Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
jonaspepersson

force 125hp

Rekommendera Poster

Hallå! 

Jag har precis inföskaffat en ny båt med en force inombordare 125hp. de är ju en tvåtaktare men hur ska blandningen av olja/bensin va?

Har tidigare kört på 1% men eftersom jag inte har någon erfarenhet av just Force så slänger jag ut frågan här.

vänligen, Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Du måste mena utombordare, Force har väl inga inombordare, utan endast tvåtaktsmotorer utombordare. Då skall blandningen vara 2 %.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Du måste mena utombordare, Force har väl inga inombordare, utan endast tvåtaktsmotorer utombordare. Då skall blandningen vara 2 %.

Jo Force har gjort inombordare med en underlig konstruktion som satt i vissa Bayliner.

Motorn satt toppmonterad, precis som en utombordare, på en horisontell platta med drevet under.

På drevet var det en vinkelväxel för trim o lyft...

Det här förstod jag nog inte riktigt själv och jag hittade inge bilder men som svar på din fråga Jonas så blandade jag 2%.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Jag menar verkligen inombordare och det är precis som ni skriver. Var väldigt skeptisk till det hela från början men hamnade tillslut med en sån i min ägo.

Tack för hjälpen gott folk! fick kontakt med en kille som jobbar på Mercury i staterna och han hade tidigare jobbat med just Force motorer för Chrysler. Han bekräftade era 2 %.

vänligen

Redigerad av jonaspepersson

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis som guestsson skriver 125 L-drive  2% blandning skall det vara.

Kan också rekommendera dig att kolla så att blandningsskruvarna på förgasarna (2st) skall stå ca 1 1/8 till 1 1/4 ut från botten. STÄLL DOM ALDRIG MINDRE ÄN 1 VARV UT FRÅN BOTTEN. Trots bättre tomgång då så är risken att du smälter kolvarna stor pga för mager blandning.

Montera dessutom ett bränslefilter "inline filter" mellan bränslepumpen och förgasarna. Skulle du få skit i någon förgasare så är det risk för smälta kolvar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...