Gå till innehåll
fredag 07 februari 2025
B-son

Strömbrytare till vindrutetorkare Örnvik

Rekommendera Poster

Hej!

 

Förra året började det bli glapp i vindrutetorkarna på min Örnvik 640 Weekend men det gick att få igång dom om man juckade lite på strömbrytarna (dragströmbrytare). Därför trodde jag att det var glapp i strömbrytarna och köpte ett par nya, vanliga dragströmbrytare, på Watski.

 

Men när jag skruvat fram dom befintliga så är det fyra kablar som går till respektive brytare. Dom inköpta från Watski har bara två kabelanslutningar. När jag mäter på anslutningarna så hittar jag en minus och tre med drygt 12 V spänning på, på den ena, På den andra kontakten hittar jag ingen spänning alls...

 

Kan man använda Watski-brytarna med två anslutningar och hur skall man i så fall ansluta? Och varför är det ingen spänning på brytare nr 2? Någon som har någon idé?

 

Tacksam för hjälp, el är inte min hemmabana....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Minus, är du säker på det?

Min gissning på de olika lägena hade annars varit.

1. avstängd

2. lågfart

3. högfart

och 

4. parkeringsström.

 

Så om du använder den Watskiinköpta brytaren får du välja om du vill köra på hög eller lågfart. Mitt råd är att du byter dom mot en som passar för ändamålet.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var i samma läge för ett par månader sen. Hade kopplat den nya vindrutetorkare jag monterade för nåt år sen med två strömbrytare. En för till och från och en för hög och låg fart. Jag skulle bara få det att fungera och jag hade två stycken tvåläges omkopplare i "skrotlådan"

 

Att en av tamparna från motorn är minus kan vi va överens om. Har du den helt klart för dig så är det stora problemet löst.

 

En av tamparna går till lågfart och den andra till högfart. Den tredje tampen skall du ansluta till direkt plus. Den gör så att torkarbladet går tillbaka till utgångsläget när du stänger av vindrutetorkaren.

 

Du måste ha en omkopplare med tre läge, som jag ritat på skissen.

 

post-53310-0-76689100-1403723934_thumb.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ahh, nu blev jag lite klokare... Tack för hjälpen!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är bäst med växlande brytare enligt ovan men jag ville använda en brytare med "rätt" utseende som inte var växlande utan antingen slöt ena eller båda. Detta löste jag med två växlande reläer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är bäst med växlande brytare enligt ovan men jag ville använda en brytare med "rätt" utseende som inte var växlande utan antingen slöt ena eller båda. Detta löste jag med två växlande reläer.

 

Varför vill du sluta båda?

 

Tolkar det som både lågfart och högfart på en gång!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

Det är bäst med växlande brytare enligt ovan men jag ville använda en brytare med "rätt" utseende som inte var växlande utan antingen slöt ena eller båda. Detta löste jag med två växlande reläer.

 

Varför vill du sluta båda?

 

Tolkar det som både lågfart och högfart på en gång!?

 

Fast du får väl också låg- och högfart samtidigt enligt ditt schema ovan? För använder du högfartsläget så ligger lågfarten också på hela tiden - utom just när parkeringsläget passeras. Har du kopplat precis så och testat, eller har du två brytare/omkopplare? Kanske spelar det ingen roll ifall elmotorns lågfarts-anslutning har 12V-matning samtidigt som högfarten, blir högfart ändå?

 

Finns ett slumpvis valt schema HÄR där en "gangad" dubbelomkopplare används för att undvika just detta. (Med gangad menas att samma reglage/axel styr två- eller flera brytare/omkopplare synkront. I schemat finns en en streckad linje som visar att de är gangade.)

 

Haha, inget "rocket science" direkt men lik förbaskat finns MÅNGA varianter. :blink:

Bosses råd i början av tråden att byta till rätt sorts brytare förefaller klokt, gäller bara att hitta nån sån till hyfsat pris. (Har försökt googla örnviks torkarmotor etc utan framgång, mätning på befintliga grejor kanske är ett alternativ?)

 

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

 

Det är bäst med växlande brytare enligt ovan men jag ville använda en brytare med "rätt" utseende som inte var växlande utan antingen slöt ena eller båda. Detta löste jag med två växlande reläer.

 

Varför vill du sluta båda?

 

Tolkar det som både lågfart och högfart på en gång!?

 

Fast du får väl också låg- och högfart samtidigt enligt ditt schema ovan? För använder du högfartsläget så ligger lågfarten också på hela tiden - utom just när parkeringsläget passeras. Har du kopplat precis så och testat, eller har du två brytare/omkopplare? Kanske spelar det ingen roll ifall elmotorns lågfarts-anslutning har 12V-matning samtidigt som högfarten, blir högfart ändå?

 

Finns ett slumpvis valt schema HÄR där en "gangad" dubbelomkopplare används för att undvika just detta. (Med gangad menas att samma reglage/axel styr två- eller flera brytare/omkopplare synkront. I schemat finns en en streckad linje som visar att de är gangade.)

 

Haha, inget "rocket science" direkt men lik förbaskat finns MÅNGA varianter. :blink:

Bosses råd i början av tråden att byta till rätt sorts brytare förefaller klokt, gäller bara att hitta nån sån till hyfsat pris. (Har försökt googla örnviks torkarmotor etc utan framgång, mätning på befintliga grejor kanske är ett alternativ?)

 

Thomas

 

Nu får du nog förklara lite bättre hur du menar. Om du har en treläges omkopplare där första läget torkarmotorn inte får nån spänning. 2;a läget lågfartstråden får spänning och i 3;e läget högfartstråden får spänning, Vad menar du då med att lågfarten ligger på hel tiden.

 

Nu har jag visserligen kopplat med en strömbrytare och en omkopplare - i min båt - bra av den anledningen att det var det jag hade tillgång till.

 

Du vet - en snål elektriker åker inte 12 mil extra bara för att skaffa exakt den prylen han egentligen skulle behöva haft, utan löser "problemet" med det material han råkar ha till hands. ;)

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Toaen: Skall försöka precisera men lyckas nog bara trassla till? :unsure:
Torkarmotorn stannar knappast ögonblickligen i parkeringsläget, dess litet slumpmässiga hastighet/belastning beroende på friktion kan nog ibland göra att den kan passera parkeringsläget?
För att förekomma detta eventuella problem så är park-lägets kamstyrda kontakt rimligen alltid kopplad till "lågfarts-läget" - låg fart ifrån början ger ju rimligen kortast stopptid - och internt inuti motorn sker nog dessutom en bromsande kortslutning för detta ändamål (via 31 i skissen nedan, norpad ur min tidigare länk)?

Det är just denna förmodade kam-kontakt med elmotorns här ljusgröna lågfarts-anslutning (53e till motorns 53) som jag fokuserar på. Den är ständigt plusmatad (bortsett då kammen bryter vid park-läget då det passeras) till just motorns lågfarts-läge. Detta oavsett ifall man väljer högfart eller lågfart, bägge lägena alltså inkopplade samtidigt (mesta tiden) ifall man väljer din koppling och inte schemats gangade brytare? (Som alltså till skillnad mot din koppling bara tillåter ström till lågfartsläget då man valt gangande stoppläget OFF/park.)

Vete sjutton, gillar också tanken på enkla lösningar typ "man tager vad man haver" skarpt, men men? post-86835-0-50871400-1403885067_thumb.jpg

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför vill du sluta båda?

 

Tolkar det som både lågfart och högfart på en gång!?

 

Strömbrytaren som jag ville behålla pga utseendet fungerade så. Torkarmotorn (Roca) gillade inte att få spänning på både lågfart och högfart samtidigt. lösningen blev växlande relä.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Varför vill du sluta båda?

 

Tolkar det som både lågfart och högfart på en gång!?

 

Strömbrytaren som jag ville behålla pga utseendet fungerade så. Torkarmotorn (Roca) gillade inte att få spänning på både lågfart och högfart samtidigt. lösningen blev växlande relä.

 

 

Jag läste nog ditt inlägg lite slarvigt och missförstod dig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toaen: Skall försöka precisera men lyckas nog bara trassla till? :unsure:

 

 

Thomas - du har helt rätt.

 

Du är - liksom jag - en mästare i att krångla till det enklaste på ett helt obegripligt sätt.  ;) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Toaen: Skall försöka precisera men lyckas nog bara trassla till? :unsure:

 

 

Thomas - du har helt rätt.

 

Du är - liksom jag - en mästare i att krångla till det enklaste på ett helt obegripligt sätt.  ;) 

 

 

Haha, min falska blygsamhet förbjuder mig att kalla mig mästare ens i tilltrasslandets ädla konst. :lol:

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Toaen: Skall försöka precisera men lyckas nog bara trassla till? :unsure:

 

 

Thomas - du har helt rätt.

 

Du är - liksom jag - en mästare i att krångla till det enklaste på ett helt obegripligt sätt.  ;) 

 

 

Haha, min falska blygsamhet förbjuder mig att kalla mig mästare ens i tilltrasslandets ädla konst. :lol:

 

 

 

Däri ligger väl skillnaden på oss.  ;)

 

" Ve här ude - ve sôm hör te näse ô fjolarnes fôlk - ve skräpper aldri. Ve sier sôm de é"  :P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har idag varit ute i en Quicksilver 640 PH, 2010 årsmodell. Enligt ägaren har den båtens vindrutetorkare endast en fart och inget parkeringsläge. Så det borde gå att använda din nya strömbrytare om du nöjer dig med en fart och att du får parkerar manuellt. I så fall  drar du minussladden direkt till motorns minusanslutning och pluskabeln via strömbrytaren till antingen högfarts-eller lågfartsanslutningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...