BSven 469 Postad 25 Juni , 2014 Jag går i köptankar och undrar hur man kollar så att det inte finns några gamla skulder på båten om man köper privat? Det finns kanske någon bra sida med denna typ av information? Tacksam för tips! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Diesel_Pelle 39 Postad 25 Juni , 2014 Skulder ska väll inte följa med båten vad jag vet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 501 Postad 25 Juni , 2014 Skulder ska väll inte följa med båten vad jag vet? Det finns lån där båten ligger som säkerhet. Svårt att kolla då det inte finns något register över båtarna. Det bästa är att få se kvitto på att båten är betald och sedan kolla med ägarens bank. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 25 Juni , 2014 Svårkollat, men som excel sa så kolla kvittot, dels för att se att den är betald samt även att säljaren är samma person som ägaren. Skulle det föreligga någon form av pantförskrivning så kommer det ju att framgå av säljaren ägarpapper. Vid tveksamhet så kan det vara bättre att avstå affär, det kommer fler fantastiska objekt till salu. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
datpsu 3 Postad 25 Juni , 2014 Man kan skriva in i köpeavtalet att det inte finns några skulder på båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BSven 469 Postad 25 Juni , 2014 Man kan skriva in i köpeavtalet att det inte finns några skulder på båten. Håller det juridiskt när banken vill ha sina pengar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Botved 94 Postad 25 Juni , 2014 Om säljaren skriftligen intygar att båten ej står i säkerhet för något så är det relativt säkert tror jag, men om man skriver in ett vitesbelopp som säljaren får betala till köparen om uppgiften inte stämmer så har man bättre möjligheter i en ev rättegång. Då har säljaren accepterat ett vite som blir svårt att bortse ifrån. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RikardE 265 Postad 6 Juli , 2014 Det kan vara svårt att kolla, speciellt med en båt, ett skepp kan ju ha pantbrev så skeppet är säkerhet flört lånet. Skrivs det in i ett kontrakt att det inte föreligger några skulder och att båten är till fullo betald bör det vara juridiskt ok. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tindritus 0 Postad 11 Juli , 2014 Du ska ringa o kontrollera med ägaren (Finansbolag/privatperson) före nuvarande ägaren om ev. skulder, o helst få papper på att du gjort det. Försäkringsbolagen har även ett tel.nr dit man ska ringa o kontrollera att den inte är anmäld stulen någonstans. När det är gjort så anses det att du fullgjort din skyldighet att kontollera om den är stulen eller har skulder. Annars finns risk att du blir av med båten/pengarna vid en tvist. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser