Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
Alecxs

Johnson 60hk ~88 dricker massor ?

Rekommendera Poster

Hejsan alla

 

Har en Johnson 3-cyl 60hk -88 ish

 

Har problem med att den är väldigt törstig (hur långt är ett snöre) jo den verkar dricka nästan 12l på 13km (mycket?) och detta är inte i fullt pådrag utan max 15-16 knop sedan runt öarna i ca 5 knop.

 

VRO är inkopplad och fungerar fint så vitt jag kan se, motorn får olja och mängden verkar bra då den inte ryker alls mycket, motorn är relativt lättstartad och nya stift sitter i.

 

Har upptäckt att när jag lät den gå på tomgång i ca 20 min och lyfte av den svarta kåpan framför luftintaget för förgasarna så tyckte jag att det kom ut lite väl mycket soppa där?  :huh:

 

Är det något helknas med bränslepumpen eller liknande? har ganska lite koll på vad "normalt" tillstånd är på dessa motorer.

 

Tack för svar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att puttra fram i fem knop och straxt innan planningsfart, dvs runt 15 kn beroende på längd på båten, är sämst tänkbara hastigheter ur bränsleekonomisynpunkt med en gammal 2-taktare. Båten skall plana ut ordenligt så att vågorna akter om båten lägger sig. 18 - 23 kn och kan vara ett riktmärke. Detta bör kunna uppnås 500 - 1000 varv  under maxvarv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snörets längd på 60 hästar, 2-takt och spaken i botten är ungefär 25 liter soppa i timmen :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur har du mätt avståndet? Gps eller gissning för att landvägen runt ön är 13 km, tänk på att du går förmodligen långt utanför stranden så avståndet blir betydligt längre då!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min gamla 70hk Evinrude-87 drog ungefär 1l distansen i march fart, 22-24 knop. På en Ryds Hajen Sport (4.95m)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tackar för svar, skall gå igenom förgasarna och rengöra dessa ordentligt se om det gör någon större skillnad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...