Gå till innehåll
söndag 22 december 2024
Broadsword

Evinrude -87 går ej tomgång, hjälp...

Rekommendera Poster

Hej Alla, min Evinrude har gått perfekt i några veckor men vägrar nu gå på tomgång vilket gör att jag inte kan använda den kära båten...

Om jag gasar halvgas så går motorn på "tomgång" och om jag sänker gasen så dör den direk

Problemet började när jag tog en dunk med gammal bensin och spädde med ny...

Idag har jag: bytt bensin, blåst förgasaren med tryckluft, blåst i silen före soppapump etc.

OBS, råkade efter all rengöring glömma att sätta tillbaka en liten slang ovanpå förgasaren, typ återförning? Slangen kommer från en "tredelning" som bl a kommer från chokereglaget.

Det roliga är att om den slangen inte kopplas så går motorn på tomgång!! Samtidigt "skvätter" det lite bensin i den losskopplade slangen.

Snälla hjälp, vill så gärna ut och fiska.

MVH
Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det en 2, 300 hk eller något däremellan?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det en 2, 300 hk eller något däremellan?

Ber om ursäkt, 30 hp -87 års modell.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Hej

Slangen går in i nippel på förgasarens ovansida och är tunnare än de som kommer från soppapumpen. Den utgår alltså efter chokeslangen. Kan ta bild i morgon bitti...

Mvh

Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du saknar alltså elstart?

Frågar därför det är mindre vanligt.

Du har ingen choke med spjäll i förgasaren utan istället en s.k. primer som med en pump sprutar in bränsle i förgasarna. Vanligen tas bensinen från ett flottörhus. Den exakta konstruktionen på din motor kan jag inte men jag tror inte att det är normalt att det kommer bensin ur 19 med mindre än att du pumpar på primern. Jag skulle alltså kolla om något hamnat ivägen så att pumpen (11) läcker igenom bensin utan att man pumpar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej guestsson

Jag tror du är helt rätt på det. Skall beställa nya slangar till rubbet för när jag pillar lite på nämnda slang så verkar motorn gå lite bättre.

Klart är väl att primerslangen inte skall skvätta när primerreglaget är intryckt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bytte bränsleslangar och skrivade till primerpumpen lite. Gick igång på tomgång jättefint och allt verkade bra. Packade fiskeväskan och puttrade ut ur hamnen.

När jag skulle öka farten upp till plan så "böade" motorn och gick inte att köra med full gas.

Strax började det tjuta/vissla också. På samma sätt som det gjorde tidigare när jag med luftskruven drog åt för mycket.

Undrar om jag nu lyckats få tjuvluft någon stans ifrån för visslandet återkommer med jämna mellanrum.

Dessemellan så körde jag i ca 4 knop i två timmar utan några som helst problem.

Alltså, ingen fullgas och nu ingen tomgång heller...

Snälla, hjälp någon

MVH
Martin

Blir galen på den här motorn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Till att börja med måste du ta reda på om den får för mycket eller för lite soppa.

Spraya lite startgas i förgasaren när den börjar gå dåligt, går den ännu sämre får den för mycket, går den bättre får den för lite soppa. Gissar på det senare. Startgas är också bra att kolla tjuvluft med. Om du chokar samtidigt som du gasar, vad händer då?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Kungen, tack för svar

Igår kväll testade jag att pumpa med blåsan när motorn började gå dåligt, men blåsan var fortfarande stenhård och inget resultat.

Är dock med dig om troligen för lite soppa p g a: När jag ökar gasen så "böar" den men tar sig någon sekund för att återigen sagga och så håller den på. Skulle kunna vara att soppan inte "hänger med" eller vad tror du?

Skall ner till båten och testa om en stund.

Tusen tack för svaret återigen, det håller mig ovanför vattenytan he he.

MVH
Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen, kollade spjället på förgasaren. Det öppnade för mycket vid fullt pådrag så jag ställde om armen på förgasaren.

Går nu på full gas men låter illavarslande i motorn emellanåt. Undrar om något lager kan vara på väg att packa ihop...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...