Gå till innehåll
tisdag 07 januari 2025
seglarfreaken

Farligaste i båtlivet?

Rekommendera Poster

Vad är  den största olycksrisken som man kan råka ut  för när man seglar?

Är  det  rigghaveri?

Läckande  bordsgenomföringar o slangar?

Taskig koll i  lä?

Påkörd av "facedownad" eller  mobilpratande motorbåtsskeppare/seglare?

Påkörd av något  fartyg?

Påseglad/kolliderar med annan segelbåt pg a övertro till sin båtfart,dålig uppsikt  eller någons okunskap/brist på  respekt för väjningsreglerna?

För  stort  ego?

Eller kan det  vara så att  reklammakarna slog huvudet  på spiken när  de  gjorde  bioreklamen för  Kalles  kaviar: Slänggippen!   Borde  seglare  prata mera om detta?

Är  farorna   olika  på Ostkusten, Västkusten eller i de stora  insjöarna?

 

Vad är  största  farorna  när  man kör/har  motorbåt?

Kan tänka  mig att  det framför  allt är brandrisken när  man tankar  bensindrivna båtar med  inombordare eller hög fart och övertro till plotterns verklighet.

 

Fyll gärna på och kommentera!

 

I dagarna var det  tydligen en småbarnspappa som drunknade  när  han var  ute  och paddlade  med  sin lilla son.

 

Varför uppmärksammas båt/drunkingsolyckor  så mycket  när de ändå är så få om man jämför med alla som skadas  och dör  på våra vägar?

Kan det  vara så att vi kan känna in mera med de som drabbas av olyckor till sjöss eftersom vi kan ana att lidandet och hjälplösheten ofta varar  under  längre  tid och förmodligen är hjälpen rätt långt borta till skillnad från om olyckan skulle  hända  på någon väg som inte  är  alltför  enslig?

En del ensamseglare till havs vill inte använda  flytväst eftersom de menar att det  är bättre att  dö fort om man ändå inte har  möjlighet  att  rädda sig själv.

Är det  så?

Jag efterlyser mer dialog om sjösäkerhet och om båtfolkets eget ansvar i stället för att  fastna i tröstlösa promille och flytvästdebatter.

Vad kan vi själva  göra/lära oss så att båtlivet  blir  lite  säkrare?

Det vore väl tråkigt  för våra anhöriga om vi skulle dö till sjöss eller  råka  ut  för  något  riktigt  traumatiskt där i stället  för att allt  som oftast fastna i debatter om kampen för  ett  fritt  båtliv och då tappa egna  kreativiteten och ansvaret?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Båtkortets" totala mangel av praktisk hanhavande!

 

Vilket annan "körkort" eller certifikat får man efter 2x3 timmar teori i ett klassrum?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag anser att den största faran är bristande omdöme.

 

Därefter brister på båtens sjöduglighet och förarens kompetens att klara av icke planerade saker. Går allt "på räls" händer det nog inget men händer det något oplanerat ökar nog risken för olyckor kraftigt.

 

Vi människor är skapta för att lära oss via misstag, se hur vi lär oss prata och gå, så är det genom misstag och nya försök. Men i båten kan misstagen bli allvarliga vilket troligen många som är uppväxta med båt redan har lärt sig med mindre båtar oftast på mindre farliga ställen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är  den största olycksrisken som man kan råka ut  för när man seglar?

 

Enligt Transportstyrelsen statistik så här långt så är det farligast att vara i hamn! Kanske för att man där slappnar av och beter sig som om man vore i land?

 

"Majoriteten av de som skadas inom fritidsbåtlivet får sina skador i hamn. Hoppet mellan båt och land är den enskilt vanligaste skadeorsaken. Fler seglare omkommer också i hamn än ute på öppna havet."

 

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Press/Artiklar-for-fri-anvandning/Flest-skador-sker-i-hamnen/?transportarea=All

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det farligaste på havet är - land.  ;)  

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, jag håller verkligen med att skrämmande med bristen på praktiskt tränande och skolandet i att  framföra sitt  flytetyg är skrämmande. Framför allt  när segelbåtarna blir allt  större/tyngre och motorbåtarna blir det  också samt även snabbare. Lägg där vattenskotrarna som i princip skulle  kunna  motsvara motorcyklarna på vägarna och de illegala motocrosscyklarna i  skogarna. Men vad skulle  man kunna  göra  åt  det?

Det måste ju vara totalt  omöjligt  att  övervaka alla  vatten och kanske  även där  buskörningen är  som mest  frekvent. Jag har  för  mig att  vattenskoteruthyrarna runt  om i  världen dunkar  kunderna i  ryggen och ler  när  de hyr  ut vattenskotrar. Men om de  orsakar materiella skador  eller  kör på något/någon så kan det  bli riktigt surt och dyrt!

Men är  det  inte så man kan driva igenom reformer och ändra  en och annan buses/medborgares  beteende  om det  svider rejält  i plånboken när väl en olycka har hänt?

Höj självrisken rejält och även skadeståndskraven ordentligt samt berätta  även varför  man gör det  i så fall.

Visst  är det  även så att  båttillverkarna passar  sig noga  för  att inte  överskrida de BÅDA måtten 4 x 12 meter när  de bygger  båtar idag? Då räknas ju båten fortfarande  som en fritidsbåt och kräver inte någon specialkompetens av skepparen.

Det  finns  ju  olika kurser  att  gå och det  är  ju  bra. Men eftersom du inte  behöver ha  något  kompetensbevis att  visa  upp för  myndigheter  och försäkringbolag så känns  ju en utbildningsreform rätt verkningslös.Fast hos  Svenska Sjö och kanske  även hos andra  försäkringsbolag får  man betala  lägre premie när  man kan visa  upp att  man tagit förarbevis  bland  annat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag anser att den största faran är bristande omdöme.

 

Faktum är att man  som bilförare i normala  fall bara  behöver visa  upp gott  omdöme  för  körskoleläraren och trafikinspektören. Sedan är  det  upp till dig om du  tänker/kommer  tappa omdömet som bilförare eller inte. Det  är  lätt  att  skaffa sig sina egenheter ju  längre  man har  haft  sitt  körkort.

Hur  många  känner  till tre-sekundersregeln och även praktiserar den?

Jag känner  till en synnerligen välutbildad  man som på fullt allvar menar på att  det  inte  går  att  hålla  tre sekunders avstånd till bilen framför  i storstadstrafik plus att  man hjälper  till så att  det  får  rum med  flera  bilar  om man inte  håller tre  sekunders avstånd  till bilen framför  dig. Ändå sker  upphinnande- olyckor  i  storstäderna  förmodligen varje  dag. Men det är  ju  aldrig jag/du  som orsakade olyckan!

Jag tror  att  alltför många  överför  sitt  beteende som de  har  när  de  kör  bil till när  de framför  sin båt.

Som jag ser det  så borde detta forum kunna vara ett  utmärkt  och unikt  tillfälle  att  prata/diskutera sjövett! Det är  ju  faktiskt  möjligt  att  även jag skulle  kunna bli inspirerad och ta  till mig bra argument när  det  gäller  båtvett  och rutiner som inte  jag har reflekterat över tidigare..

Men det  går  inte  att ta  för  givet att  alla har samma tänk och inte  ens ambition att  förändra sitt  beteende.

För  xx antal år  sedan ställde  jag frågan vem som borde  ha företräde när  två båtar  möts  vid ett  smalt  hamninlopp. Den som ska in borde  ha  det  eftersom han/hon kanske är  frusen/trött och längtar  till sin bryggplats. De  som ska  ut  har  ju  precis  lättat  och borde kunna känna sig fräscha och även ha  tid på sig, fick jag till svars.

Jag vet inte  om han drev med med mig eller inte, men för  mig är  det  en självklarhet  att  låta de  som ska lämna  hamnen ha  företräde! Då blir  det  ju  inte lika trångt i hamnområdet sedan eftersom det är en båt mindre.

SBU hade  en liten folder om båtvett  för  xx antal år  sedan där man berättade  varför  man inte  skulle  gasa på utanför  en marina och varför man skulle minska farten i god  tid innan man gick in där.

Jag som trodde  att  de  allra flesta båtägare förstod  att svallvågor som närmar  sig bryggor går  mer eller mindre  under  och kommer  även fortsätta som svallvågor  på andra  sidan bryggan om än i  lite  mer  reducerad  storlek.

Kan det vara så att  en del båtfolk blir  så barnsliga  till sjöss att  de  vill sätta allt i  gungning?

Så gör ofta  barn när  de  går  ut på en smal badbrygga som rör  sig i  vågorna.

Jag trodde och hoppades att  de  flesta båtfolk inte  var  så barnsliga. Fast jag tror de bara vill vara  barnsliga  i  smyg eftersom de  tittar  aldrig bakåt  för  att  se  vad de  har orsakat  med  sin framfart.. Fast  innerst  inne  tror  jag att  de  vet!

Slut  på gnället/reflektionen för  i  kväll!

Gnatt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var en massa frågor/påståenden på en gång :-)

 

Om jag tar frågan om varför drunkningsolyckor uppmärksammas så mycket så tror jag att det beror på dels att vatten och båtliv för de flesta är förknippat med fritid och glädje och när det grumlas av olyckor blir det svårt att hantera. Dels, och kanske främst, tror jag det beror på att drunkningsdöden ska vara det värsta sättet att dö på. Många känner nog igen känslan av att ha lite för lite luft kvar när man ska stiga upp efter ett fridyk. Usch!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kunskapsbrist och/eller brist på omdömme.

 

Kunskapsbrist - Har du inte kunskapen om hur du bör göra/agera så är det ju stor risk att du agerar fel. Så även om det inte är några praktiska krav för förarintyg så ger det dig kunskap(om du tar det på allvar och pluggar lite).

 

Brist på omdömme - Ja, du har kunskapen men väljar ändå att agera omdömeslös med flit.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kunskapsbrist och/eller brist på omdömme.

 

Kunskapsbrist - Har du inte kunskapen om hur du bör göra/agera så är det ju stor risk att du agerar fel. Så även om det inte är några praktiska krav för förarintyg så ger det dig kunskap(om du tar det på allvar och pluggar lite).

 

Brist på omdömme - Ja, du har kunskapen men väljar ändå att agera omdömeslös med flit.

 

Jag tror inte att man agerar omdömeslöst med flit.

 

Jag tror att man agerar omdömeslöst för att man saknar gott omdöme.

 

Jag har ofta stött på människor som inte vågar segla. Det är farligt på sjön och en segelbåt lutar.

 

Bruka fråga om de vågar åka bil; "Åka bil - det är klart att jag vågar åka bil"

 

Det är väl ingen gång man lever så farligt som när man åker bil. Även om många kör omdömesgillt, finns det tillräckligt många som totalt saknar omdöme vid bilkörning,

 

Det är ytterst sällan det omkommer någon i övernattningsbara båtar. Om det nu enbart är på dödsolyckor vi skall fokusera - som ju viss tenderar att gör.

 

Eller som det står i en gammal visa; "har ni nånsin haft ett finger i ett block!?"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur då farligast?

Olyckor som händer ofta  eller olyckor som leder till största riskerna eller skadorna?

 

På segelbåt tror jag den vanligaste olyckan är att få bommen i huvudet. Det slutar ofta med en mindre allvarlig skada, men kan också få allvarliga följder som hjärnskakning och/eller "man över bord". När något går sönder i hårt väder uppkommer också stora risker vid segling.

 

På motorbåt tror jag det är vanligast att man ramlar och slår sig mer eller mindre illa när båten oväntat kränger eller girar kraftigt (inte oväntat för kaptenen, men för övriga ombord). Motorstopp i hårt väder tror jag är en annan risk som är ganska vanlig.

 

Generellt för alla båttyper tror jag är överraskande väder, kraftig vind, vindkantringar, plötslig dimma, mm. I vissa fall beroende på slarv med att följa väderprognoserna och i andra fall för att prognoserna varit felaktiga.

 

Jag har trots ett långvarigt båtliv aldrig varit med om - eller hört om någon - som fått problem med akut läckage på sin båt.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur då farligast?

Olyckor som händer ofta  eller olyckor som leder till största riskerna eller skadorna?

 

På segelbåt tror jag den vanligaste olyckan är att få bommen i huvudet. Det slutar ofta med en mindre allvarlig skada, men kan också få allvarliga följder som hjärnskakning och/eller "man över bord". När något går sönder i hårt väder uppkommer också stora risker vid segling.

 

På motorbåt tror jag det är vanligast att man ramlar och slår sig mer eller mindre illa när båten oväntat kränger eller girar kraftigt (inte oväntat för kaptenen, men för övriga ombord). Motorstopp i hårt väder tror jag är en annan risk som är ganska vanlig.

 

Generellt för alla båttyper tror jag är överraskande väder, kraftig vind, vindkantringar, plötslig dimma, mm. I vissa fall beroende på slarv med att följa väderprognoserna och i andra fall för att prognoserna varit felaktiga.

 

Jag har trots ett långvarigt båtliv aldrig varit med om - eller hört om någon - som fått problem med akut läckage på sin båt.

 

Mackey

Akut läckage, nja men Titanic hade lite otur :)

 

Tror du sammanfattat det rätt så bra.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller risker och olyckor är de svåra att värdera. Till exempel händer det flera gånger varje år att jag t ex slår i smalbenet i skotskenan (vilket gör jävligt ont) eller halka på en sten eller rot på land, men det blir då inte så stora skador. Skulle däremot båten sjunka till havs (vilket hittills aldrig hänt) blir skadan stor, men frekvensen är låg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Kunskapsbrist och/eller brist på omdömme.

 

Kunskapsbrist - Har du inte kunskapen om hur du bör göra/agera så är det ju stor risk att du agerar fel. Så även om det inte är några praktiska krav för förarintyg så ger det dig kunskap(om du tar det på allvar och pluggar lite).

 

Brist på omdömme - Ja, du har kunskapen men väljar ändå att agera omdömeslös med flit.

 

Jag tror inte att man agerar omdömeslöst med flit.

 

Jag tror att man agerar omdömeslöst för att man saknar gott omdöme.

 

Jag har ofta stött på människor som inte vågar segla. Det är farligt på sjön och en segelbåt lutar.

 

Bruka fråga om de vågar åka bil; "Åka bil - det är klart att jag vågar åka bil"

 

Det är väl ingen gång man lever så farligt som när man åker bil. Även om många kör omdömesgillt, finns det tillräckligt många som totalt saknar omdöme vid bilkörning,

 

Det är ytterst sällan det omkommer någon i övernattningsbara båtar. Om det nu enbart är på dödsolyckor vi skall fokusera - som ju viss tenderar att gör.

 

Eller som det står i en gammal visa; "har ni nånsin haft ett finger i ett block!?"

 

 

Nog finns det väll en och annan som agerar omdömeslöst med flit :P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hur då farligast?

Olyckor som händer ofta  eller olyckor som leder till största riskerna eller skadorna?

 

På segelbåt tror jag den vanligaste olyckan är att få bommen i huvudet. Det slutar ofta med en mindre allvarlig skada, men kan också få allvarliga följder som hjärnskakning och/eller "man över bord".

 

Jag tro faktiskt inte att den vanligaste olyckan med segelbåt är att man får bommen i huvudet

 

Under mina 50 år som seglare har det hänt en gång. Det var nåt av de första åren jag seglade. Hade hissat storseglet, men det var nåt jag måste fixa så  jag satte mig på durken. Plötsligt blev det ett förfärligt väsen alldeles intill båten. Stack upp huvudet för att kolla precis när bommen slängde till av vinden. Det var Meta av Byxelkrok - ombyggd till piratskepp,  som reklam för Zingo - som gippade alldeles framför min båt.

 

post-53310-0-02486900-1403693517_thumb.jpg

 

De första åren fick man ju ett antal okontrollerade gippar. När jag fick en sådan senast kommer jag inte ihåg. En okontrollerad gipp kan åstadkomma oerhörda skador.

 

Tom en kontrollerad gipp i hårt väder kan förorsaka vissa skador,  ;) 

 

 

post-53310-0-15196100-1403693955_thumb.jpg

 

 

När något går sönder i hårt väder uppkommer också stora risker vid segling.

 

Jag tror faktiskt att fallolyckor är de vanligaste olyckorna även på segelbåtar och att man klämmer sig eller bränner sig på en lina.

 

På motorbåt tror jag det är vanligast att man ramlar och slår sig mer eller mindre illa när båten oväntat kränger eller girar kraftigt (inte oväntat för kaptenen, men för övriga ombord). Motorstopp i hårt väder tror jag är en annan risk som är ganska vanlig.

 

Generellt för alla båttyper tror jag är överraskande väder, kraftig vind, vindkantringar, plötslig dimma, mm. I vissa fall beroende på slarv med att följa väderprognoserna och i andra fall för att prognoserna varit felaktiga.

 

Jag har trots ett långvarigt båtliv aldrig varit med om - eller hört om någon - som fått problem med akut läckage på sin båt.

 

Mackey

 

Då skall du fä höra talas om det nu.

 

Jag har personligen varit med tre gånger att det uppstått kraftigt och oväntat läckage.

 

En gång fick jag baksug i en länspumpledning  - ni kan inte ana hur snabbt det kan rinna in mycket vatten i en 19 mm slang. Första gången var det nåt liknande.

 

​Bägge gångerna var det naturligtvis i grunden mitt fel, som i bägge fallen inte tänkt mig för när jag gjorde en tillfällig anslutning för att lösa ett akut behov:( Till mitt försvar får jag anföra att det hade gått väldigt många år mellan händelserna och mitt minne är väldigt bra men oerhört kort.

 

Tredje gången fick jag en lina i propellern. Linan satte sig med sån kraft att motorn ryckte av ett par motorkuddar och hamnade på snedden, med ett kraftigt läckage som följd. Mina två automatiska länspumpar klarade att hålla undan vattnet till vi fick lossat propelleraxeln och den rätat sig och slutade trycka på den moderna hylsan.

 

På den tiden man seglade träbåt var det naturligt att det läckte - speciellt på kryssen. 

 

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Båtkortets" totala mangel av praktisk hanhavande!

 

Vilket annan "körkort" eller certifikat får man efter 2x3 timmar teori i ett klassrum?

 

Alltså. Eftersom det inte finns några formella krav alls för att få köra båt under 12x4 m så tycker jag förarbevis är utmärkt. Det är inte en så svår kurs att folk drar sig för att gå den. Och man får en hel del bra tips på vägen. Jämfört med inga alls alltså.

 

Sedan är det ju ut på sjön och börja göra alla misstag som man ska lära sig av. Småbåtar brukar inte gå att ställa till så mycket med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Nog finns det väll en och annan som agerar omdömeslöst med flit :P

 

 

Har man ett gott omdöme då handla man inte omdömmeslöst med filt.

 

Om man till synes handlar omdömmeslöst handlar det om något helt annat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Kunskapsbrist och/eller brist på omdömme.

 

Kunskapsbrist - Har du inte kunskapen om hur du bör göra/agera så är det ju stor risk att du agerar fel. Så även om det inte är några praktiska krav för förarintyg så ger det dig kunskap(om du tar det på allvar och pluggar lite).

 

Brist på omdömme - Ja, du har kunskapen men väljar ändå att agera omdömeslös med flit.

 

Jag tror inte att man agerar omdömeslöst med flit.

 

Jag tror att man agerar omdömeslöst för att man saknar gott omdöme.

 

Jag har ofta stött på människor som inte vågar segla. Det är farligt på sjön och en segelbåt lutar.

 

Bruka fråga om de vågar åka bil; "Åka bil - det är klart att jag vågar åka bil"

 

Det är väl ingen gång man lever så farligt som när man åker bil. Även om många kör omdömesgillt, finns det tillräckligt många som totalt saknar omdöme vid bilkörning,

 

Det är ytterst sällan det omkommer någon i övernattningsbara båtar. Om det nu enbart är på dödsolyckor vi skall fokusera - som ju viss tenderar att gör.

 

Eller som det står i en gammal visa; "har ni nånsin haft ett finger i ett block!?"

 

 

Skulle du åka en bil som lutade som en kryssande segelbåt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Skulle du åka en bil som lutade som en kryssande segelbåt?

 

 

Det påstås att det inte finns några dumma frågor - men den här var väl undantaget som bekräftar regeln!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Skulle du åka en bil som lutade som en kryssande segelbåt?

 

 

Det påstås att det inte finns några dumma frågor - men den här var väl undantaget som bekräftar regeln!

 

 

Tycker inte det är en så dum fråga när du brukar fråga personer som inte vågar segla pga att båten lutar om dom vågar åka bil.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, lite dum är frågan. Du skulle kunna fråga så här: vill du segla en båt som lutar eller åka bil med punka i däcken på höger sida? En segelbåt går bra och stadigt när den lutar lite, en bil med punka är inte kul ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Skulle du åka en bil som lutade som en kryssande segelbåt?

 

 

Det påstås att det inte finns några dumma frågor - men den här var väl undantaget som bekräftar regeln!

 

 

Tycker inte det är en så dum fråga när du brukar fråga personer som inte vågar segla pga att båten lutar om dom vågar åka bil.

 

Nu är dig ju ingen mening att gå i polemik med dig eftersom du inte har omdöme nog att förstå skillnaden

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, lite dum är frågan. Du skulle kunna fråga så här: vill du segla en båt som lutar eller åka bil med punka i däcken på höger sida? En segelbåt går bra och stadigt när den lutar lite, en bil med punka är inte kul ;)

 

 Du har heller inte förstått skillnaden - trotts att du tydligen är seglare av din avatar att döma.

 

Det är ytter sällan någon dör under segling eller på sjön i ordentliga båtar, heller för den delen. Inte speciellt vanligt att någon skadas svår. Att segla eller färdas på sjön är väldigt säkert jämfört med att åka bil.

 

Man vågar inte göra det säkraste för att man av okunskap tror att det är farligt, men man funderar inte för ett ögonblick att utsätta sig för en företeelse där det finns en ganska stor risk. 

 

 264 personer omkom i den svenska vägtrafiken år 2013  Under 2013 skadades 4 681 personer allvarligt. 

https://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyhetsarkiv/Fortsatt-minskat-antal-omkomna-inom-vagtrafiken/

Då är ändå andelen döda och skadade i trafiken i en minskande trend.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo,Toaen du har rätt så långt. Att t.ex flyga är dock inte heller speciellt farligt, men är du flygrädd, så är du. Då åker du förmodligen hellre i bil med punktering än att flyga. En sgelbåt som lutar lite är trots allt säkrare än båda dessa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte så i många fall att en kombination av smärre missöden skapar en potentiell olycka, tex länspumphaveri/avsaknad av hink i kombination med tex en bordsgenomföring som går sönder pga dåligt underhåll i dåligt väder/hög sjö. Detta medför att den mesta uppmärksamheten går åt till navigering/parering av sjön och läckaget upptäcks för sent?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo,Toaen du har rätt så långt. Att t.ex flyga är dock inte heller speciellt farligt, men är du flygrädd, så är du. Då åker du förmodligen hellre i bil med punktering än att flyga. En sgelbåt som lutar lite är trots allt säkrare än båda dessa.

 

Vi är helt överens.

 

Fast en bil med punka åker man varken långt eller fort med. Det är allt värre att åka eller möta en bilförare med dåligt omdöme och en helt ok bil.

 

En av de värsta farorna är just obefogad rädsla som beror på bristande kunskap eller som du säger fobier - flygräddsla tex.

 

Flyga är väldigt säkert. Det är bara att när det sker en olycka så är det ofta flera hundra som omkommer och då ägnar sig radio och TV och tidningar och Facebook och Flashback mm mm att kabla ut budskapet precis hela tiden under några dygn. Det håller de på med till det sker en ny olycka osv osv

 

När tant Anna, som fött och fostrat 23 barn till hedervärda samhällsmedborgare, fyller 110 år och bakar sin egen födelsedagstårta och bjuder kompisarna på äldreboendet på. Då nämns det nätt och jämt i den minsta lokalblaskan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jo,Toaen du har rätt så långt. Att t.ex flyga är dock inte heller speciellt farligt, men är du flygrädd, så är du. Då åker du förmodligen hellre i bil med punktering än att flyga. En sgelbåt som lutar lite är trots allt säkrare än båda dessa.

 

Vi är helt överens.

 

Fast en bil med punka åker man varken långt eller fort med. Det är allt värre att åka eller möta en bilförare med dåligt omdöme och en helt ok bil.

 

En av de värsta farorna är just obefogad rädsla som beror på bristande kunskap eller som du säger fobier - flygräddsla tex.

 

Flyga är väldigt säkert. Det är bara att när det sker en olycka så är det ofta flera hundra som omkommer och då ägnar sig radio och TV och tidningar och Facebook och Flashback mm mm att kabla ut budskapet precis hela tiden under några dygn. Det håller de på med till det sker en ny olycka osv osv

 

När tant Anna, som fött och fostrat 23 barn till hedervärda samhällsmedborgare, fyller 110 år och bakar sin egen födelsedagstårta och bjuder kompisarna på äldreboendet på. Då nämns det nätt och jämt i den minsta lokalblaskan.

 

"En av de värsta farorna är just obefogad rädsla som beror på bristande kunskap eller som du säger fobier..."  

just precis där är 0,2 lagen.

 

Oro för att det ska hända något som uppenbarligen inte händer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om valet  stod mellan att åka med en segelbåt som lutar kraftigt eller en segelbåt i frisk medvind då det inte  lutar. På båda  båtarna beter  sig rorsmännen som självgoda kungar och tror  sig vara världsmästare och ha  full koll på allt. På som seglar  i  frisk medvind visar det sig att rorsman har dålig koll på vindriktningen och får  en eller  flera  slänggippar.

Ni kände  inte  heller  till om rorsmannen/skepparen kommer  vara  ödmjuk lyhörd och behaglig eller  mycket  bestämd, okänslig och självgod när hen stod till rors.

Vilken båt skulle ni i så fall vilja segla med om ni måste  välja samt inte kunde  påverka rorsmannens  beteende?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"En av de värsta farorna är just obefogad rädsla som beror på bristande kunskap eller som du säger fobier..." 

 

just precis där är 0,2 lagen.

 

Oro för att det ska hända något som uppenbarligen inte händer.

 

 

Harry - du är inte ett enda dugg intresserad av sjösäkerhet.

 

När du kör din 42 fots motorkryssare från Johannesvik, den halva distansminuten ut till en ö i Vägga skärgård. Förlåt - 42-fotarn var ju nåt som du lagt in i din sjöbod bara för att skryta med.

 

Är det en liten styrpulpetare du har!?

 

Det enda du är intresserad av om du nu nån gång är ute på sjön är att dricka sprit.

 

Nu är  - ur sjösäkerhetsynpunkt - 0,2-lagen en mycket bra lag. Den gäller ju för båtkörare av stora och eller snabba båtar. Båtkörare av sådana båtar behöver verkligen va nyktra när de kör sina båtar. Det finns några av dessa båtskörare som inte klarar att köra sina båtar på ett sjömannsmässigt sätt ens i nyktert tillstånd.

 

Har man under 0,2 promille alkohol i blodet så kan man anses va nykter.

 

Du har ingen aning om hur många incidenter det inträffar med berusade båtförare och det är du heller inte intresserad av att få veta. Du vill ha bort 0,2-lagen så att du kan få supa fritt - även när du är på sjön.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...