Spancox 27 Postad 25 Juni , 2014 Vi kommer (förmodligen) att gå ned till Göteborg i diket och hem till Stockholm via Köpenhamn i sommar. Jag har noterat att Kanalbolaget skriver 6-7 dagar Mem - Sjötorp samt 3-4 dagar Sjötorp -> Göteborg. Vi skulle därmed gärna ta emot tips på hur det går att korta restiden till ett absolut minimum, om det tex är så att man skall undvika att fastna någonstans på vägen, se till att komma ifrån Dutt-i-dutt före 09:30 eller liknande. Kort sagt era bästa tips för att inte behöva lägga mer tid än nödvändigt på att plaska fram i ett dike i fem knop. :-) Målet med resan är inte att uppleva "den fantastiska Göta Kanal" utan att hälsa på släkt och vänner på Sveriges framsida, dra en vända till Danmark och sedan hem via Gotland. Tanken är att sträcka Köpenhamn - Visby på hemvägen för att köra ut kanallunken ur kroppen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 501 Postad 25 Juni , 2014 Jag har gått Göta kanal på knappt tre dagar veckan före midsommar. Då hade vi maximal tur och alla slussar stod öppna när vi kom och det var väldigt lite trafik. Räkna inte det som ens i närheten av normalt. Med lite tur kan du nog knapa ned det till 5 dagar, men då får du hänga på låset varje morgon för att komma med första gruppen som går in i slussen. Sjötorp Gbg går att köra på två dagar. En långsegling till Vänersborg och sedan start direkt de öppnar på morgonen så är du i Gbg vid 21-tiden, om du inte har otur med slussande fartyg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 25 Juni , 2014 Mitt rekord är Sjötorp - Karlsborg på en dag. Det var sommaren 2012 då det var trist väder, och som jag upplevde det mot tidigare kanalresor, väldigt få båtar. Det var ändå högsäsong (2:a hälften av juli). Västgötadelen går att göra på en dag med mycket tur/flyt och om det är få båtar i kanalen. Otur behöver inte bara vara många båtar, utan t.ex att hamna bakom en kanalbåt (Juno et. al.) vilket vi gjorde i den s.k. långkanalen mellan Ljungsbro-Borensberg. Snittfarten på dessa fartyg är låååååångt under fem knop. Dessutom har de ju förtur i slussar, så att hålla koll på deras tidtabell är ett tips. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 25 Juni , 2014 Lite OT kanske, men så här såg mitt sjövattenfilter ut efter att ha legat bakom ett av kanalbolagets fartyg i ett par timmar. De rensar all undervattensvegetation, och trots att de går regelbundet i kanalen blir det så här. Jag har transparent lock till mitt filter, kollar varje dag, så det här var resultatet av några timmars krypande bakom Juno. Håll koll. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 25 Juni , 2014 Här kom bilden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spancox 27 Postad 26 Juni , 2014 Tack för fina svar, blir till att försöka ligga före Juno då. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cenit37 0 Postad 26 Juni , 2014 2 flaskhalsar. Se till att gå upp till bassängen i Söderköping, så du kan hänga på låset för slussning vidare. Samma sak se till att slussa upp till bassängen i Berg. Sen ger det sej självt. trevlig resaa Gunnar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 488 Postad 27 Juni , 2014 Om man går från andra hållet, hur kort tid kan man teoretiskt klara kanalen på. Kanalbåtarna går Söderköping - Göteborg på 3½ dygn. Sträckan Söderköping - Göteborg är ca. 200 M, så körtiden är 40 timmar i fem knop. Man kan ju "stå på" lite över sjöarna och så går det kanske lite fortare medströms på Göta älv, men och andra sidan ska man ju slussa också. excel319 har klarat det på knappt tre dagar och det är nog väldigt nära den teoretiskt kortaste tiden. Först tänkte jag att det var att slösa bort en underbar resa i "den fantastiska Göta Kanal", men jag har fått förståelse för tankesättet. Om man är tillräckligt många ombord kan det ändå bli en trevlig resa. Med två lag ombord kan man turas om att se sig om, fika och käka glass och att slussa. Kanalen byggdes ju som en transportled, inte som en turistattraktion! Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sator 25 Postad 27 Juni , 2014 Jag transporterat mig ToR till östkusten varje år. Vår som höst. Det är en transportsträcka. I år lade sig Wilhelm Tham före oss i Söderköpings sluss. Slussade ner halvvägs. Släppte av passagerare. Bunkrade mat, dryck mm. Städade osv. I ca 1tim 40 min. Sedan ner och vända för att slussa upp igen. Sedan stängde slussarna för dagen... Planen var att jag och andra påtar skulle ner till, och förbi men innan 18.00. Men blev liggandes i Söderköping. Ringde kanalbolaget och sade några frankt valda ord. Kontentan är att det är det dummaste påfund hittills av Analbolaget. Finns bryggor att förtöja vid både ovan och nedanför Slussen.. Grrr.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 27 Juni , 2014 I.Får spatt på multicitaten via telefon. Mackey, kanalbåtarna som stäckkör Stocholm - Göteborg går även nattetid. Åtminstone 2012 slussade de mitt i natten. Deras tidsåtgång för resan blir irrelevant för fritidsbåtar som bara får gå dagtid. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 27 Juni , 2014 Kanalbåtarna går inte nattetid längre, däremot pinnar de på ganska bra där det går, dvs på älven resp över sjöarna. Snabbaste på Göta Kanal-delen är att gå off-season i konvoj Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 28 Juni , 2014 Kanalbåtarna går inte nattetid längre, däremot pinnar de på ganska bra där det går, dvs på älven resp över sjöarna. Snabbaste på Göta Kanal-delen är att gå off-season i konvoj Där ser man. Jag tror dig, men sist jag gick kanalen (2012) så sträckkörde gbg-båten del av natt, inklusive slussarna. De andra kanalbåtarna (v t & Diana) gjorde det inte. Undrar hur man klarar Stockholm - Göteborg på fyra dagar utan nattkörning. Konvojkörning off season var åtminstone 2010 ett långsamt alternativ som tog fem dagar sjötorp-mem. Tittade på det som ett alternativ till att ta upp båt på lastbil. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 28 Juni , 2014 Blev nyfiken, så jag kollade själv. Kanalbåtarna som går sträckan Sthlm - Gbg på fyra dagar går låååångt utanför kanalens ordinarie öppettider (8-18) men ligger visserligen stilla ett antal timmar var natt. Jämförelse med fritidsbåtar blir irrelevant. Det finns ett express-konvoj-alternativ off season. Kostar 18000:- för en 10-metersbåt, tar 3 dagar Mem-Sjötorp. Den vanliga konvojen tar fem dgr. Vet inte om expresskonvojen kör utanför ordinarie öppettider. Gör den inte det är nog tre dagar den kortaste tid som är teoretiskt möjlig för en kanalresa på egen hand. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 488 Postad 28 Juni , 2014 (redigerade) Blir lite intresserad av att lösa problemet "Hur ska man klara Mem - Göteborg på kortast möjliga tid". Ett intressant problem för en ingenjör... Vi får se om jag tar tag i det, bara på kul. Mackey Redigerad 28 Juni , 2014 av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knoparn 6 Postad 28 Juni , 2014 Jag transporterat mig ToR till östkusten varje år. Vår som höst. Det är en transportsträcka. I år lade sig Wilhelm Tham före oss i Söderköpings sluss. Slussade ner halvvägs. Släppte av passagerare. Bunkrade mat, dryck mm. Städade osv. I ca 1tim 40 min. Sedan ner och vända för att slussa upp igen. Sedan stängde slussarna för dagen... Planen var att jag och andra påtar skulle ner till, och förbi men innan 18.00. Men blev liggandes i Söderköping. Ringde kanalbolaget och sade några frankt valda ord. Kontentan är att det är det dummaste påfund hittills av Analbolaget. Finns bryggor att förtöja vid både ovan och nedanför Slussen.. Grrr.. Var i Sjötorp i början på Juni, såg samma sak där gällande Wilhelm Tham. Hon kom upp ifrån Vänern, lade sig sedan i tredje slussen för bunkring. Jag stod och tittade en stund men vandrade sedan iväg... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 488 Postad 28 Juni , 2014 Jag blev nyfiken... Dag 1 Mem 12.00 Roxen 18.00 Berg 21.00 Dag 2 Berg 9.00 Motala 13.00 Forsvik 18.00 (färdigslussat) Tåarp 21.00 Dag 3 och 4 Tåarp 9.00 Sjötorp 16.00 Vänersborg 04.00 på morgonen dagen därpå. Dag 4 Har inte kollat, men ut på havet hinner man. Någon som har en bättre plan? Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 28 Juni , 2014 När vi gick konvoj från Vättern så körde vi så här: Dag 1: Broöppning i Karlsborg kl 18, vidare över Bottensjön till Forsvik. Dag 2: Slussning Forsvik, start 09, framme i Töreboda kl 15 Dag 3: Start 09, 19 slussar senare, framme i Sjötorp kl 14. Nu var det så att den eminenta slusstösen skulle på fest, annars skulle vi legat i Norrqvarn 1,5 tim. Vi hade ingen väntetid någonstans, annars är järnvägen en flaskhals i Töreboda och Lyrestad. Obs efter Forsvik har man en broöppning vid Brosundet i sjön Viken. Sen tror jag Tåarp blir en omväg, Tåtorp blir snabbare .... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 28 Juni , 2014 Jag blev nyfiken... Dag 1 Mem 12.00 Roxen 18.00 Berg 21.00 Dag 2 Berg 9.00 Motala 13.00 Forsvik 18.00 (färdigslussat) Tåarp 21.00 Dag 3 och 4 Tåarp 9.00 Sjötorp 16.00 Vänersborg 04.00 på morgonen dagen därpå. Dag 4 Har inte kollat, men ut på havet hinner man. Någon som har en bättre plan? Mackey Broar och slussar mellan Ströms sluss och Gropbron är tillgängliga för passage med fritidsbåt mellan kl. 09.00 - 19.00 dagligen. http://www.sjofartsverket.se/Batliv/Trollhatte-kanal11/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 29 Juni , 2014 När vi gick konvoj från Vättern så körde vi så här: Dag 1: Broöppning i Karlsborg kl 18, vidare över Bottensjön till Forsvik. Dag 2: Slussning Forsvik, start 09, framme i Töreboda kl 15 Dag 3: Start 09, 19 slussar senare, framme i Sjötorp kl 14. Nu var det så att den eminenta slusstösen skulle på fest, annars skulle vi legat i Norrqvarn 1,5 tim. Vi hade ingen väntetid någonstans, annars är järnvägen en flaskhals i Töreboda och Lyrestad. Obs efter Forsvik har man en broöppning vid Brosundet i sjön Viken. Sen tror jag Tåarp blir en omväg, Tåtorp blir snabbare .... Fast att gå Västgötadelen på över två dagar är ju verkligen allt annat än imponerande i förhållande till trådens fråga. Vad är poängen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 29 Juni , 2014 Fast att gå Västgötadelen på över två dagar är ju verkligen allt annat än imponerande i förhållande till trådens fråga. Vad är poängen? Poängen är att Mackey's tidtabell nog är väl optimistisk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 488 Postad 29 Juni , 2014 Fast att gå Västgötadelen på över två dagar är ju verkligen allt annat än imponerande i förhållande till trådens fråga. Vad är poängen?Poängen är att Mackey's tidtabell nog är väl optimistisk Jo, så kan det vara. Inget får gå fel och just det brukar det ju göra när det inte får göra det. Samtidigt har ju tydligen en och annan klarat att hålla den farten genom kanalen, med tur kanske. Vill man riktigt gärna så kan det gå. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 29 Juni , 2014 (redigerade) Fast att gå Västgötadelen på över två dagar är ju verkligen allt annat än imponerande i förhållande till trådens fråga. Vad är poängen? Poängen är att Mackey's tidtabell nog är väl optimistiskJo, den är säkert optimistisk. Fast TS fråga var väl just relaterad till hur man kan gå kanalen på kortast möjliga tid. Och det är möjligt att gå Västgötadelen på en dag, annars är jag ett själv ett UFO. Men det kräver ohyggligt flyt. När jag gjorde det var det helt oplanerat, kanske bidrog det till utfallet. Jag blev själv duktigt förvånad. 2,5 dagar är fullt rimligt men kanske lite ambitionslöst;-) om avsikten nu är att klara av kanalen på kortast möjliga tid. Tror även att det med oflyt går att göra Västgötadelen på absolut max två dagar. Redigerad 29 Juni , 2014 av ArneRadar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 29 Juni , 2014 Vi gick Göta Kanal Västgötadelen på ungefär en arbetsdag. Startade i Karlsborg kl.13.00 Hur dags vi var framme i Lyrestad där vi stoppades av järnvägbron kommer jag inte ihåg, Från Karlsborg till Lyrestad är det väl ca 31-32 distansminuter. Sen är det väl ytterligare 4 till Sjötorp. Vi gick som ensam båt i kanalen på eftersäsong och hade en kille som följde med oss i bil hel vägen och slusade och öppnade broar. Vi hade inte en minut i väntetid, utan allt bara flöt på. Järnvägsbron i Lyrestad rådde han dock inte på, utan vi fick vänta tills nästa morgon. Att man skulle kunna gå kanalen på så kort tid på sommaren med fullt med båt tror jag inte på. Det tar nog det dubbla - åtminstonne. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 30 Juni , 2014 Har också legat på fel sida i Lyrestad. Längtade bort till hamnen på andra sidan bron. Kom nån kvart för sent och fick lyssna på svischande bilar och skramlande lastbilar en hel natt. Det var på sjuttiotalet 76 kanske. En del av besättningen blev utbytt i sjön Viken och bara tre grabbar ombord dessbättre. Tror inte vi sov så bra. Vår lilla bebis fick åka bil till stugan med sin mamma sista biten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser