WingaCabin 0 Postad 26 Juni , 2014 Har ett parti med omfattande skador i laminaten på min båtbotten. Beror på att vatten funnits under basinrede i kölsvin under många år (ursprungligen skumfyllt) och skapat sprickor och delaminering under vinterförvaring. Har sågat upp basinreded och avlägsnat allt gammalt skum. Gjorde det förra året så det är torrt och fint nu. Tänker slipa ur radikalt från båda håll tills bara friskt laminat kan ses och bygga upp igen med epoxy och matta. Har gjort lagningar tidigare med West epoxy så det tänker jag hålla mig till. Min fråga är vilken matta som är lämplig när man bygger upp bottenlaminat från grunden till full styrka. Vet att man måste ha en väv som är lämplig för expoxy. Men jag hittar inga anvisningar för hur tjock (gram) den ska vara och om det ska vara någon speciell typ av väv. Finns en del väv här som funkar med epoxy. Är någon/några av dessa lämplig för mitt ändamål? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cpr3zZ 2 Postad 26 Juni , 2014 Börja med en tunnare matta, huggen matta funkar bra första lagren, speciellt om det inte är en plan yta. Skall du bygga upp något tjockare (t.e.x. en akterspegel) kan du stegvis gå upp i tjocklek av matta. Lägg en vävd matta i olika riktningar så får du riktigt bra styrka. Mattor och väv verkar skilja sig mellan olika tillverkare också. Biltemas matta har jag prövat en gång, och kommer aldrig att använda den igen!Annat man kan behöva tänka på: Spackla radier och se till att det inte finns skarpa hörn och vinklar.Rena ytorVät väven/mattan tills den är mättad Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skoter 50 Postad 26 Juni , 2014 Cpr3zz skrev: "Mattor och väv verkar skilja sig mellan olika tillverkare också. Biltemas matta har jag prövat en gång, och kommer aldrig att använda en igen!" Så olika det kan vara jag har använt biltemas 300g matta flera gånger och det har fungerat mycket bra den väter bra och formar sig lätt i vinklar och hörn. Jag använde också Biltemas epoxy om det nu kan ha nån betydelse. Tjockleken på mattan har väl ingen större betydelse tunn matta är lättare att forma men betyder fler lager för att uppnå samma laminattjocklek. Många lager tunn matta borde väl bli starkare än få tjocka förutsatt att man pressar ut epoxyn ordentligt mellan varje lager. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Havkat 5 Postad 26 Juni , 2014 Jag har fått lära mig att huggen matta har ett bindemedel som inte funkar så bra med epoxi och att i stort sett alla vävda mattor funkar. Har man kanter är det lättare med tunna vävar i flera lager. Har använt biltemas 300g/m2 väv men den kan vara svår att få runt ytterhörn men bättre i innerhörn där den inte kan lyfta sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sueco 6 Postad 26 Juni , 2014 Huggen matta är normalt inte för epoxy utan för polyester. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser