Gå till innehåll
söndag 10 november 2024
Gäst Tina

Vatten i mellanskrov

Rekommendera Poster

Gäst Tina

Hej Har en stortriss MK1 och idag när jag skulle tvätta ut den invändigt så upptäckte jag att det var ganska mycket vatten i ena stickkojen. Båten har stått i många år innan jag tog övet den. Men nu när jag har fått bort vattnet så tjippar det från golvet inne i båten. Jag kollade under pluggarna till kölbultarna och då syntes det vatten där. Är detta mycket allvarligt? MVH/Tina

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst George

Hej Tina! Om du fått in vatten vi ruffen så tränger det in via pluggarna. Öppna och sug ut. Vi fick beskedet att det var kondensvatten! Om det finns en spricka i skrovet så kan du ha orsaken där en vatteninträngning sen senaste sjösättning. Det kan också vara som på min att kölbultarna som är rostfria och har rostfria muttrar har vanliga järn briskor och dom rostar upp och kölen sitter löst . Om du nu skall lossa glöm inte att smörja med vantskruvolja innan du lossar och när du skruvar åt. Täta ev spricka mellan köl o. skrov med sikafles. Dra åt med nya brickor, och segla lungt. Glöm inte att palla under kölen om du lossar alla bulten. Vår låg i vattnet när jag upptäckte att det alltid var blött i ruffen efter en segling. Men jag åtgärdade det först efter höstupptagningen. Kolla roderfästena, skruvarna kan ha förlorat greppet. Kolla också dräneringsslangarna med kopplingar längst in under tofterna. Man måste ha ett visst anlag för klaustrofobi för att krypa in:-D George

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Tina

Hej George Ok jag skall kolla upp hur det är med dom där plaströren i ena stickkojen som var rätt så vattenfyllt. Det kan nog vara så att det läcker där. Skall gå över båten bit för bit, vill verkligen finna läckan till ruffgolvet. MVH/Tina

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

har exakt samma problem, éfter varje segling står de lite vatten längst fram i stickkojerna och i kölbulthålen. Om det nu skulle vara så att vattnet kommer från in från kölfästningen så förstår jag verkligen inte hur vattnet kommer upp på till kojerna. jag har rivit ur de totalsura flytelementet i akterstuven och denna är ständligt nu helt torr. Känner mig inte så pigg på att börja lossa kölen å så, några andra tips som man kan ta till innan man måste gå på kölen? 

Hur har tätingen gått för dig tina?fortfarande vatten i båten? 

//Marcus 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...