Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
LinneaBerglund

Författare behöver hjälp med sakfrågor kring båtmodeller

Rekommendera Poster

Hej.

 

Jag har sökt mig till detta forum då jag hoppas kunna få hjälp av er båtentusiaster.Det är så att jag är författare och håller på med en bok där båtar av olika slag spelar en central del i berättelsen.

 

Jag skulle bli oerhört tacksam över att få tips om följande:

 

Tänk er att året är 1998. En äldre man, född på kusten och har spenderat mer tid i båt än på land, äger en båt i vilken han ofta ger sig ut för att fiska själv. Mannen är perfektionist och är mycket noggrann med sina grejer. Gillar det genuina. Sätter en stolthet i att klara sig själv. Nu är han på väg ut för att lägga de första tenorna vid hummerpremiären. Vad kan han tänkas ha för båt? Hur ser den ut? Hur låter den?

 

Nästa scenario:

Tre barn i åldrarna 12-14 år ger sig ut i en mindre båt, själva. Båten ägs av två av barnens pappa, en välbeställd sjökapten. Två av barnen är mycket sjövana och har fått lov att köra båt själva sedan de var små. Det är inte en gummibåt, vad kan det då vara för båt? Vad är det för motor på den? Det jag vet är att det är en utombordare, en aktertamp skall kunna fastna i propellern...

 

Sist: 

En äldre fiskare och hans son bygger på en egen träbåt. Hur ser den ut, vad är det för mått, träslag osv? Vad använder man för verktyg? 

 

Jag vore som sagt oerhört tacksam för all hjälp jag kan få i min research!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej.

 

Jag har sökt mig till detta forum då jag hoppas kunna få hjälp av er båtentusiaster.Det är så att jag är författare och håller på med en bok där båtar av olika slag spelar en central del i berättelsen.

 

Jag skulle bli oerhört tacksam över att få tips om följande:

 

Tänk er att året är 1998. En äldre man, född på kusten och har spenderat mer tid i båt än på land, äger en båt i vilken han ofta ger sig ut för att fiska själv. Mannen är perfektionist och är mycket noggrann med sina grejer. Gillar det genuina. Sätter en stolthet i att klara sig själv. Nu är han på väg ut för att lägga de första tenorna vid hummerpremiären. Vad kan han tänkas ha för båt? Hur ser den ut? Hur låter den?

 

Han har en bohusjulle på 22 fot. Den är naturligtvis av Ek på ekspant. Mycket vällackad.

 

Det Fanns en man här hemma i Kungshamn som var en sådan man. Pedant. Han hade en vitmålad kabinbåt i mahogny med lackd akterspegel. För att akterspegeln skulle va perfekt skrapade han ner den varje vår och lackade om. Det kan ju alltid bli nån repa eller lacksäpp eller liknande. till slut hade han skrapat och slipat så mycket att akterspegel blev så tunn att han fick byta akterspegeln.

 

Han hade dessutom ett specialsytt kapell som han täckte båten invändigt med när han dörjde makrill - vilket han gjorde varje dag, och gick och sålde. Naturligtvis ett  specialtillverkat ställ till mopeden så tt den stod av sig själv när nån ville köpa makrill av honom.

 

Hade även en vit pudel som han alltid bar när han var ute och gick med hunden, bara för att den inte skulle smutsa ner fötterna.

 

post-53310-0-54303400-1403948174.jpg

 

Detta är min Bohusjulle ca 15 fot bra för att du skall förstå hur en bohusjulle kan se ut. Jag är definitivt inte mannen du tänker skildra. ;) Snarare tvärt om.

 

I länken nedan finns ungefär en sån bohusjulle jag tänker på och i You Tube-klippet är båten även en sådan.

 

 

http://www.trabat.se/M%C3%A4ssorAktiviteter/B%C3%A5tm%C3%A4ssan2012/Bilder/tabid/935/language/sv-SE/Default.aspx

 

 

Nomalt har man väl en dieselmotor, tex Volvo Penta MD2. Men eftersom han är en riktig entusiast har han naturligtvis en tändkulemotor - varför inte en Sabb.

 

 

Nästa scenario:

Tre barn i åldrarna 12-14 år ger sig ut i en mindre båt, själva. Båten ägs av två av barnens pappa, en välbeställd sjökapten. Två av barnen är mycket sjövana och har fått lov att köra båt själva sedan de var små. Det är inte en gummibåt, vad kan det då vara för båt? Vad är det för motor på den? Det jag vet är att det är en utombordare, en aktertamp skall kunna fastna i propellern...

 

Det överlåter jag åt nån annan att svara på.

 

Men att få tamp i propeller är jag "specialist" på

 

http://thallatha.blogspot.se/2014/06/rapport-fran-en-skurhink.html

 

Sist: 

En äldre fiskare och hans son bygger på en egen träbåt. Hur ser den ut, vad är det för mått, träslag osv? Vad använder man för verktyg? 

 

De bygger naturligtvis en snipa på 25 fot. Furu på Ekspant. Med kapp och en lite styrhytt längst akter.

 

http://www.zitabatarna.com/

 

Verktyg för ett båtbygge - en stor fråga

 

Bandsåg

Plan och rikthyvel

Cirkelsåg/byggsåg

Handöverfrås

Slipmaskiner

Hjärtumsyx  -En handtillverkad av nån smed i Hjärtum. ihopsmitt av hårt och mjukt järn, för att den skall gå att få mycket skarp och har en bra balans. Har faktist ärvt en dylik efter min far. En som är skicklig på att hantera en bra yx kan göra mycket fina och noggranna arbete med den. I nödfall skulle man kunna bygga en helbåt från stockar bara med yxor.

 

post-53310-0-87460000-1403950002_thumb.jpg

 

post-53310-0-92662000-1403950024_thumb.jpg

 

post-53310-0-49241300-1403950040_thumb.jpg

 

En stor mängd skruvtvinga av olika storlekar

Hyvlar

Vinkelhake

Smygvinkel

Borr och borrmaskin

Navare  för stora hål

Ritsmått 

Snöre

Snickarpennar

Slipklossar

Sandpapper

Hammare olika

Släggor

Stämjärn

Sjölpar

 

När det gäller verktyg finns det ju hur mycket som helst.

 

http://www.trabat.se/

 

http://allmogebatar.wordpress.com/bassholmen/

 

http://allmogebatar.wordpress.com/bassholmen/

 

Du får väl maila över manuset efterhand så kan jag sakgranska. Jag läser mycket - mest om ond bråd död - och det är fruktansvärt när en författare skriver om ett ämne som de egentligen inte har en aning om.

 

Jag bodde hos  en man  som var elingenjör, när jag läste i Trollhättan. Elingenjören hade varit på ett möte i Pingstkyrkan. Predikanten talade eldigt i ett ämne och som liknelse tog han ett urverks funktion. Predikanten hade ingen aning om hur en klocka fungerade. Det visste däremot elingenjören. Predikan blev ju därmed helt fel och enbart ett irritationsmoment för de som visste hur en klocka fungerar.  :wacko:  :wacko:

 

 

 

 

 

 

 

Jag vore som sagt oerhört tacksam för all hjälp jag kan få i min research!

 

Välkommen åter. 

 

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tusen och åter tusen tack för ditt utförliga svar!! Det hjälper enormt!

 

Och tack för alla länkar, ovärderligt. 

 

Tar dig gärna på orden och mailar när jag skrivit in båtscenerna. 

 

Med vänlig hälsning

Linnéa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett litet tips för framtida nya frågeställningar

 

Skri vara din fråga i en kategori. När man skriver i två eller flera kategorier blir det så jobbig för den som frågar och de som svarar er inte vad andra har svarat.

 

Vi tjötpellar svarar ju på ändå.

 

Även om man bara skriver i en kategori se de allra flesta frågan ändå. Sen finns det ju enstaka som bara tittar i seglarsnacket av princp.  Det ligger inte för mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle vilja påstå att en kubefiskare från västustens favoritbåt 1998 borde vara en Pollux 24 eller en IW 25 byggd av Carlander. Och en pensionerad fiskare som ger sig på att bygga en båt i trä vid denna tid skulle på sin höjd i verkligheten kanske bygga en som man kallar den på öarna för Dåre efter Doris eller Dorry, alltså en platteka. En vanlig motor i den typ av fiskebåt vid denna tid va Perkins 4.108 en fyrcylinders diesel. Och Yngre ungdomar vid denna tid rörde sig vanligast med båtar som typ Vator 14 och 15r med 20 - 30hk Yamaha eller Mariner. Eller kanske en Ryds 485 GT som var mycket vanliga då.Och då i så fall med Evinrude eller Johnsson med samma styrka.Vad det gäller val av verktyg har ni redan. :) Men visst låter det mer romantiskt med en Bohusjulle i ek,men ö-bor är inte av den romantiska kalibern som man ofta vill tro, snarare ganska logiska.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...

Yngre ungdomar vid denna tid rörde sig vanligast med båtar som typ Vator 14 och 15r med 20 - 30hk Yamaha eller Mariner. Eller kanske en Ryds 485 GT som var mycket vanliga då.Och då i så fall med Evinrude eller Johnsson med samma styrka.

...

Jag skrev så här i den andra tråden, vad tror du om det?

Det var ju inte barnens båt utan pappans och han är sjökapten.

 

 

Jag tror att barnen är ute i en praktisk Buster aluminiumbåt med styrpulpet från tidigt 90-tal, en sådan här med platt för som är praktisk att lägga till med mot en brygga för i och urlastning.

pimg-buster-rs-122120.jpg

 

pimg-buster-rs-122157.jpg

 

Båten går lite mer än 25 knop med en 30 hk Evinrude.

 

Det behöver inte vara aktertampen som fastnar i propellern, det kan lika gärna vara förtampen som faller i när de studsar över några höga vågor. Kolla knapen på styrbord (höger) sida i fören. Det är ganska typiskt att förtampen trillar i och fastnar i propellern.

 

Mackey

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kollade igenom filmen. Den var riktigt intressant.

 

Det man kallade för vränger och som man la ner väldigt mycket arbete på kallas på västkusten för spant. Fanns nog en del andra lokala varianter på benämningar.

 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Spant

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Det behöver inte vara aktertampen som fastnar i propellern, det kan lika gärna vara förtampen som faller i när de studsar över några höga vågor. Kolla knapen på styrbord (höger) sida i fören. Det är ganska typiskt att förtampen trillar i och fastnar i propellern.

 

Mackey

Mackey

 

 

Får man tampen i propellern skall det va på eländigaste möjligaste sättet. Får man en tamp i propellern på en akatersnurra, är det bara att fälla upp snurran och lind av tampen - bara  :wacko:

 

Macknys förslag på förtampen som sitter fast på knapen och gärna snott sig ett extra varv runt knapen som totalt låst fats den, är nog det smartaste och mest eländiga. 

 

När propellern fiskat till sig änden och i hög fart lindat den runt sig själv, låser den både tampen från att lossas enkelt på knapen och gör att aktersnurran inte kan fällas upp. 

 

Enda sättet är att skära va tampen med kniv framme vid knapen och nån kniv skall naturligtvis inte finnas i båten

 

Tommy

Sadist

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Linnea,

Vill inte vara dryg, men ibland kan det vara bra att få ett sanningsord med i sändningen. Mitt tips är att du först förbättrar dina kunskaper i svenska innan du försöker bli utgiven. Önskar dig all lycka!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Linnea,

Vill inte vara dryg, men ibland kan det vara bra att få ett sanningsord med i sändningen. Mitt tips är att du först förbättrar dina kunskaper i svenska innan du försöker bli utgiven. Önskar dig all lycka!

 

Arne 

 

Nu får du förklara för en som inget begriper.

 

Vad är det som är dålig svenska i de två inläggen hon skrivit!?

 

Tommy

Som aldrig riktigt lärt sig svenska

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående barnen med linan i propellern; kan man inte tänka sig att de kör av en brytpinne eller något? Annars är detsom sagt enkelt att fixa på en snurrebåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stackars Linnea! Det här kommer att bli en bok i sig själv. Lite hackig för läsaren men lika lång. Åsikter om ämnet eller ämnena saknas inte och folket här är riktiga tjötpellar. Tro inte på vad dom skriver he-he.

 

Du skriver att det är på kusten och det är väl den västra eftersom det finns tenor. Antar att du även har anknytning till västkusten då du använder e för tenorna. Du får väl ta in fakta så att det inte "sticker ut" i texten. Det är lätt att bli överdrivet "kunnig" så det blir oflyt.

 

För att få till rätt faktaunderlag borde vi veta var på västkusten handlingen utspelar sig. Blir det tal om båttyper är det rätt lokalt om det nu ska vara pedantiskt.

 

Bra att du frågar om fakta. Det stör mig ibland när det blir alltför fel men kan även bli galet om man inser att författaren egentligen inte vet det minsta om ämnet.

Men min gissning är att du har anknytning till väst?kusten.

 

Fick en del av ett nät i propellern på utombordaren. Det var till havs med många timmar till land och det var ett slit att skära loss med kökskniv. Propellern sitter långt bort på en utombordare men det var ju bra att den gick att fälla upp. Dock önskade jag att armarna varit aningen längre.

 

I gamla mindre motorer fanns brytpinnar vilket kan vara bra om det ska bli lite mekning. Modernare motorer har ofta gumminav som slirar istf att brytpinnen går av.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Linnea,

Vill inte vara dryg, men ibland kan det vara bra att få ett sanningsord med i sändningen. Mitt tips är att du först förbättrar dina kunskaper i svenska innan du försöker bli utgiven. Önskar dig all lycka!

Har inte hittat nåt fel i Linneas text! Den är ändå troligtvis inte granskad och korrekturläst och texten flyter bra. Tror dessutom inte författare behöver kunna svenska ut i pennspetsarna. Det finns det många som kan på förlaget eller bekantskapskretsen.

 

Att berätta en historia målande, lättläst och inspirerande är vad författaren har att tampas med.

 

Var var felet/felen Arne?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Linnea och alla andra. Det var jag som läste fel, så det är mina kunskaper som behöver förbättras. Ber om ursäkt för min tidigare kommentar. Tillönskan om lycka kvarstår!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...