Andersson__ 1 Postad 25 Juni , 2014 Hej någon som vet distansen mellan sandhamn och Mariehamn Åland , alternativt Stockholm -Mariehamn ? Sen tar jag gärna lite tips på gästhamnar på Åland , gärna med lite håll igång och gärna nått trevligt stopp på vägen sandhamn- Mariehamn ? Trevlig sommar/dalmas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gunny 1 Postad 25 Juni , 2014 En snabb koll Sandhamn-Mariehamn ca 65nm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Andersson__ 1 Postad 25 Juni , 2014 Tackar tackar, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 493 Postad 25 Juni , 2014 Kolla MarinWiki, där finns mycket gäst och naturhamnar. Lägg gärna in egen info också. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Andersson__ 1 Postad 25 Juni , 2014 Ok, ska kolla/tack vi ska ta oss från Västerås och sen ut i skärgården, blir ganska rejäla avstånd, med bensinpriset och ca 4 l distansen blir det att kosta som en jordenrunt resa men det finns inget bättre än att åka båt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx Postad 25 Juni , 2014 Jag ska åka västerås till Åbolands skärgård, med en förbrukning av 0,5 l/M, dessvärre tar detta ca 25h för mig. Jag antar att man får välja snabbt eller billigt :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 26 Juni , 2014 (redigerade) Om du skall gå från Västerås till Mariehamn/Åland, varför då gå omvägen om Sandhamn. Jag hade valt Hammarbyslussen och tagit Arholma som ett avstamp före resan över Ålands hav. Skall du absolut gå vi Sandhamn - för "hålligånget" skull - finns det ett ställe på vägen till Åland dit jag gärna hade kommit. Bogskär - där lär det va ett jädrans hålligång - speciellt på höstarna. Redigerad 26 Juni , 2014 av toaen 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gurks 3 Postad 26 Juni , 2014 Håller med toaen varför Sandhamn. Det är alldeles för mycket stök där på somrarna enligt mitt tycke i alla fall. Varför inte ta den närmare vägen upp mot Furusund och stanna på Högmarsö. Lite speciellt ställe helt klart värt ett besök, lite stökigt är det men charmigt på sitt eget sätt. Där finns förutom en bra restaurang, en mataffär och ett litet fik. Dessutom kostar det inget att ligga vid bryggorna och du är på rätt väg till Åland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 493 Postad 26 Juni , 2014 ... men det finns inget bättre än att åka båt Håller med, segelbåt! Du sparar 20 M om du skippar Sandhamn. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 26 Juni , 2014 ... men det finns inget bättre än att åka båt Håller med, segelbåt! Du sparar 20 M om du skippar Sandhamn. Mackey Finns det nån annan typ av båt än segelbåt !!?? Tänk om en jordenruntsegling inte hade kostat mer än en tripp Sandhamn - Mariehamn med motorbåt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Andersson__ 1 Postad 28 Juni , 2014 När jag blir "vuxen" vill jag ha en segelbåt men det går inte att ha en segelbåt i den lilla pölen jag vanligtvis har båten i, skulle bli trist, sen ska jag bara lära mig att segla först också vi är 2st båtar som åker , jag och sambon i en, sen ett grabb gäng i den andra. Så resan måste innehålla lite hålligång och inte bara mysiga vikar förslag på rutt från Västerås och tillbaka ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 29 Juni , 2014 När jag blir "vuxen" vill jag ha en segelbåt men det går inte att ha en segelbåt i den lilla pölen jag vanligtvis har båten i, skulle bli trist, sen ska jag bara lära mig att segla först också vi är 2st båtar som åker , jag och sambon i en, sen ett grabb gäng i den andra. Så resan måste innehålla lite hålligång och inte bara mysiga vikar förslag på rutt från Västerås och tillbaka ? På sig själv känner man andra påstås det och med den utgångspunkten tror jag Du blir aldrig "vuxen" Det borde va ännu tristare att ha en motorbåt i din lilla pöl, om du kan köra Västerås till Åland på mindre än 24 timmar. Med en segelbåt kan du komma hur kort sträcka som helst på hur lång tid som helst och dessutom segla så långt bort som du inte kan göra med din motorbåt. En paradox (paradox betyder ungefär skenbar orimlighet). Sen kommer nästa paradox - har du ingen segelbåt så lär du dig aldrig segla Är det du och sambon i den ena båten och ett grabbgäng i den andra - skit i grabbgänget och ankra upp med sambon, i en lung, stilla och ostörd vik. Det finns massvis både i Mälaren, Stockholms skärgård, Öregrunds skärgård norr om Väddö Kanal och på Åland. Resan måste inte alls innehåll en massa hålligång Det är viktigt för att vi skall kunna ha väldigt roligt nån gång, att vi har väldigt tråkigt - länge och ofta. Västerås, Hammarbyslussen, Arholma, Mariehamn och åter. Andersson här också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RikardE 265 Postad 29 Juni , 2014 (redigerade) Det kan ju vara lite knepigt att slänga ur sig ett gäng vikar, eftersom nästan alla är väderberoende/vindberoende. Något som faktiskt är ganska trevligt, är att köra väddökanal upp till Öregrund, över till Åland och sedan söderut. Det finns bra böcker i ämnet naturhamnar och vikar, Arholma - Landsort och liknande, dom är riktigt bra tycker jag iaf. Där finns det massor med tips på vikar för olika vindriktningar, klart värda sina pengar så man kan planera sin resa. Redigerad 29 Juni , 2014 av RikardE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 493 Postad 29 Juni , 2014 På MarinWiki finns det en hel del tips på allt möjligt, bl.a. naturhamnar och saker att göra/se. I lugnt väder är ytterskärgården en upplevelse. Fortsätt från Sandhamn till Horsten, Björkskärs skärgård, Lilla- och Stora Nassa skärgårdar och Gillöga skärgård och vidare till Svenska högarna. I sämre - "vågigare" - väder är den inre skärgården att att föredra. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stan 65 Postad 29 Juni , 2014 Man kan undra om inte Anderssonskan och hans kompisgäng med spättan på bönpallen driver med intet ont anande medlemmar här på forumet. Känslan man får är att han borde surfa in på Vikinlines hemsida och ta sig till Åland den vägen. Vet man inte ens hur långt det är till Mariehamn så kanske han inte ska luras ut på Ålands hav. 60% av drunkningsolyckorna är alkoholrelaterade - 100% är vattenrelaterade 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 493 Postad 29 Juni , 2014 (redigerade) Kanske det, men då får väl någon annan glädje av tipsen framöver. Mellan Sandhamn och Mariehamn är det inte så mycket håll igång... ...annat än på färjorna. I Mariehamn ska du ligga i Östra hamnen, det är där det händer så att säga. Västra hamnen är lugnare. I övrigt känner jag inte till så mycket håll igång på Åland, men det finn flera trevliga gästhamnar med bra restauranger. Degerby är ett exempel och på Kökar kan jag rekommendera Peders Aplagård som i och för sig inte ligger vid en gästhamn. Restaurang Havspaviljongen (också på Kökar) är också bra. Mackey Redigerad 29 Juni , 2014 av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Andersson__ 1 Postad 29 Juni , 2014 STAN : var på havet första gången när jag var en vecka gammal, sen gjorde jag även militärtjänsten till sjöss, så jag vet vad en båt är iaf. anledningen till frågan var väl inte att någon skulle navigera åt mig, tänkte att någon visste distansen så jag slapp plocka fram sjökorten, 4 året i rad i skärgården, så då är det alltid kul om man kan få lite nya tips och idéer. Eller har du koll på allt ändå kanske? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 493 Postad 29 Juni , 2014 (redigerade) Andersson__, bli inte stött. Frågan om hur långt det är till Mariehamn är faktiskt lite så att man kan undra hur båtvan TS är. Eniro ger svar på 20 sekunder, http://kartor.eniro.se/m/ULMLb Hur som helst hoppas jag att ni får en trevlig tur. Batteri Arholma (länk till MarinWiki) kanske kan vara kul om du gjort lumpen till sjöss. Allt är bevarat i 90-tals skick. Boka visning dagen innan, turerna är ofta fulla. Mackey Redigerad 29 Juni , 2014 av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Andersson__ 1 Postad 29 Juni , 2014 Jo, tror det är min gamla löjtnant som tog över och driver det där nu, om jag inte är helt ute och cyklar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Andersson__ 1 Postad 29 Juni , 2014 Eniro fungerar ju faktiskt bra:) det gällde att ha en dator bara och inte en iPad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 493 Postad 29 Juni , 2014 (redigerade) Inser nu att eniros mätverktyg inte funkar på androidplatta heller.Det finns finska sjökort och kartor på webben också, http://www.utflyktskarta.fiMer inzoomat blir kartan sjökort.En länk till Sailguide med en masa ålandsinfo, http://www.sailguide.biz/forum2/viewtopic.php?f=3&t=8944Mackey Redigerad 29 Juni , 2014 av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Andersson__ 1 Postad 29 Juni , 2014 Tackar tackar för all hjälp Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser