Gå till innehåll
onsdag 18 december 2024
KaptenKrock

Hur kan man ta reda på hur många knop man kör i?

Rekommendera Poster

Hej

Precis som rubriken lyder så undrar jag om det går att ta reda på hur fort det går...på sjön...

Finns det någon bra app etc.??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jodå så att, klart det finns appar!

Men om du har en "vanlig"landbaserad "app" så dela km/h med 1,852 så får du antalet knop.

Mvh Ivan

Redigerad av Ivan65

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

På den tiden jag var "ung och vacker" hade världen inte ens  hört talas om "släpbara mobiltelefoner"

post-53310-0-35256600-1404020251_thumb.jpg

post-53310-0-25441300-1404020400_thumb.jpg

De kom i slutet på det århundradet

"Appar" var nåt man fick höra talas om en bra bit in på nästa århundrade. (även om de första smarta telefonerna kom redan på stenåldern - dvs 1996)

Fast vi var på sjön med båtar ändå. Seglade med båtar av trä som hade bomulssegel. Och mätte hur fort vi seglade - inte för att det spelade nån roll, utan bara för att det var kul. 

Spottloggen kallades den metod man använde

"Har man inte tillgång till någon logg men ändå vill bedöma båtens fart kan spottloggen vara bra att känna till. Den bygger på det faktum att en knop ungefär motsvarar 0,5 m/s (se ovan). En tidtagare behövs.

1. Släpp ett föremål (eller spotta) i vattnet invid båtens för, starta tidtagningen samtidigt
  2. Stoppa tiden när föremålet (spottloskan) är vid aktern
  3. Räkna ut farten med formeln: Fart (i knop) = 2 * båtens längd (i meter) / tiden (i sekunder). Om man vill mäta i fot och få en aning exaktare mätning så ska man multiplicera med 6 istället för två.

Detta är en gammal och beprövad metod som kan ha överraskande god tillförlitlighet, för navigering med död räkning."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Logg_(mätinstrument)

I dag har väl "var och var annan" (ett uttryck som betyder - nästan alla) en smartphone och det finns ju en massa navigationsappar att köpa eller ladda ner gratis. Egentligen bara att leta i de olika "appaffärerna" beroende på vilken typ av smatphone man har.

http://www.livetombord.se/artiklar/artiklar/20140531/sex-bra-navigationsappar/

Även en gammal stofil som jag har hamnat i "smartphoneträsket" och har Navionics sjökort och navigationsapp både i min androida läsplatta och telefon.

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns en bra app som heter speed box. Där kan dunställa in hur du vill mäta hastigheten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla i appen   Maprika om det finns  sjökort  på din "pöl" i så fall ladda ned i din iphone alt Android tel så löser det sig...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Seapilote kostar nu under åf offshore race 49kr då får du kurs och fart, men sjökort ingår ej, annars så finns ju eniro på sjön som är gratis.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

MotionX är en bra app som ger fart, medelfart, tid mm. Sparar även ett spår som man sen kan ladda upp på Google Maps. I fall man vill veta var man varit.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En enkel hastighetsmätarapp verkar ju bäst om det bara är hastighet som är intressant, finns massor att välja mellan.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kör på appen Boatspeed. Knop och kompass på iphonen, funkar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...