför relingen..

Planerar att glida runt i Stockholms skärgård, så få se om man ses!

Redigerad av Azguz
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag avundas din energi.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var ett bra tag sen! Vilket beror på att jag tagit det lite chill inför den här säsongen. Planen är att jag ska göra så lite som möjligt till denna sommar, men vi får väl se hur det blir det.....

Förra året installerade jag en liten ledprojektor i båten som gick på en inverter. Jag kanske dock ersätter den mot en 12v TV. Vi får se. 

 

Jag har dock en "jättepost" jag måste lösa. Det läcker nämligen ut olja/sot vid spridaren efter förbränningen. Kopparhylsan behöver helt enkelt bytas.... 
Först funderare jag på att göra detta själv. Efter att ha hittat verkstadsmanualen på nätet:
http://www.bataccenten.se/pdf/manualer/MD2003

Eller här:
http://members.dslextreme.com/users/j40ed/volvo_penta_2002_worksh.pdf

 

Så har jag tänkt om. Man behöver nämligen specialverktygen  884811-1, 884823-6 och 884557-0 som kostar 606 kr, 439 kr och 163 kr. Minst dessa vad jag vet och kanske mer för att på smidigaste sätt få bort spridarna/göra rent sätet för nya koppartätningar etc.
Jag har fått en offert på att byta dem vilket kostar lite över 3000 kr beroende på hur stora problem det är att få bort spridaren och hur rostigt det är som ska ordnas innan en ny hylsa sätts dit. Då tänker jag att det kanske är mer lönt att låta en erfaren, med alla rätta verktygen, göra det här arbetet. 

Jag har förberett lite genom att montera bort bränsleledningarna:
post-104460-0-21648700-1485939714_thumb.jpg
Fullt arbete på gång.Skönt med rymlighet.

post-104460-0-77230600-1485939348_thumb.jpg
Lite brädor mellan..

post-104460-0-76811200-1485939349_thumb.jpg
Close upp. Syns att det blivit lite skitigt beklagligt nog då motorn är rätt ren och fin. Så ska göra en städning här i vår när detta problem är fixat.

Sen är det att botten som ska målas igen och friborden rengöras/vaxas. Något mer är väl inte tanken. Någon som har ett bra tips på en superbillig blödande bottenfärg som kan fungera tillsammans med den gamla jag har som är Trilux 33? Nu när jag tar upp båten varje vinter är det värdelöst att måla med den färgen och då räcker en billig som jag slafsar på istället. 

Sen blir det säkert mer. Jag skulle ju verkligen vilja ha:

  • Ett ankarspel. Ankrar ju mycket med denna båt som nu är självförsörjande på el, har 240 liter vattentankar och 360 liter dieseltankar. Då är det drygt att droppa/ta upp ett ankare på 15-20 kg varje morgon och kväll..
  • En 12v TV istället för projektorn som går på inverter.
  • Spinnakerbom. Dels för att använda den som "kran" för jollen. Även en spinnaker/gennaker för att få mer krut på läns och slör men då måste jag ha fäste/kran i masttoppen också. Såååååååå jag tvivlar på att det blir ett av årens projekt.
  • En ny varmvattenberedare då jag lyckats spränga varmvattenslingan i den nuvarande. Min nuvarande är kopplad som så att det vattenburna radiatorsystemet med glykol går i expansionskärlet och den slingar går in genom oljevärmepannan. Sen går varmvattnet(dricksvatten) in i en av de slutna slingorna. Därtill finns en elpatron för landström 220v. Funderar på samma kopplingssätt men att jag har en elpatron på effekt lägre än 1000W. Sen ha en inverter på 1000-1500w så jag kan köra varmvatten på el från batterierna om jag så vill. 
    Isotemp SPA varmvattenberedare 20liter har ju t ex. 750 W elpatron.

 

 

Redigerad av Azguz

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att hör mera.

 

En tanke, det är "jobbigt" att värma vatten.

 

För att värma 20 liter vatten från 20 C till 50 C får du räkna med att det går åt 60 Ah.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att hör mera.

 

En tanke, det är "jobbigt" att värma vatten.

 

För att värma 20 liter vatten från 20 C till 50 C får du räkna med att det går åt 60 Ah.

 

Mackey

Mm, det är lurigt det där. Men när jag har dig på tråden kan vi diskutera det!

 

Jag har ju solceller till 300 W som levererar runt 10 A en solig dag. Man kanske vill värme 20 liter en gång för att diska varannan dag eller så när man är ute. Då kanske det går an rätt bra? Generatorn laddar ju 50 A. Generator och solceller är kopplade till ctek d250s+smarpass. Väl i hamn har jag en ctek M300 laddare som ger 25A max och här tillkommer ju solcellerna som kan ge upp till 10A.

 

Frågan är lite grann hur mår batterierna? Säg att man kör den här elpatronen på 750 W så dras 62,5 A vilket kan vara ganska slitsamt. Men om M300 levererar 25 och solcellerna 10. "Bespar" man batterierna 35 A då eller tar batterierna skada av detta?

 

När man är ute och kör motorn(drift framåt) kan man ju passa på och värma vatten. Då får man ju 40-50+10. Vavid man nästan täcker förbrukningen som elpatronen kräver. Bespar detta batterierna eller kommer man slita ner dem snabbare ändå bara för att det är stor förbrukning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Frågan är lite grann hur mår batterierna?"

Det beror på batterityp och antal Ah. Med AGM kan man ta ut 20% av kapaciteten och ändå ha en livslängd på 1000 cykler. Våta är betydligt sämre där kommer dessutom Peukerteffekten bli mer tydlig. Men man kan ju förbättra situationen genom att inte värma upp hela vägen utan istället värma 20 min och sen vila tex 40 min.

Ett annat sätt är att värma med mindre effekt. Det kanske finns mindre patroner? Experimentet jag tänker göra är att använda en inverter för den amerikanska marknaden som då ger 120V. Kör jag en elpatorn 750W@230V istället på 120V så blir effekten ca 200W. Frågan är bara om 200W ger en tillräckligt varm elpatron för att värma vattnet.

Min tanke, efter en ide i en annan tråd, är att alltid ha varmvatten när jag ligger still, i synnerhet i hemmahamnen där övrig elförbrukning är väldigt låg.

300W solpanel ger ca 1200Wh per dygn i snitt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Borde det inte bli så att om man tar ut ungefär den el man producerar så händer det väl inget - eller väldigt lite - med batterierna.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Borde det inte bli så att om man tar ut ungefär den el man producerar så händer det väl inget - eller väldigt lite - med batterierna.

 

Mackey

Precis, då har man ju inte använt batterierna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Borde det inte bli så att om man tar ut ungefär den el man producerar så händer det väl inget - eller väldigt lite - med batterierna.

 

Mackey

Precis, då har man ju inte använt batterierna.

 

Tack för inläggen! Var precis det här jag funderade över. 

 

Om jag har en M300(laddar i hamn) som ger 25A och solceller som ger 10A för totalt 35 A och sen förbrukar 60A så belastas bara batterierna med 25A. Det är ju inte alls ofta som jag avser att göra såhär. Det är ju för att diska i lite varmvatten. Kanske duschblandare ibland. Lite värme men då behöver man ju inte värma som en galning. 

 

Jag har ju alltid min dieseloljepanna om det är som så att jag behöver massor av värme, men den är helt galet jobbig att tända. Man ska antända genom en lång tråd från ett litet hål i toppen och de gör man gärna inte allt för ofta.

 

Idag har jag en 230 v elpatron i den som kopplas till landström om man så vill i hamn.

Redigerad av Azguz

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vårkänslor och spenderarbyxorna verkade då jag hittade något eftersökt på blocket....

 

post-104460-0-93110700-1490463401_thumb.jpg

En spirbom!

 

Hua, vad lång tänker ni och så är det! Syftet är att spira min 130% genua på läns och då ska den vara längre. Enligt info från olika platser ska den vara längden av underliket på föseglet som ska spiras. Efter lite måttande:

post-104460-0-84991900-1490463904_thumb.jpg
J-mått ungefär 4,15.

 

Och räknande som så att 4,15*1,3 = 5.33 m. Den här är lite längre så kanske kortas, men först prova!

​Min mast kommer från skarven en gång i tiden("back in the days") så det var lite osäkert med travare. Men efter måttande:

post-104460-0-21842300-1490463868_thumb.jpg
Bredd på skena

 

post-104460-0-46973700-1490463399_thumb.jpg

Djup på skenan.

Så slog jag till på Bartons:
post-104460-0-94962600-1490463399_thumb.jpg
Travaren i aluminium.

post-104460-0-68946600-1490463869_thumb.jpg
Fick bli en med spärrknopp så det är ju möjligt att flytta den även om jag inte tog en med öglor som man kan dra med rep. Orkar inte sätta upp en massa rep för det.

 

Lagom spännande att köra detta ekipage genom Sthlm faktiskt...
post-104460-0-42106400-1490463401_thumb.jpg

Utstick på ca 2 m så markerat eftersom det sticker mer än 1 m.

Nu kan jag länsa lättare eller kanske snara köra lite mer på läns/slör med säkerhetsmarginal från gipp på storen utan att förseglet kollapsar. Den dagen jag har spinnaker och inte ska göra något sådant så kan jag ju alltid korta bomen.

​Jag väntar dock fortfarande på mekanikern som skulle byta kopparhylsan vid ena spridaren. Slutar väll med att jag får göra det själv iaf........ Har dock suttit med trasa och gjort ren hela motorn en hel del under dötiden :rolleyes:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En kompis till mig är duktig på grafikska profiler och tog fram en logotyp åt mig!

post-104460-0-62713000-1490547106_thumb.png
På tiden båten får ett namn på sig igen!

Tyckte det blev nice! Lite pinuppor sjöjungfru på ett smakfullt sätt och inte "taky".

​Kanske svart vitt:
post-104460-0-15243700-1490547686_thumb.png
Mindre på detta fotomontage

​Den svart/vita ser bättre ut oberoende hänsyn till annat, men med hänsyn till att ränderna på friborden så blir det bättre om den lirar med dem.  
 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Den som följer tråden vet ju att jag sprungit på ett problem och det är att det byggdes upp en seg gegga vid ena spridaren. Efter att ha pratat med en duktig firma(de ingav gott förtroende vid samtal) så är det nog som så att spridaren läcker diesel. Jag behöver troligen inte byta kopparhylsan. 

 

Så jag har tagit upp spridarna och postat iväg dem till firman. Det blir troligen ojämn gång och konstiga ljud från motorn om man inte ställer alla samtidigt. 

 

post-104460-0-71708600-1490971040_thumb.jpg
Här är en bild på motorn utan spridarna i.

 

post-104460-0-99149200-1490971496_thumb.jpg
Det här är en bild på den spridare som det blev svart klegg runt.

post-104460-0-36530900-1490971502_thumb.jpg
Det här är den spridaren som det såg "renas" ut runt. Runt denna var det grönfärgat och fint vid mynningen(motorns målarfärg). 

I helgen ska jag ut och göra ren på insidan av kopparhylsan så det är redo att droppa ner spridarna när de kommer tillbaka. Firman ska rengöra dem, provtrycka och justera. Eventuell byta spetsarna om de är dålig samt den nedre "nut" om de sprickigt och läcker där. 

Redigerad av Azguz

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då har jag håll på med rengöring av spridarhyllsornas insida. Det här är vad jag hade att jobba med:
post-104460-0-49703800-1491198745_thumb.jpg
Här syns hur det såg ut där jag hade läckaget.

Jag ville ju inte riskera att få ner något i cylindern, särskilt när det var så mycket kornig. Därför fick min inre ingenjör göra entré:

post-104460-0-99769900-1491198929_thumb.jpg
Är det inte vackert? Den gjorde sin sak iaf. Den sög kraftigt och sakta hade jag ner den i hålet och sög rent. 

När allt löst var borta så behövde jag göra rent. Jag använde först uteslutande diesel. Först använde jag topps och diesel för att det bort det värsta. Därefter insåg jag att det här fungerar ju inte. Kanske om 10 000 topps...
Så min inre ingenjör fick kliva in igen: 
post-104460-0-79198100-1491198465_thumb.jpg
Vacker va? Vek ihop papper, knep åt, doppa den i diesel och sen vred jag sakna ner dem i hålet. 

 

Jag använde mitt verktyg några gånger, men sen blev det inte så mycket renare. Så jag lät en dieseldränkt sitta ett tag i hålen. Jag provade sedan att göra liknande med packningsborttagare som löser sot och kolavlagringar, men med stor restriktivitet. Vill verkligen inte få ner det i motorn, så jag blötte tussar i det och hade ner i hålet där det fick vara ett tag. Därefter hade jag rent det med torra tussar och sen med diesel. Därefter hade jag ner dieseldränkta tussar över natten. Morgonen därefter tog jag bort dem och "plugga" hålen tills spridarna kommer tillbaka renoverade. Såhär blev det:
post-104460-0-22543400-1491198746_thumb.jpg
Betydligt renar men frågan är om det räcker. Går inte att göra så mycket mer. Jag får hoppas att det är höljet på spridarna som läckt varvid det inte läckt "där nere" utan att det läckt på sidan där det inte tätar. Det är bara att prova. Får jag det inte tätt får man väl ta upp spridarna igen. Då kanske prova med slippasta men om inte det fungerar så får jag byta hylsorna.

Jag tror dock på att det är spridarna som läckt diesel på sidan och att det blir tätt! Så jag inhandlade lite godis i helgen! Tyckte verkligen att slitande med ankaret på morgonen och att man därför drar sig för att ankra flera gånger per dag verkligen sabbar mysfaktorn så det fick bli ett:
105848-3f745427c03c61100940e0d6534badd4.
Ett ankarspel! Eureka!

Sen var jag en sopa en vintern 2015-2015 när jag skulle tomma min varmvattenberedare så den sprang ju läck. Så spenderarbyxorna rykte hett i helgen:
0203SPA_S.jpg
En ny varmvattenberedare! Yeeey. Blev den här med blandningsventil, termostatstyrd mm. 

Jag kommer väl antagligen också ta och dra en slang och montera en dusch till sommaren också :)

Har iaf beställt de här sakerna nu(medans det är vårrea) och ankarspelet samt beredaren kan jag ju montera på plats, men kabelinköp för ankarspelet, och slang/nipplar mm för varmvattenberedaren dröjer nog tills jag har det grönt med motorn.
 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ny helg med massor gjort! Dock var det här nästan för mycket. Shit vad less jag blev mot slutet. Mycket för att det fela så mycket. Men men. 

 

Först två bild från i Torsdags faktiskt! Höll på till 22 på kvällen så det blev så mörkt när jag gjorde det! Båten har fått ett namn nu iaf:

post-104460-0-14132500-1491801210_thumb.jpg

Blev jättebra färgmatchning! En kompis till mig är grafisk designer ås han gjorde en design åt mig på vektorfil som jag bara skickade till en vinylfirma som skrev ut. De lämnade offert och sände mig en färgkarta. Gick loss på 500 så var ju inte alls farligt. 

 

post-104460-0-05270300-1491801211_thumb.jpg
Med facit i hand skulle jag valt den 1 dm smalare så jag fick en lite bredare vit "board" på sidan om, men men. Gillade dock designen. Eftersom det är en siluett så blev det inte cheesy med pinuppan utan lagom smakfullt.

 

Blir till att fundera på om jag ska försöka klarlacka över för att fixera den.

 

I fredags började jag installera den nya varmvattenberedaren!
post-104460-0-07987400-1491800751_thumb.jpg
Här är den på plats. Det är den gråa till vänster och till höger är dieseloljepannan.

 

På andra sidan kommer slangarna ut och går till systemet:
post-104460-0-55434800-1491800750_thumb.jpg
om jag ska förklara installationen utan schema så är det som så. Värmeslingan går ut från dieseloljepannan in i engine på vvb. Därefter går det ut från vvb genom väggen till slingan för elementen runt båten. Det kommer tillbaka till utrymmet med vvb till pumpen i ser till vänster bakom vvb. Sen går det från pumpen in i oljepannan igen. Vattnet grenas ihop från båda vattentankarna och sen in i en pump. Det går vidare till en 4-delare av koppar. Där går kallvatten vidare till kökskran och en går genom väggen till kallvatten på vvb. Ut från vvb går varm genom väggen och grenas i ett T, en går till kranen i köket och en till toautrymmet(dock pluggad för finns ingen vv-kran på toan. Denna kommer skarvas vidare till akterspegel där det kommer bli en dusch. Denna har också en balofix som kan stängas så inte den oavsiktligt tömmer tanken)

 

Med facit i hand borde jag valt den rostfria varianten över SPA, men gjort är gjort. Den var väldigt mycket bredare än den gamla jag hade. Men jag tänker att jaga borde kunna köpa en mineritskiva eller liknande brandcellsindelande material och montera mellan så ska det inte vara något problem. Hemma i Sverige har jag aldrig använt pannan heller. Dessutom är elpatronen på 750W och min inverter är på 1000W..

Något att dra lärdom av är att kopplingarna för att få till detta är inte gratis! Bara dem gick loss på ca 2000 kr. Jag anslöt kallvatten till och varmvatten från med anslutningsslang av kromomspunnen tråd och rostfritt stål. Innerslang av PEX och metallkopplingar med silikonpackningar. De tål 10 bar och temperaturer mellan -5 °C till +90 °C. För motorslingan(oljepanna+vattenburet radiatorssystem) använde jag bilvärmeslang. Armerad gummislang som Tål -40°C – +125 °C. Notera att jag kopplat ett expansionskärl via en T-koppling på värmeslingan pga att en inte är kopplad till motorns kylsystem där det finns ett expansionskärl.

Med facit i hand skulle jag inte valt vinklade anslutningsslangar för vattnet utan raka och dragit dem runt framåt likt med värmeslangen. Kanske blir för varmt för dem så de är för nära pannan nu. Men jag kanske kopplar om det sen till nästa år. Använde som sagt aldrig pannan här hemma.

Orkar jag kanske jag gör ett installationschema för vattenssystemet likt som jag gjort för elsystemet. Kan vara bra att ha!

Utöver har jag monterat ett ankarspel! Ett rent helvite. Den sitter längst fram på insidan av förpiken men kättingen går ju runt trissan och ner framöver på andra sidan skottet i ankarboxen. Omständigt men det bör ju öka livslängden då motorn hålls torr:
post-104460-0-57553900-1491800752_thumb.jpg
Här har jag ett verktygsskåp idag.

post-104460-0-08000200-1491800753_thumb.jpg
En närmre titt. När allt är färdiginstallerat så kommer jag i framtiden fästa små kantlister i plywooden runtom och bygga en liten låda som döljer ankarspelet. Men det får bli sen. Funderar på att bygga om förpiken för att få in en till bädd, men vi får se. 

Från början såg det så ljust ut i och med att den blev helt genomgående och att jag bara kunde sätta motorn på insidan av plyfaskivan eftersom det bakom var uppreglatt till skrovet. MEN VAD JAG HADE FEL.

 

Totala tjockleken från skrovets utsida till insidan av plyfan var 90 mm och jag hade missat att installationsmåttet var 25-50 för ankarspelet. Ville man ha mer skulle man begära det vid köp så skicka de längre axel och monteringsbultar.. JAHAPP. Och eftersom stålskrovet bara är 3 mm tjockt så var ju det rätt tröligt. Fick göra en distans och montera:
post-104460-0-58978500-1491801212_thumb.jpg
Ja herregud vad tattigt.

 

När jag väl fick upp motorn(satans så tungt och jobbigt) så insåg jag snabbt att:
-Jaha, de här bultarna får jag aldrig på såhär. Så fick kapa upp ett större hål runtomkring i plywooden. Den här installation innehöll en extrem mängd av frustration. Sån där att man bara vill åka hem... Efter mycket slit, många skällsord och mental kollaps så var den på plats. 

Här ville jag bara packa ihop och dra hem, men när jag städat så bet jag ihop och slet upp golvskivorna för att kolla hur jag ska dra kablarna. Såhär ser det ut:
post-104460-0-28287000-1491802491_thumb.jpg
Där det är en blå linje drar jag ett VP rör för kan inte dölja kablarna där. Därför så blir det i VP rör så kablarna skyddas eftersom man förvarar saker där. Resten av vägen ligger de nog lösa. Men det blir sådan där förtent olje- och väderbeständig anslutnings- och svetskabel för handhållna elektroder, strömbelastning enl HD 516 S2. Temp. område -20 till +80°C. 

Väl genomgånget och uppmätt kunde jag beställa det jag behövde igårkväll. Det är 35 mm2 kabel till maxlängd om 20 meter som gäller. Det kommer bli max 10 meter till startbatteriet som det kommer kopplas till så behöver inte gå upp. Eftersom det är två tåtar mellan reläet och motorn så monterar jag reläet framme vid ankarspelet. Därför blev det 15 meter 3G1,5 installationskabel också som ska löpa från reläet till manöverpanelen vid styrhytten. Fick loss detta för 2000 kr på en sida vilket jag tycke va bra pris.
Sen beställdes även crimpkabelsko och krympslang. Blir till att löda alla anslutningar. 4 st 35-10 samt 8 st 35-8. Sen också kabelskor med anslutnignsbult M10. Samt en automatsäkring på 80 A enligt ankarspelets tillverkares anvisningar.

 

Nu är jag helt less och vill knappt se båten, men det går nog över. Kommer kablaget i veckan kommer jag säkert installera kablarna för ankarspelet över påsken  :P 
 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom ankarspelet inte gick att vrida manuellt så blev jag sugen på att göra klart detta! Särskilt som:
post-104460-0-21593800-1492447913_thumb.jpg

Det kommit hem lite godis! 23 m 35mm2 svetskabel och 15 m 3G 1,5 för manöverpanelen till solenoiden. Vill ha så tajt installation som möjligt så jag har beställt crimpkabelskor som har exakt rätt diameter på anslutningshålet för de olika bultarna. M10 på batteriskon, M8 på ankarspelet och solenoiden etc. 

 

 

Som sagt, den här installation har inte varit kul. Efter mycket om och men fick jag till en dragning av kablarna:

post-104460-0-32214000-1492447916_thumb.jpg

Fick till en dragning i golvet där de hänger i luften. Försökte dra i PP-rör från Biltema(32 mm) men fick inte fram röret under i fram. Men jag drog det i pp-rör från botten till ankarspelet i fram vid verktygsskåpet så att kablarna är skyddade om man staplar grejer där. Har använt svetskabel H01N2-D som används på svetsar i industrier.. Tål ju en del..

 

Väl på plats var det dags att koppla in vid ankarspelet:

post-104460-0-04000900-1492447921_thumb.jpg

Jorden går från ankarspelet till batteriets minuspol direkt. Jag har valt att köra ankarspelet på startbatteriets sida. Sen går det två positiva mellan ankarspelet och solenoiden. Det går en liten minuskabel(blev brun för orka inte köpa en svart bara för denna lilla stump) till startmotorns anslutning för minus.
Sen löper en positiv tillbaka mot startbatteriet. Kabeln kopplade jag först genom en 80A automatsäkring. Sen går det en kabel vidare från den till huvudbrytaren för startkretsen där batteriet är på ena sidan och ankarspelet med startmotor är på andra sidan så strömmen kan brytas.
Från solenoiden går det en  blå och gul/grön 3G 1,5 till manöverpanelen som sitter på upp/ner för den. Utöver dem löper här en brun kabel med dem dit. Den är inte inkopplad nu. Den är kopplat till positiv från manöverpanelen. Till manöverpanelen går en positiv kopplat på automatsäkringen till en 5a glassäkring till manöverpanelen. Vill jag ha fotswitchar framöver så är det färdigt för att koppla in bara. 
Ni ser också hur jag dragit ett PP-rör 32 mm nerifrån. I framtiden tänkte jag bygga någon snygg inredningslåda kring den här installationen, men just nu får det vara.

 

Sen få dit en manöverpanel vid styrhytten:
post-104460-0-94777000-1492447469_thumb.jpg

Här är det 3 anslutningar. De två yttersta är minus för upp/ner medan den mittre är positiv från startbatteriet. Jag ska nog eventuellt montera en "av/på" switch här mellan kabeln och manöverpanelen så det kan stängas av så att man inte riskerar att komma åt och droppa i fart eller så. Men det får bli sen. Är helt slut nu. 

 

Efter en hjärtsnörp och lite tillrättafixande så prövades ankarspelet som fungerade som sig bör:
post-104460-0-15708400-1492447940_thumb.jpg
Fungerade faktiskt till kätting kombinerad med lina. Har splitsat ihop linan med kättingen direkt. Ska på lite färg runt omkring sen lite tätningsmassa vid min "kil". Det ska även dit en ankarhållare i fram som ankaret glider upp på. Har hittat en jag ska beställa. 

 

Jag har också slipat botten lite hastigt för att få bort lös färg. Nu väntar jag färgbeställningen sen blir det att måla på det som vanligt, men det känns lite mer "chill". 

Nu är jag helt slut och vill inte göra något mer alls, men vi får väl se... Blir väl något pul mot sommaren kanske! haha. Ja just det... Glömde bort spridarna. De är hos firman för renovering. De har väl beställt nya spetsar. Blir att montera dem sen får vi se när båten är i... Bära eller brista, om de lär upp igen och hylsan bytas eller ej.
 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då har man fått hem spridarna:
post-104460-0-72676300-1492667699_thumb.jpg
Hylsan byttes på den läckande sidan för säkerhetsskull. Ingen spricka hade dock noterats. Både trycket och spridarbilden på alla tre var fel, men det är fixat efter att alla tre spetsarna bytts och justerats.

 

post-104460-0-23898900-1492667700_thumb.jpg
Väl på plats. Ser ju bra ut..

 

post-104460-0-76305700-1492667700_thumb.jpg
Fått det hyfsat rent

Har pumpat bränsle genom ledningarna och där är allt tätt i alla fall. Nu är det bara att vänta till sjösättningen för att se om det håller tätt mellan spridarna och hylsorna......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du ingen blandningsventil för färskvattnet efter VVB? Vattnet kan bli väldigt varmt och det finns risk för skållning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har du ingen blandningsventil för färskvattnet efter VVB? Vattnet kan bli väldigt varmt och det finns risk för skållning.

Absolut! Isotemps VVB har sådan som standard! Samt med termostatstyrd patron. Den justerar mellan 38-65 grader. Det är ju övergångsslangen där med entil på sidan på vv-sidan:

0203SPA_S.jpg

 

VVB sitter ju upp och ner så syns inte på bilderna

Redigerad av Azguz

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...