Gå till innehåll
onsdag 12 februari 2025
htguy

Köpa motorbåt för runt 30 000 (snipa/ht)?

Rekommendera Poster

Jag och frugan är sugna på att köpa oss en mindre motorbåt för inomskärsturer i östra delarna av vänern (Kristinehamn, Karlstad, Sjötorp).

Eftersom vi uppskattar möjligheten till att ta en lur eller sitta lite skyddade så letar vi främst efter en HT båt eller snipa. Vi har vare sig jättemycket tid eller kunskap om att jobba med plast så projektbåtar går bort.

Vi fokuserar på båtar med modernare fyrtaktsmotorer (när det gäller HT) i storleksklassen 15 till 30 hk.

Någon som har tips på lämpliga modeller som inte är omöjliga att sälja om vi tröttnar? Utav de båtar som vi har kikat på har vi gillat Uttern 495 bäst, speciellt luckan som gör det enkelt att gå ombord från bryggan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Oj... Det är aldrig lätt att svara på vilken båt andra skall ha.

Men de jag tipsar om är:

Jofa Winth 555. En bra båt med övernattningsmöjlighet en eller två nätter (och då även möjlighet till lur :) ). Har bara bra erfarenheter runt den. En bra båt att åka i, fiska med, tar en del last och packning... En mycket bra båt tycker jag. Även den har lucka fram att gå ner i båten.

Uttern 495, som du själv nämner. Fast i mitt tycke lite för liten... Faktiskt

Ryds Camping. Fast den faller inte mig i smaken, rent estetiskt - Men en mycket bra båt är det. Lur-möjligheter och övernattningsmöjligheter ett par nätter i sträck... Kanske ingen jättebra fiskebåt, men det funkar... En bra båt helt enkelt...

Sen finns det naturligtvis en hel uppsjö av bra båtar... Det gäller bara att söka, rätt vad det är så hittar man det man är ute efter... :)

Lycka till, och håll oss gärna uppdaterade...

Redigerad av Kenneth_SSSSS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaret. Jofan verkar fin men lite i dyraste laget. 

Är lite kluven i valet mellan en snipa och ht. Här är lite exempel på båtar som jag kikar på:

http://www.blocket.se/sodermanland/Adec_530_mellanbleka_54485183.htm?aw=1

http://www.blocket.se/varmland/Snipa_Adec_530_mellanbleka_54626945.htm?ca=8&w=3

http://www.blocket.se/varmland/Bat_motorbat_54622246.htm?aw=1

Ingen av dessa är planande båtar men den sista går i drygt 12 knop istället för 6. Har fått tag i båtplats i Kristinehamns skärgård och tänkte passa på att prova på hur båtlivet passar oss. Då vi har en bit att åka så måste båten "klara sig själv" mellan turerna med tanke på nederbörd. Är två vuxna och en liten hund och tänker oss främst dagsturer men även Göta kanal.

Med tanke på att man går ombord i fören från båtplatsen skulle skulle ett lite bredare skarndäck eller lucka vara behjälpligt.

Trailerbar är ett plus då vi inte har långt till andra spännande vatten, men i och med att vi fick tag i en båtplats så blir Kristinehamn "hemma hamn".

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den sista kommer ni inte att gilla när den ligger i sjö inte lätt eller kul att gå ombord utan något att hålla sig i.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den sista kommer ni inte att gilla när den ligger i sjö inte lätt eller kul att gå ombord utan något att hålla sig i.

Vi har insett detta och att vi vill ha en lite mer ombonad båt som är billig i drift så vi lutar åt en snipa. På papperet verkar mellanblekan en vettig modell i storleksklassen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker ni ska titta på en snipa runt 7m. Ni får mycket båt för pengarna, billig i drift och försäkring. Och om båtlivet inte är det ni sökte kan ni säkert få alla pengar tillbaka igen.

Blir inte mycket båt för 30k om ni ska ha en nyare 4-takt på akterspegeln. Blir svårt att hitta en mer stöld begärlig motor än en 15-30hk 4-takt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...