seglarfreaken 55 Postad 24 Juni , 2014 Vad är den största olycksrisken som man kan råka ut för när man seglar? Är det rigghaveri? Läckande bordsgenomföringar o slangar? Taskig koll i lä? Påkörd av "facedownad" eller mobilpratande motorbåtsskeppare/seglare? Påkörd av något fartyg? Påseglad/kolliderar med annan segelbåt pg a övertro till sin båtfart,dålig uppsikt eller någons okunskap/brist på respekt för väjningsreglerna? För stort ego? Eller kan det vara så att reklammakarna slog huvudet på spiken när de gjorde bioreklamen för Kalles kaviar: Slänggippen! Borde seglare prata mera om detta? Är farorna olika på Ostkusten, Västkusten eller i de stora insjöarna? Vad är största farorna när man kör/har motorbåt? Kan tänka mig att det framför allt är brandrisken när man tankar bensindrivna båtar med inombordare eller hög fart och övertro till plotterns verklighet. Fyll gärna på och kommentera! I dagarna var det tydligen en småbarnspappa som drunknade när han var ute och paddlade med sin lilla son. Varför uppmärksammas båt/drunkingsolyckor så mycket när de ändå är så få om man jämför med alla som skadas och dör på våra vägar? Kan det vara så att vi kan känna in mera med de som drabbas av olyckor till sjöss eftersom vi kan ana att lidandet och hjälplösheten ofta varar under längre tid och förmodligen är hjälpen rätt långt borta till skillnad från om olyckan skulle hända på någon väg som inte är alltför enslig? En del ensamseglare till havs vill inte använda flytväst eftersom de menar att det är bättre att dö fort om man ändå inte har möjlighet att rädda sig själv. Är det så? Jag efterlyser mer dialog om sjösäkerhet och om båtfolkets eget ansvar i stället för att fastna i tröstlösa promille och flytvästdebatter. Vad kan vi själva göra/lära oss så att båtlivet blir lite säkrare? Det vore väl tråkigt för våra anhöriga om vi skulle dö till sjöss eller råka ut för något riktigt traumatiskt där i stället för att allt som oftast fastna i debatter om kampen för ett fritt båtliv och då tappa egna kreativiteten och ansvaret? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 24 Juni , 2014 "Båtkortets" totala mangel av praktisk hanhavande! Vilket annan "körkort" eller certifikat får man efter 2x3 timmar teori i ett klassrum? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 24 Juni , 2014 Jag anser att den största faran är bristande omdöme. Därefter brister på båtens sjöduglighet och förarens kompetens att klara av icke planerade saker. Går allt "på räls" händer det nog inget men händer det något oplanerat ökar nog risken för olyckor kraftigt. Vi människor är skapta för att lära oss via misstag, se hur vi lär oss prata och gå, så är det genom misstag och nya försök. Men i båten kan misstagen bli allvarliga vilket troligen många som är uppväxta med båt redan har lärt sig med mindre båtar oftast på mindre farliga ställen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Abbe2 95 Postad 24 Juni , 2014 Vad är den största olycksrisken som man kan råka ut för när man seglar? Enligt Transportstyrelsen statistik så här långt så är det farligast att vara i hamn! Kanske för att man där slappnar av och beter sig som om man vore i land? "Majoriteten av de som skadas inom fritidsbåtlivet får sina skador i hamn. Hoppet mellan båt och land är den enskilt vanligaste skadeorsaken. Fler seglare omkommer också i hamn än ute på öppna havet." http://www.transportstyrelsen.se/sv/Press/Artiklar-for-fri-anvandning/Flest-skador-sker-i-hamnen/?transportarea=All 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 24 Juni , 2014 Det farligaste på havet är - land. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
seglarfreaken 55 Postad 24 Juni , 2014 Ja, jag håller verkligen med att skrämmande med bristen på praktiskt tränande och skolandet i att framföra sitt flytetyg är skrämmande. Framför allt när segelbåtarna blir allt större/tyngre och motorbåtarna blir det också samt även snabbare. Lägg där vattenskotrarna som i princip skulle kunna motsvara motorcyklarna på vägarna och de illegala motocrosscyklarna i skogarna. Men vad skulle man kunna göra åt det? Det måste ju vara totalt omöjligt att övervaka alla vatten och kanske även där buskörningen är som mest frekvent. Jag har för mig att vattenskoteruthyrarna runt om i världen dunkar kunderna i ryggen och ler när de hyr ut vattenskotrar. Men om de orsakar materiella skador eller kör på något/någon så kan det bli riktigt surt och dyrt! Men är det inte så man kan driva igenom reformer och ändra en och annan buses/medborgares beteende om det svider rejält i plånboken när väl en olycka har hänt? Höj självrisken rejält och även skadeståndskraven ordentligt samt berätta även varför man gör det i så fall. Visst är det även så att båttillverkarna passar sig noga för att inte överskrida de BÅDA måtten 4 x 12 meter när de bygger båtar idag? Då räknas ju båten fortfarande som en fritidsbåt och kräver inte någon specialkompetens av skepparen. Det finns ju olika kurser att gå och det är ju bra. Men eftersom du inte behöver ha något kompetensbevis att visa upp för myndigheter och försäkringbolag så känns ju en utbildningsreform rätt verkningslös.Fast hos Svenska Sjö och kanske även hos andra försäkringsbolag får man betala lägre premie när man kan visa upp att man tagit förarbevis bland annat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
seglarfreaken 55 Postad 24 Juni , 2014 Jag anser att den största faran är bristande omdöme. Faktum är att man som bilförare i normala fall bara behöver visa upp gott omdöme för körskoleläraren och trafikinspektören. Sedan är det upp till dig om du tänker/kommer tappa omdömet som bilförare eller inte. Det är lätt att skaffa sig sina egenheter ju längre man har haft sitt körkort. Hur många känner till tre-sekundersregeln och även praktiserar den? Jag känner till en synnerligen välutbildad man som på fullt allvar menar på att det inte går att hålla tre sekunders avstånd till bilen framför i storstadstrafik plus att man hjälper till så att det får rum med flera bilar om man inte håller tre sekunders avstånd till bilen framför dig. Ändå sker upphinnande- olyckor i storstäderna förmodligen varje dag. Men det är ju aldrig jag/du som orsakade olyckan! Jag tror att alltför många överför sitt beteende som de har när de kör bil till när de framför sin båt. Som jag ser det så borde detta forum kunna vara ett utmärkt och unikt tillfälle att prata/diskutera sjövett! Det är ju faktiskt möjligt att även jag skulle kunna bli inspirerad och ta till mig bra argument när det gäller båtvett och rutiner som inte jag har reflekterat över tidigare.. Men det går inte att ta för givet att alla har samma tänk och inte ens ambition att förändra sitt beteende. För xx antal år sedan ställde jag frågan vem som borde ha företräde när två båtar möts vid ett smalt hamninlopp. Den som ska in borde ha det eftersom han/hon kanske är frusen/trött och längtar till sin bryggplats. De som ska ut har ju precis lättat och borde kunna känna sig fräscha och även ha tid på sig, fick jag till svars. Jag vet inte om han drev med med mig eller inte, men för mig är det en självklarhet att låta de som ska lämna hamnen ha företräde! Då blir det ju inte lika trångt i hamnområdet sedan eftersom det är en båt mindre. SBU hade en liten folder om båtvett för xx antal år sedan där man berättade varför man inte skulle gasa på utanför en marina och varför man skulle minska farten i god tid innan man gick in där. Jag som trodde att de allra flesta båtägare förstod att svallvågor som närmar sig bryggor går mer eller mindre under och kommer även fortsätta som svallvågor på andra sidan bryggan om än i lite mer reducerad storlek. Kan det vara så att en del båtfolk blir så barnsliga till sjöss att de vill sätta allt i gungning? Så gör ofta barn när de går ut på en smal badbrygga som rör sig i vågorna. Jag trodde och hoppades att de flesta båtfolk inte var så barnsliga. Fast jag tror de bara vill vara barnsliga i smyg eftersom de tittar aldrig bakåt för att se vad de har orsakat med sin framfart.. Fast innerst inne tror jag att de vet! Slut på gnället/reflektionen för i kväll! Gnatt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 523 Postad 25 Juni , 2014 Det var en massa frågor/påståenden på en gång :-) Om jag tar frågan om varför drunkningsolyckor uppmärksammas så mycket så tror jag att det beror på dels att vatten och båtliv för de flesta är förknippat med fritid och glädje och när det grumlas av olyckor blir det svårt att hantera. Dels, och kanske främst, tror jag det beror på att drunkningsdöden ska vara det värsta sättet att dö på. Många känner nog igen känslan av att ha lite för lite luft kvar när man ska stiga upp efter ett fridyk. Usch! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Azguz 105 Postad 25 Juni , 2014 Kunskapsbrist och/eller brist på omdömme. Kunskapsbrist - Har du inte kunskapen om hur du bör göra/agera så är det ju stor risk att du agerar fel. Så även om det inte är några praktiska krav för förarintyg så ger det dig kunskap(om du tar det på allvar och pluggar lite). Brist på omdömme - Ja, du har kunskapen men väljar ändå att agera omdömeslös med flit. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 25 Juni , 2014 Kunskapsbrist och/eller brist på omdömme. Kunskapsbrist - Har du inte kunskapen om hur du bör göra/agera så är det ju stor risk att du agerar fel. Så även om det inte är några praktiska krav för förarintyg så ger det dig kunskap(om du tar det på allvar och pluggar lite). Brist på omdömme - Ja, du har kunskapen men väljar ändå att agera omdömeslös med flit. Jag tror inte att man agerar omdömeslöst med flit. Jag tror att man agerar omdömeslöst för att man saknar gott omdöme. Jag har ofta stött på människor som inte vågar segla. Det är farligt på sjön och en segelbåt lutar. Bruka fråga om de vågar åka bil; "Åka bil - det är klart att jag vågar åka bil" Det är väl ingen gång man lever så farligt som när man åker bil. Även om många kör omdömesgillt, finns det tillräckligt många som totalt saknar omdöme vid bilkörning, Det är ytterst sällan det omkommer någon i övernattningsbara båtar. Om det nu enbart är på dödsolyckor vi skall fokusera - som ju viss tenderar att gör. Eller som det står i en gammal visa; "har ni nånsin haft ett finger i ett block!?" Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 491 Postad 25 Juni , 2014 Hur då farligast? Olyckor som händer ofta eller olyckor som leder till största riskerna eller skadorna? På segelbåt tror jag den vanligaste olyckan är att få bommen i huvudet. Det slutar ofta med en mindre allvarlig skada, men kan också få allvarliga följder som hjärnskakning och/eller "man över bord". När något går sönder i hårt väder uppkommer också stora risker vid segling. På motorbåt tror jag det är vanligast att man ramlar och slår sig mer eller mindre illa när båten oväntat kränger eller girar kraftigt (inte oväntat för kaptenen, men för övriga ombord). Motorstopp i hårt väder tror jag är en annan risk som är ganska vanlig. Generellt för alla båttyper tror jag är överraskande väder, kraftig vind, vindkantringar, plötslig dimma, mm. I vissa fall beroende på slarv med att följa väderprognoserna och i andra fall för att prognoserna varit felaktiga. Jag har trots ett långvarigt båtliv aldrig varit med om - eller hört om någon - som fått problem med akut läckage på sin båt. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 25 Juni , 2014 Hur då farligast? Olyckor som händer ofta eller olyckor som leder till största riskerna eller skadorna? På segelbåt tror jag den vanligaste olyckan är att få bommen i huvudet. Det slutar ofta med en mindre allvarlig skada, men kan också få allvarliga följder som hjärnskakning och/eller "man över bord". När något går sönder i hårt väder uppkommer också stora risker vid segling. På motorbåt tror jag det är vanligast att man ramlar och slår sig mer eller mindre illa när båten oväntat kränger eller girar kraftigt (inte oväntat för kaptenen, men för övriga ombord). Motorstopp i hårt väder tror jag är en annan risk som är ganska vanlig. Generellt för alla båttyper tror jag är överraskande väder, kraftig vind, vindkantringar, plötslig dimma, mm. I vissa fall beroende på slarv med att följa väderprognoserna och i andra fall för att prognoserna varit felaktiga. Jag har trots ett långvarigt båtliv aldrig varit med om - eller hört om någon - som fått problem med akut läckage på sin båt. Mackey Akut läckage, nja men Titanic hade lite otur Tror du sammanfattat det rätt så bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 25 Juni , 2014 När det gäller risker och olyckor är de svåra att värdera. Till exempel händer det flera gånger varje år att jag t ex slår i smalbenet i skotskenan (vilket gör jävligt ont) eller halka på en sten eller rot på land, men det blir då inte så stora skador. Skulle däremot båten sjunka till havs (vilket hittills aldrig hänt) blir skadan stor, men frekvensen är låg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Azguz 105 Postad 25 Juni , 2014 Kunskapsbrist och/eller brist på omdömme. Kunskapsbrist - Har du inte kunskapen om hur du bör göra/agera så är det ju stor risk att du agerar fel. Så även om det inte är några praktiska krav för förarintyg så ger det dig kunskap(om du tar det på allvar och pluggar lite). Brist på omdömme - Ja, du har kunskapen men väljar ändå att agera omdömeslös med flit. Jag tror inte att man agerar omdömeslöst med flit. Jag tror att man agerar omdömeslöst för att man saknar gott omdöme. Jag har ofta stött på människor som inte vågar segla. Det är farligt på sjön och en segelbåt lutar. Bruka fråga om de vågar åka bil; "Åka bil - det är klart att jag vågar åka bil" Det är väl ingen gång man lever så farligt som när man åker bil. Även om många kör omdömesgillt, finns det tillräckligt många som totalt saknar omdöme vid bilkörning, Det är ytterst sällan det omkommer någon i övernattningsbara båtar. Om det nu enbart är på dödsolyckor vi skall fokusera - som ju viss tenderar att gör. Eller som det står i en gammal visa; "har ni nånsin haft ett finger i ett block!?" Nog finns det väll en och annan som agerar omdömeslöst med flit Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 25 Juni , 2014 (redigerade) Hur då farligast? Olyckor som händer ofta eller olyckor som leder till största riskerna eller skadorna? På segelbåt tror jag den vanligaste olyckan är att få bommen i huvudet. Det slutar ofta med en mindre allvarlig skada, men kan också få allvarliga följder som hjärnskakning och/eller "man över bord". Jag tro faktiskt inte att den vanligaste olyckan med segelbåt är att man får bommen i huvudet Under mina 50 år som seglare har det hänt en gång. Det var nåt av de första åren jag seglade. Hade hissat storseglet, men det var nåt jag måste fixa så jag satte mig på durken. Plötsligt blev det ett förfärligt väsen alldeles intill båten. Stack upp huvudet för att kolla precis när bommen slängde till av vinden. Det var Meta av Byxelkrok - ombyggd till piratskepp, som reklam för Zingo - som gippade alldeles framför min båt. De första åren fick man ju ett antal okontrollerade gippar. När jag fick en sådan senast kommer jag inte ihåg. En okontrollerad gipp kan åstadkomma oerhörda skador. Tom en kontrollerad gipp i hårt väder kan förorsaka vissa skador, När något går sönder i hårt väder uppkommer också stora risker vid segling. Jag tror faktiskt att fallolyckor är de vanligaste olyckorna även på segelbåtar och att man klämmer sig eller bränner sig på en lina. På motorbåt tror jag det är vanligast att man ramlar och slår sig mer eller mindre illa när båten oväntat kränger eller girar kraftigt (inte oväntat för kaptenen, men för övriga ombord). Motorstopp i hårt väder tror jag är en annan risk som är ganska vanlig. Generellt för alla båttyper tror jag är överraskande väder, kraftig vind, vindkantringar, plötslig dimma, mm. I vissa fall beroende på slarv med att följa väderprognoserna och i andra fall för att prognoserna varit felaktiga. Jag har trots ett långvarigt båtliv aldrig varit med om - eller hört om någon - som fått problem med akut läckage på sin båt. Mackey Då skall du fä höra talas om det nu. Jag har personligen varit med tre gånger att det uppstått kraftigt och oväntat läckage. En gång fick jag baksug i en länspumpledning - ni kan inte ana hur snabbt det kan rinna in mycket vatten i en 19 mm slang. Första gången var det nåt liknande. Bägge gångerna var det naturligtvis i grunden mitt fel, som i bägge fallen inte tänkt mig för när jag gjorde en tillfällig anslutning för att lösa ett akut behov. Till mitt försvar får jag anföra att det hade gått väldigt många år mellan händelserna och mitt minne är väldigt bra men oerhört kort. Tredje gången fick jag en lina i propellern. Linan satte sig med sån kraft att motorn ryckte av ett par motorkuddar och hamnade på snedden, med ett kraftigt läckage som följd. Mina två automatiska länspumpar klarade att hålla undan vattnet till vi fick lossat propelleraxeln och den rätat sig och slutade trycka på den moderna hylsan. På den tiden man seglade träbåt var det naturligt att det läckte - speciellt på kryssen. Redigerad 25 Juni , 2014 av toaen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 25 Juni , 2014 "Båtkortets" totala mangel av praktisk hanhavande! Vilket annan "körkort" eller certifikat får man efter 2x3 timmar teori i ett klassrum? Alltså. Eftersom det inte finns några formella krav alls för att få köra båt under 12x4 m så tycker jag förarbevis är utmärkt. Det är inte en så svår kurs att folk drar sig för att gå den. Och man får en hel del bra tips på vägen. Jämfört med inga alls alltså. Sedan är det ju ut på sjön och börja göra alla misstag som man ska lära sig av. Småbåtar brukar inte gå att ställa till så mycket med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 25 Juni , 2014 Nog finns det väll en och annan som agerar omdömeslöst med flit Har man ett gott omdöme då handla man inte omdömmeslöst med filt. Om man till synes handlar omdömmeslöst handlar det om något helt annat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tompelompe 74 Postad 25 Juni , 2014 Kunskapsbrist och/eller brist på omdömme. Kunskapsbrist - Har du inte kunskapen om hur du bör göra/agera så är det ju stor risk att du agerar fel. Så även om det inte är några praktiska krav för förarintyg så ger det dig kunskap(om du tar det på allvar och pluggar lite). Brist på omdömme - Ja, du har kunskapen men väljar ändå att agera omdömeslös med flit. Jag tror inte att man agerar omdömeslöst med flit. Jag tror att man agerar omdömeslöst för att man saknar gott omdöme. Jag har ofta stött på människor som inte vågar segla. Det är farligt på sjön och en segelbåt lutar. Bruka fråga om de vågar åka bil; "Åka bil - det är klart att jag vågar åka bil" Det är väl ingen gång man lever så farligt som när man åker bil. Även om många kör omdömesgillt, finns det tillräckligt många som totalt saknar omdöme vid bilkörning, Det är ytterst sällan det omkommer någon i övernattningsbara båtar. Om det nu enbart är på dödsolyckor vi skall fokusera - som ju viss tenderar att gör. Eller som det står i en gammal visa; "har ni nånsin haft ett finger i ett block!?" Skulle du åka en bil som lutade som en kryssande segelbåt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 25 Juni , 2014 Skulle du åka en bil som lutade som en kryssande segelbåt? Det påstås att det inte finns några dumma frågor - men den här var väl undantaget som bekräftar regeln! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tompelompe 74 Postad 25 Juni , 2014 Skulle du åka en bil som lutade som en kryssande segelbåt? Det påstås att det inte finns några dumma frågor - men den här var väl undantaget som bekräftar regeln! Tycker inte det är en så dum fråga när du brukar fråga personer som inte vågar segla pga att båten lutar om dom vågar åka bil. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johan66smart 10 Postad 25 Juni , 2014 Jo, lite dum är frågan. Du skulle kunna fråga så här: vill du segla en båt som lutar eller åka bil med punka i däcken på höger sida? En segelbåt går bra och stadigt när den lutar lite, en bil med punka är inte kul Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 25 Juni , 2014 Skulle du åka en bil som lutade som en kryssande segelbåt? Det påstås att det inte finns några dumma frågor - men den här var väl undantaget som bekräftar regeln! Tycker inte det är en så dum fråga när du brukar fråga personer som inte vågar segla pga att båten lutar om dom vågar åka bil. Nu är dig ju ingen mening att gå i polemik med dig eftersom du inte har omdöme nog att förstå skillnaden Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 25 Juni , 2014 Jo, lite dum är frågan. Du skulle kunna fråga så här: vill du segla en båt som lutar eller åka bil med punka i däcken på höger sida? En segelbåt går bra och stadigt när den lutar lite, en bil med punka är inte kul Du har heller inte förstått skillnaden - trotts att du tydligen är seglare av din avatar att döma. Det är ytter sällan någon dör under segling eller på sjön i ordentliga båtar, heller för den delen. Inte speciellt vanligt att någon skadas svår. Att segla eller färdas på sjön är väldigt säkert jämfört med att åka bil. Man vågar inte göra det säkraste för att man av okunskap tror att det är farligt, men man funderar inte för ett ögonblick att utsätta sig för en företeelse där det finns en ganska stor risk. 264 personer omkom i den svenska vägtrafiken år 2013 Under 2013 skadades 4 681 personer allvarligt. https://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyhetsarkiv/Fortsatt-minskat-antal-omkomna-inom-vagtrafiken/ Då är ändå andelen döda och skadade i trafiken i en minskande trend. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johan66smart 10 Postad 25 Juni , 2014 Jo,Toaen du har rätt så långt. Att t.ex flyga är dock inte heller speciellt farligt, men är du flygrädd, så är du. Då åker du förmodligen hellre i bil med punktering än att flyga. En sgelbåt som lutar lite är trots allt säkrare än båda dessa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
condmaster 15 Postad 25 Juni , 2014 Är det inte så i många fall att en kombination av smärre missöden skapar en potentiell olycka, tex länspumphaveri/avsaknad av hink i kombination med tex en bordsgenomföring som går sönder pga dåligt underhåll i dåligt väder/hög sjö. Detta medför att den mesta uppmärksamheten går åt till navigering/parering av sjön och läckaget upptäcks för sent? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 25 Juni , 2014 Jo,Toaen du har rätt så långt. Att t.ex flyga är dock inte heller speciellt farligt, men är du flygrädd, så är du. Då åker du förmodligen hellre i bil med punktering än att flyga. En sgelbåt som lutar lite är trots allt säkrare än båda dessa. Vi är helt överens. Fast en bil med punka åker man varken långt eller fort med. Det är allt värre att åka eller möta en bilförare med dåligt omdöme och en helt ok bil. En av de värsta farorna är just obefogad rädsla som beror på bristande kunskap eller som du säger fobier - flygräddsla tex. Flyga är väldigt säkert. Det är bara att när det sker en olycka så är det ofta flera hundra som omkommer och då ägnar sig radio och TV och tidningar och Facebook och Flashback mm mm att kabla ut budskapet precis hela tiden under några dygn. Det håller de på med till det sker en ny olycka osv osv När tant Anna, som fött och fostrat 23 barn till hedervärda samhällsmedborgare, fyller 110 år och bakar sin egen födelsedagstårta och bjuder kompisarna på äldreboendet på. Då nämns det nätt och jämt i den minsta lokalblaskan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 25 Juni , 2014 Jo,Toaen du har rätt så långt. Att t.ex flyga är dock inte heller speciellt farligt, men är du flygrädd, så är du. Då åker du förmodligen hellre i bil med punktering än att flyga. En sgelbåt som lutar lite är trots allt säkrare än båda dessa. Vi är helt överens. Fast en bil med punka åker man varken långt eller fort med. Det är allt värre att åka eller möta en bilförare med dåligt omdöme och en helt ok bil. En av de värsta farorna är just obefogad rädsla som beror på bristande kunskap eller som du säger fobier - flygräddsla tex. Flyga är väldigt säkert. Det är bara att när det sker en olycka så är det ofta flera hundra som omkommer och då ägnar sig radio och TV och tidningar och Facebook och Flashback mm mm att kabla ut budskapet precis hela tiden under några dygn. Det håller de på med till det sker en ny olycka osv osv När tant Anna, som fött och fostrat 23 barn till hedervärda samhällsmedborgare, fyller 110 år och bakar sin egen födelsedagstårta och bjuder kompisarna på äldreboendet på. Då nämns det nätt och jämt i den minsta lokalblaskan. "En av de värsta farorna är just obefogad rädsla som beror på bristande kunskap eller som du säger fobier..." just precis där är 0,2 lagen. Oro för att det ska hända något som uppenbarligen inte händer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
seglarfreaken 55 Postad 25 Juni , 2014 Om valet stod mellan att åka med en segelbåt som lutar kraftigt eller en segelbåt i frisk medvind då det inte lutar. På båda båtarna beter sig rorsmännen som självgoda kungar och tror sig vara världsmästare och ha full koll på allt. På som seglar i frisk medvind visar det sig att rorsman har dålig koll på vindriktningen och får en eller flera slänggippar. Ni kände inte heller till om rorsmannen/skepparen kommer vara ödmjuk lyhörd och behaglig eller mycket bestämd, okänslig och självgod när hen stod till rors. Vilken båt skulle ni i så fall vilja segla med om ni måste välja samt inte kunde påverka rorsmannens beteende? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 26 Juni , 2014 "En av de värsta farorna är just obefogad rädsla som beror på bristande kunskap eller som du säger fobier..." just precis där är 0,2 lagen. Oro för att det ska hända något som uppenbarligen inte händer. Harry - du är inte ett enda dugg intresserad av sjösäkerhet. När du kör din 42 fots motorkryssare från Johannesvik, den halva distansminuten ut till en ö i Vägga skärgård. Förlåt - 42-fotarn var ju nåt som du lagt in i din sjöbod bara för att skryta med. Är det en liten styrpulpetare du har!? Det enda du är intresserad av om du nu nån gång är ute på sjön är att dricka sprit. Nu är - ur sjösäkerhetsynpunkt - 0,2-lagen en mycket bra lag. Den gäller ju för båtkörare av stora och eller snabba båtar. Båtkörare av sådana båtar behöver verkligen va nyktra när de kör sina båtar. Det finns några av dessa båtskörare som inte klarar att köra sina båtar på ett sjömannsmässigt sätt ens i nyktert tillstånd. Har man under 0,2 promille alkohol i blodet så kan man anses va nykter. Du har ingen aning om hur många incidenter det inträffar med berusade båtförare och det är du heller inte intresserad av att få veta. Du vill ha bort 0,2-lagen så att du kan få supa fritt - även när du är på sjön. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
condmaster 15 Postad 26 Juni , 2014 Känns som ni är liite OT grabbar.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser