Gå till innehåll
fredag 20 december 2024
Azguz

Projekttråd - RW36

Rekommendera Poster

Det var ett generöst erbjudande men för det första så befinner jag mig utomlands på jobb och för det andra är jag bosatt i Skåne. Om det blir en RW så kanske vi får mötas upp halvvägs till sommaren och utbyta erfarenheter! 

 

Tack för informationen om seglingsegenskaperna. Inte så illa som jag hade befarat på kryssen. Vissa båtar kör ju "på stället kryss" och det är bra tröttsamt. 

 

Tar din RW36a sjön bra? Har du provat i lite grövre sjö?

 

Den skuta som, om den är kvar när jag kommer hem, jag ska kolla på ser ut som skit invändigt men verkar bra i övrigt. Får väl lägga ett skambud och börja renovera... 

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var ett generöst erbjudande men för det första så befinner jag mig utomlands på jobb och för det andra är jag bosatt i Skåne. Om det blir en RW så kanske vi får mötas upp halvvägs till sommaren och utbyta erfarenheter! 

 

Tack för informationen om seglingsegenskaperna. Inte så illa som jag hade befarat på kryssen. Vissa båtar kör ju "på stället kryss" och det är bra tröttsamt. 

 

Tar din RW36a sjön bra? Har du provat i lite grövre sjö?

 

Den skuta som, om den är kvar när jag kommer hem, jag ska kolla på ser ut som skit invändigt men verkar bra i övrigt. Får väl lägga ett skambud och börja renovera... 

 

Erbjudandet står så att säga :)

 

Jag ska väll poängtera att jag har ju inga erfarenheter om andra båtar att jämföra med, men jag har väll seglat ikapp/ifrån vissa så jag tror de är bra.

 

Jag seglade över till Gotland i somras i motvind, 13-15 m/s och vågorna var väll 2 meter höga. De ställde in Gotlandsfärjorna. Vi överlevde, tog oss fram! När iv körde på läns tappa vindrodret en gång så hon veck upp till babord med sidan mot vågen men vi välte ej...

 

Men som sagt så har jag inga referenser att jämföra med..

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då är jag igång med planerna igen! Har legat i dvala eftersom fjolårets renovering tog lite must ur mig. Vad står på tapet? Primärt följande:

1. Targa båge

2. Solceller monterade på targabågen. Upp mot 600 Watt i slutändan.

 

Jag har haft ideer på att göra som på skisserna: 

post-104460-0-18553100-1450619849_thumb.jpg

 

post-104460-0-66270200-1450619848_thumb.jpg

Skissen är väldigt grov. Helst vill jag att de vertikala rören, som sitter fast i pulpiten, ska luta lite, lite inåt. Sen ska överliggande rören vara lite bågformade. Detta för snygga linjer. Det tråkiga är att det är lite svårt att böja rören och den avrundade formen kräver att vi kan böja rören en aning.

 

988.jpg

Istället för att försöka svetsa fast rören i pulpiten kanske jag fäster det med dessa istället. När man väl fått allt att passa kan man välja att svetsa fast dessa T-kopplingar i efterhand om jag så vill.

Enda "problemet" med detta är att i fram sitter pulpiten med detta:
post-104460-0-15644900-1450620493_thumb.jpg

Krokad i listen och en bult på andra sidan. Har man en massa solpaneler på targan blir det ju en del påfrestningar vid höga vindstyrkor antar jag. Vill ju inte att allt flyger av...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att du jobbar vidare. En targabåge är aldrig fel.

 

Jag håller med om att pulpitens fäste är lite klent, det måste du göra något åt tror ja.

 

Några saker att tänka på som jag ser det:

  1. Se till att det går att gå raklång under targabågen. Du ska troligen ha en jolle och då är det jobbigt att slå i huvudet varje gång man ska använda jollen...
     
  2. Du bör ha några rör i 45 graders vinkel "uppe i hörnen" för att  få stadga i bågen, annars är det risk att den viker sig år styrbord eller babord. I alla händelser kommer den att kunna komma i självsvängning när solpanelerna är på plats.
     
  3. Tänk på att du kanske vill ha någon form av dävert för att kunna lyfta upp jollen. Ska du segla långt utanför Sveriges kust är det lättare att få behålla jollen för sig själv om man lyfter upp den varje natt.
     
  4. Du kan ju provbygga targabågen i VP-rör (el-rör) eller något annat lätt, billigt och lättböjt så kan du pröva vad som blir snyggast. Då får du också en modell som du eller någon annan kan bygga efter.
     
  5. Jag förutsätter att du har tänkt svetsa allt på bågen utom fästena i pulpiten. Jag tror inte på att skruva ihop bågen.
     

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att du jobbar vidare. En targabåge är aldrig fel.

 

Jag håller med om att pulpitens fäste är lite klent, det måste du göra något åt tror ja.

 

Några saker att tänka på som jag ser det:

  1. Se till att det går att gå raklång under targabågen. Du ska troligen ha en jolle och då är det jobbigt att slå i huvudet varje gång man ska använda jollen...

     

  2. Du bör ha några rör i 45 graders vinkel "uppe i hörnen" för att  få stadga i bågen, annars är det risk att den viker sig år styrbord eller babord. I alla händelser kommer den att kunna komma i självsvängning när solpanelerna är på plats.

     

  3. Tänk på att du kanske vill ha någon form av dävert för att kunna lyfta upp jollen. Ska du segla långt utanför Sveriges kust är det lättare att få behålla jollen för sig själv om man lyfter upp den varje natt.

     

  4. Du kan ju provbygga targabågen i VP-rör (el-rör) eller något annat lätt, billigt och lättböjt så kan du pröva vad som blir snyggast. Då får du också en modell som du eller någon annan kan bygga efter.

     

  5. Jag förutsätter att du har tänkt svetsa allt på bågen utom fästena i pulpiten. Jag tror inte på att skruva ihop bågen.

     

Mackey

Tack för feedbacken! 

 

Ja, det känns i det klenaste laget med infästningen. Ska fundera på det. 

 

1. Absolut! Har ritat så det är 2 meter från däck och upp till targatoppen. Själv är jag 1,86 så det borde räcka?

2. Hur menar du? Jag hade tänkt imitera denna som jag såg förrförra sommaren:

post-104460-0-41326100-1450803797_thumb.jpg

Där är targabågen verkligen en "båge". 

3. Det har jag funderat på. Har funderat på att använda framtida spinnakerboom som "kran". Hade en tanke på att dra två paralella rör från srkovet upp längst bågens "yttre" rör och sen fästa två rep till block på bågen vardera sida i toppen. Därmed få en "dävert" men jag ser två problem. Då måste bågen bli betydligt kraftigare och fästas direkt i skrovet. Det andra är att jag lär få upp jollen högt så det inte skymmer vindrodrets "vimpel"..

4. Ypperligt tips! Det har jag faktiskt inte tänkt på och det blir suveränt med mallen.

5. Jo, precis är det så. Själva bågen i sig ska vara stumsvetsad, men jag tänkt till en början skruva den i pulpiten med fästena. Till en början iaf. Fungerar det bra kanske vi Svetsar fast ihop allt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att visa 2:an på enklaste vis.
 
Nedan, en targabåge.
_________
[/             \]
[               ]
[               ]
 
Blev det så enkelt att det blev obegripligt?
Tillägg: Det såg bättre ut när jag "skrev" in den.
 
När man bygger en grind brukar man lägga en diagonal planka för att få stadga i grinden, annars viker den sig. För att få stadga i targabågen kanske du ska tänka likadant och lägga något snett i "hörnen".
 
Funkade det på den båge du visade på bilden så funkar det säkert utan för dig också. Den böjda/lutande formen minskar risken att bågen viker ihop sig.
 
Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att visa 2:an på enklaste vis.

 

Nedan, en targabåge.

_________

[/             \]

[               ]

[               ]

 

Blev det så enkelt att det blev obegripligt?

Tillägg: Det såg bättre ut när jag "skrev" in den.

 

När man bygger en grind brukar man lägga en diagonal planka för att få stadga i grinden, annars viker den sig. För att få stadga i targabågen kanske du ska tänka likadant och lägga något snett i "hörnen".

 

Funkade det på den båge du visade på bilden så funkar det säkert utan för dig också. Den böjda/lutande formen minskar risken att bågen viker ihop sig.

 

Mackey

Ah, du menar så! Ungefär som ett tvärstag i hörnet på ett bords stomme! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Min planering av targabågen går vidare!  Troligen kommer vi göra såhär:

post-104460-0-98109500-1454860696_thumb.jpg

Vi prata om vi skulle svetsa fast den på "toppen" av befintlig pulpit, men sen gick vi inte på att ha dem på insidan och gröpa ur dem på utsidan så de delvis hamnar i varandra. Sen gick vi från att svetsa fast dem till att göra egna "klämfästen" så vi bara klamrar fast dem i varandra. Vi gör egna eftersom marinbutikerna har mage att ta närmare 200 kr för sådan färdig produkt och vi behöver 8 st..

Akterifrån kommer det se ut såhär:

post-104460-0-46102000-1454860697_thumb.jpg

 

Eller kanske mer lut inåt:

post-104460-0-56953300-1454860514_thumb.jpg

Lite mer lut ger snyggare form tycker jag, men troligen är det väll bredden där upp som får styra utifrån lämpliga paneler.​ Men sen kanske den inte blir lika "kantig" heller. Kan vi boka dem så kan de kanske göra bockarna lite mer utdragna.

 

Nu ska jag försöka få tag på syrafasta rör i 25 mm men det är inte det billigaste. Har hittat en leverantör som levererar ett rör på 6 meter för 769 kr/m eller totalt 4 614 kr.

På en marinbutik hitta jag 3 meters rör för 699 kr eller 233 kr/m. Jag kan bara anta att det inte är syrafast? Nackdelen här är att ​3 meter räcker inte för att bocka rörens hela längd som en enhet. Utan då får det bli 2 sidor och så får man svetsa ihop dem i toppen..
Men eftersom det troligen inte är syrafast men ändock sälj på marin butik för grabbräcken så kanske det räcker?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Både Bröderna Edstrand och Tibnor har troligen de rör som Du söker. Dessutom i 6 meter längder. För några år sedan köpte jag 25 mm grabbräckesrör via Uppsala Handelsstål för att göra en targabåge. Nu minns jag inte priset men det var långt under den fina butikens meterpris. Dessutom var ju längden 6 meter vilket gjorde att jag inte behövde skarva utan kunde bocka sida till sida av samma rör.

 

Kul att läsa Din tråd. Jag beundrar Din energi. Lycka till med skutan!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då kanske jag landar med detta i veckan...

Fick tag på en firma som både bockar rör, och säljer rör, och de gör just rostfria detaljer som bågar till båtar  :wub:

Dessutom hade de lämpliga rör till en bråkdel av priset. (190kr/m + moms).

I alla fall så kommer de bli ungefär såhär:
post-104460-0-67932900-1454961698_thumb.jpg
Från babord sett.

 

post-104460-0-02384700-1454961889_thumb.jpg
Akterifrån sett.

Så jag var helt enkelt ut och tog de mått jag behövde och ritade upp en ritning i CAD åt firman.

post-104460-0-61535900-1454961879_thumb.jpg

Blir nog en fröjd för dem när de får en sådan ritning från en privatperson :P

 

Den blir lite långhög men så måste det bli. Får en fri höjd om 2,1 meter från däck till överliggarna såhär. Givetvis är det snyggare att göra bågar på bredare båtar eftersom man får ett mer bredlågt utseende.

Ritningarna och fotomontagen är skickade till firman nu ikväll så får se när de har tid :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När man håller på så blir det alltid ändringar! 

Jag hade först tänkt dra ner bågen på insidan av pulpiten och göra fästen därmellan. Men nu blir det så att vi svetsar fast bågen ovanpå befintlig pulpit. Sen gör jag någon förstärkning för den främre infästningen av pulpiten istället. Såhär ser ritningen ut:

 

post-104460-0-04997400-1455223141_thumb.jpg
Vid knäckning så kommer inte de 103 grader i toppen få så skarp knäckning utan men böj med större radie så det blir mjukare som på fotomontaget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På targans sidor är det ju två tvärstag från föröver bågen till aktre bågen. Pulpiten är inte rak härmellan utan böjd varvid det blir lite bökigare, men då gör jag såhär:
post-104460-0-59618300-1455392782_thumb.jpg

Ni ser hur babords pulpit bågar in mot aktern och bör göras lika så det blir snyggt. Detta för att aktre bågen kommer fästas en bit in på böjen, medan föröver bågen kommer fästas föröver noafästena. Vore enkelt att bara göra de nya tvärstagen raka, men blir ju snyggare om de också böjer likt pulpiten.

 

Genom att ta ett kort(så rakt ovan ifrån som möjligt) med en tumstock bredvid så kan jag skapa en mall. Importerar sen bilden i CAD och expanderar/minskar bildens skala tills måttet(enheter) i CAD stämmer med det verkliga måttet på tumstocken. Sen printar jag ut det i Skala 1:1 på A3 och så får man en skalenlig modell av verkliga böjen som firman kan följa :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag lämnat in ritningar på bågen till en firma som ska bocka rören! Sen ska vi se om vi kan svetsa ihop en både därefter! Här är ritningen:
post-104460-0-02134500-1456073447_thumb.jpg
De horizontella tvärstagen kommer inte sättas så "högt upp" utan kommer jämnas ut lite mer jämnt, men jag orkar inte ändra det på ritningen :P

Efter att bågen är på plats så ska jag göra en ram som passar på den sen monteras solcellerna därpå.

Första året byggde jag om lite el i båten. Det jag gjorde var att byta ut regulatorn till en d250s och smartpass:post-104460-0-28119700-1406581937.jpg

 

Installationen blev lite väl amatörmässig så ska göra om det. Dels ska jag flytta ner enheterna i botten, sen ska jag göra en bättre genomföring för kablarna via en sådan här:

icotek-kel-er-10-6.jpg

 

Kablarna ska även bytas till 16mm2 och sen ska de dras snyggt. Sen ska de på nya crimpskor som jag kommer göra 100 % korrekt med lödning.

Så småningom ska en M300 laddare in i systemet och den monteras bredvid dessa enheter i botten. Sen kommer jag montera en plexiglasskiva över dessa som "skydd". Det kommer vara öppet på sidan för ventilation, men det blir en skydd ovanför eftersom anslutningarna är exponerade. Egentligen skulle jag vilja ha små "tändhattar" som träs på kabeln som kan täcka anslutningen på enheterna men lyckas inte hitta några att köpa.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jättekul att du beskriver vad du gör, det ger idéer och nya planer.. :)

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även om jag inte fått hem allt än så finns det ju alltid lite som kan göras!  :P 

Genomföringslist, crimpskor och krympslang är beställt hos elfa och förhoppningsvis kan jag göra klart i kommande helg. Var in på seasea och köpte 10m 16 mm2 kabel idag dock. Måttade sedan upp kablarna och kapade till längder samt märkte dem vart de skulle vara och vilka crimpskor som skulle vart. 

När jag får hem paketet från elfa så kan jag göra klart kablarna(ska löda fast skorna på kablarna) och montera tillbaka dem. 

 

post-104460-0-82265500-1456587993_thumb.jpg

En blick ner i lådan. Bilden är "upp och ner dock". Kommer sen byta ut luckan mot en i plexiglas så jag slipper lyfta för att kolla hur statuslamporna lyser. Den blå kabeln är för solcellen och kommer ersättas när targan är på och nya paneler är på plats.

Ovan de här två enheterna kommer sen en M300 laddare monteras.

 

post-104460-0-62366200-1456587801_thumb.jpg

Någonstans där lappen sitter kommer genomföringslisten att hamna. Så går kablarna in genom den istället för genom borrhålen i skivan.. De gamla hålen tätas sen med massa.

 

post-104460-0-35687300-1456587799_thumb.jpg

Satte en sådan här bricka mellan skivan och CTEK-prylaran så det blev ett mellanrum bakom. Så eventuell vätska kan rinna förbi under. Nu ska det ju inte vara någon sådan där men utifall.

 

post-104460-0-17477100-1456587996_thumb.jpg
Dessa "ändhattar" skulle jag vilja få tag på fler av! Dessa satt i ändan på gamla kablarna vid anslutning på generatorn och gamla relät. Dessa vore rätt bra å ha över avslutningarna på cteksen med flera exponerade kontakter som huvudströmbrytarna.

Eventuellt åker jag ut imorgon och snabbslipar botten ty gammal grundfärg har bubblat så lär lägga på nytt där. Blir dock inte alls samma arbete som förra året.
Utöver det är rören inköpta och bockade för targabågen. De sak svetsas lite senare fram mot slutet av mars/april när det blir lite varmare. Och som sagt, nästa helg gör jag klart omdragningen av elen.

Redigerad av Azguz
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag var jag ändock ut och slipade bort lite bubblat färg på underredet. Ska på lite grundfärg på dessa fläckar och sen och ny bottenfärg, men behövs lite värme först. 

 

Sen var jag och prov- lödde gamla generatorkabeln så jag vet hur jag ska göra med de riktiga sakerna. Det finns i princip två tekniker. Enligt följande:
1. Kabelskon värms till lödtennet börjar smälta i den, sen fyller man skon till 50 % med lödtenn. Sen för man ner kabeln(med flussmedel på) i skon medans man håller tennet flytande. Sen låter man det stelna. Jag gillar inte denna för även om man köpt en sko för 16 mm2 kabel så är det tajt att få ner alla trådar.

2. Trä först ner kabeln i kabelskon(flussmedel på kabeln). Då får man tid på sig att få ned alla trådar in i den tajta skon. Därefter värmer man skon och håller tennet mot kanten. Tennet smälter och flyter ner i skon när det blir tillräckligt varmt. Det är klart när det blir en tennbubbla på kanten.

 

Jag provade nr 2 idag och det blev så bra att jag tänkte göra så. Fördelen är att jag får möjlighet att i lugn och ro få i hela kabeln i skon på ett bra sätt. 

 

post-104460-0-31675200-1456662038_thumb.jpg

Så här satte jag upp allt. Satte inte skon direkt i skruvstädet eftersom städet suger åt sig all värme, och såhär får jag mer direkt på skön. 

 

post-104460-0-84770100-1456662291_thumb.jpg

Man håller tennet som på bilden och sen värmer man nere på skon och när värmen spritt sig upp till toppen så smälter tennet och fyller ut alla håligheter. Som ni ser har jag bränt skon och det är för att jag inte flytta bort brännaren när tennet smälte utan öste på. När jag gör riktigt kommer jag föra den fram och tillbaka när tennet börjat smälta så det inte blir för varmt.

 

post-104460-0-01752500-1456662235_thumb.jpg
Efter att jag lött enligt nr 2 och det svalnat satt kabeln så stark fast att även fast jag satte fast skon i skruvstäd och drog så var det stumt. Därefter värmde jag upp det igen och drog ur kabeln för att se hur tennet fyllt ut i skon och som ni ser på bilden så var det redigt! Den här kabeln var inte förtennad utan ren koppar och som ni ser har tennet fullt kabeln ordentligt. Även kappilärsuget upp längs tådarna in i höljet. 

 

Vill man kan man även crimpa innan lödning vid utförande enligt nr 2.

​Nu är det bara att otåligt vänta på delarna från elfa för att göra klart allt. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Då var det helg och hur spenderar man inte en bra lördag? Jo, man spendera 8 h i båten med att dra lite el! :)
Efter en cirkus utan dess like med DHL- express(återkommer till det) så fick jag ändock hem grejerna så att jag kunde göra det nu också! :)

Först lite godsaker:

post-104460-0-45749600-1457263431_thumb.jpg
Försökte göra så mycket i verkstad, så ni har 3 färdiga kablar där. Förutom generatorkabeln då kabelskon 16 mm2 med anslutningsögla på 6 mm var restad från elfa. Åkte till lokal sease och köpte sådana där ås jag skulle få klart allt i helgen. Btw. så var de från elfa identiska bortsett från att man får 10 st för 10 kr lägre pris än vad 5 st kostar på seasea. Det var värt att köpa dessa från elfa/seasea då det var bättre passform på öglan än i jämförelse med biltemas 16 mm2.
Slog även till på en M300 laddare med mässrabatt nu när jag fick tag på rör och bokning för targabåget till så lågt pris(3300kr). 

 

Koppla koppla och så blev det såhär i lådan åtskiljt från motorrummet:

post-104460-0-69886900-1457263432_thumb.jpg

Det blev för tajt att sätta M300 parallellt med d250s+smartpass så fick vrida den 90 grader. Träluckan ner till detta ska jag ersätta med en i plexiglas så att det går att snabbt titta ner på indikationslamporna.

 

Lödningen av kabelskorna har jag gjort enligt såhär:

Bortsett från att jag har haft på fluss på kabeländarna innan jag fört ner dem i skon. Det gick bra att använda gasollampan för att krympa krympslangarna också då jag inte hade någon varmluftspistol. Först hör man lite fräsande ljud när flusset bränner därefter hör ser man hur tennet blir flytande som i videon direet när det når toppen börjar lödtennet smälta. Lödtennet hålls mot kabeln.

Vid en inzoomning på ctek-smartpass samt genomföringslisten så ser det ut såhär:

post-104460-0-99523300-1457263629_thumb.jpg

Avvikande från CTEKs schematiska installation ska kabeln från startbatteriet och förbrukarsidan(critical) in på generator in respektive batteri ut på smartpassen men jag satt dem på d250s. Förra gången satte jag både batterikabel och generator på smartpassen men anslutningen klarar inte två kontakter! Så drog lite gängpaj i toppen på gängan. Finns inte tillräckligt med gäng för att klara 2 kontakter på samma anslutning tyvärr. Därav kopplar jag startbatteri in på d250s anslutningen. De är ju kopplade ändå så ser inte problemet. Generatorkabeln sitter nu på huvudbrytaren för startsidan tillsammans med startmotorn och positiv från batteriet. Att jag satte förbrukarsidan där också är bara ett misstag men återigen kan jag inte se problemet eftersom de bara är överbyglade.

Här ser ni även genomföringslisten. Det finns en tom genomföring och en blindad kvar. I den tomma kommer jag dra en 230V skarvsladd via VP-rör bak till aktre förvaringsboxen som jag kan ansluta till landström vid bryggan. Sen är den inkopplad i M300 som tidigare bilden.
Jag satte även en polskydd över jordanslutningen. Hade inte polskydd för alla anslutningar men satte där för om man tappar något som bryggar över kontakterna så har man skydd mot kortslutning. Köper in fler vid lämplig tillfälle i framtiden och sätter på alla. 

Som ni ser har jag inte gjort något åt den blå kabeln som kommer från solpanelen. Det här är för att jag givetvis kommer dra nya kabel till de paneler som kommer monteras på targabågen när den är klar.

Glömt bort träspånet också.. hade ingen dammsugare med mig men det ska städas och göras fint :)

 

Jag gick även igenom gamla kopplingar i "stamkretsen". Här är shunten för bm-1 där all negativ inkommande är kopplat till batterierna.

post-104460-0-84533600-1457263628_thumb.jpg

Sist kopplade jag med crimpade biltemas kabelskor för 16 mm2. De har dock en anslutning på 10 mm för hålet medan stiftet på shunten är 6 mm, så jag bytte ut dessa till kabelskor med 6 mm på anslutningen. Lödde dem sedan istället och på med krympslang. Det har var jag tvungen att göra i båten så försiktighet fick råda med gasollampan.

 

Jag kompletteringslödde även ett par skor som krimpats uppe vid jordplinten. Likväl monterade jag lite VP- rör för vissa kablar jag drog sist. Främst jord från ctek till jorplint samt non-critical förbrukare.

Jag har gjort små justeringar till elkopplingen i den mån att jag kopplat generatorn till huvudbrytaren. Likväl som jag använder förbrukarbrytaren som plint för kabel från batteriet, upp till critical förbrukarna samt till d250s+smartpass. Se schema nedan:

post-104460-0-49155400-1457266302_thumb.jpg
Har valt att använda huvudbrytarna som plintar för jag ser inte varför det inte skulle gå? Dessutom får man bort ytterligare ett brott på kablarna om man ska ha separata plintar.
Sen har jag satt polskydd på generatorns anslutning samt anslutningen på startbrytarens två sidor. Vill ha på förbrukarbrytarens anslutningar också men har inte så många polskydd.


Sen har jag en 1000W inverter som ska in i denna låda. Sen kommer en skarvsladd gå från den ut via den nu blindande genomföringen i listen. Den kommer sen gå vidare i VP rör till salongen där jag kan koppla dator/TV/projektor osv. Strömmen till den tar jag direkt från förbrukare ut på den andra batteri ut på systemet. Jag är inte helt klar med tanken än men tror det blir så. Sen funderar jag på att bygga någon relähistora så jag kan stänga av och på den med elpanelens switchar. Det är en tanke.

DHL-expresskaos:

Det här är en cirkus... Jag beställde prylar från elfa. Vid beställning valde jag ekonomi till serviceställe för jag vet hur express är. Dock var en vara restad men de sända alla andra grejjer ändå. Då blev det tydligen express.
På fredag, en vecka sedan, skickades det från Belgien. På tisdag kom det till Stockholm och de försökte leverera hem till mig samma dag men medan jag jobbade(varför jag inte vill ha express). Jag ringde direkt till dem och bytte adress till föräldrarnas villa där de kan lämna på altan. Senare fick jag vet att leveransen var uppdelad i 3 paket.
De levererat dagen efter bara ett paket av någon anledning som de kört från Stockholm(för andra gången..). I det paketet låg ett ensamt paket med 10 kabelskor...
Jag ringde igen och de fattar ingenting men nästa dag ska en till leverans ske. Då kommer resten sa de. Noterar att paketet är ner och vänder i Danmark för att återkomma till Stockholm och sen köras till mig i Gävle..
Men det var bara ett paket så jag ringer igen....
De fattar ingenting men lovar leverera 3:e paketet dagen efter i fredags vilket de gjorde. Ett 1,5 meter långt paket med 2 ggr 1,2 m krympslang.

Redigerad av Azguz

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helg igen och strålande sol! Hur kan jag INTE vara vid båten?!? Blev att provmontera och provkapa bågarna till targan! 

Det första jag gjorde var att bygga en stödställning av VP-rör:

post-104460-0-53984400-1457808144_thumb.jpg
Sett från fören akterut så ser det ganska rakt ut!

 

post-104460-0-26565100-1457808344_thumb.jpg

Först gjorde jag en rektangel med 90 graders böjar för VP rör och fäste den på insidan av pulpiten. Sen gjorde jag ett V av två Vp-rör från aktre staget och ut på rören. Sen stötta jag upp bågen med ett VP-rör i mitten.
Tanken var att jag på denna kan låta targabågens rör "vila" men även så hjälper det att få det rakt. 

 

Vissa av bilderna blir vridna 90 grader. Beklagar! Blir så även fast jag vrider dem innan uppladdning på sidan. Får tänka på hur jag håller kameran i framtiden(hålla den liggandes).

 

 

Därefter var det dags för bågarna! Lyfta upp dem på rätt ställe, måttade av, tog ner dem och kapade dem. Sen fäste jag dem med tejp provisoriskt.

 

post-104460-0-58595100-1457808344_thumb.jpg

Sett från fören akterut så ser det ganska rakt ut!

 

post-104460-0-49502800-1457808145_thumb.jpg

Likaså från styrbord också!

 

post-104460-0-32574300-1457808345_thumb.jpg

Likaså snett akterifrån!

 

post-104460-0-70417500-1457808345_thumb.jpg

Avståndet mellan bågarna längst ner är 365 mm! Funderar på att göra 30 på övre bågen. Just nu står de 34,5 mm ifrån däruppe. Viktiga är att den går ihop en aning mer i toppen än i botten så att det ser bra ut.

 

Den här uppställningen är lite provisorisk och grov men det blev rätt bra! Det blev förvånansvärt "stabilt" med Vp-rören som stöttande ram.

Är vädret lovande nästa helg så kommer bågen bli svetsad då. Därför håller vi tummarna på det!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helg igen och strålande sol! Hur kan jag INTE vara vid båten?!? Blev att provmontera och provkapa bågarna till targan!

 

Det första jag gjorde var att bygga en stödställning av VP-rör:

Foto 2016-03-12 10 22 23.jpg

Sett från fören akterut så ser det ganska rakt ut!

 

Foto 2016-03-12 11 30 49.jpg

Först gjorde jag en rektangel med 90 graders böjar för VP rör och fäste den på insidan av pulpiten. Sen gjorde jag ett V av två Vp-rör från aktre staget och ut på rören. Sen stötta jag upp bågen med ett VP-rör i mitten.

Tanken var att jag på denna kan låta targabågens rör "vila" men även så hjälper det att få det rakt.

 

Vissa av bilderna blir vridna 90 grader. Beklagar! Blir så även fast jag vrider dem innan uppladdning på sidan. Får tänka på hur jag håller kameran i framtiden(hålla den liggandes).

 

Därefter var det dags för bågarna! Lyfta upp dem på rätt ställe, måttade av, tog ner dem och kapade dem. Sen fäste jag dem med tejp provisoriskt.

 

Foto 2016-03-12 13 13 39.jpg

Sett från fören akterut så ser det ganska rakt ut!

 

Foto 2016-03-12 13 16 35.jpg

Likaså från styrbord också!

 

Foto 2016-03-12 13 16 39.jpg

Likaså snett akterifrån!

 

Foto 2016-03-12 13 21 20.jpg

Avståndet mellan bågarna längst ner är 365 mm! Funderar på att göra 30 på övre bågen. Just nu står de 34,5 mm ifrån däruppe. Viktiga är att den går ihop en aning mer i toppen än i botten så att det ser bra ut.

 

Den här uppställningen är lite provisorisk och grov men det blev rätt bra! Det blev förvånansvärt "stabilt" med Vp-rören som stöttande ram.

 

Är vädret lovande nästa helg så kommer bågen bli svetsad då. Därför håller vi tummarna på det!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Helg igen och strålande sol! Hur kan jag INTE vara vid båten?!? Blev att provmontera och provkapa bågarna till targan!

 

Det första jag gjorde var att bygga en stödställning av VP-rör:

Foto 2016-03-12 10 22 23.jpg

Sett från fören akterut så ser det ganska rakt ut!

 

Foto 2016-03-12 11 30 49.jpg

Först gjorde jag en rektangel med 90 graders böjar för VP rör och fäste den på insidan av pulpiten. Sen gjorde jag ett V av två Vp-rör från aktre staget och ut på rören. Sen stötta jag upp bågen med ett VP-rör i mitten.

Tanken var att jag på denna kan låta targabågens rör "vila" men även så hjälper det att få det rakt.

 

Vissa av bilderna blir vridna 90 grader. Beklagar! Blir så även fast jag vrider dem innan uppladdning på sidan. Får tänka på hur jag håller kameran i framtiden(hålla den liggandes).

 

Därefter var det dags för bågarna! Lyfta upp dem på rätt ställe, måttade av, tog ner dem och kapade dem. Sen fäste jag dem med tejp provisoriskt.

 

Foto 2016-03-12 13 13 39.jpg

Sett från fören akterut så ser det ganska rakt ut!

 

Foto 2016-03-12 13 16 35.jpg

Likaså från styrbord också!

 

Foto 2016-03-12 13 16 39.jpg

Likaså snett akterifrån!

 

Foto 2016-03-12 13 21 20.jpg

Avståndet mellan bågarna längst ner är 365 mm! Funderar på att göra 30 på övre bågen. Just nu står de 34,5 mm ifrån däruppe. Viktiga är att den går ihop en aning mer i toppen än i botten så att det ser bra ut.

 

Den här uppställningen är lite provisorisk och grov men det blev rätt bra! Det blev förvånansvärt "stabilt" med Vp-rören som stöttande ram.

 

Är vädret lovande nästa helg så kommer bågen bli svetsad då. Därför håller vi tummarna på det!

Såg en RW36 på blocket och googlade det och hittade dina inlägg, fantastiskt jobb! Jag vill också ha en RW36:a !!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Helg igen och strålande sol! Hur kan jag INTE vara vid båten?!? Blev att provmontera och provkapa bågarna till targan!

 

Det första jag gjorde var att bygga en stödställning av VP-rör:

Foto 2016-03-12 10 22 23.jpg

Sett från fören akterut så ser det ganska rakt ut!

 

Foto 2016-03-12 11 30 49.jpg

Först gjorde jag en rektangel med 90 graders böjar för VP rör och fäste den på insidan av pulpiten. Sen gjorde jag ett V av två Vp-rör från aktre staget och ut på rören. Sen stötta jag upp bågen med ett VP-rör i mitten.

Tanken var att jag på denna kan låta targabågens rör "vila" men även så hjälper det att få det rakt.

Vissa av bilderna blir vridna 90 grader. Beklagar! Blir så även fast jag vrider dem innan uppladdning på sidan. Får tänka på hur jag håller kameran i framtiden(hålla den liggandes).

Därefter var det dags för bågarna! Lyfta upp dem på rätt ställe, måttade av, tog ner dem och kapade dem. Sen fäste jag dem med tejp provisoriskt.

 

Foto 2016-03-12 13 13 39.jpg

Sett från fören akterut så ser det ganska rakt ut!

 

Foto 2016-03-12 13 16 35.jpg

Likaså från styrbord också!

 

Foto 2016-03-12 13 16 39.jpg

Likaså snett akterifrån!

 

Foto 2016-03-12 13 21 20.jpg

Avståndet mellan bågarna längst ner är 365 mm! Funderar på att göra 30 på övre bågen. Just nu står de 34,5 mm ifrån däruppe. Viktiga är att den går ihop en aning mer i toppen än i botten så att det ser bra ut.

 

Den här uppställningen är lite provisorisk och grov men det blev rätt bra! Det blev förvånansvärt "stabilt" med Vp-rören som stöttande ram.

 

Är vädret lovande nästa helg så kommer bågen bli svetsad då. Därför håller vi tummarna på det!

Såg en RW36 på blocket och googlade det och hittade dina inlägg, fantastiskt jobb! Jag vill också ha en RW36:a !!

 

Kul! :) 

 

Såg den, rikligt utrustad, men nåtat däck på stålbåt kan vara lurigt..

 

Förövrigt står det lite still.. Tillåter vädret är det svetsning  av bågen i helgen som kommer. Jag har däremot gjort lite bättringsjobb på målningen så snart sprakar det väl igång och så är det sjösättning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då är det helg och nu är man igång!

Jag började redan förra veckan med att stryka otrivol på vissa ytor där det gått genom. Där jag gjort dåligt jobb förra gången dvs..

Sen hade det bubblat grundfärg under bottenfärgen på vissa ställen. Där är det ny grundfärg på. 
 

Idag började vi med targabågen! Här ligger den:

post-104460-0-66244400-1460739583_thumb.jpg
Först grovsvetsa vi fast några rör varav två sidorör provisoriskt. Därmed kunde vi lyfta ner den och ta den till verkstaden istället! Det "nedre" röret är provisoriskt satt på insidan för stadga. När de andra "sido"-rören monteras ta de där bort så de sitter jäms med bågarna.

 

Imorgon kan den svetsas klart och förhoppningsvis kommer den även upp på båten! 
Veckan efter kommer bli körig om vädret tillåter! Det ska tvättas runt där jag ska bättringmåla och sen ska det bättringmålas. Flera lager betyder flera dagar. Sen ska bottenfärg på! 

En motorkudde föröver ska bytas, kablage för solcellerna ska monteras och troligen kommer solcellen hem nästa vecka så även den ska monteras. Då kan jag boka sjösättning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helg å en helg i slutet av april! Då ska köttas!

Vi har hållit på med targabågen hela helgen. Eftersom vi inte belönats med TIG så har det tagit extra mycket till att få till det med pinnen. 

 

Här hålls på med tvärstagen så solcellerna monteras på:

post-104460-0-15582600-1460916393_thumb.jpg
Pressade i ändarna och borrhål för M8:a. Sen skålades de ur lite vid markeringarna så att de passa fint ovanpå rör. Efter bilden har kanterna rundats av och svetsats ihop samt slipats runda och fina. 
 

Här är lördagens arbete:

post-104460-0-72007800-1460916393_thumb.jpg
Samtliga rör grovmonterade. Satans tråkigt jobb att stå med rondellen, samt brotsch i tryckluften, för att få till bra passform mellan rören.

 

Här är monterad på boten, men inte fastsvetsad än då det regnade:

post-104460-0-20537500-1460916394_thumb.jpg

Sett från fören.

 

post-104460-0-50554000-1460916394_thumb.jpg

Sett från sidan. Bara av att pressa fast med spännband blev det väldigt stabilt. Sen från långt ut på överhängande rör och ner till båtten på relingen kommer det gå ett rör på varsin sida för extra stabilitet vertikalt. 

 

Det var ett riktigt hästjobb med rondellen och brotsch på tryckluft för att få rören att passa i varandra med rätt vinklar...

 

Likväl var det väldigt mycket fylla, slipa, fylla, slipa för att få till hyfsat fina svetsar. Men hur noga man än är blir det ju mycket bättre med TIG än med pinne. Tyvärr var pinne det vi hade. 

En sak vi inte tänkte på var att materialet drar ihop sig när det svalnar efter svetsningen. Eftersom man svetsar på ena sidan resulterar det i att röret kröker sig en aning. Nu hade vi sådan tur att det skedde så att bågen krökte sig utåt varvid när vi drog ihop den, med det blå spännbandet, väl på plats så räta den ut sig. 

Tyvärr regnade det så vi kunde inte svetsa fast den, men vi sak försöka närmsta kväll i veckan bara vädret tillåter. 

Visst hade det varit bättre att låta pulpitens främre rör "fortsätta" uppåt men det hade blivit så bökigt att göra det så. 

Så har jag tvättat runt där jag ska bättringsmåla. Följande saker står alltså på tur innan sjösättning:

  • Svetsa fast bågen i relingen.
  • Slipa, bättringsmåla fribord och bättringsmåla med bottenfärg under vattenlinjen.
  • Byta den trasiga motorkudden samt impeller.
  • Montera de vertikala stödstagen som sitter med klammer.
  • Byta startbatteri.

Står på tur men kan ske efter sjösättning(dock helst innan):

  • Dra VP-rör och kablarna för solcellerna.
  • Montera solcell(eventuellt beställa en till direkt så två är monterade).
  • Måla med carosol vit(äggvit) på däck där det nu är grått. Gillade inte det gråa.
  • Byta mina två 2 fritidsbatterier minst. Kanske montera 3 till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi var ut och dutta lite idag men tyvärr började det regna så vi han inte bli klar. Vi måste ut igen for att slipa svetsar och eventuellt fylla lite.

post-104460-0-69072300-1461003370_thumb.jpg

Sett från sidan nu med VP-rör borta :)

Håller vädret i sig så blir det klar på onsdag. Nästa helg blir det massa jobb kan jag lova! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ännu en helg och nu blev det ett jätteryck!

Lördagen börjades med att byta motorkudden!
Här är den på plats:
post-104460-0-84964400-1461520263_thumb.jpg
Det var inte allt för svårt. Jag la en grov regel över nedgången i hytaket och sen ett spännband runt den och ner runt motorn på lämpligt ställe. Med den kunde jag lyfta motorn ytters lite. Mest bara hålla upp den och sen tyckte jag lite på sidan av spännbandet för att vika upp motorn så att bulthålen linjerade. 
Väl bortmonterad kunde jag notera att nya och gamla motorkudden var lika höjda så borde inte behöva linjera om. 

 

Här är den gamla:
post-104460-0-41136700-1461520264_thumb.jpg
Detta borde jag noterat lite tidigare, men när man är ny så är man ny. Finns en viss gräns på hur mycket man klarar av att ha koll på. 

Sen var det att hoppa på targabågen! Faktiskt så svetsade vi klart den förra helgen! Så det blev till att hoppa på å dra kablar och få dit solcellen. VP-rör drogs från elcentralen till förvaringen i akterspegeln. Där drogs kablarna genom skrovet och så löper de inuti targabågen upp till styrbords sida i toppen av bågen.
Anslutningar löddes som övrig el. Även connectorn i MC4 kontakten uppe i toppen på targabågen. 

Sen gjordes två förstärkningsrör i aluminium. Här ser ni allt från sidan:
post-104460-0-89332800-1461520264_thumb.jpg
Aluminiumrören är plattade i ändarna och avrundade. Sen sitter de fast i två noafästen ädr ena sitter i bakkant på solcellens fäste och nere i pulpiten nära en infästning. När jag ska ha såhär stora solceller(kommer vara 3 i rad) så behövs förstärkning. Hade jag bara haft en av dessa längsmed båten hade det inte behövts. 

Man skulle kunna sätta dessa förstärkningsrör på följande sätt:
post-104460-0-66656300-1461520133_thumb.jpg
Det ger samma effekt, men då belastas de infästningarna som håller relingen på plats i ytterkant. De är inte superstarka just nu varvid det är bra att de är infästa där de är nu. Då får jag den belastningen på en hel annan infästning.

 

Såhär ser det ut förifrån:
post-104460-0-18079700-1461520265_thumb.jpg

 

Solcellen på plats:
post-104460-0-48777100-1461520265_thumb.jpg
Sitter bultad på 4 ställen med M8:a. Eftersom bågen är i rostfritt och ramen på solcellen i aluminium så använde jag nylonbrickor på bultarna. 

Sen gav jag mig på att fixa lackskador. På ett ställe lossnade färgen nere i vattenlinjen. Vet inte varför men jag har slipat mer och gjort superrent. Här är stället:
post-104460-0-43392100-1461520354_thumb.jpg
Jag har inte gjort rent hela båten än utan gjorde rent runt där jag skulle måla och lite utanför det. 

Jag har här markerat ytor:
post-104460-0-96190200-1461520353_thumb.jpg
Grön cirkel markerar ytan för skadan. Grön yta visar vart jag målat.

Sett förifrån:
post-104460-0-97054000-1461520354_thumb.jpg
Tycker jag trollade in det ganska bra med fjolårets målning. Det blir kanske en sväng polering/rubbing i kanten på övergången sen också. 

Till råga på allt han jag även få på bottenfärg:
post-104460-0-45755100-1461520353_thumb.jpg
Jag målade inte typ 1 dm under vattenlinjen eftersom jag lär tvätta av hela båten.

Nästa sak att göra är att tvätta hela båten. Måste skrubba för att få bort smutsen. När det är gjort ska jag vaxa ytan. Och sist på med bottenfärg längs vattenlinjen. Sen är det bara att doppa henne i sjön! 

Följande är väl kvar därefter för i år:

  • Byta startbatteriet.
  • Byta mina 2 st 60 Ah förbrukningsbatterier mot 2 st 80 Ah.
  • Måla det grå på däcket äggvitt istället(kommer ta 1 dag i fint väder då färgen torkar jättesnabbt)
  • Eventuellt beställa hem och montera identisk panel på babord sida, men troligen dröjer det till slutet av juni innan semester.
  • Eventuellt montera in fler förbrukningskabel på annan plats i båten. Drar grov 50 mm2(minst) kabel mellan 1,5-2 meter. Kan ha upp till 3 stycken till där. 
     

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

I helgen har jag gjort det sista för sjösättningen. Inget särskilt spännande "utrustande" utan det sedvanliga som alla gör med sina båtar:

 

Här är en sidobild hur hon ser ut nu med bågen:
post-104460-0-64511100-1462167693_thumb.jpg
Ska som sagt upp en panel på babords sida senare denna sommar, men det blir nog inte av förrns i juni. 

 

Det som gjorts i helgen är

  • En tvättning och vaxning av fribordet runt.
  • Målning av bottenfärg längs vattenlinjen. Spar en liten bit vid kanten eftersom jag skulle tvätta fribord och vaxa.
  • Byte av impeller eftersom jag inte tog ut en över vintern. För säkerhets skull.
  • Rengöring av ankarboxen och vräkt på med Owatrol C.I.P. Få se om jag kan få det att sluta rinna ut rostfärgat vatten genom dräneringshålet. När jag ser det ska jag måla med någon hård underredesskydd på det. 
  • Storstädning efter allt slit! Rensa lite förvaringsutrymmen och strukturera om. Fått upp en massa rep/bojkrok mm. snyggt från däck och stuvfacken i bak nu med targabågen.

Nu ligger hon och väntar på sjösättning den 13 maj. Med lite flyt kanske jag hinner måla om det gråa på däck till äggvitt innan. Om de kan få hem färgen till kommande helg, annars får det vänta.

Vidare utrustning kommer nog få vänta till efter sjösättningen. I år blir det nog mest en till solcell på babord sida och byte av två 60 Ah batterier till två 80 Ah. Eventuellt kanske, jag drar kablage till blivande batteriförvaring 2 där jag kan ha 3 st till. Få se om det blir av eller inte.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag inte kan låta bli så tog jag och målade det grå på däcket vitt istället! 

 

post-104460-0-01198400-1462445414_thumb.jpg

Före

 

post-104460-0-81914900-1462445414_thumb.jpg
Efter 

 

post-104460-0-44900800-1462445414_thumb.jpg

Före

 

post-104460-0-21746600-1462445415_thumb.jpg

Efter

 

Som ni ser blir denna färg gulare med tiden vilket egentligen bara är positivt då en större kontrast nås mellan lackfärgen och denna. De röda fläckarna är Owatrol C.I.P jag haft på vissa fläckar. Ska måla med lite international Topplack där imorgon.

 

Sjösättning om en vecka! WOHO!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk man kan då aldrig låta bli! Sjösättningen i fredags! Wey! Riggning på lördagen!
 

Jag tog även tag i och installerade invertern på 1000W nu när jag listat ut hur jag ska installera den. Min elpanel är ju en 2 meter från "elcentralen" och invertern kan drar mycket ström(upp mot 80A) så man vill ju installera den så nära strömkällan som möjligt. I mitt fall elcentralen. Ett annat problem är ju att elpanelerna är kopplade med svaga små kablar mellan skena, switchar och säkringar. Rediga flaskhalsar. 

Samtidigt vill man ju samla all styrning på ett ställe så att sätta separat switch etc. var ju lite motvilligt också. Men efter tips från george_ohm så löste det sig. 

 

post-104460-0-85422800-1463380013_thumb.jpg
Inverters har ett eget inbyggt relä som kan utnyttjas. Här ser ni två små svarta trådar som går till en switch. Jag koppla in de grova kablarna för tillström/jord, sen mätte jag spänningen över på polerna med multimetern. Då såg jag vilken sida som var levande(spänningssatt) och den döda(ej spänningssatt när switchen var i avläge). Likväl såg jag att det var samma spänning som vid batteripolerna varvid det inte omvandlas i invertern.
Det jag gjorde var att jag lödde fast en tunn styrkabel på den döda
(ej spänningssatt när switchen var i avläge) polen på switchen. Sen drog jag denna upp till elpanelen och koppla in denna kabel på en plats i elpanelen. Därmed kan den styras av och på från elpanelen. 

post-104460-0-43367400-1463380246_thumb.jpg
En annan funderar var avsäkringen, men när jag öppnade den såg jag det på bilden ovan. Det sitter 3 säkringar inbyggt a 30 A vardera för totalt 90 A. Invertern är uppbyggd med tre kretsar av 3 transformatorer. Kändes märkligt att avsäkra den ytterligare eftersom då säkrar man för att avsäkra de inbyggda säkringarna....
Någon får totalrätta mig här om jag är helt ute och cyklar.


post-104460-0-95381300-1463380014_thumb.jpg
Jag filade till en rund skåra i kanten på höljet och satte dit sidoplattan. Satta extra gummi mellan kabel och höljet. 

 

post-104460-0-89029300-1463380016_thumb.jpg
Väl på plats. Satte fast den med fasthäftade band nu. Satt rätt stumt, men ska byta det inom närmsta veckorna till något mer fast. Vill tänka ut hur bara. Troligen viker jag till något från en rostfri plåt i L-profil som kan skruvas i båten och som sitter på höljets skruvar. Få se hur jag gör.
Provade att driva en 380W borrmaskin med den och det gick bra. Tanken är inte att driva så mycket. Kommer mest vara en ledprojektor eller skärm och kanske ett xbox.  :rolleyes:
 
Bra att kunna ladda bärbara datorer mm också.


post-104460-0-62752000-1463380248_thumb.jpg
En Ego- bild på båten vid bryggan. 

post-104460-0-39741500-1463380249_thumb.jpg
Cykla över på andra sidan viken och tog mig ett par bilder på båten också. Kul och se med bågen på. 

Turligt nog så verkar startbatteriet inte vara slut iaf. Lyser grönt och fint i indikatorn nu sen jag droppa i den. 

Sjösättningen skedde utan några större missöden. Först var startmotorn död, men visade sig att det var mitt fel. Jag har dragit om nästan alla stamkablar med lödning och krympslang, men tydligen hade jag kommit åt en kabel som gick från startkretsens plus upp till diodbryggan/manöverpanelen. Den kabelskon hade ärgat och gått av, så fick byta den. Den enda jag inte bytt gick sönder typ..  :rolleyes: 

Mindre flyt var att utgående varmvattenledning från varmvattenberedaren gått isär i en lödning så fick laga det. Efteråt tröck jag upp vatten ut i värmeslingan i beredaren när jag startade vattnet. Tydligen har den slingan gått sönder i varmvattenberedaren så jag fick plugga bort varmvattnet. Vet inte om jag gjorde ett asdåligt jobb vid vintertömningen så det fryst sönder?  :( 
Värmeslingan är hel nu när det är pluggad så värme i båten har jag men inte varmvatten vi landstörm då.. Tröligt men så är det. Får va så denna sommar så får jag ta ut den till vintern och gå igenom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Premiärtur till Furuviks gästhamn! Ny massiv vågbrytare i bakgrunden! Solen hedrade oss med sin frånvaro också! Slösegla på läns med bara förseglet uppe :)

 

post-104460-0-55964600-1463938899_thumb.jpg
Lite självkritiskt så vore det nog snyggare om bågen blev lite lägre och att sidorna lutade mer in än vad de nu gör. Men gjort är gjort. Det är inte från sidan det syns direkt men föröver ifrån så ser det lite högt ut. 

Ett nytt boomkapell behövs onekligen.. Kanske får tag på ett beige i veckan. Få se :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...