Kallekula777 0 Postad 24 Juni , 2014 Ska koppla in ett par uttag i båten som ska kopplas på en vanlig sladdvinda. Är väldigt grön på just 220 v men har tänkt så här långt : mina tre uttag är parallellkopplade. Hur gör jag med jord? "Parallellkopplar" den oxå från uttag till uttag? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Diesel_Pelle 39 Postad 25 Juni , 2014 Om du inte har kunskap om detta, så låt bli! Risken är annars väldigt stor att du äventyrar din och andras säkerhet, vilket kan resultera i dödlig utgång. 4 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 515 Postad 25 Juni , 2014 Håller med föregående talare: LÅT BLI!!! Om du har så stor användning av 230 i båten rekommenderar jag dig att installera en riktig elcentral i båten. Det finns sådana som man som lekman kan installera själv och som blir säkra om man följer instruktionen. Om du ska dra en tillfällig kabel till båten för inkoppling av tex en laddare ska du sätta en jordfelsbrytare på landsidan av kabeln. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 25 Juni , 2014 Om du bara ska ha tillfälig el i båten så använd sladdvindan och några lösa fördelningskontakter. Då blir det rätt kopplat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 25 Juni , 2014 bara frågan skickar signalen låt bli kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 25 Juni , 2014 Ska man skruva upp 230V uttag i båten så är det en fast installation och då finns ett regelverk som ska följas annars sätter man försäkringen ur spel och skulle det ske en olycka kan man bli personligen ansvarig för detta. Installationen ska utföras av någon som har kunskap, anläggningen ska isolationstestas, rätt material ska användas mm. Alternativet är att köpa plug-n-play typ Defa. Lösa kabelvindor mm bör man undvika, det är alltid en säkerhetsrisk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 515 Postad 25 Juni , 2014 Om du bara ska ha tillfälig el i båten så använd sladdvindan och några lösa fördelningskontakter. Då blir det rätt kopplat.Bara om det sitter en anpassad jordfelsbrytare i land!Aldrig, aldrig, aldrig ström till en båt eller brygga utan korrekt jordfelsbrytare! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser