frogg 2 Postad 26 Juni , 2014 (redigerade) hej någon som har en bra ide hur ja ska göra båten är 5,15 lång har en 20 hk bytt stigning på propellern sticker som fan men den planar inte ja får titta på stjärnorna provade hydrofoil fenor på motorn ingen skillnad provat den upp till 50 hk och över 50 hk ingen skillnad DET BLIR SAMMA SOM O KÖRA UTAN HJÄLP HJÄLP Redigerad 26 Juni , 2014 av frogg 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 26 Juni , 2014 Din båt värkar inte vara en båt som är byggd för att "plana". Till det är den för smal i häcken ( i och under vattelinien) ;-) Och INTE skal den ha en motor > 10 hk! 5 hk och 4-5 knop är nog det du skall vara nöjd med. PS. Jag vet inte mer om båten enn vad jag ser på bilden; men jag tror jag ser nog.............. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frogg 2 Postad 26 Juni , 2014 Din båt värkar inte vara en båt som är byggd för att "plana". Till det är den för smal i häcken ( i och under vattelinien) ;-) Och INTE skal den ha en motor > 10 hk! 5 hk och 4-5 knop är nog det du skall vara nöjd med. PS. Jag vet inte mer om båten enn vad jag ser på bilden; men jag tror jag ser nog.............. den gör 12 knop ;-) ska ja sätta på trimplan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fjordpetter 7 Postad 26 Juni , 2014 Tror att en motorhiss kan va sista utvägen för dig, ser ut som om du har en ytskärande propeller;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frogg 2 Postad 26 Juni , 2014 Tror att en motorhiss kan va sista utvägen för dig, ser ut som om du har en ytskärande propeller;-) hej har även orginal propellern likadant med den men den är lite segare upp till 12 knop Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frogg 2 Postad 26 Juni , 2014 Tror att en motorhiss kan va sista utvägen för dig, ser ut som om du har en ytskärande propeller;-) orginal propellern Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fjordpetter 7 Postad 26 Juni , 2014 Jag får upp min roddbåt i +47 knop med en sådan här! Kan nog lösa ditt problem:-) men jag har ju en rostfri gräddvisp:-) 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fjordpetter 7 Postad 26 Juni , 2014 Kan det vara så att din båt saknar subwoofer? Misstänker att det kan vara en del i problemet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frogg 2 Postad 26 Juni , 2014 Kan det vara så att din båt saknar subwoofer? Misstänker att det kan vara en del i problemet va`? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 27 Juni , 2014 Din båt är en eka, den kan inte plana. Skrovformen är inte byggd för det. Tekniskt omöjligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bernte-AQ 44 Postad 27 Juni , 2014 Det borde ju gå att få den att plana med lite modifiering av botten, Han kunde ju 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frogg 2 Postad 27 Juni , 2014 ja tror ja byter motor till en 10 hk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 27 Juni , 2014 ja tror ja byter motor till en 10 hk Klokt ! Simma lungt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 27 Juni , 2014 din eka är ganska lik min i skrovet, jag kommer upp i planing, och den gör 21 knop enligt gps men jag har ju förstås en Parsun 9,9 med hydrofoil.. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frogg 2 Postad 27 Juni , 2014 din eka är ganska lik min i skrovet, jag kommer upp i planing, och den gör 21 knop enligt gps men jag har ju förstås en Parsun 9,9 med hydrofoil.. Kalle ja har ju en 20 hk o har testat hydrofoil båda modellerna ingen funkar ingen skillnad varken med eller utan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bjorn_eriksson 1 Postad 27 Juni , 2014 Du har bara motorns rorkult va? Skaffa en förlängare och sätt dig så långt fram du kan. Fram med tank och allt tungt. Kan du justera motorns lutning, tilt, med en pinne så sätt den ganska långt in mot skrovet. För att uppnå högre fart ska motorn ut, men för att komma upp ur vattnet får du inte ha något som trycker ner aktern. Har man fasta lägen får du försöka jobba med att hitta en kompromiss. Inte säkert du får den till att plana, men ska du ens försöka så borde du börja så! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 486 Postad 27 Juni , 2014 Det borde ju gå att få den att plana med lite modifiering av botten, Han kunde ju Om jag inte minns fel så är det en finne som ökat motorstyrkan i snipan till typ 300 hk, då tror jag det mesta går att få upp i plan. En eka ska helt enkelt inte plana, men det kan gå... Som liten grabb (ca. 10 år) hade jag en lite relativt flatbottnad jolle med en 4 hk snurra på, den kom upp i plan om jag ansträngde mig och flyttade fram min vikt så jag byggde snörstyrning och satt på mittoften och styrde. En kompis hade en 9 hk snurra så vi tänkte att min båt borde gå som ett spjut om vi bytte motor. Men nej, den gick inte alls fortare... Vi var konfunderade?!?!?!?! Rätt propeller är nödvändigt! Mackey 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
undrande 60 Postad 27 Juni , 2014 Du behöver något i stil med denna http://www.foils.org/langfig2.jpg "35 mph with a 25 hp Johnson outboard motor" Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frogg 2 Postad 27 Juni , 2014 http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=94594 köpte dessa o ska tilta motorn med distans Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 27 Juni , 2014 Det borde ju gå att få den att plana med lite modifiering av botten, Han kunde ju Den är inte lite modifierad under vattenlinjen. Dessutom har den över 400 Hk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 486 Postad 27 Juni , 2014 480 hk närmare bestämt. Lite fakta.Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tugge 251 Postad 3 Februari , 2015 Hur gick det här då. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 3 Februari , 2015 (redigerade) Din båt e inte lik min båt, din båt e en likbåt Redigerad 3 Februari , 2015 av Ivan65 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 3 Februari , 2015 Sätt på en svart därbak så mercury skillnaden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser