Gå till innehåll
lördag 18 januari 2025
Mauritx

Trailer/båtvagn till 30 fotare segelbåt? en axel, 2 axlar? Vilka är bäst?

Rekommendera Poster

Jag har tänkt igenom och vill köpa en båtvagn till min Semona 30 (9,1 X 2.95 och 1,25 djup) vikt 3,2ton  för att kunna dra den men min bil till vinterförvaring som är ungefär 10 mil från Västerås.

 

Det finns en hel del att välja men jag undrar om det inte blir för tung för bilen om man har en vagn med bara en axel?   Är det inte bättre att välja en med 2 axlar/4 däck? 

 

Jag har sett att det finns vissa med fjädring? är det att föredra?  Jag vill ha en som är så låg som möjligt med så att jag kan sjösätta med. 

 

Någon som har en vagn liggande hemma som vill bli av med?  

 

 

MVH

Mauricio

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med en vagn så blir nog totalvikten över 4 ton, finns inte många vanliga bilar som klarar det oavsett antal axlar. Vad tänkte du dra med?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Det  är för långt att dra henne  upp til Smedjebacken. Vare sig en eller två axlat. Du måste ha en av de häftigaste SUV-arna samt  E i körkortet.

 

Annars så är enaxlat enklare på alla vis men man kan ha boogie hjul för tyngden. Fjärdring? Glöm det. Om inte förr så då får du bekymmer med besiktningen. Men man får dra den max 40 knyck som efterfordon, inte släpvagn alltså.

 

Mitt förslag är att du seglar upp båten till Smedjebacken som du tänkte från början. Det finns säkert folk som kan hjälpa dig med på-avmastning samt handräckning i slussarna. Frågan är hur vattennivån är just. Mälaren ligger ganska lågt. Gissar på 20 cm under.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Behöver man ha egentligen en E körkort för att dra en 30 båtvagn?  Vad jag har hör eftersom båtvagnar har inte fjädring klassificeras ej som släpvagn och då kan man köra med B körkort och i max 30 km/h.  Man får ha också en speciellt skylt som visar att det är långsam fordon. 

 

SUV:en  är en XC90. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det  är för långt att dra henne  upp til Smedjebacken. Vare sig en eller två axlat. Du måste ha en av de häftigaste SUV-arna samt  E i körkortet.

 

Annars så är enaxlat enklare på alla vis men man kan ha boogie hjul för tyngden. Fjärdring? Glöm det. Om inte förr så då får du bekymmer med besiktningen. Men man får dra den max 40 knyck som efterfordon, inte släpvagn alltså.

 

Mitt förslag är att du seglar upp båten till Smedjebacken som du tänkte från början. Det finns säkert folk som kan hjälpa dig med på-avmastning samt handräckning i slussarna. Frågan är hur vattennivån är just. Mälaren ligger ganska lågt. Gissar på 20 cm under.

 

Ja kanske är den bästa att ta henne genom kanalen som det var tänkt. Jag har inte haft tid att segla henne någonting. Jag är också pappaledig nu så det blir svar att planera tid. 

 

Är det inte så att det spelar egentligen inget roll vilken vattennivå Mälaren har eftersom vatten rinner från kanalen till Mälaren. ?  och sedan man kan styra nivån med slussarna egentligen? Osäker. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Huvudsaken är att det finns vatten längst upp i en slussled. Sen håller vattendjupet sig konstant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja med 4tons totalvikt på efterfordonet behövs en dragbil på 4tons totalvikt om du ska dra som efterfordon.

 

 

kalle

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oavsett vad regler säger så är det givetvis inga problem att dra ekipaget men har du tänkt på vad som händer när du vill ha stop och båt plus vagn trycker på?

Detta skiter folk i/tänker inte på utan säger bara jag kör så sakta. Även vid låg fart och en panikbromsning så kommer båt och vagn trycka iväg bilen eller vika ekipaget.

Mao så äventyrar du säkerheten för medtrafikanter och vid olycka/ kontroll så åker du dit på vårdslöshet i trafik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Strömsholms kanal har ett segeldjup på 1,35 m. Men den är lurig på sina ställen och det finns defintivt inga stora marginaler, jag fick en gång bottenkänning med en båt som stack 0,75 utanför Virsbo i farleden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2 X 10 mil/år med en Volvo-sugga dragande på 4; ant.5+ ton med vagnen; höres ut som en aldeles hopplös idè :rolleyes:

I tllägg til risiko'n för skador med denna okontollerbara caravan, vill jag tro att suggans drivlina får "så det räcker", samt dricker 3+ l/mil.

 

Vad sejer försäkringen för bil och båt??

 

Är du säker på att en båttransportör blir så mycket dyrare ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Traktor med obromsat släp borde klara båten. Samma vikt på släp och traktor. Med bromsat släp är det inga problem med en mindre traktor.

Kör på natten, tar bara några timmar.

Jag har lite svårt att förstå att alla tänker att farten måste vara lika hög som när man kör bil normalt.

Man kan alltid ta sig fram på icke motorvägar och det blir lite drygt dubbla tiden med traktorfart. När jag kollar på min och andra bilars medelfart är medelfarten kring 50 km/h.

Skulle utan vidare köra fyra timmar under en natt mellan klockan 1 och 5 om det var min båt.

Dock är mitt förstaval givetvis att gå kanalen. En kanal som jag integritet gått tidigare är en ny fräsch upplevelse. Har många gånger passerat kanalen med bil och har jag tid skulle jag gärna bistå eller ta båten själv åt dig. När det gäller grundstötning är det mest lera eller dy och gasa på vad det går brukar klara biffen. Fastnar man finns det motorstarkare båtar som gärna visar musklerna. Är man ensam på kanalen är det nära till kanalkanten för att ro iland en tross. Eller ett ankare.

Tror inte Semonan tar nån skada av en ordentlig grundstötning heller. Långkölade båtar klarar som regel full fart mot stenbotten. Att en muddrad kanal skulle ha sten kvar är dessutom inte så troligt.

Lär dig gå på grund. Låter inte klokt men har man inte gjort det några gånger har man kvar sin gåpågrundfobi som kan vara hämmande i vissa lägen. Jag hade själv fobin de första båtåren. Efterhand försvann skräcken som i början var rena dödsskräcken. Stort jag såg upprensning lämnade hjärtat normalläget. Helt omotiverat då man i de lägena har nära till att simma iland. Det var inte båten jag tänkte på utan min egen säkerhet. Orationellt beteende men det går över.

Förlåt följetongen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min telefon har fått en uppdatering och förvanskar och hittar på egna ord. T.ex kan den inte spara ordet inte i listan! Blir internet eller integritet om man integritet ser upp. Ja ni ser!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Traktor med obromsat släp borde klara båten. Samma vikt på släp och traktor. Med bromsat släp är det inga problem med en mindre traktor.

Kör på natten, tar bara några timmar.

Jag har lite svårt att förstå att alla tänker att farten måste vara lika hög som när man kör bil normalt.

Man kan alltid ta sig fram på icke motorvägar och det blir lite drygt dubbla tiden med traktorfart. När jag kollar på min och andra bilars medelfart är medelfarten kring 50 km/h.

Skulle utan vidare köra fyra timmar under en natt mellan klockan 1 och 5 om det var min båt.

Dock är mitt förstaval givetvis att gå kanalen. En kanal som jag integritet gått tidigare är en ny fräsch upplevelse. Har många gånger passerat kanalen med bil och har jag tid skulle jag gärna bistå eller ta båten själv åt dig. När det gäller grundstötning är det mest lera eller dy och gasa på vad det går brukar klara biffen. Fastnar man finns det motorstarkare båtar som gärna visar musklerna. Är man ensam på kanalen är det nära till kanalkanten för att ro iland en tross. Eller ett ankare.

Tror inte Semonan tar nån skada av en ordentlig grundstötning heller. Långkölade båtar klarar som regel full fart mot stenbotten. Att en muddrad kanal skulle ha sten kvar är dessutom inte så troligt.

Lär dig gå på grund. Låter inte klokt men har man inte gjort det några gånger har man kvar sin gåpågrundfobi som kan vara hämmande i vissa lägen. Jag hade själv fobin de första båtåren. Efterhand försvann skräcken som i början var rena dödsskräcken. Stort jag såg upprensning lämnade hjärtat normalläget. Helt omotiverat då man i de lägena har nära till att simma iland. Det var inte båten jag tänkte på utan min egen säkerhet. Orationellt beteende men det går över.

Förlåt följetongen.

 

 

Tackar. 

 

Jag vet inte vad jag ska göra och blir galen på själva situationen. Jag har en bekant som kör sin båt från Ludvika i en vagn, säker cirka 3ton  i sin lilla renault clio och det har gått bra. Förstår inte hur en XC90 med nästan 300HK och fyrhjuldrift och en totalvikt på ung 2,5 ton inte skulle klara av att dra 5 ton om man kör sakta i max 30. visst är det olagligt. men rent teoretisk borde de kunna gå.  Om man har en traktor blir det bättre då? 

 

Att hyra en lastbil med kran kostar minst 10KSEK,  det finns vagnar som är mycket billigare än så och sen om den är tillräcklig låg kan man sjösätta tom med den. så tänkte jag. 

 

Att åka genom strömsholmskanal med en bamse båt som styr som en sköldpadda baklänges, är det verkligen en bra ide? och med en rorsman som är super feg för repor och skador, blir det verkligen en bra kombination. Jag är så himla feg... borde inte ha segelbåt.. 

 

Jag får tänka vidare, men det lutar att jag köper en vagn eller betalar en lastbil att ta båten hit,  som sista utväg att åka genom kanalen, men då måste jag få mer kött på benen och lära känna båten ordentligt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En Semona styr inte som en krabba; om inte en krabba styr............ :D

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En Semona styr inte som en krabba; om inte en krabba styr............ :D

 

Ja det är sant. det beror inte på båten utom på mig. Jag har inte heller segla så mycket  för att kunna uttala mig.  jag har faktisk backa den bara vid 2st tillfälle och i båda gånger har den backa i motsatta håll där jag vill att den ska gå. 

 

Jag har läst massvis på nätet om semona och det är ingen som säger att den är lätt att backa utan tvärtom. Jag har läst och kolla massvis med video på youtube om propwalk, back and fill osv och prova på min semona (backa när den är förtöjd och kolla på vilken sidan vatten strömmar mest) enligt vad jag såg ska vattenströmmar göra så att den  driver mot styrbord när man läger i backen, men förra ägaren säger tvärtom och att den drar till babord när man backar.  Det finns inget logik som stämmer verkar det så. 

 

Kanske gäller detta med propwalk bara när man lägger i backen men sedan när båten börjar rulla kanske gäller det annat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hur du än gör så ska du lära dig båten och en kanal är faktiskt ett bra sätt att lära sig styra mot en kaj. Inte så mycket kan hända i en smal kanal. Är du överdrivet rädd om den blanka ytan ska du ha överdrivet mycket fender. Dessutom är gelcoat lätt att polera. Man klarar även att med linor dra båten från kanalkanter och sluss. Är det nu omöjligt att backa så gör inte det. Använd lång båtshake och linor. Putta ifrån och dra och strunta i motorn tills det ska köras framåt. Först då får du styrning. I kanalen kommer du att märka åt vilket håll den drar på backen. För att få nån påtaglig verkan är det full back som gäller. Det kan ha betydelse hur propellern sitter. Sidgåendet påverkas nog av skädda och roderkonstruktionen.

 

Dock tror jag att en båtvagn ändå kan vara bra när man bor på landsbygden med möjligheter till uppställning av båten på nån jordplätt. Det dumma med en snabb bil som dragare är just att den är snabb. När det rullar på är det lätt att köra lite fortare än 40km/h. Gör man inte det så skulle jag tro man kan vara olaglig en natt mellan 1 och 4. Det är inget mordförsök direkt. Gör bromsprov i 50 och kör max 40. Tror straffet kan sättas rätt lågt av en tingsrätt. Du har ju en rätt bra dragbil. Finns nog inget bättre näst lastbil eller traktor. Tror att en domstol tar hänsyn till medborgarnas säkerhetstänkande i gränslandet mellan rätt och fel. Man kan ju minimera lagbrottet så långt det är praktiskt möjligt så ses man som en ganska bra medborgare. Noll uppsåt, minimalt brott.

Redigerad av forgus31

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det var ju det här med backningen. Kollade på en bild hur propellern sitter och den sitter ju på rätt sida dvs framför rodret. Det är lite dåligt med yta för propellerströmmen att få sväng på båten men det finns svängmöjlighet med full fram. När du utrönt åt vilket håll hon drar på backen ska du ha möjlighet att få fören åt rätt håll för att gå framåt ur t.ex en hamn. Du har säkert läst att man med omväxlande fram och back kan få båten att rotera. Då rodret endast har verkan från propellerströmmen vid framåtvänd kan rodret lämnas i det läget båten måste roteras man propwalk. Vanligen drar båtar åt styrbord på backen och rodret kan surras för styrning åt babord. Sen är det bara att koncentrera sig på att dra i spaken fram/back och det är fullt som gäller. Båten ska inte röra sig nämnvärt så det blir korta 2-3 sekunder fram/back som gäller. Går det inte, kanske för hård vind eller ström får man tänka om, gå till något fast föremål och med linor eller putta få båten åt rätt håll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det var ju det här med backningen. Kollade på en bild hur propellern sitter och den sitter ju på rätt sida dvs framför rodret. Det är lite dåligt med yta för propellerströmmen att få sväng på båten men det finns svängmöjlighet med full fram. När du utrönt åt vilket håll hon drar på backen ska du ha möjlighet att få fören åt rätt håll för att gå framåt ur t.ex en hamn. Du har säkert läst att man med omväxlande fram och back kan få båten att rotera. Då rodret endast har verkan från propellerströmmen vid framåt kan rodret lämnas i det läget båten måste roteras map propwalk. Vanligen drar båtar åt styrbord på backen och rodret kan surras för styrning åt babord. Sen är det bara att koncentrera sig på att dra i spaken fram/back och det är fullt som gäller. Båten ska inte röra sig nämnvärt så det blir korta 2-3 sekunder fram/back som gäller. Går det inte, kanske för hård vind eller ström får man tänka om, gå till något fast föremål och med linor eller putta få båten åt rätt håll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Traktor med obromsat släp borde klara båten. Samma vikt på släp och traktor. Med bromsat släp är det inga problem med en mindre traktor.

Kör på natten, tar bara några timmar.

Jag har lite svårt att förstå att alla tänker att farten måste vara lika hög som när man kör bil normalt.

Man kan alltid ta sig fram på icke motorvägar och det blir lite drygt dubbla tiden med traktorfart. När jag kollar på min och andra bilars medelfart är medelfarten kring 50 km/h.

Skulle utan vidare köra fyra timmar under en natt mellan klockan 1 och 5 om det var min båt.

Dock är mitt förstaval givetvis att gå kanalen. En kanal som jag integritet gått tidigare är en ny fräsch upplevelse. Har många gånger passerat kanalen med bil och har jag tid skulle jag gärna bistå eller ta båten själv åt dig. När det gäller grundstötning är det mest lera eller dy och gasa på vad det går brukar klara biffen. Fastnar man finns det motorstarkare båtar som gärna visar musklerna. Är man ensam på kanalen är det nära till kanalkanten för att ro iland en tross. Eller ett ankare.

Tror inte Semonan tar nån skada av en ordentlig grundstötning heller. Långkölade båtar klarar som regel full fart mot stenbotten. Att en muddrad kanal skulle ha sten kvar är dessutom inte så troligt.

Lär dig gå på grund. Låter inte klokt men har man inte gjort det några gånger har man kvar sin gåpågrundfobi som kan vara hämmande i vissa lägen. Jag hade själv fobin de första båtåren. Efterhand försvann skräcken som i början var rena dödsskräcken. Stort jag såg upprensning lämnade hjärtat normalläget. Helt omotiverat då man i de lägena har nära till att simma iland. Det var inte båten jag tänkte på utan min egen säkerhet. Orationellt beteende men det går över.

Förlåt följetongen.

 

Tackar.

 

Jag vet inte vad jag ska göra och blir galen på själva situationen. Jag har en bekant som kör sin båt från Ludvika i en vagn, säker cirka 3ton i sin lilla renault clio och det har gått bra. Förstår inte hur en XC90 med nästan 300HK och fyrhjuldrift och en totalvikt på ung 2,5 ton inte skulle klara av att dra 5 ton om man kör sakta i max 30. visst är det olagligt. men rent teoretisk borde de kunna gå. Om man har en traktor blir det bättre då?

 

Att hyra en lastbil med kran kostar minst 10KSEK, det finns vagnar som är mycket billigare än så och sen om den är tillräcklig låg kan man sjösätta tom med den. så tänkte jag.

 

Att åka genom strömsholmskanal med en bamse båt som styr som en sköldpadda baklänges, är det verkligen en bra ide? och med en rorsman som är super feg för repor och skador, blir det verkligen en bra kombination. Jag är så himla feg... borde inte ha segelbåt..

 

Jag får tänka vidare, men det lutar att jag köper en vagn eller betalar en lastbil att ta båten hit, som sista utväg att åka genom kanalen, men då måste jag få mer kött på benen och lära känna båten ordentligt.

 

Ta inte illa upp nu men.

Så bara för att din bekant med Clio är en idiot så kan du också göra idiotsaker? En idiots beteende försvarar inte en annan idiots beteende...

Din bil fungerar kanon att dra med. Problemet är som sagt att få stopp. 5 ton båt/släp putter din 2.5 ton bil okontrollerat som ingenting.

Att regeln dragfordon skall väga minst lika mycket som släpets totalvikt vid obromsat efterfordon är just för att folk ska få stopp på sina ekipage. Att tänja på dessa regler gör jag själv men att dubbla vikten är ingen bra ide. En sak att dra på hamnplan men längre sträckor är ingen bra ide

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Traktor med obromsat släp borde klara båten. Samma vikt på släp och traktor. Med bromsat släp är det inga problem med en mindre traktor.

Kör på natten, tar bara några timmar.

Jag har lite svårt att förstå att alla tänker att farten måste vara lika hög som när man kör bil normalt.

Man kan alltid ta sig fram på icke motorvägar och det blir lite drygt dubbla tiden med traktorfart. När jag kollar på min och andra bilars medelfart är medelfarten kring 50 km/h.

Skulle utan vidare köra fyra timmar under en natt mellan klockan 1 och 5 om det var min båt.

Dock är mitt förstaval givetvis att gå kanalen. En kanal som jag integritet gått tidigare är en ny fräsch upplevelse. Har många gånger passerat kanalen med bil och har jag tid skulle jag gärna bistå eller ta båten själv åt dig. När det gäller grundstötning är det mest lera eller dy och gasa på vad det går brukar klara biffen. Fastnar man finns det motorstarkare båtar som gärna visar musklerna. Är man ensam på kanalen är det nära till kanalkanten för att ro iland en tross. Eller ett ankare.

Tror inte Semonan tar nån skada av en ordentlig grundstötning heller. Långkölade båtar klarar som regel full fart mot stenbotten. Att en muddrad kanal skulle ha sten kvar är dessutom inte så troligt.

Lär dig gå på grund. Låter inte klokt men har man inte gjort det några gånger har man kvar sin gåpågrundfobi som kan vara hämmande i vissa lägen. Jag hade själv fobin de första båtåren. Efterhand försvann skräcken som i början var rena dödsskräcken. Stort jag såg upprensning lämnade hjärtat normalläget. Helt omotiverat då man i de lägena har nära till att simma iland. Det var inte båten jag tänkte på utan min egen säkerhet. Orationellt beteende men det går över.

Förlåt följetongen.

 

Tackar.

 

Jag vet inte vad jag ska göra och blir galen på själva situationen. Jag har en bekant som kör sin båt från Ludvika i en vagn, säker cirka 3ton i sin lilla renault clio och det har gått bra. Förstår inte hur en XC90 med nästan 300HK och fyrhjuldrift och en totalvikt på ung 2,5 ton inte skulle klara av att dra 5 ton om man kör sakta i max 30. visst är det olagligt. men rent teoretisk borde de kunna gå. Om man har en traktor blir det bättre då?

 

Att hyra en lastbil med kran kostar minst 10KSEK, det finns vagnar som är mycket billigare än så och sen om den är tillräcklig låg kan man sjösätta tom med den. så tänkte jag.

 

Att åka genom strömsholmskanal med en bamse båt som styr som en sköldpadda baklänges, är det verkligen en bra ide? och med en rorsman som är super feg för repor och skador, blir det verkligen en bra kombination. Jag är så himla feg... borde inte ha segelbåt..

 

Jag får tänka vidare, men det lutar att jag köper en vagn eller betalar en lastbil att ta båten hit, som sista utväg att åka genom kanalen, men då måste jag få mer kött på benen och lära känna båten ordentligt.

 

Ta inte illa upp nu men.

Så bara för att din bekant med Clio är en idiot så kan du också göra idiotsaker? En idiots beteende försvarar inte en annan idiots beteende...

Din bil fungerar kanon att dra med. Problemet är som sagt att få stopp. 5 ton båt/släp putter din 2.5 ton bil okontrollerat som ingenting.

Att regeln dragfordon skall väga minst lika mycket som släpets totalvikt vid obromsat efterfordon är just för att folk ska få stopp på sina ekipage. Att tänja på dessa regler gör jag själv men att dubbla vikten är ingen bra ide. En sak att dra på hamnplan men längre sträckor är ingen bra ide

 

 

Det tycker jag också,  därför har jag inte skaffat en vagn utan undersöker olika alternativ som är lagliga.   Vagn + traktor eller lastbil med kran eller som sista utväg strömholmskanalen.  Vi för se vad det blir. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var någon som tyckte en kanal var bra att träna manövering i. Denne har nog inte sett Strömsholms kanal. Många 90 graders böjar med bara berg i kanterna, vissa slussar har fyllda vattenlinjen 5 cm från slusskanten. Inga fendrar i världen räddar en från repor då. Att göra det ensam med en 30 fotare är nog ingen bra ide om man inte redan känner sin båt utan och innan. Men absolut inga problem om man är två och har lite vana. Att dra 3 ton med en Clio låter inte klokt, det finns folk till allt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tror det bästa är att faktiskt ta en lastbil, eller varför inte fixa vinterförvaring i Västerås? Eller samla ihop några kompisar och segla upp henne försiktigt och fint tillsammans. Verkar ju lite jobbigt att trilskas ensam med en sådan kanal om man inte är van. Att dra en tretons båt med en personbil är rent och skärt vansinne. Drog en tom båtvagn denna sträcka för några år sedan, och det var tillräckligt jobbigt och tufft för bilen. Traktor skulle ju kunna vara en variant. Hoppas du hittar nåt fiffigt sätt.

Redigerad av Leonardo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var någon som tyckte en kanal var bra att träna manövering i. Denne har nog inte sett Strömsholms kanal. Många 90 graders böjar med bara berg i kanterna, vissa slussar har fyllda vattenlinjen 5 cm från slusskanten. Inga fendrar i världen räddar en från repor då. Att göra det ensam med en 30 fotare är nog ingen bra ide om man inte redan känner sin båt utan och innan. Men absolut inga problem om man är två och har lite vana. Att dra 3 ton med en Clio låter inte klokt, det finns folk till allt.

Du verkar känna till kanalen.

 

Är det problem med djupgående om man har en båt som är 1,25mts (olasta vikt)?  Det står på hemsidan att gränsen är 1,35mts men jag antar att djupet måste vara mer än max tillåtet, alltså mer 1,35.  Antar att maxdjupet gäller dock bara i slussen, hur är det i övriga kanalen? Min båt fullasta kanske blir 1,35. 

 

Om man är 4st tror du man skulle kunna klara av att transportera båten utan stora problem? Hur lång tid tar det om man går i 4kn? Båten gör max 5kn men då är motorn nästan på fullvarv. Har bara en 8hk 37 år gammal yanmar. 

 

Det är nästan så att jag vågar ge mig genom kanalen och spara dem 10-12KSEK som transporten kostar och lägga på roligare saker

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det tycker jag absolut du ska göra, dvs gå kanalen du får mycket putsmedel och färg för den pengen lastbilen ska ha. Dessutom är det en upplevelse att gå kanalen. Ta det bara lugnt. Båten styr dåligt när du backar men det är ju framåt mest i en kanal.

 

Se bara till att ha bromsat upp till stillastående när du riskerar att törna mot något. Bättre det än chansa och styra undan. Helt stillastående bär du istället av, och skjuter ut båten.

 

T.ex när du kommer till en sluss och inte hinner hoppa iland. Var beredd med båtshake och kroka i något och dra in båten. Missar du det, låt båten driva med vind eller ström. Inte så mycket kan hända när du har möjlighet att bära av vart du än hamnar.

 

Troligen klarar du att bara styra in mot kanalkanten för det mesta men om det misslyckas är det ingen fara. Långa fula repor blir det bara om du har fart på båten när den stöter emot och fendrarna glider upp. Häng gärna tunga plankor efter bordläggningen för de slussar med låga kanter. Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inga problem om man är 4 st ombord, se till att ha några extra båtshakar med dig så har du bra 'fendrar' i alla hörn som kan hjälpa till om det blir svårt att manöverera. Det som är svårt är att klara det helt själv.

Ring kanalbolaget eller prata med folk i kanalen och kolla innan du ger dig iväg, om det varit mycket regnigt som sista tiden kan det vara lite strömt i kanalen vissa bitar som kan göra det lite svårare. Skaffa även sjökortet för kanalen vilket behövs. Med långkölad båt är en grundkänning ingen dramatik , mycket av det som gås på verkar vara sjunktimmer och lera vilket inte skadar båten.

 

Åk upp innan till Hallstahammar och kolla slusstrappan där så vet du vad du måste klara av, svårare än så blir det inte. Passa även på att prata med folk som ligger i gästhamnen där så får du färska nyheter. Kolla även när någon slussar (slusstider finns nog på hemsidan)så vet du hur det funkar.  Kanalen är en riktigt trevlig resa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade oxå satsat på att ta kanalen. Se till att ha en kompis med i båten, då det kan vara lite knivigt att slussa upp ensam. Att vattennivån i vissa slussar ligger nära slusskanten gör inte så mycket vid uppslussning. Du ska ju inte lägga till vid en sån kant. Annars har du fått en hel del bra råd redan när det gäller slussningen. Du kan inte ha för många eller för stora fendrar.Slussvakterna är jättetrevliga, och hjälper gärna till att bära av eller hålla en tamp åt dej.

Strömmen béhöver du inte heller oroa dej för, då du ju kör mot den. Bara att gasa lite extra. :)

Djupet vet jag inte så mycket om, men med den senaste veckans väder så är det nog inga problem. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...