JohanKarin 0 Postad 26 Juni , 2014 Hej! Vi vill lära oss vilka lätthanterliga och sjödugliga familjebåtar som kan rekommenderas till barnfamiljer, för resor till medelhavsregionen? Vad ska vi börja titta efter... Vi funderar på att sälja vårt hus på Gotland, och istället börja leva med två barn på en båt några år? Vi tänker oss inte "lyxbåt", utan mer robust och pålitilig. Har sett allt möjligt från "kanalbåtar" till "bevakningsbåtar" i stål. Har tyvärr ej seglarutbildning, men tidigare ganska omfattande pilotutbildning. Vilket förmodligen gör det lättare med motorgång? Skulle vara roligt om någon verkligt kunnig kan kasta loss och skapa debatt kring detta? Soliga hälsningar från Gotland JohanKarin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 26 Juni , 2014 Jag har heller ingen seglarutbildning, men har ändå segla i styvt 50 år. Med en segelbåt kan du gå för motor, med en motorbåt finns inte alternativet att segla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 26 Juni , 2014 Jag har heller ingen seglarutbildning, men har ändå segla i styvt 50 år. Med en segelbåt kan du gå för motor, med en motorbåt finns inte alternativet att segla. På kanalerna är valet något svårare......................... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 26 Juni , 2014 Jag har heller ingen seglarutbildning, men har ändå segla i styvt 50 år. Med en segelbåt kan du gå för motor, med en motorbåt finns inte alternativet att segla. På kanalerna är valet något svårare......................... Säger du det. Jag trodde valet är ganska enkelt i kanalerna. Man måste lägga masten på däcket och gå för motor. Då kanske undantaget det man kallar ståendemastrutten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 26 Juni , 2014 Kan vara bra om du berättar om du främst tänker dig en motorbåt, motorseglare med centerbord och avtagbar mast, riktig segelbåt eller kanske något annat. Jag träffade en gång ett kanalfararpar som var övertygade om att alt 2 var bäst. Man lade masten på tork i Holland, men hade centerbordet kvar. Vad poängen var förstod jag aldrig riktigt, men de var jätteglada att masta på igen när de skulle tillbaka till Sverige efter flera år i Medelhavet. Själv hade jag tänkt i helt andra banor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LadyAnnila 2 Postad 27 Juni , 2014 Om du "bara" har tänkt dig ner till Medelhavet så är det helt OK med en motorbåt. Enklast genom kanalerna, tänk bara på att nere vid Canal Midi så har du en maxHÖJD, genom en tunnel att tänka på. Vet inte vad den är men det kan du ta reda på. Alternativt så går du den ostliga kanalrutten via Donau och kommer fram i Svarta Havet. Att gå utsidan med motorbåt, tror jag inte riktigt på, kan vara för mycket sjö för att det skall bli bekvämt. Du har en lång passage och det är tvärs over Biscaya ca 500 sjömil vet inte om det är möjligt i vanliga motorbåtar att göra en så lång passage, bränslemässigt. Men det är ju bara att kontrollera om utsides alternativet ändå är intressant. Alla andra sträckor går att dag eller dygns segla. (använder ordet segla i betydelsen transportera sig till sjöss) Att ha en motorbåt i Medelhavet kan vara ganska så smart då det väldigt ofta ändå inte är segelbart väder, dvs stiltje eller svaga vindar. Under våra 3 år i Medelhavet hade vi 50/50 motorgång/segling. Det var en familj som motorbåtade en eller två säsonger i Medelhavet, det var en artikel om det i SXK Medelhavs medlemstidning Odyssen. Om du blir medlem så har du tillgång till tidningsarkivet. Om du vill ha info om den östra kanalvägen via Donau, så har minst två båtar gått den vägen och skrivit om det, Hilda och Kvasthilda, du hittar länkarna på min blog www.sailinglife.se. Lars Hässler, en av våra mer berömda lång- och längeseglare har skrivit en bok, På kanalerna genom Europa, också väldigt läsvärd och informativ. Boken finns på biblioteket och hans hemsida Jennifer någonting, hittar du också lank till på min blog. Om du seglar med barn och tanker vara borta under skoltid, kontrollera med skolan att det är OK, finns några inlägg här på MG om att det kan vara besvärligt. Men om nu barnen inte får ledigt så är ju sommarlovet långt, och man kan alltid lämna båten i en marina under terminerna och åka hem till skolan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
svison 0 Postad 4 Juli , 2014 Kanske denna skulle kunna vara någonting att fundera på? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Medoch 48 Postad 24 Juli , 2014 Titta på min hemsida medoch.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 24 Juli , 2014 (redigerade) Jag har seglat och kört motorbåt runt yttrevägen. Det går fint men ha koll på vädret speciellt i motorbåt. Och tänk på att även vid ganska fint väder kan många hamnar i norra Portugal stänga pga sjöhävning. Tex Povoa de varsim och Figuera de fos.(osäker på stavning). Men hela sträckan ser man mycket små båtar som är grymmt lågt ut fulla med fiskare, turister lokals osv. Vid fint väder skall tilläggas,när det ej är fint så ser man mest segel,när det är kass så ser man inte många alls. Här är några som vi träffa i Amsterdam som har tagit sig an en resa mot Svarta havet i en katta. Väldigt trevliga människor. http://moonskater.com/ Redigerad 24 Juli , 2014 av happysix Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser