Gå till innehåll
fredag 14 februari 2025
morrekuling

Impellerproffs sökes och ni som kan drivaxlar

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag har bytt impeller på min Mercury 9,8 först det var väldigt trögt att få dit den över sprinten jag fick hamra på dem för att den skulle komma på plats. Sedan är pumphuset osymetriskt det är smalare på en sida, skall det vara så. Impeölern kom på och i botten på huset men det var ändå någon del av en mm i ovankant. Skall det vara så? Satte i op allt och motorn kylde bra.

 

Igår när jag körde så rusade plötsligt motorn och propeller och kylning stannade. Hemma tog jag ned nedre delen och såg att drivaxelns splines var mycket rostiga och hade kuggar över uppe i motorn.

 

Kan detta ha ett samband att impellern gick något trögt i ett osymetriskt pmphus och drivaxeln? Men den gick fint innan detta hände, och även på tpmgång med växel i så jag tänker att trögheten inte kan ha skadat drivaxeln...?

 

Är det svårt att byta drivaxel? Måste man titta uppe i !otorm med?

 

Tusen tack för svar!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pumphuset ska vara osymmetriskt, det är det som gör att det pumpar vatten. Det borde inte, jag har aldrig gjort det, svårt att byta drivaxel men man bör kolla så att inte splinsen i motorn också är skadade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...