Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
Garpen61

Varför är gamla förgasarmotorer så trögstartade (Mercruiser V6)

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Jag har bytt stift, rotor, lock. Satt dit en ny bränslepump, ett extra bränslefilter. (olja o filter också, men det har ju inte med det här att göra)

 

Jag får mala ganska länge innan den startar.

 

Jag pumpar ett par tre gånger, ställer gasen på lite gas. den tänder och går med startmotorn men släpper jag nyckeln orkar den inte igång. Om jag ger full gas och startar så hoppar den igång, men då får jag vara beredd och dra tillbaks...

 

Några tips, eller är det så här det är att köra Mercruiser?

Redigerad av Garpen61

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min 5,7 a V8 så aktiverar man choken genom att trycka in tändningsnyckeln samtidigt som man vrider om den för att starta, och ingen gas behövs, testa detta!

Med vänlig hälsning, Ivan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Förtydligande" alltså trycka nyckeln in mot tändningslåset och sen vrida nyckeln!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Har en Mercury V6 som var ett riktigt as förra säsongen. Det är visserligen en utombordare, men ändå. Man kände sig aldrig riktigt säker på att den skulle gå igång, och det var inte självklart att chokning hjälpte heller. Då hade jag ändå bytt alla stift. Till saken hör att förra ägaren har båten utomhus över vintern utan presenning.

 

Förra året tog vi upp båten på hösten och jag gjorde rent förgasarna. Plockade inte bort dem helt, bara skruvade bort flottörskålarna och gjorde rent. Lämnade bottenskruvarna lite, lite öppna. Sedan i våras pumpade jag på bensin och lät en del flöda igenom. Skruvade sedan åt skruvarna. Nu startar motorn direkt, man behöver knappt choka alls. Är motorn varm så startar den bara man klickar med nyckeln. Förgasare är känsliga för vatten och annan skit som samlas i flottörskålarna.

 

Jag använder inte 95 oktan därför att den innehåller etanol som löser in vatten. Detta kan ställa till korrosion och gegga i förgasarna som gör att bensinen inte kommer fram. Om man är sparsam så kan man köra på 95 oktan men fylla sista tanken för säsongen med 98 oktan eller med Aspen. Aspen är mycket ren bensin som inte tar upp vatten eller åldras.

 

Motorer behöver kärlek......

 

MVH/Metallurg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Garpen61 Har du kollat kompressionen? Att en gammal motor har svårt att komma igång kan bero på dålig kompression. Att motorn helt enkelt är sliten. Så var det men min Mercruiser 140. Före renovering (borrning mm) 25 sek malande på startmotorn för att starta. Efter renovering hoppar den igång omedelbart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har bytt stift, rotor, lock. Satt dit en ny bränslepump, ett extra bränslefilter. (olja o filter också, men det har ju inte med det här att göra)

 

Jag får mala ganska länge innan den startar.

 

Jag pumpar ett par tre gånger, ställer gasen på lite gas. den tänder och går med startmotorn men släpper jag nyckeln orkar den inte igång. Om jag ger full gas och startar så hoppar den igång, men då får jag vara beredd och dra tillbaks...

 

Några tips, eller är det så här det är att köra Mercruiser?

 

Hur gammal är motorn? Den drar inte tjyvluft? Har du bytt packningar, rengjort spridaren och förgasaren?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fixade en god väns Mercr V6 och felsökte och fann att dessa motorer med elektrisk bränslepump har en spärr function som ej släpper fram ström till elpumpen innan motorn har oljetryck så att varningslampan slocknat! Fiffigt för att rädda motorn vid oljebrist men en hel del nötande på startmotorn innan trycket kommer, bränslepumpen går igång och motorn smäller igång!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har bytt stift, rotor, lock. Satt dit en ny bränslepump, ett extra bränslefilter. (olja o filter också, men det har ju inte med det här att göra)

 

Jag får mala ganska länge innan den startar.

 

Jag pumpar ett par tre gånger, ställer gasen på lite gas. den tänder och går med startmotorn men släpper jag nyckeln orkar den inte igång. Om jag ger full gas och startar så hoppar den igång, men då får jag vara beredd och dra tillbaks...

 

Några tips, eller är det så här det är att köra Mercruiser?

 

Är det bara ordning på allt så startar en gammal förgasarmotor lätt så du får fortsätta felsöka.

Jämför stiften efter varmkörning tex. Rengöring förgasare. Mät tändkablar, inte längden alltså ;)

Osv osv

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips...

 

Rengöring förgasare låter ju som en bra idé, kompressionstest har jag inte gjort. Jag har ju lite sotiga stft på 2-4-6 sidan i olika grad, det längst bak är sotigast.

 

Det är en 91a

 

Planen var att rengöra förgasaren i vinter, men det är ju skitväder så det skulle man kunna göra nu, Har aldrig skruvat med den här typen av förgasare, bara förgasarbryggor på motorcyklar.

 

Är det svårt?

 

Den går skitbra i övrigt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips...

 

Rengöring förgasare låter ju som en bra idé, kompressionstest har jag inte gjort. Jag har ju lite sotiga stft på 2-4-6 sidan i olika grad, det längst bak är sotigast.

 

Det är en 91a

 

Planen var att rengöra förgasaren i vinter, men det är ju skitväder så det skulle man kunna göra nu, Har aldrig skruvat med den här typen av förgasare, bara förgasarbryggor på motorcyklar.

 

Är det svårt?

 

Den går skitbra i övrigt

Kolla så att chokspjället stänger som det ska. Inte ovanligt att det krånglar och då blir den svårstartad. Jag har aldrig mekat med en likadan motor som din men funktionen borde vara den samma. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just det, Chokespjäll har jag läst lite om. Är det det spällen överst i förgasaren, under flamskyddet?

 

Såg att en del plockar bort dem varvid motorn startar bättre,

 

När ska de stänga och varför försvårar de starten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fixade en god väns Mercr V6 och felsökte och fann att dessa motorer med elektrisk bränslepump har en spärr function som ej släpper fram ström till elpumpen innan motorn har oljetryck så att varningslampan slocknat! Fiffigt för att rädda motorn vid oljebrist men en hel del nötande på startmotorn innan trycket kommer, bränslepumpen går igång och motorn smäller igång!

 

Då upptäckte du rätt men pumpen går även när startmotorn snurrar annars är den felkopplad.

 

Till trådstartaren, kolla så din accpump funkar som den skall. Annars hjälper inte pumpningarna så mycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag höjde tomgången till 800, det verkar underlätta starten när den är varm i alla fall. Annars är det 2-3 pumpningar, fullgas så startar den ganska snabbt,,,

 

Nästa blir en insprutare, orkar inte hålla på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...