Steff008 4 Postad 24 Juni , 2014 Hej på er. Jag har ett litet problem med min Yamaha F200 CETX (2012, V6) och undrar om Jarb eller någon känner sig taggad med lite idér. Motorn är ju ännu under garanti (ibruktagen 2013), men jag har inte möjlighet att ta den till verkstaden nu innan semestern (gäller både min och verkstadens semester). Tändstift torde inte heller vara garantisak, vilket jag tänkte börja med. Problemet började för ca 4 veckor sedan. Jag skulle halv 7-tiden på morgonen åka från sommarstugan till jobbet. Motorn startade normalt och jag körde den i normal ordning på tomgång tills motortemperaturen stigit till lägre normal. Efter det drog jag iväg och strax efter att båten kommit upp i plan (gissningsvis ca 4000 rpm) dör den totalt i ca 1-2 sekunder och vaknar igen efter det (hann ej kolla om även mätarna slocknade under dessa sekunder). Motorlampan börjar blinka i instrumenten, men motorn verkar gå normalt och oljetryck samt temp är helt normal. Jag vågade inte stänga motorn denna tid på dygnet mitt på potten då jag också borde infinna mig på jobbet i tid. Eftersom oljetryck och temp var normal beslöt jag köra den ca 10 minuter långa färden in till hamnen. Däremot märkte jag ett par konstiga fenomen under färden. För det första var laddningsspänningen mycket ostabil och hoppade på mellan 12 och 16 V. Den andra konstiga grejen var att tankmätaren löpte amok. Tanken var full vid tillfället och mätaren visade full en stund, hoppade ner till halv tank, upp igen till full tank o.s.v. med gissningsvis 5-10 sek intervall. Om detta intervall var regelbundet eller inte vågar jag ej säga. Motorlampan blinkade hela vägen konstant. Den blinkade alltså ingen kod. Ca 1 minut från hamnen verkade laddspänningen stabilisera sig, men allt annat förblev oförändrat tills jag bundit fast båten vid bryggan och stannat motorn. Så länge jag band fast båten gick motorn på tomgång men tycktes fastna på ca 800 rpm emot normala 600 rpm. När båten satt fast stannade jag motorn och startade igen ca 5 ggr. utan att kunna rekonstruera felet. Den gick då också på det normala 600 rpm på tomgång. Motorn har nu körts i ca 5 timmar efter denna incident utan att problemet har kommit tillbaka. Tankmätare, laddning och allt annat visar normalt och motorlampan hålls släckt. Däremot har motorn en tendens att misstända från och till, speciellt på låga varv, efter denna händelse. På tomgång eller genom att höja vartalet utan växel får jag den inte att misstända, men med växeln i och varvtalet på 1000-1200 rpm så känner man att den hugger som om en cylinder skulle missa en tändning då och då. Man märker också någon gång vid acceleration från låga varv att motorn missar. Precis som man skulle stöta i en sjunken träbit eller något på väg upp i plan. Misständningarna verkar mera sällan, även om det händer, uppstå med motorn kall, men om man t.ex. kört en 15 min, stänger motorn t.ex. en halv timme eller så och startar igen så kan man tydligt känna att den misständer nu som då, speciellt då vid 1000-1200 rpm med växeln i. I planingsfart med jämnt motorvarvtal eller på tomgång har jag inte märkt att motorn skulle ha misstänt en endaste gång. Det som kanske bör tilläggas är att förra säsongen då motorn togs i bruk hade båten endast ett batteri. Under våren monterades ett batteri till för start emedan tidigare startbatteriet blev till förbrukningsbatteri som får laddning från motorns inbyggda isolatorkrets (eller vad det kallas). Jag har alltså en huvudströmbrytare per batteri och startbatteriet är kopplad till motorns "+" och "-" emedan "-" är sammanlänkat mellan båda batterien och isolatorkabeln från motorn är kopplad via 50 A säkring till förbrukningsbatteriets "+" pol genom huvudströmbrytaren (enligt Yamahas kopplingsschema bortsett från huvudströmbrytarna som inte finns med där). Båda batterien är av bra kvalitet och samma märke och modell, även om då förbrukningsbatteriet är 5 år gammalt och lite större (100 Ah/830 A mot startbatteriets 77 Ah/780 A Varta Silver Dynamic). Detta dubbelbatterisystem har fungerat helt felfritt både före och efter incidenten, men jag tänkte att det kanske kan ha något med saken att göra eftersom laddningsspänningen hoppade fram och tillbaka. Huvudströmbrytare och alla kopplingar har kollats och är fullständigt i skick. Det jag nu tänkte börja med är att byta tändstiften, även om jag tycker det låter osannolikt att ett tändstift skulle ha gett sig eftersom motorn nu har gått endast ca 30 timmar totalt. Dock brukar det fungera bäst att börja med de enklaste sakerna. Om det inte hjälper har jag mina egna misstankar: - Söndrig tänspole - Något fel på laddningsregulatorn - Något fel i en spridare (smuts) - Dålig kvalitet på bränslet (osannolikt, men skall för säkerhets skull tanka från annan mack nästa gång) Bästa vore väl att slå på datorn och se om ECU:n registrerade något konstigt vid tillfället. Jag vet inte hur Yamahas datorer fungerar, men jag antar att man där också kan stänga en cylinder åt gången och ev. därigenom få fram vilken som missar ifall det är bara en. Vart vill jag då komma med denna roman? Närmast fråga om nån känner igen symptomen och har några idér vad jag själv kan kolla och göra nu innan/under semestern. I annat fall får jag väl acceptera att det misständer lite nu och då under semestern och föra till verkstan sen efteråt. Oberoende av utgång håller jag er uppdaterade. Mvh Steff Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 24 Juni , 2014 Kan va rätt mycket men det lutar väl åt nåt fel i signal/mätsystemet med tanke på motorns ålder. Ett par tips på vägen. Gå över alla kontaktstycken i motorn så att de sitter tajt och inte är ärjade. Om motorlampan tänds igen så kan du få upp inneliggande felkod i instrumenten genom att trycka en viss serie på knapparna. Har för mej att bara inneliggande fel kan fås fram på instrumenten men det fel du haft finns loggat i ECUn och kan tas fram med YDIS. Kolla upp detta i din Command Link manual och lär dej knapptryckningarna så du är beredd om lampan tänds igen. Du kan testa även nu men förmodligen kommer du få felkod 0 vilket är detsamma som att ingen inneliggande felkod finns. O ja man kan slå av cylindrar i YDIS om man har behov av det i felsökningssyfte. YDIS är så att säga "knäckt" och ett kit med kablage och programvara kan du köpa på E-bay för runt 500 - 1 000 kronor. Ganska bra att ha och i ditt fall hade jag beställt ett på momangen.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Steff008 4 Postad 25 Juni , 2014 Tusen tack för ditt svar jarb. Har det tyvärr lite hektiskt just nu, men jag skall titta närmare på dessa saker så fort jag slipper till. Med command link menar du alltså manualen till mätarna, eller hur? Jag har den runda knopmätaren och runda varvmätaren med diverse tilläggsinfo i båda. Angående kontakter o.d. gick jag redan innan sjösättning (för ca 1 månad sedan) igenom alla kontakter jag hittade både i motor och båt i samband med att jag monterade batteri nummer två. Hittade inte då varken ärgade eller lösa kontakter. Har kollat igenom båtens kontakter efter att felet uppstått, men under motorkåpan skall jag titta närmare om nåt lossnat. Tänkte byta tändstiften då i samma vevan, men som sagt lite hektiskt just nu så jag vet inte riktigt när jag hinner till. Det där med YDIS låter intressant och senast när garantin går ut bör man ju ha en sådan på hyllan. Mvh Steff Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 565 Postad 25 Juni , 2014 Nu ska jag ju inte säga emot forumets expert på Yammor men med tanke på din beskrivning av hur felet visade sig första gången skulle jag gissat på en enkel glapp-kontakt. (Ja, Jarb säger ju att du ska gå över kontaktstycken i motorn men jag skulle titta bredare än så) Enkel och enkel... Det är ofta inte så enkelt att identifiera var glappet sitter men när man väl hittat stället är det ofta enkelt att fixa. Jag skulle också kolla ett extra varv på (den nyinstallerade?) strömbrytaren, kanske till och med börja med att byta den om det är en enkel med röd plastnyckel. Dessa (jag har dem själv tyvärr) är allt annat än säkra och kan ställa till stora skador på generatorerna. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 25 Juni , 2014 Haha! Det gör du inte heller ChristerN, tvärtom, mitt svar var bara ett förslag på var man kan börja. Det går lixom inte att spalta upp en komplett felsökningsguide var gång det dyker upp en tråd med motorproblem utan man måste börja rota nånstans och ta det vidare från det på ett någorlunda systematiskt vis. Att gå över 12V-installationen är en mycket bra idé o den fluktuerande laddspänningen kan tyda på att felet faktiskt finns i denna bit. Vidare tyder den förhöjda tomgången på att motorn hamnade i felsäkert läge, det gör den bl a om den inte får in alla eller relevanta värden från sina givare. Den går då över i ett sorts nödprogram och en följd av detta blir att tomgången höjs. Därav min tanke att det lutar åt ett fel kopplat till givare/signaler eller som åtminstone påverkar detta så det börjar fåna sej. ECUn har ett minne på runt 10 min en kvart beroende på modell och hade man tagit en dump med YDIS direkt efter du kommit till kaj hade man troligen haft facit där.. Sen tycker jag du ska se till att lösa det här eller åtminstone ta kontakt med Yamaha med tanke på att motorn står under garanti. Beroende på vad felet är så kan det faktiskt va så illa att du skapar allvarligare följdfel genom att bara köra vidare med en motor som uppenbarligen inte går riktigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Steff008 4 Postad 26 Juni , 2014 Hej igen. Först som svar på ChristerN:s inlägg: Jag tänkte också som så att det sannolikt är nån form av löskontakt eftersom spänningen inte visste var den skulle hållas efter det inträffade. Därför var det det första jag kollade. Startbatteriet är alltså nyinstallerat med ny huvudströmbrytare av "rödplastnyckeltyp", men det fanns flera att välja på och jag tog den av bästa kvalitet (åtminstone var den dyrast). Den skall tåla över 2000 A startström. Eftersom startmotorn drar runt hur bra som helst både före och efter det inträffade samt att trim-tilt fungerar som det skall när motorn inte är igång så tvivlar jag på att det är den nya huvudströmbrytaren. De första sakerna jag kollade var: - Batterianslutningar ("+" och "-") - Anslutningarna vid huvudströmbrytaren ("+" från startbatteri och "+" från motorn) - Anslutningarna vid kopplingsplinten i aktern (där "-" från startbatteri, förbrukningsbatteri samt motor är kopplat ihop) - "+" och "-" anslutningarna vid motorn. Flera anslutningar än så finns inte på vägen. Naturligtvis kollade jag samma saker på förbrukningsbatterisidan och även där verkar allt okej. Där är ju förstås huvudströmbrytaren 5 år gammal, men den fungerade helt normalt i fjol när den fungerade som huvudströmbrytare både för start och förbrukare (då jag hade enkelbatteri-system alltså) och jag har inte märkt att någon förbrukare i något skede skulle ha blivit spänningslös. Är det löskontakt nånstans så är jag nästan säker på att det sitter någonstans under motorkåpan, förutom då "+" och "-" anslutningarna som är kollade. Jarb: En del av svaret ovan överlappar ju lite ditt inlägg men tilläggas bör att det där med förhöjd tomgång var även jag nästan säker på att det hade med "felsäkert läge" att göra eftersom motorlampan då blinkade. Tyvärr hade jag inte då kunskap/möjlighet att få infon från ECU:n och skulle det ha varit möjligt skulle sannolikt problemet vara löst redan. Jag meddelade om felet till den lokala Yamaha-servicen samma dag som det inträffade och pånytt efter att jag märkte misständningarna. Yamaha-servicen är alltså medveten om problemet och har gett mig rådet att köra på och följa med om något mera dyker upp. Det var också därifrån det rekommenderades att kanske allra först byta tändstiftena eftersom jag inte just nu har tid att leverera båten till dem. M.a.o. riskerar jag åtminstone inte garantin, men oberoende bör ju som sagt felet kartläggas och åtgärdas så snabbt som möjligt. Det är ju inte heller roligt att sitta halva semestern på båten och lyssna efter misständningar. Mvh Steff Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 26 Juni , 2014 Det här är främst att se som allmän info. Motorn bör kopplas direkt mot batteriet och inte via nån huvudbrytare. Om man ändå väljer att koppla motorn via huvudbrytare bör den inte va av typen nyckelbrytare och definitivt inte en i plast. Det finns ett antal anledningar till att 9 av 10 nya båtar har motorn direktkopplad till batteriet. De få gånger man har behov av att bryta bort motorn kan man lika gärna göra det genom att koppla loss batteripolen. Vill man ändå koppla via brytare är denna typ att föredra.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Steff008 4 Postad 27 Juni , 2014 (redigerade) Hej på er. Nu är nya tändstift införskaffade. Skall försöka hinna skruva dit dem i helgen och se om något ändrar. Samtidigt får jag undersöka nuvarande stift ifall något av dem utseendemässigt skiljer ur (färg, sot, fuktigt e.d.) Vad gäller huvudströmbrytaren så hade jag faktiskt införskaffat en dylik som ovanstående från Biltema, men jag vill minnas att den var märkt 350 A kontinuerligt och 500 A under 5 sek. Det låter ju lite olämpligt då batteriet är märkt 780 A startström. Därför valde jag att istället montera en som jag lokalt hittade just då och som var graderad till över 2000 A. Tyvärr fanns inte ovanstående modell lokalt just då och jag hade inte tid att vänta. Biltemas kvalitet på grejerna har ju också visat sig vara lite ojämn. Orsaken till att jag är lite nojig med att stänga huvudströmbrytare både till förbrukning och motor är att jag under förra säsongen hade lite bekymmer med korrossion. Denna uppstod både på motor och akterspegeln i båten som är i aluminium. Allt tyder på att det var offeranoderna som var både för få och felaktigt material, men jag undviker ändå så långt som möjligt att ha strömmen påkopplad då båten inte är i bruk. Skulle jag inte haft detta problem hade jag sannolikt kopplat startbatteriet utan huvudströmbrytare som jarb skriver, men för säkerhets skull vill jag följa med en tid innan jag vågar koppla förbi huvudströmbrytaren. Om felet upprepas blir det definitivt att införskaffa en brytare av modellen som jarb rekommenderar. Jag pratade också med verkstaden igår då jag hämtade tändstiften och sannolikt för jag dit båten en sväng om 3 veckor då både jag och frun har semester och då torde vi ju få fiskat eventuella felkoder ur ECU:n. Tyder det på strömavbrott åker huvudströmbrytaren direkt, men i detta nu känns det som om det inte är felet. Mvh Steff Edit: Förresten denna jag har som är omonterad: Länk Redigerad 27 Juni , 2014 av Steff008 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 565 Postad 27 Juni , 2014 (redigerade) Hmmm. Skulle vidare undersökningar inte direkt utesluta strömbrytaren skulle jag byta den. Inte till någon av de nämnda utan till en sån här: http://www.bryggan.nu/Hemsida/El_Laddning/Elpanel_Kontakter/Huvudstrombrytare/HUVUDSTROMBRYTARE_HELLA?id=05416 Ps Ser nu att den som Jarb visar är helt ok. Redigerad 27 Juni , 2014 av ChristerN Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 27 Juni , 2014 (redigerade) Om man vill ha en nyckelbrytare är det just en sån ChristerN länkar till som gäller. Den stora nackdelen med en nyckelbrytare även i metall är att den kan slås ifrån oavsiktligt av nåt kringåkande om man åker i sjögång. Väljer man nyckelbrytare är det här alltså viktigt att ta hänsyn till både när man väljer monteringsplats och om man har nåt stuvat i närheten av brytaren. Gör man det ser jag inget problem med nyckelbrytare i metall men direktkopplat är som sagt att föredra.. Redigerad 27 Juni , 2014 av jarb Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Steff008 4 Postad 14 Juli , 2014 (redigerade) Nu börjar det bli en tid sen jag uppdaterade tråden. Felet är tydligen hittat, men jag får det inte bekräftat innan jag får den nya huvudströmbrytaren levererad. Om vi börjar med misständningarna: Nya tändstift avhjälpte problemet så det var tydligen inte relaterat till det andra problemet trots allt. YDIS: Jag har fått kablar och programvara levererat, men inte vågat testa på min motor ännu eftersom det ännu är garanti på den. Dock testade vi på kompisens båt med en lite äldre F115 och det fungerade klockrent. Sen kan jag bara konstatera att jag får ge mig fullständigt med huvudströmbrytaren. Fastän inte datorn varit ikopplad kan jag nästan garantera att det handlade om ett strömavbrott. Jag har ju som sagt inte råkat ut för samma efter den första gången, men dock är huvudströmbrytaren nu så pass dålig att jag får vrida på den flera gånger innan den slår till. Jag skall returnera brytaren och beställde idag en ny huvudbrytare från samma företag. Det blev inte en Blue Sea som Jarb rekommenderat ovan, utan en motsvarande som tålde 24 V, 300 A kontinuerligt och 1000 A i 5 sek). Kommer tyvärr inte ihåg märke på den, men utseendemässigt liknar den brytaren som finns original i båten varför valet föll på denna. Typen är samma som jarb rekommenderade. Mvh Steff Redigerad 14 Juli , 2014 av Steff008 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 14 Juli , 2014 Kul att det löst sej Visst kan du koppla in dej med YDIS trots garanti. Verkstan kan inte se att den varit uppkopplad o du kan inte göra några direkta förändringar i motorn heller.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Steff008 4 Postad 14 Juli , 2014 Ja men då så. Då ska jag plugga i när tid ges. Var lite rädd att YDIS skulle lämna något spår efter sig. Typ "senaste inloggningstidpunkt" e.d. De e mycke nu med terassbyggande o grejer, så tyvärr hinner jag inte ägna den tid jag skulle vilja på båten. Jag får ta det lite vartefter tid ges. Tack för all hjälp. Mvh Steff Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Steff008 4 Postad 15 Juli , 2014 Det blev en sån här huvudbrytare (bild bifogad). Den är Italiensk och har namnet "Menber's". Bra eller dålig vet jag ej, men ser exakt ut som den originala (förutom at det står "NAVIX" på den istället för batterisymbolen) och den har ju hittills fungerat klanderfritt. Jag skall försöka hinna montera den i morgon så får vi se. Mvh Steff Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Steff008 4 Postad 16 Juli , 2014 Nåja. Nu är den nya brytaren där. Så här blev det: Har endast hunnit torrtesta vid bryggan ännu, men nu verkar allt fungera som det ska igen. Tack för all hjälp. Tar upp tråden ännu då jag hunnit testa YDIS på motorn. Mvh Steff Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Steff008 4 Postad 23 Juli , 2014 Nu har jag haft YDIS inkopplad i motorn. Felkoderna som hade lagrats var: - 71, Cam Position Sensor (STBD INT) - 72, Cam Position Sensor (PORT INT) Jag vill minnas att detta inträffade vid ca 19 timmar på motorn och nu är jag upp på en bit över 30. Alltså har inga felkoder lagrats på dryga 10 körtimmar. Motorn har gått fullständigt priockfritt sen den fick nya tändstift och huvudströmbrytare. Det stod i YDIS att en sak man skulle kolla vid ovanstående koder var batterispänningen, vill jag minnas. Detta tolkar jag som att strömavbrott p.g.a. felande huvudströmbrytare kan utlösa dessa koder och allt är frid och fröjd nu sen problemen är åtgätdade. Allt annat jag slapp och kolla i YDIS visade allt normalt med motorn (både Diagnosis och Engine Monitor), men tyvärr kan jag av någon orsak inte köra "Active Tests" (Bl.a. ISC) på min motor med YDIS (inaktiverat i YDIS). Jag körde inte heller någon "Stationary Test" eftersom allt verkar normalt. Vi skall väl tro och hoppas att problemen är över nu för denna gång. Tack för all hjälp. Mvh Steff Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 23 Juli , 2014 Finns ingen ISC på din motor då den har ett helt elektroniskt styrt spjällhus och av den anledningen kan du såklart inte heller tvångsköra den Felkoder sätts om signal uteblir eller värdet är orimligt enligt gränserna i mappningen. Att batterispänningen fladdrade gjorde sannolikt att signalerna från CPSerna knasade och därför sattes dessa felkoder trots att felet egentligen var ett helt annat. Så här är det väldigt ofta och för att ha nytta av diagnosdatorn måste man ha både systemkännedom och veta vad som är "normala" värden i de olika driftfallen för att kunna analysera uppgifterna i datorn. Många tror att datorn i klartext berättar vad som är fel men så är sällan fallet. Inte helt ovanligt att motorer inte sätter en enda felkod men ändå går som en påse nötter och då gäller det att analysera alla de värden som finns att tillgå för att lista ut felet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Steff008 4 Postad 24 Juli , 2014 Hej igen. Så m.a.o. ligger man väldigt bra till då man har tillgång till YDIS och systemkännedomen samt kännedom om "normala" värden finns här på maringuiden. Tack än en gån jarb och ChristerN för era svar och ha en god fortsättning på båtsäsongen. Mvh Steff Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 24 Juli , 2014 YDIS är mycket bra om man vet hur man ska använda det och känner till begränsningarna i den info det genererar. Sen ska man aldrig glömma att en motor till största del är mekanisk o att alla fel inte kan hittas mha datorn. Inte ens all elektronik är övervakad eller ger feedback-signal till baka till ECU. I de flesta fall beställer ECU ett kommando men har ingen aning om det utförs och vissa värden bara förutsätts vara rätt, bränsletrycket t ex som är ett mycket kritiskt värde för att motorn ska gå rätt är öht inte övervakat.. Har man YDIS som hemmapulare bör man ta ut värden vid lite olika driftfall INNAN den börjar krångla så man har nåt att gå tillbaka till. Jag har Yamahas tabeller för vissa motorer men inte alla, t ex inte din.. Yamahas tabeller innehåller tomgång neutral, tomgång växel i och sen var 1000:e varv upp till max så det kan va bra som guideline över va man bör ta ut.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser