Alecxs 10 Postad 26 Juni , 2014 Hejsan alla Har en Johnson 3-cyl 60hk -88 ish Har problem med att den är väldigt törstig (hur långt är ett snöre) jo den verkar dricka nästan 12l på 13km (mycket?) och detta är inte i fullt pådrag utan max 15-16 knop sedan runt öarna i ca 5 knop. VRO är inkopplad och fungerar fint så vitt jag kan se, motorn får olja och mängden verkar bra då den inte ryker alls mycket, motorn är relativt lättstartad och nya stift sitter i. Har upptäckt att när jag lät den gå på tomgång i ca 20 min och lyfte av den svarta kåpan framför luftintaget för förgasarna så tyckte jag att det kom ut lite väl mycket soppa där? Är det något helknas med bränslepumpen eller liknande? har ganska lite koll på vad "normalt" tillstånd är på dessa motorer. Tack för svar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 488 Postad 26 Juni , 2014 Att puttra fram i fem knop och straxt innan planningsfart, dvs runt 15 kn beroende på längd på båten, är sämst tänkbara hastigheter ur bränsleekonomisynpunkt med en gammal 2-taktare. Båten skall plana ut ordenligt så att vågorna akter om båten lägger sig. 18 - 23 kn och kan vara ett riktmärke. Detta bör kunna uppnås 500 - 1000 varv under maxvarv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 26 Juni , 2014 Snörets längd på 60 hästar, 2-takt och spaken i botten är ungefär 25 liter soppa i timmen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 26 Juni , 2014 Hur har du mätt avståndet? Gps eller gissning för att landvägen runt ön är 13 km, tänk på att du går förmodligen långt utanför stranden så avståndet blir betydligt längre då! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gunny 1 Postad 26 Juni , 2014 Min gamla 70hk Evinrude-87 drog ungefär 1l distansen i march fart, 22-24 knop. På en Ryds Hajen Sport (4.95m) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alecxs 10 Postad 30 Juni , 2014 tackar för svar, skall gå igenom förgasarna och rengöra dessa ordentligt se om det gör någon större skillnad Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser