Gå till innehåll
lördag 15 februari 2025
Scand21

Strul med volvo b230

Rekommendera Poster

Hej!

 

Köpte mig en Scand 21 DC med b230 och dubbla solex. Har nu bytt och renoverat topp (531) efter att den gått sönder, som ärjade sönder när skiljeväggen i avgaslimpan gav upp. Avgaslimpan är givetvis också bytt.

 

Skruvade isär allt, bytte ut topp och avgaslimpa och skruvade tillbaka allt igen. Ställde in tändning och kontrollerade noga att kamremmen hamnade på rätt plats.

 

Nu till problemet. Båten Startar endast när accpumparna ger bränsle och går endast att hålla på höga varv (svarar bra på gasen), men så fort jag slår av på gasen så dör den. Förgasarna är rengjorda 2 ggr och bränsle verkar komma. Komp finns, gnista finns, tändstiften är nya (rotor, tändstift och fördelarlock är nya), jag har riktplanat insuget för att få bort misstankarna om tjuvluft, och tändningen står något som när rätt. Det som jag har lagt märke till är att det "suger" olika mycket i förgasarna när jag kör på startmotorn och motorn går bättre när jag håller för den ena förgasarn.. Känns ju som tjuvluft genom att jag har komp.

 

Har inte superkoll på förgasare över lag. Men när jag rev isär allt så tog jag bort insuget med förgasarna på och satte tillbaka insuget med förgasarna på. Alltså har jag inte rört förgasarna... Ska också sägas att jag har bytt packningar till förgasarna också..

 

Rörigt är det.. Men nu vet jag inte vad jag ska gå vidare med..

 

Mvh Gustav

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går den bättre när du håller för skulle jag misstänka skit i förgasaren. Det blir större undertryck när du håller för och bränslet kommer då fram

 

Polaren har samma fel på sina Pai44or på likadan motor och vi skall montera dessa i veckan efter en ordentlig rengöring. Återkommer med facit:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu hat det iallafall löst sig.. Föregående ägare hade ersatt den mekaniska pumpen med en elpump från biltema.. Kollade upp specen för den och maxtrycket var på 0.1 bar medans originalpumpen trycker över 0.4.

 

Bytte till en värre pump och sen var det bara att åka (efter lite finlir med tändningen).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...