Staffanm 0 Postad 26 Juni , 2014 Kan en 60-plusare ge sig på att börja segla utan erfarenhet? Min och frugans tankar har väckts efter en inspirerande helg med vänner i en stor och rejäl båt. Suget att komma ut på skön med lugnet då motorn stängs av är ju inte att förakta. Frågan blir då om vi vågar ge oss in i en helt ny värd med allt vad det innebär med klämkäcka benämningar på grejerna och nödvändig båt/sjökunskap. Inbillar mig ändå att det med dagens moderna hjälpmedel och lite utbildning så är det möjligt.!? Vi har noll koll på seglingens hemligheter men eftersom vi bor på västkusten så har vi ändå lite hum om sjön Vad vill vi då ha om vi får önska? En båt som är stor nog att bo i bekvämt i, (man blir det i russinåldern) hanterbar av en person, ett så enkelt och bekymmersfritt båtägande som möjligt (nu blir det väl problem?) Vi kan tänka oss ett max pris på 7-800 000.- men om möjligt helst inte över 600 000:- Tror att vi i huvudsak kommer att segla i den yttre skärgården. Alla frågor som dyker upp: Är en vecka segelutbildning värd att satsa på? Vilken båttyp ska vi välja? Bör vi köpa en mindre båt att "lära" sig på? (att byta båt numera har jag förstått kostar om man nu blir av med den gamla) Hur gammal båt vågar man köpa? Fällor & fel? Vad ska vi tänka på för utrustning mm, känns som bogpropp, plotter och autopilot är ett måste? Vill gärna ha åsikter och erfarenhet från både gröngölingar och "proffs" Känns lite kul samtidigt att inte ha några förutfattade meningar om seglarlivet förutom en del skrönor från bekantskapskretsen. Hälsn. Staffan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 523 Postad 26 Juni , 2014 Hej och välkommen till MG! Jag tror att du har besvarat din huvudfråga själv. Klart att ni kan! Ni har ju dessutom vänner som har segelbåt som säkert är villiga att lära er segla varför en veckas kurs kanske är lite slöseri? Jag vet få seglare (och båtägare i största allmänhet) som inte vill delge andra sina erfarenheter och låta andra försöka. Det som kan bli svårare är tilläggningarna där de flesta gärna gör själva för att dels minska risken för skador dels själva vara den som orsakar skadorna ifall de skulle uppstå. Detta talar för att ni skulle börja med en mindre och billigare båt. Rent seglingsmässigt lär man sig ganska snabbt att få båten att gå framåt men det tar en livstid att lära sig segla riktigt bra/fort men det verkar inte vara er första prioritet. En kurs för förarbeviset rekommenderar jag hursomhelst. Bra grundkunskaper som alla har nytta av men man måste ut och praktisera för att lära sig att inse risker och faror i god tid och för att bli bekväm med att hantera sin båt. Man ska inte överdriva riskerna men de finns och som senior är man ju inte alltid lika snabb och stark som man tror (utgår från mig själv!). Tar man det bara lugnt och försöker tänka framåt och dessutom startar motorn om man är osäker så brukar det lösa sig. Bra att tänka på vid tilläggning är att det ofta tar ganska lång tid att få stopp på en segelbåt som ju har en hel del vikt som driver på. Sen har de flesta lite problem vid manövrar i hamnar när båten är ovan men det lär man sig också om man är lite praktiskt lagd och kan få tips från andra båtägare. Man ska inte glömma att båten behöver lite omsorg om vintern också för att fungera bra under sommaren. Detta kan era vänner säkert hjälpa er med att förstå vad det innebär också. Som jag ser det har ni goda förutsättningar att lyckas med båtlivet - så ge det en chans! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 26 Juni , 2014 (redigerade) Ett annat alternativ är att hyra. Man slipper då underhåll och vintermeck, värdeminskning, leta båtplats, nattvakter mm och kan segla en vecka eller två på semestern. Om inte annat är det ett bra sätt att testa om ni verkligen gillar seglingen.Det är visserligen inte en billig lösning, men bekväm.Lägger till om utrustning - bogpropeller är INTE ett måste på en segelbåt. Snarare tvärt om... Redigerad 26 Juni , 2014 av Peter_K 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gurks 3 Postad 26 Juni , 2014 Om min fru hade fått bestämma så skulle vi inte bara ha haft en rullfock utan också en rullstor. Efter att ha provar en båt med rullstor i Grekland är jag benägen att hålla med trots att en rullstor har lite sämre seglingsegenskaper. Eftersom jag är i samma ålder dom du så vet jag av egen erfarenhet att det blir lite jobbigare att ta sig iland för varje år som går, speciellt när man lägger till vid klippor ute i skärgården. Därför skulle jag föreslå att du skulle satsa på en plastbåt med 'en gammal hederlig för' och inte en av de nyare båtarna med rak stäv. Den äldre typen av förar gör att man kommer lite längre in till klippan. Om båten har ett bogspröt blir det ju ännu bättre/lättare. Lycka till och det är klart att ni vågar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 26 Juni , 2014 Klart ni vågar. Seglar själv en 42 fots segelbåt och är 70 år. Vi hade dock segelbåtsvana, utan att vara storseglare. När vi köpte nuvarande båten för ca 10 år sedan bestämde vi att vi skulle ha följande utrustning, förutom god komfortutrustning, Detta för man blir inte starkare med åldern. Kraftig motor, ca 5 hk per ton båt. För att kunna hålla hyfsad fart mot vinden och vågor och slippa kryssa i tid och otid. I praktiken använder vi den till ca 50% av seglad distans En bra och kraftig autopilot, gärna i ett system med vinddata mm.. Är nog den grej som används mest, El ankarspel fram och bak.15 kg ankare plus lite kedja är tungt och tenderar att bli tyngre år för år. Rullfock och rullstor för enkel och bekväm segelhantering, där man dessutom inte behöver hantera flera segelkapell. Har aldrig seglat så mycket som med denna båten för det är så enkelt att rulla ut när det kommer en vindpust och rulla in i stiltje eller när man inte vill kryssa. Segling är för mig lustfyllt och inte att behöva visa att man kan segla i alla lägen. Redan efter första året monterade vi en bogpropeller och en peke med inbyggd rejäl stege. Peken med stegen är ovärderlig för tilläggning i naturhamn, men också för att gå i land på bryggor. Bogpropellern är bl a bra i trånga hamnar. Till sist med rätt utrustning klarar du att segla själv och behöver bara hjälp med att hålla i fören vid utläggning och ta emot vid tilläggning. Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 26 Juni , 2014 Du har fått många bra svar som jag inte motsäger på nån punkt. Stävstege tänkte vi montera på nya paket men upptäckte att Deltaankaret gick bra att använda istället. Har efter fyra säsonger inte sett behov att få en stege däremot. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Azguz 105 Postad 26 Juni , 2014 De som sålde båten till mig var över 80 år! Så ni har ju 20 år kvar Jobbigast är väll att ta sig upp och ur och underhållet förvisso! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
b_syrsa 46 Postad 26 Juni , 2014 Segelmässigt skall ni välja partialrigg och självslående fock. Då är det tom kul att kryssa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 26 Juni , 2014 Segla är inte direkt svårt, det finns fåcelliga djur som klarar det galant. Åldern ger en rätt att ha det bekvämt, satsa på bekvämlighet. Ett välutrustat kvalitetsbygge typ Nauticat eller liknande motorseglare skulle jag satsa på. De seglar inte så fort men det fina är att man alltid, med gott samvete, kan gå för motor om man så önskar. Det farligaste momentet är att gå iland i naturhamnar. Undvik det så mycket som möjligt, ankra utanför och ta jollen in om man nu nödvändigtvis måste iland. Elektriskt ankarspel med ett bra ankare och rejält med kätting samt jolle i dävertar är väldigt praktiskt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stan 64 Postad 26 Juni , 2014 De flesta på vår brygga är helt säkert över 65, så vighet och förmåga att röra sig på båten eller att hoppa i land verkar inte vara enbart ålders avhängigt. Det man har märkt hos vissa nybörjare är att man inte har förberett sig vid olika manövrar och det är nästa alltid då det blir problem. Hoppiland linan sitter inte på plats eller puttifrån kuddarna är inte upphängda. Stävstegar börjar monteras när man har 1,5 meter kvar till land osv. Detta har inte heller med åldern att göra förutsätter jag. Plotter är en himla bra uppfinning som kommit de senaste åren. Som nybörjare känner man sig betydligt säkrare i sin navigering föreställer jag mig. Fjollvisp(bogpropeller) har jag aldrig saknat, däremot är ankarpelet otroligt skönt för ryggen. Jag tänker mer på andra enklare saker som en bra och rejäl bojkrok, stora och många fendrar, en ankarolina eller liknande så att man kan släppa bojlinan och kanske koncentrera sig på annat viktigare, för att sen gå tillbaka och spänna upp. Förseglet på rulle, även storen på rulle eller enkelt revbar så man inte behöver upp på däck om det helt plötsligt blir en vindökning och man vill ta in seglen snabbt. Inombordare och toalett ombord är det väl på alla nyare båtar i er prisklass gissar jag. Försök också att undvika rigg med backstag om ni är nybörjare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 26 Juni , 2014 Ett lysande EXEMPEL på en bekväm och välutrustad båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 491 Postad 26 Juni , 2014 Om man letar lite så finns det stora möjligheter att komma i land i naturhamnar utan att hoppa. Det kan vara klippor som är i jämnhöjd med stäven, brant stupande klippa som påminner om en brygga eller så får man använda stävstegen för att kliva i land. Håller med om att en båt med sluttande för gör det lättare att komma närmare land på många ställen i Stockolms skärgård i alla fall. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 26 Juni , 2014 Var på västkusten befinner ni er? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 26 Juni , 2014 Varför en trist motorseglare, trög seglare, hög i stäven som försvårar komma iland osv. En modernare, HR, Najad eller liknande eller en fransyska eller tyska med stark motor, rullsegel går lika bra för motor som en Nauticat, mfl, men seglar oändligt mycket bättre. Men man kan ju inte sitta inne när man kör med motor förstås. Det är mina preferenser, medan andra kan tycka annorlunda. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 26 Juni , 2014 Precis som alla andra sagt, det är klart som fabian ni skall börja segla, vafför i Herrrans namn skulle åldern ha med saken att göra? Min mor tog körkort när hon var 55. Sedan körde hon som ett jehu tills synen sade ifrån. En annan har nyligen fyllt 70 meter över havet å seglar gärna å långt, oftast dessutom ensam utan hjälp. Så att du ens tänker på åldern! Är man bara frisk så kan man ta det så lugnt som det passar en själv. Å en sak, hoppa aldrig i land! Kliv i land. å om en manöver misslyckas...ingen panik...det är bara att göra om...värre än så äre inte. Med tanke på hygienen skulle jag tipsa om att se till att båten har ordentlig toautrymme, helst så man kan duscha, även om det skulle vara bara kallt vatten Å rejält ståhöjd å praktiskt kök. En garderob där man kan torka kläder utan att blöta ner hela båten är heller inte dumt. Det som idag kallas för "däckskabin" båt skulle jag välja om jag hade plånboken. Sedan törs jag väl inte säga ordet katamaran .......men varför inte satsa på en sådan? Eftersom ni inte seglat tidigare så behöver ni inte lära om hur en sådan seglar å uppför sig. Bekväm, seglar bra gott om utrymmen, runtomsikt, ja det är nästan bara fördelar, utom priset å en massa fördomar som folk har. Hur som, slå till. Det är det man inte gjort man ångrar den dan man inte orkar längre. Bor ni någorlunda nära Kungshamn så kan säkert Toaen ge er en massa goda råd och sträcka ut en hand med övningarna. Han är gôr bra den gubben. Vidare finns det en "Seniorseglar" sällskap, några goa gubbar som hänger ihop. Skulle inte bli förvånad o Lasse_L hör av sig, bor på västkusten. Välkommen å slå till, nu är båtpriserna ganska låga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
seglarfreaken 55 Postad 27 Juni , 2014 Får man så mycket bekvämlighet för 50O-600,000.-? Jag håller med Peter K: Börja med att hyra en bekväm och välseglande lbåt (någon fransk eller tysk?), men givetvis gå både en navigation och seglingskurs först. Det ljuva seglingslivet i all ära, men det kan också lätt innehålla gråa tunga dagar som att bli inblåst,regna hela tiden. Samt ju större/bekvämare segelbåt du/ni har. Desto mer kan gå gå sönder och behöva underhållas. För en del är meckandet och vårdandet mer än halva nöjet. För mig är detta något nödvändigt ont! Visst kan det vara dåligt väder och hända saker även då man hyr en båt. Men att äga en dyr segelbåt kan vara som att riva sönder en massa tusenlappar i duschen. Känt citat från SOS sällskapsresan:) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 369 Postad 27 Juni , 2014 Som nybörjare själv, om än med en väldigt mycket mindre båt, så undrar jag om det inte vore en idé att skaffa en billig, liten båt nu i sommar och lära sig segla med den. Nån på säg 7-8 meter som längst. Även om det är en helt annan typ av båt kanske ni upptäcker saker som ni vill ha, eller kan vara utan. Ni kanske omvärderar nyttan av en viss sak. Det gör att ni har chans att göra ett bättre köp när ni väl ska slänga ut en trekvarts miljon. Jag "kommer" från cyklingsvärlden, och där får man ofta frågan från nybörjare vad man ska köpa för cykel. Standardrådet är, från oss erfarna, att köpa nåt enklare, begagnat först. Dels för att se hur stort intresset egentligen är. Dels för att man ska upptäcka vad man vill ha och inte vill ha. En billig begagnad cykel kan bli ett billigt misstag. En ny, dyr cykel kan bli ett dyrt misstag. Samma sak torde gälla även för segelbåtar. Så vad sägs om följande plan?1. Förarbevis 2. Kortare seglingskurs 3. Billig, mindre båt över sommaren Sen är ni väl rustade inför säsong 2015 och den nya, stora båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 27 Juni , 2014 Varför i hela fridens namn ska man börja med en mindre båt som på alla sätt beter sig annorlunda jämfört med en större båt? Risken är påtaglig att man lär sig fel. Den som ska bli sjökapten brukar inte börja på mindre fartyg. Är man 60+ tror jag man är fullt kapabel att fatta bra beslut, har man dessutom provat på att vara ute med bekanta tror jag man vet vad man vill utan att behöva slänga bort pengar på seglarkurser eller att hyra båt. Jag träffar ganska många som valt att skaffa båt på äldre dagar. De brukar vara fokuserade och förståndiga. Ofta tar de hjälp att någon som har mer erfarenhet och som kan tipsa om hur man enklast gör saker i praktiken. Kalmans råd är väldigt vettiga, köp en båt där man kan leva bekvämt på. En väderskyddad däckssalong/styrhytt där man kan vistas när vädret är sämre utan att förvisas till en mörk källare. Rådet om att ta hjälp av kunniga gossar är pricken över i. Är man intresserad av en viss båttyp, leta upp ägaren till en liknande, de flesta visar och berättar gärna. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
seglarfreaken 55 Postad 28 Juni , 2014 Helt rätt bhemac! Du fick mig verkligen att tänka om! Det enda vi vet om framtiden är att vi alla kommer att dö förr eller senare. Varför då inte ge järnet som 60plusarer och förverkliga sin nyupptäckta seglingslust fullt ut om man har både tillräckligt med pengar för det och god hälsa? Har man klarat sig bra ekonomiskt i livet har man nog även lärt sig en del och även möjlighet att ha pengar över för oförutsedda utgifter. Ge järnet, segla, njut och lycka till 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 28 Juni , 2014 Varför i hela fridens namn ska man börja med en mindre båt som på alla sätt beter sig annorlunda jämfört med en större båt? Risken är påtaglig att man lär sig fel. Den som ska bli sjökapten brukar inte börja på mindre fartyg. Är man 60+ tror jag man är fullt kapabel att fatta bra beslut, har man dessutom provat på att vara ute med bekanta tror jag man vet vad man vill utan att behöva slänga bort pengar på seglarkurser eller att hyra båt. Jag träffar ganska många som valt att skaffa båt på äldre dagar. De brukar vara fokuserade och förståndiga. Ofta tar de hjälp att någon som har mer erfarenhet och som kan tipsa om hur man enklast gör saker i praktiken. Kalmans råd är väldigt vettiga, köp en båt där man kan leva bekvämt på. En väderskyddad däckssalong/styrhytt där man kan vistas när vädret är sämre utan att förvisas till en mörk källare. Rådet om att ta hjälp av kunniga gossar är pricken över i. Är man intresserad av en viss båttyp, leta upp ägaren till en liknande, de flesta visar och berättar gärna. Håller med dig i de mesta av det du skriver. Men - det du skriver om sjökaptener gör mig en aning förvånad. Hur många sjökaptener börjar sin bana som kapten på en supertankers!? Men i TS fall är det nog inte fel att sats på rätt båt från början. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 28 Juni , 2014 Men - det du skriver om sjökaptener gör mig en aning förvånad. Hur många sjökaptener börjar sin bana som kapten på en supertankers!? Nej, befälhavare tar ett tag. På min tid började man som jungman eller befälselev eftersom man skulle ha 36 sjömånader innan man fick läsa till styrman. Men man kunde börja på supertanker direkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 28 Juni , 2014 (redigerade) Men - det du skriver om sjökaptener gör mig en aning förvånad. Hur många sjökaptener börjar sin bana som kapten på en supertankers!? Nej, befälhavare tar ett tag. På min tid började man som jungman eller befälselev eftersom man skulle ha 36 sjömånader innan man fick läsa till styrman. Men man kunde börja på supertanker direkt. "Den som ska bli sjökapten brukar inte börja på mindre fartyg". Men vad har sjökaptener med en 60 plusares köp av en fritidsbåt att göra. Det pratas ofta om att man är kapten på sin Maxi 68 På min 28 fots motorseglare är jag befälhavare och jag kan möjligtvis kalla mig skeppare men aldrig kapten. Om min kompis Ingemar skulle va befälhavare på min båt - då skulle man absolut kunna kalla honom kapten. Redigerad 28 Juni , 2014 av toaen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 28 Juni , 2014 "Men vad har sjökaptener med en 60 plusares köp av en fritidsbåt att göra" Att man inte behöver börja med små båtar för att klara av en stor båt. -- Kapten är en titel, befälhavare är ett yrke. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 28 Juni , 2014 "Men vad har sjökaptener med en 60 plusares köp av en fritidsbåt att göra" Att man inte behöver börja med små båtar för att klara av en stor båt. -- Kapten är en titel, befälhavare är ett yrke. Å så fel jag hade Jag trodde befälhavare var en befattning och kapten var en yrkestitel som man får, efter en speciell utbildning, som befälhavare på en viss storlek på fartyg. "Befälhavare är benämningen på den högste ansvarige på ett fartyg eller annan farkost. Den svenska sjötrafikförordningen (1986:300) klargör tydligt (1 §) att Med fartyg avses i denna förordning varje farkost som används eller kan användas till transport på vattnet." Därför har alla fartyg, även en fritidssegelbåt, rent juridiskt en befälhavare som är ytterst ansvarig. På ett fartyg vars bruttodräktighet är 3 000 i närfart eller 70 (för svenska, 500 för finska fartyg) i oceanfart måste befälhavaren vara en utbildad sjökapten." Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Staffanm 0 Postad 1 Juli , 2014 Fantastiskt med alla goa positiva åsikter. Vi kommer att under sommaren utforska marknaden och försöka ta till oss kunskap om segling. Vi är nog lite olika jag och hustrun då jag gillar att ge mig på nya upplevelser men utan att för den skull ta allt för stora risker. Hustrun har en mer försiktig ådra och vill nog hellre ha en lite större båt med bra hjälpmedel t ex "fjollvispen" (käckt namn) för att känna sig lite tryggare. Ska bli riktigt kul att få vidga sina vyer så får vi se var vi hamnar. Vi bor i Uddevalla trakten så närheten till alla försäljningsobjekt finns runt hörnet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 1 Juli , 2014 Låter härligt, att åka runt och titta på båtar är mycket trevligt, ibland kanske den bästa tiden i en båtägares liv! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser