Mackey 4 494 Postad 26 Juni , 2014 Oj, nu spretar det igen... Åter till frågan, jag har inte orkat läsa allt när det blev så OT så om jag upprepar något så ber jag om ursäkt redan nu. Jag skrev att få bommen i huvudet var en vanlig olycka och det är det nog, men man ska inkludera att man kan få storskotet i ansiktet också vid en överraskande gipp. Andra vanliga skador - kanske vanligare - är att man går barfota och slår i tårna, att man slår i alla andra kroppsdelar, att man klämmer sig och att man bränner sig när man försöker hålla emot en lina som glider i händerna. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 15 Augusti , 2014 Vad är den största olycksrisken som man kan råka ut för när man seglar? Är det rigghaveri? Läckande bordsgenomföringar o slangar? Taskig koll i lä? Påkörd av "facedownad" eller mobilpratande motorbåtsskeppare/seglare? Påkörd av något fartyg? Påseglad/kolliderar med annan segelbåt pg a övertro till sin båtfart,dålig uppsikt eller någons okunskap/brist på respekt för väjningsreglerna? För stort ego? Eller kan det vara så att reklammakarna slog huvudet på spiken när de gjorde bioreklamen för Kalles kaviar: Slänggippen! Borde seglare prata mera om detta? Är farorna olika på Ostkusten, Västkusten eller i de stora insjöarna? Vad är största farorna när man kör/har motorbåt? Kan tänka mig att det framför allt är brandrisken när man tankar bensindrivna båtar med inombordare eller hög fart och övertro till plotterns verklighet. Fyll gärna på och kommentera! I dagarna var det tydligen en småbarnspappa som drunknade när han var ute och paddlade med sin lilla son. Varför uppmärksammas båt/drunkingsolyckor så mycket när de ändå är så få om man jämför med alla som skadas och dör på våra vägar? Kan det vara så att vi kan känna in mera med de som drabbas av olyckor till sjöss eftersom vi kan ana att lidandet och hjälplösheten ofta varar under längre tid och förmodligen är hjälpen rätt långt borta till skillnad från om olyckan skulle hända på någon väg som inte är alltför enslig? En del ensamseglare till havs vill inte använda flytväst eftersom de menar att det är bättre att dö fort om man ändå inte har möjlighet att rädda sig själv. Är det så? Jag efterlyser mer dialog om sjösäkerhet och om båtfolkets eget ansvar i stället för att fastna i tröstlösa promille och flytvästdebatter. Vad kan vi själva göra/lära oss så att båtlivet blir lite säkrare? Det vore väl tråkigt för våra anhöriga om vi skulle dö till sjöss eller råka ut för något riktigt traumatiskt där i stället för att allt som oftast fastna i debatter om kampen för ett fritt båtliv och då tappa egna kreativiteten och ansvaret? Det här är en intressant frågeställning och det finns flera spännande svar och funderingar i den här tråden. Jag har inte haft tid att titta in här på flera månader och har inte så mycket tid nu heller men jag kanske återkommer och svarar på några inlägg till i den här tråden när och om jag hinner läsa dom mer ingående. Jag har en idé om vad den största risken är, förutsatt att man använder den vanligaste men lite förenklade definitionen av risk: Sannolikhet x konsekvens=risk. Men först vill jag påpeka att vi nog inte kommer komma fram till något vettigt svar, däremot kan diskussionen vara nyttig. Varför säger jag så? Jo, för att jag undersökt vad som styr riskupfattning och riskförståelse hos sjöfolk! Jag har intervjuat ett antal personer som är proffesionellt verksamma till sjöss om risker de möter och jämfört med deras organisations avvikelserapporter över ett antal år. Skillnaderna mellan vad de uppfattar som farligt och vad som verkligen har hänt och orsakerna är stora! Det samma gäller garanterat oss här på MG. Du ställer att antal frågor, jag ger mig på att svara på några av dom: Är farorna olika i olika vatten? Ja och nej. Jag tror att mitt svar på vad som är farligast är det samma, men rotorsaken kan vara olika. Varför uppmärksammas olyckor till sjöss mer? För att de är ovanligare. Vi tröttnar snabbt på att läsa om trafikolyckor, skulle media rapportera om alla skulle vi inte läsa/lyssna/titta... Ensamseglarna: Det gäller att hålla sig ombord, till varje pris!Men med modern utrustning och teknik så är det lite drastiskt att välja bort flytvästen. Autopilot som automatiskt ställer båten i vindöga om man går överbord, PLB, överlevnadsdäkt etc. ökar drastiskt överlevnadschanserna även om man trillar i drickat när man är ensam. Vad kan vi själva göra? Vara aktiva. Tänk igenom hur ditt båtliv ser och skriv kanske ner riskerna och hur de kan minskas. Ett eget exempel är att jag numera är mycket mer noggran med att ha flytväst på mig när jag seglar ensam eller med andra som inte är så duktiga. Dessutom bär jag i de situationerna alltid en bärbar VHF och oftast vattentät telefon på mig. Eftersom jag uteslutande seglar i skärgården om jag är ensam eller med nybörjare handlar det mycket om att kunna larma om jag druttar i och de inte klarar av att vända. Åter till vad som är största risken... Grundstötning! Det händer ofta och konsekvenserna kan vara stora. Det är stor risk att man slår sig illa om man går på grund med lite fart och de materiella skadorna blir ofta ganska kostsamma att laga. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 494 Postad 16 Augusti , 2014 För att seriöst diskutera risker kan man som sagt använd någon sorts bedömningsmall så att bedömningarna blir någorlunda lika oavsett vem som gör bedömningen. Jag postar en riskmatris för personskador och miljöskador. Vi testar några... Jag gör bedömningen för mig personligen och vår segelbåt, men ,man kan ju också göra samma bedömning för hela båtkollektivet eller för alla motorbåtar eller för alla segelbåtar. Bränna händerna på ett löpande skost Sannolikhet = 4 Risk = 1 Acceptabrel risk. Klämma fingrarna Sannolikhet = 4 Risk = 3 Kräver normalt åtgärd. Segla med mer än 0,2 promille i blodet Sannolikhet = 4 Risk = 1 Acceptabrel risk. Köra bil med mer än 0,2 promille i blodet Sannolikhet = 3 Risk = 4 Kräver normalt åtgärd. Rigghaveri Sannolikhet = 2 Risk = 4 Åtgärd bör övervägas. Gå på grund Sannolikhet = 4 Risk = 3 Åtgärd bör övervägas. Bommen i huvudet Sannolikhet = 4 Risk = 4 Kräver normalt åtgärd. Trilla i vattnet utan flytväst Sannolikhet = 4 Risk = 4 Kräver normalt åtgärd. Trilla i vattnet med flytväst Sannolikhet = 4 Risk = 4 Kräver normalt åtgärd. För mig är det mest överraskande att klämma fingrarna är en så stor risk samt att det även är så riskabelt att trilla i vattnet med flytväst. Mackey 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Abbe2 96 Postad 16 Augusti , 2014 Segla med mer än 0,2 promille i blodet Sannolikhet = 4 Risk = 1 Acceptabrel risk. Köra bil med mer än 0,2 promille i blodet Sannolikhet = 3 Risk = 4 Kräver normalt åtgärd. Mackey Du har missuppfattat lite hur man använder en riskmatris. De används för icke önskvärda händelser, dvs. oftast för olyckor eller skador. Vilket du också har gjort i de flesta av dina exempel, utom de två jag citerat ovan. Att ha 0,2 promille i blodet är i sig inte en icke önskvärd händelse för de flesta. Korrekt är istället att t.ex. utvärdera risken att gå på grund om man har mer än 0,2 promille i blodet. Om detta då leder till att det kräver en åtgärd, så kan en sådan åtgärd vara att se på samma risk om man har mindre än 0,2 promille i blodet. Om detta då faller ut som en acceptabel risk, så kan den åtgärd man vidtager för att minska risken att gå på grund vara just att aldrig segla med mer än 0,2 promille. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 16 Augusti , 2014 Segla med mer än 0,2 promille i blodet Sannolikhet = 4 Risk = 1 Acceptabrel risk. Köra bil med mer än 0,2 promille i blodet Sannolikhet = 3 Risk = 4 Kräver normalt åtgärd. Mackey Du har missuppfattat lite hur man använder en riskmatris. De används för icke önskvärda händelser, dvs. oftast för olyckor eller skador. Vilket du också har gjort i de flesta av dina exempel, utom de två jag citerat ovan. Att ha 0,2 promille i blodet är i sig inte en icke önskvärd händelse för de flesta. Korrekt är istället att t.ex. utvärdera risken att gå på grund om man har mer än 0,2 promille i blodet. Om detta då leder till att det kräver en åtgärd, så kan en sådan åtgärd vara att se på samma risk om man har mindre än 0,2 promille i blodet. Om detta då faller ut som en acceptabel risk, så kan den åtgärd man vidtager för att minska risken att gå på grund vara just att aldrig segla med mer än 0,2 promille. Njaea... Jag har jobbat en hel del med systemsäkerhet och riskmatriser för försvarsmateriel. Där inventerar man även risker förknippade med handhavandefel, vilket ju inte bara är händelser inducerade utifrån. Att kröka och sätta sig bakom ratten kan kanske betraktas som ett handhavandefel. Av både sprit och fordon. Sen är jag förvånad att Mackey tillmäter just denna risk en så stor sannolikhet. ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Abbe2 96 Postad 16 Augusti , 2014 (redigerade) Njaea... Jag har jobbat en hel del med systemsäkerhet och riskmatriser för försvarsmateriel. Där inventerar man även risker förknippade med handhavandefel, vilket ju inte bara är händelser inducerade utifrån. Att kröka och sätta sig bakom ratten kan kanske betraktas som ett handhavandefel. Av både sprit och fordon. Sen är jag förvånad att Mackey tillmäter just denna risk en så stor sannolikhet.;-) Jag har inte sagt att alla risker är inducerade utifrån. Ett handhavandefel kan leda till en icke önskvärd händelse. Att hålla sig nykter är ett sätt att minska risken för handhavadefel, och inte ett handhavandefel i sig, enligt mig. Men jag blev nyfiken, hade ni med "onykterhet" som en konsekvens? För jag har aldrig sett det, däremot ofta att man skall vara nykter och utvilad som operatör för att minska risken för handhavandefel som leder till oönskade konsekvenser. Det enda sättet jag skulle se analysen ovan som korrekt är om konsekvensen som avses av att vara onykter i bil och båt är att bli straffad om det upptäcks. Men det tycker jag ärligt talat inte hör hemma i en seriös diskussion. Redigerad 16 Augusti , 2014 av Abbe2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 16 Augusti , 2014 (redigerade) Njaea... Jag har jobbat en hel del med systemsäkerhet och riskmatriser för försvarsmateriel. Där inventerar man även risker förknippade med handhavandefel, vilket ju inte bara är händelser inducerade utifrån. Att kröka och sätta sig bakom ratten kan kanske betraktas som ett handhavandefel. Av både sprit och fordon. Sen är jag förvånad att Mackey tillmäter just denna risk en så stor sannolikhet.;-) Jag har inte sagt att alla risker är inducerade utifrån. Ett handhavandefel kan leda till en icke önskvärd händelse. Att hålla sig nykter är ett sätt att minska risken för handhavadefel, och inte ett handhavandefel i sig, enligt mig. Men jag blev nyfiken, hade ni med "onykterhet" som en konsekvens? För jag har aldrig sett det, däremot ofta att man skall vara nykter och utvilad som operatör för att minska risken för handhavandefel som leder till oönskade konsekvenser. Det enda sättet jag skulle se analysen ovan som korrekt är om konsekvensen som avses av att vara onykter i bil och båt är att bli straffad om det upptäcks. Men det tycker jag ärligt talat inte hör hemma i en seriös diskussion. Nej, om vi skall vara helt seriösa så förde vi inte med onykterhet som orsak till att en risk för skada på personal, materiel eller miljö kan uppstå. Men det var inte helt tydligt (åtminstone för mig) i ditt ursprungliga resonemang att felaktiga beteenden eller handhavandefel faktiskt är väldigt viktiga komponenter i systemsäkerhetsanalys. Det var mest det jag ville belysa. Tillägg: sen är jag fortsatt förvånad över att Mackey tillmäter fyllestyrning både till sjöss och till lands så hög sannolikhet. Men denna undran är inte våldsamt seriöst menad. Redigerad 16 Augusti , 2014 av ArneRadar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Abbe2 96 Postad 16 Augusti , 2014 Nej, om vi skall vara helt seriösa så förde vi inte med onykterhet som orsak till att en risk för skada på personal, materiel eller miljö kan uppstå. Men det var inte helt tydligt (åtminstone för mig) i ditt ursprungliga resonemang att felaktiga beteenden eller handhavandefel faktiskt är väldigt viktiga komponenter i systemsäkerhetsanalys. Det var mest det jag ville belysa. Absolut är det så, jag håller helt med dig. Men det är svårt att ta risken "handhavandefel" och använda en riskmatris. Däremot så kan vi ta en oönskad händelse, t.ex. grundstötning, och analysera den med en riskmatris. Om vi då ser att vi måste göra något åt den, så analyserar vi varför den kan uppstå. Då kan det finnas flera olika anledningar, som handhavandefel, felaktiga sjökort, outmärkta grund. Och angripa dessa anledningar en efter en för att minska den totala sannolikheten att risken skall uppstå. Man kan också angripa konsekvensen, och försöka lindra denna för att få ner risken på grön nivå. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 16 Augusti , 2014 Jag tänker på väldigt specifika handhavandefel, inte som ett generellt begrep. Men jag tror vi jobbat på ungefär samma sätt då. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 494 Postad 16 Augusti , 2014 ... Tillägg: sen är jag fortsatt förvånad över att Mackey tillmäter fyllestyrning både till sjöss och till lands så hög sannolikhet. Men denna undran är inte våldsamt seriöst menad. Det är en värdering av mitt eget beteende, väldigt ärligt faktiskt. Jag har personligen inga problem med att ta en öl till lunch och sedan segla vidare. Ibland blir det en 2:a också. Risken att jag ska köra bil med över 0,2 promille kanske är lite för hög, men att det ska hända en gång under min återståede livstid är inte alls utesluten. Det har hänt en gång förut - vilket var lärorikt - så det kan säkert hända igen. Du har missuppfattat lite hur man använder en riskmatris. De används för icke önskvärda händelser, dvs. oftast för olyckor eller skador. Vilket du också har gjort i de flesta av dina exempel, utom de två jag citerat ovan. Att ha 0,2 promille i blodet är i sig inte en icke önskvärd händelse för de flesta. Korrekt är istället att t.ex. utvärdera risken att gå på grund om man har mer än 0,2 promille i blodet. Om detta då leder till att det kräver en åtgärd, så kan en sådan åtgärd vara att se på samma risk om man har mindre än 0,2 promille i blodet. Om detta då faller ut som en acceptabel risk, så kan den åtgärd man vidtager för att minska risken att gå på grund vara just att aldrig segla med mer än 0,2 promille. Abbe2, menar du at riskmatrisen inte funkar bar för att en person valt att åsidosätta sökerheten? Det köper inte jag. Det har väl ingen betydelse om säkerheten åsodosätts genom att inmundiga alkohol eller om den åsidosätts av att inte underhålla sin rigg eller genom att inte ha flytväst. Det viktiga är väl att man bedömer risken på rätt vis. Jag bedömer inte att den totala risken är större än 1 om jag seglar med 0,21 promille i blodet. Naturligtvis måste man titta på olika scenarier med olika alkoholhalt över 0,2 för att komma sanningen närmast. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Abbe2 96 Postad 19 Augusti , 2014 Abbe2, menar du at riskmatrisen inte funkar bar för att en person valt att åsidosätta sökerheten? Det köper inte jag.Det har väl ingen betydelse om säkerheten åsodosätts genom att inmundiga alkohol eller om den åsidosätts av att inte underhålla sin rigg eller genom att inte ha flytväst. Det viktiga är väl att man bedömer risken på rätt vis. Jag bedömer inte att den totala risken är större än 1 om jag seglar med 0,21 promille i blodet. Naturligtvis måste man titta på olika scenarier med olika alkoholhalt över 0,2 för att komma sanningen närmast. Mackey Nej, riskmatrisen gäller för oönskade händelser. Att bränna handen på löpande skot är en sådan. Att klämma fingrarna är en annan. Men att ha mer än 0.2 promille på sjön är bara oönskat om man är nykterist, eller om man är rädd för att bli tagen av polisen. Och i de fallen är det lätt att avhjälpa, eftersom man kan låta bli att dricka när man är till sjöss. Eller alltid, vad det gäller nykteristen. Däremot så kan nykterhet komma in i bedömningen av åtgärder. Ta ditt första fall. Säg att du, för att minska denna risk, bestämmer att man alltid skall ha handskar på sig då man tar i ett skot. Men det kan man glömma bort att ta på sig. Hur stor sannolikhet det är att man glömmer detta och ändå bränner sig kommer att bl.a. bero på hur nykter man är. Så de två fallen, mer eller mindre än 0.2 promille, kommer att ge två olika rader i matrisen vad det gäller den nya sannolikheten att bränna sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 494 Postad 19 Augusti , 2014 Ok, jag håller delvis med. Om jag omformulerar mig... ...så vaknar jag fram på småtimmarna av att vinden kantrat och ökat kraftigt. Jag måste ge mig av med något mer än 0,2 promille i blodet. Sannolikhet = 4 Risk = 1 Då menar jag total risk att jag eller någon annan beroende på detta ska drabbas av något annat än övergående lindrigt obehag. Överens? Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
seglarfreaken 55 Postad 21 Augusti , 2014 För ett par dagar sedan råkade jag ut för ett ruskigt tillbud som kunde ha slutat rätt illa. Jag låg förtöjd på ett av mina stamställen i Mälaren där jag ofta är och bland annat fixar praktiska saker och även lär ut segling för funktionshindrade där. Den här gången var det ett innebandylag som hade hyrt stället. Några av dem kom med en motorbåt som förtöjde bredvid min/vår segelbåt. Bryggan är låg, så jag hade som vanligt ställt dit en trätrapp framför fören på vår båt. Lite senare följde en från innebandygänget med mig till min båt eftersom jag hade lovat att de skulle få låna en skarvsladd. Eftersom det var fuktigt i gräset så hade jag gummistövlar på mig. När vi kommer ned till bryggan ser jag att de har lånat trätrappan. Dumt nog så bryr jag mig inte om att ställa den tillbaka, så jag sätter upp vänster fot på den rostfria trekanten framför pulpit och häver mig upp. Snorhalt! Jag halkar baklänges , fastnar med vänster fot under tvärstaget på pulpitt och min vänstra vad pressas hårt mot däcket ytterst i fören. Den ena handen lyckades jag hålla kvar i pulpit och den andra lyckades jag grabba tag i en av förtöjningstamparna. Sån tur var så var jag ju inte ensam då, så kvinnan som skulle få låna sladden stod ju alldeles bakom mig och kunde hjälpa till att häva mig upp. Allt gick bra, ingenting brutit, men vaden ömmar fortfarande. Kan jag/ vi lära oss något av det som hände? Jag tror faktiskt det om vi är lite ödmjuka och självkritiska. Så här tänker jag i alla fall: Vanans makt är väldigt stor så det är nog inte helt fel att tänka utanför sin invanda boxen ibland: Kan jag göra samma sak på ett säkrare sätt nästa gång? Bara för att det alltid genom åren har gått bra så finns det ingen garanti för att det kommer att göra det nästa gång eller i framtiden. Jag känner en MYCKET erfaren skridsko/skidseglare som vid fel tillfälle gjorde en rejäl felbedömning. Han seglade ut på svag is och dog! Skidorna fastnade under isen och hans kompis som också gick igenom när han skidseglade i närheten kunde själv ta sig upp, men inte den här mannen tyvärr. Vi måste våga leva, men bee carefull out there! Man är i regel bra liten om någonting händer till sjöss eler bara då man ramlar mellan båt - klippa/brygga. Ibland har man tur. Ibland har man det inte. Alla blir vi äldre för varje dag/år som går. Då är vi förmodligen inte lika smidiga i kroppen som vi var tidigare. så varför ska vi vara mer rädd om båten än om oss själva/besättningen? Ligg så nära så att alla kan ta sig iland/ombord säkert och lätt! Jag tror det är lättare att laga plast än människor! Pressar vi våra gäster/gastar för hårt typ: Hoppa nu! blir de kanske avskräckta och vill inte följa med nästa gång. Alkohol i kroppen och stelhet på grund av kyla eller längre fysisk inaktivitet bidrar givetvis också att olycksrisken ökar. Flytvästar tror jag behövs när du minst anar det och när du helst vill vara utan den! Gipprisken mina herrar och damer! Har ni koll på den? Har ni sett reklamen för Kalles kaviar? Skit i knäpp dresskoder! Om de övriga ombord inte vill använda flytväst, så gör det själv i alla fall. Tycker de att du är feg och töntig så säger det mer om dem än om dig! Men fortsätter vi att aktivt tänka och agera säkert så ökar förutsättningarna att vi överlever båtlivet. För det vill vi väl! Eller? Seglarfreaken Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 494 Postad 21 Augusti , 2014 Det är så lätt hänt. Träffade en kille som halkat på bryggan, ramlat så illa att han skar sig rejält i handen på något innan han själv kom i vattnet. Handen var obrukbar så han kom inte upp själv och det tog lång tid till någon kom som kunde hjälpa honom upp. Flytväst är obligatoriskt för alla ombord på vår båt varken de vill ha den eller inte. Vi har sex gästvästar i olika storlek så ingen kommer undan. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
seglarfreaken 55 Postad 21 Augusti , 2014 Härligt Mackey! Jag gillar verkligen fritidsbåtsskeppare som vågar ha en stenhård flytvästpolicy ombord på sin båt! Jag tycker det är ynkligt av både kappseglingsarrangörer och även skeppare ombord på kappseglingsbåtar att man inte är benhård på flytvästanvändandet. Där kan man snacka om strikt dresskod och allt som oftast flytvästlöst. Men jag ska vara lite ödmjuk och försiktig när det gäller jolleseglare på elitnivå. Oftast ser deras t-skirt lite väl stor ut så där tror och hoppas jag att de verkligen har en flytväst under. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 22 Augusti , 2014 Härligt Mackey! Jag gillar verkligen fritidsbåtsskeppare som vågar ha en stenhård flytvästpolicy ombord på sin båt! Jag tycker det är ynkligt av både kappseglingsarrangörer och även skeppare ombord på kappseglingsbåtar att man inte är benhård på flytvästanvändandet. Där kan man snacka om strikt dresskod och allt som oftast flytvästlöst. Men jag ska vara lite ödmjuk och försiktig när det gäller jolleseglare på elitnivå. Oftast ser deras t-skirt lite väl stor ut så där tror och hoppas jag att de verkligen har en flytväst under. Jolleseglarna har ALLTID väst enligt reglerna. Men för tillfället föreskriver modet att man drar en sk. rash guard över. Rätt smart då det ger lite färre punkter att fastna i. Även på kölbåtar har man nog oftare flytväst nu, flytvästkravet är inskrivet i de svenska standardseglingsföreskrifterna som Svenska seglarförbundet rekomenderar så det är allt som oftast flytvästtvång enligt reglerna. Gällande din obehagliga upplevelse på bryggan så är det (förutom att vara en av de vanligaste tillbuden tror jag) ett ganska bra exempel på hur en händelse gör att vi helt plötsligt uppfattar risker som större därför att vi blir påminda om dom. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
seglarfreaken 55 Postad 22 Augusti , 2014 Kul att vi har samma uppfattning både olyckstillbudet som jag skrev om och jollekappseglarnas användning av flytvästar Jonas P ! Annars brukar vi ju rätt ofta ha olika uppfattningar om saker och ting här du och jag vilket givetvis är helt okay eftersom vi lever i en demokrati där man får ha olika åsikter och även argumentera för vad man tycker. Men att så många inom elitseging på större segelbåtar alltid använder flytväst håller jag inte med om! Titta på youtube-filmer och bilder så ser man allt som oftast att dresskoden är flytvästlös oavsett om det är starten på Gotland runt, Matchrace, event med stora trimaraner eller andra kappseglingar. Brukar kappseglingsarrangörer som kör ribbbåtar alltid ha ha flyt/sling-väst när de jobbar? Jag ser det snarare som att kappseglingsarrangörer är för fega för att bibehålla gammal fint kollektivt säkerhetstänkande och i stället anpassar sig till utländska elitseglare och övriga världen där en flytvästlös dresskod mera är en regel än ett undantag. . En sak är vad det står i Seglarförbundets stadgar . En annan sak är hur det tillämpas. VEM har kurage nog att styra upp detta?! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 371 Postad 22 Augusti , 2014 En seglarväst har nog minimal förmåga att hjälpa nån. Inte mycket flytkraft i en sån, inte. Och att segla med räddningsväst känns inte rimligt. Vid seglingstävlingar finns det hela tiden följebåtar som kan undsätta med mycket kort varsel, så jag förstår inte riktigt problemet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
seglarfreaken 55 Postad 22 Augusti , 2014 Jag har aldrig badat så mycket med seglarväst dom jag har gjort den här sommaren. Detta på grund av att jah allt som oftast stått på vindsurfingbrädan och paddlat när vi kommit till natur och gästhamnar. Visserligen har jag intr ramlat i en endaste gång när jag ståpaddlat, men det har varit såå varmt att jag då och då hoppat i och även simmat en del med flytvästen på mig. Det går klart bäst att simna på rygg med den och flytkraften som en seglarväst har tycker jag absolut inte ska underskattas så länge du inte är medvetslös! Att segla ellet ståpaddla med traditionell räddningsväst tycket jag faktiskt blir för klumpigt och ståpaddla med slingväst skulle jag tycka få lite väl ekonomiska konsekvenser om jag mot all förmodan skulle ramla i. Jag tror faktiskt att chansen att fd jolleseglaresset Don Nordkvist skulle ha överlevt när han coachade seglare i Medelhavet och ramlade i vattnet när han coachade hade varit betydligt större om han hade haft en seglarväst på sig! Vad är sannolikheten att man blir medvetslös om nan ramlar i vattnet från en rib-båt om nan inte kör alltför Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
seglarfreaken 55 Postad 22 Augusti , 2014 Överskatta inte hur snabbt en seglare kan bli upplockad ur vattnet av en följebåt vid någon form av kappsegling Raol! Dels kan personen i vattnet snabbt bli svår att upptäcka plus det kan förmodligen lätt bli rörigt på platsen. Jag tycker även att elitseglare har en skyldighet mot både media och allmänheten och alltid bete sig som ansvarsfulla seglare dvs FLYTVÄST PÅ!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Twister550 143 Postad 22 Augusti , 2014 Minns jag inte helt fel från statistiken över olyckor med dödlig utgång så är det vanligaste att man drunknar efter att ha hamnat i vattnet när en liten båt kapsejsar eller blir vattenfylld. Att ramla överbord när båten ligger i hamn har också krävt en del dödsoffer... Några högfartsolyckor med alkohol inblandat rapporterades också in..... Flera av de som drunknat har haft flytväst på sig, så någon typ av expertpanel ska tydligen försöka reda ut vilka övriga drunkningar som eventuellt kunde undvikits med flytväst, och vilka brister som olika flytvästar har...... Vad som är farligast i olika kategorier är ju oerhört svårt att utvärdera, man kan ju inte bara titta på antalet skador och dödsfall i faktiska tal. Ska man kunna jämföra med andra verksamheter måste man ju ta med antalet timmar eller liknande som verksamheten pågår i förhållande till antalet olyckor. Att fler dör och skadas i vägtrafik är väl inte konstigt, vi har betydligt fler vägfordon som dessutom används betydligt flitigare än våra båtar.... Ett vanligt år kör jag bil kanske 350 dagar, och ofta vid flera tillfällen varje dag, men sällan mer än 100 dagar med båten....... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
seglarfreaken 55 Postad 22 Augusti , 2014 Statistik är en sak, men varför inte använda flytväst när de både finbs bekväma varianter och de faktiskt kan rädda liv. I statistik kommer man aldrig kunna redovisa de fall då flytvästen verkligen räddade liv eftersom det lär inte rapporteras in. I bland kanske man ta sig en funderare på vad man verkligen vill få fram nör nab publicerar statistik. För eller emot att använda någon form av flytväst kanske man snarare ska stälka till sig själv och sin beställning samt hitta de argumenten som man tycker sig passa. Jag kan ändå inte låta bli att det är ynkligt av både Svenska Seglarförbundet och skeppare på kappseglingsbåtar att de inte tagit befälet och bestämt sig för att göra sig av ned den flytvästlösa dresskoden en gång för alltid. DET tycker jag är betydligt mesigare och töntigare än att alltid använda flytväst när man seglar mm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 22 Augusti , 2014 Flytväst är egentligen helt onödigt På barn som springer och leker på bryggorna det ju nödvändigt. Ombord på en segelbåt är det livsele och säkerhetslina som gäller. Regel 1: "Håll dig alltid kvar ombord". Ombord på min båt har jag därför bara seglarvästar med inbyggd livsele och en uppblåsbar med livsele. Sen har jag några små räddningsvästar för barn(-barnen) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 22 Augusti , 2014 Flytväst är egentligen helt onödigt På barn som springer och leker på bryggorna det ju nödvändigt. Ombord på en segelbåt är det livsele och säkerhetslina som gäller. Regel 1: "Håll dig alltid kvar ombord". Ombord på min båt har jag därför bara seglarvästar med inbyggd livsele och en uppblåsbar med livsele. Sen har jag några små räddningsvästar för barn(-barnen) Visst är det helt rätt att hålla sig ombord, men på riktigt nu - När du har folk ombord i skärgårdsmiljö, är då dessa kopplade? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Twister550 143 Postad 22 Augusti , 2014 (redigerade) Tycker det har utvecklats sig till en debatt enbart för och emot flytväst, det finns väl andra saker som är farliga till sjöss?? När det gäller flytvästar så är det säkert så att de räddar flera liv varje år, men att inbilla sig att man är helt säker med väst är ju att bedra sig själv då flera rapporteras ha drunknat även med flytväst. Själv slarvar jag ofta med flytväst trots att jag vet att den kan komma till nytta...... precis som jag kör för fort på våra vägar trots att trafikverket hävdar att det är farligt. Jag dricker alkohol fast det påstås förstöra hjärnceller, och ibland röker jag goda cigarrer....... jag simmar ut från land när jag är ensam, trots att man ska simma längs med stranden om man blir trött eller får en kallsup... Det ligger i mänsklighetens natur att ta risker, trots att vi egentligen vet bättre..... Höga hastigheter blandat med okunskap och höga promillehalter är ju en risk inte bara för sig själv utan även för andra. Skitiga tankar som orsakar motorstopp i grov sjö är en annan, läckande gasolslangar, bristfälligt underhållna motorer, sjökort, navigationskunskaper, etc. etc. Det finns hur många risker som helst förknippat med båtliv, varav användandet av flytväst är en detalj bland många..... Med lite teoretiska kunskaper och mycket praktiskt träning kan vi lära oss hantera de flesta riskerna på ett bra sätt, men att avgöra exakt vilket moment i båtlivet som är farligast låter sig nog svårligen avgöras. Redigerad 22 Augusti , 2014 av Twister550 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 22 Augusti , 2014 (redigerade) Jag tycker flytvästen, i rätt form, är oerhört viktig som säkerhetsdetalj. I skärgårds- och kustnära miljö där man i princip aldrig, utom i hårt väder, plockar fram selen så utgör flytvästen ett utmärkt visuellt redskap. Om någon far överbord är sannolikheten att finna den nödställde snabbt långt större om personen har en modern seglarväst i fluorescerande färg. Jag kör därför regelmässigt flytvästtvång under mitt befäl i kustnära farvatten. Selens förträfflighet kan jag berätta mycket om från andra farvatten. Redigerad 22 Augusti , 2014 av ArneRadar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 22 Augusti , 2014 Visst är det helt rätt att hålla sig ombord, men på riktigt nu - När du har folk ombord i skärgårdsmiljö, är då dessa kopplade? Nej , men alla västarna har livsele så att man koppla sig vid behov Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 22 Augusti , 2014 Visst är det helt rätt att hålla sig ombord, men på riktigt nu - När du har folk ombord i skärgårdsmiljö, är då dessa kopplade? Nej , men alla västarna har livsele så att man koppla sig vid behov OK, men då är väl inte västarna "helt onödiga"? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 494 Postad 22 Augusti , 2014 Eftersom huvuddelen av de som omkommer till sjöss drunknar kan man väl ganska säkert säga att falla över bord är det farligaste med båtlivet, eller hur? toaen har en poäng när han säger att det viktigaste är att hålla sig kvar ombord. Mackey 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 22 Augusti , 2014 (redigerade) Eftersom huvuddelen av de som omkommer till sjöss drunknar kan man väl ganska säkert säga att falla över bord är det farligaste med båtlivet, eller hur? toaen har en poäng när han säger att det viktigaste är att hålla sig kvar ombord. Mackey Jo, fast de som faller överbord och omkommer gör det inte sällan i träskor på stilla sötvatten. Ifrån en liten, kanske också lätt rank, roddbåt. Det är oerhört viktigt att hålla sig kvar ombord. Det är också oerhört viktigt att förstå vilken risk man utsätter sig för när man seglar respektive ror. Här pratar vi om olika saker. Min poäng är att i samband med skärgårds- och kustnära segling är seglarvästen inte så himla tokig. Redigerad 22 Augusti , 2014 av ArneRadar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser