Batagaren 2 Postad 24 Juni , 2014 (redigerade) Genomlever just nu första säsongen med nya båten och man lär sig ständigt nya saker och nya problem dyker lika ständigt upp. I båten sitter en TAMD41 D. Motorn har fram till helgen startat som en klocka utan minsta bekymmer. Vid helgens resa kunde jag dock konstatera att det startmotorn får gå en stund innan maskinen startar. Har provat att starta både med och utan glödning men kan inte säga att jag upptäckt någon större skillnad. Om jag stoppar motorn direkt och provar att starta går den igång direkt. Vad är det som orsakar problemet? Vad kan jag göra mer tester för att komma fram till vad det är? Redigerad 24 Juni , 2014 av Batagaren Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
flipperjanne 4 Postad 24 Juni , 2014 Generellt beror det på att diesel rinner tillbaka till tanken i tilloppledningar och även retur. Kan bero på läckage i filter eller kopplingar. Finns även en backventil i lyftpumpen Nyare motorer går den inte att byta. Man byter hela pumpen. Börja med att kolla filter packningar och liknande felkällor. Backventilen går sedan att kontrollera genom att blåsa åt "båda" hållen genom pumpen. Den sitter brevid - bakom finfiltret på motorn. Samma pump som du handpumpar för att lufta systemet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Batagaren 2 Postad 2 Juli , 2014 Visade sig vara en dålig o-ring till bottenpluggen som gjorde att det kom mycket luft in i systemet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser