Gå till innehåll
tisdag 11 februari 2025
Auchentoshan

Kylproblem/Termostatproblem Volvo Penta 5.0 Gxi

Rekommendera Poster

Hej, behöver hjälp med ett udda problem. Motorn blir varm vid belastning.

 

Ska försöka att beskriva problematiken här: 

 

Om jag tar ut termostaten så funkar motorn som en klocka men den blir inte varmare än ca 55 grader. Limporna blir bara ljumna så de kyls och själva motorn också, den svarar perfekt på gas etc.

 

Sätter jag i termostaten så händer följande:

 

Startar perfekt och på tomgång går allt bra den går sakta upp mot 80 grader och stannar där. Ökar jag varvtalet till ca 2000 varv så ser man så småningom att tempen går upp sakta mot 90 grader och sen snabbt som f-n över hundra. Stänger jag av motorn i detta läge så kokar den, låter jag den gå ned till tomgång så verkar den klara av att kyla ned den. Försöker jag att varva motorn när den är tex 85 grader så dör den, jag måste sakta lirka upp den i varv om den inte skall dö...

 

Termostaten är ny och testad, den öppnar vid 70 grader. Tempgivaren är bytt och både den gamla och nya funkar likadant.

 

Vad kan felet vara? Den kyler perfekt utan termostat... Jag har en trasig varmvattenberedare och har bypassat den, kan detta påverka? Kan det vara ngt skit i termostathuset??

 

Extremt tacksam för synpunkter!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Högst troligt att din cirkulationspump tackat för sig, har själv fått byta min. Att den kan vara svår på gasen vid varm motor kan bero på att kylvattnet även ska kyla bränslet. Om cirkulationspumpen tackat för sig så måste sjövattenpumpen fixa allt, och det klarar den inte när motortempen stiger.

Om du hör ett högfrekvent tjutande ljud från bränslepumparna så har du även problem med en av dessa, som kanske kan härledas till dålig kylning. Brukar vara högtryckspumpen som ger upp eftersom den suger soppa som ska kylas via kylvatten. Detta ger resultatet att lågtryckspumpen som kyls av soppan från tanken får göra hela jobbet med bränsleförsörjningen...inge bra :(

 

Mvh Andréas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Är termostaten rättvänd (kanske en dum fråga)?

Redigerad av undrande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja termostaten var rättvänd, kollade för säkerhets skull idag… Grejen är att motorn är ny efter en frysskada så allt är nytt förrutom insprutning, generator etc. Cirkulationspumpen är mao ny.. Men borde inte den funka om allt funkar utan termostaten!? 

 

Man blir så less. Ska åka och kolla så att inte termostaten är fel!?

 

Är tacksam för alla uppslag!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det vara som så att det finns någon form av "hydraulisktmotstånd" som ökar när termostaten sätts i som gör att vattnet tar lättaste vägen ut - inte genom blocket? Har nämligen ett liknande problem på min Mercruiser 5.0 (iofs sjövattenskyld samt äldre) och jag misstänker att det kan vara som så att det kan finnas någon form av motstånd som gör att motorn inte skickar in vatten i blocket när termostaten sitter i. Tar jag bort termostaten så blir inte min motor varm över huvudtaget. Har kollat termostaten och den funkar, öppnar som den ska på 140F. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...