Toby-Blekinge 1 Postad 24 Juni , 2014 Hej på er,Jag märkte i helgen när jag var ute och njöt på böljan att min maskin inte orkade varva upp som jag är van vid.Förra säsongen bytte jag tändsystem till ett Ignitor högeffektssystem med tillhörande spole efter att min motor lagt av tvärt och saknade gnista i slutet av säsongen. Efter bytet gick hon som en raket trots att jag inte bytte stiften. Inför denna säsongen satte jag dit nya stift BR6FS vilket jag är nästan helt säker på att det ska vara, tidigare satt ett helt annat stift med för lågt värmetal.I samma veva kopplade jag även bort automatchoken då en vän rekommenderade detta. Jag lät dock spjället hänga löst i förgasaren utan att fixera det i öppet läge. Min fundering nu är om detta spjäll kan börja fladdra när jag kommer upp i varv och strypa luften till motorn, resultera i dålig effekt och sotiga stift? Något märkligt är att 2 av stiften är nästan helt vita utan sot.Vad tror ni motorkunniga om mitt problem? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vedhuggarn 2 Postad 30 Juni , 2014 Varför inte fästa chocken i helt öppet läge o provåka...???? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Toby-Blekinge 1 Postad 10 Juli , 2014 Jag har kopplat tillbaka choken igen och tyckte mig märka att det fungerade mycket bättre men nu i helgen när jag var ute hade jag svårt att komma upp i varv när motorn var kall, kände att hon tände inte på alla 8a. 2 av stiften har blivit kolsvarta efter chokespjället satt löst. Nu är samtliga stift bytta och det blir provtur till helgen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 548 Postad 13 Juli , 2014 Jag har kopplat tillbaka choken igen och tyckte mig märka att det fungerade mycket bättre men nu i helgen när jag var ute hade jag svårt att komma upp i varv när motorn var kall, kände att hon tände inte på alla 8a. 2 av stiften har blivit kolsvarta efter chokespjället satt löst. Nu är samtliga stift bytta och det blir provtur till helgen. Om man vill koppla bort choken, av någon anledning, kan man lossa lite på skruvarna till den svarta plastgrejen som kablarna sitter på. Sen vriden man den tills spjället spänner mot öppet läge, när motorn är kall. Då står spjället still, och fladdrar inte när motorn går. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Toby-Blekinge 1 Postad 2 Augusti , 2014 (redigerade) Okey, lite uppdatering efter en bit in i säsongen. Jag satte dit nya stift och allt är frid och fröjd men nu sista dagarna märkte jag att min flödesmätare Faria, slutat visa förbrukningen. Det visar sig kommit skräp i sensorn och till min förvåning märker jag också att jag satt sensorn på fel håll men tycker den visat rimliga värden trots det. Efter rengörning sätter jag den på andra hållet samt monterar ett extra filter efter vattenavskiljaren. Nu får jag den att visa förbrukning igen men motorn är väldigt trög och går ojämt innan den kommer upp i varv. Väl uppe i 25 knop dricker hon ca 1,5 liter/nm men i 6 knop runt 2liter/nm. Jag uppfattade redan förra sommaren att hon var törstig i låga varv men då hade jag ingen flödesgivare som bekräftade det utan mer att vi gjorde en lång tripp i 6knop och jag stämde av noga med full tank och fyllde på efter resan. Okej tänker ni, håll 25 knop och låg förbrukning så är problemet ur världen men nej, ibland är låg fart mysigt och ett måste och mina vänners V8or ligger strax på litern i den farten men de drar mer i 25 knop. Vad säger ni? Är det förgasaren? Jag satte dit nytt elektroniskt tändsystem från ignitor med högeffektsspole i höstas och ställde den med stroboskop så jag tvivlar på att det beror på det. Redigerad 2 Augusti , 2014 av Toby-Blekinge Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 548 Postad 2 Augusti , 2014 Kollade du tändläget vid högre varv, och inte bara på tomgång? I förgasaren sitter en så kallad " power valve" tillskottsventil på svenska. Den består av ett membran, fjäder och ventil. Om det blir hål i membranet läcker bränsle den vägen. Då ökar bränsleförbrukningen, främst på låga varv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Toby-Blekinge 1 Postad 2 Augusti , 2014 Vi kollade tändningen enligt servicehandboken och bara vid högre vav om jag minns rätt, inte på tomgång. Hur kan man ställa tändningen för olika varvtal? Och skulle problemet jag beskriver kunna vara tändningsrelaterat?Motorn gick ju kanon i början av säsongen. Jag funderar på att köpa en reparationssats till förgasaren, ser du om den tillskottsventilen du nämner med i denna satsen: http://dalhems.com/sv/p/955ac3847daa4a76b8dfef176201435a/repsats-Holley-forgasare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Toby-Blekinge 1 Postad 4 Augusti , 2014 God kväll, Idag hade jag fördelarlocket och elektroniken borta för att kolla skicket på fjädrar och vikter men hade svårt att se om allt var okej då jag inte ville lossa fördelaren ute till havs. Fjädrarna såg fina ut och likaså vikterna men jag gav dem en omgång krypsmörjfett. När vi gick hem ikväll gick hon upp i 25knop rätt snabbt (3200rpm, 1,45 liter/NM) men hackade lite grann på vägen dit men i lördags när vi gick ut så orkade hon inte ens gå upp och plana på hela resan ut. Tyvärr hade jag inget stroboscope att testa med idag men ska ordna ett imorgon för att se så att tändkurvan är korrekt, är den det så blr det en renoveringssats till förgasaren. Motorn går ju jämt och fint i låga varv runt 1200rpm men drar mycket soppa, fast det stora problemet är ju vid gaspådrag, det är då hon hackar och jämrar sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 548 Postad 5 Augusti , 2014 Vi kollade tändningen enligt servicehandboken och bara vid högre vav om jag minns rätt, inte på tomgång. Hur kan man ställa tändningen för olika varvtal? Och skulle problemet jag beskriver kunna vara tändningsrelaterat? Motorn gick ju kanon i början av säsongen. Jag funderar på att köpa en reparationssats till förgasaren, ser du om den tillskottsventilen du nämner med i denna satsen: http://dalhems.com/sv/p/955ac3847daa4a76b8dfef176201435a/repsats-Holley-forgasare Ja det ser ut som det följer med 2st. Det är de runda grejerna, som ligger bredvid flottörhuspackningarna. De finns med olika fjäderkraft, så att de öppnar vid olika undertryck. Använd den som har närmast värde, som den gamla. Man brukar grundinställa tändläget vid tomgångsvarv, och sedan definitivt vid ett högre varv. Om du har ställt den vid det högre varvtalet, enligt boken, bör den stå på ca 8gr FÖD, på tomgång. Om den inte gör det, fungerar inte tändförställningen som den ska. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 548 Postad 5 Augusti , 2014 God kväll, Idag hade jag fördelarlocket och elektroniken borta för att kolla skicket på fjädrar och vikter men hade svårt att se om allt var okej då jag inte ville lossa fördelaren ute till havs. Fjädrarna såg fina ut och likaså vikterna men jag gav dem en omgång krypsmörjfett. När vi gick hem ikväll gick hon upp i 25knop rätt snabbt (3200rpm, 1,45 liter/NM) men hackade lite grann på vägen dit men i lördags när vi gick ut så orkade hon inte ens gå upp och plana på hela resan ut. Tyvärr hade jag inget stroboscope att testa med idag men ska ordna ett imorgon för att se så att tändkurvan är korrekt, är den det så blr det en renoveringssats till förgasaren. Motorn går ju jämt och fint i låga varv runt 1200rpm men drar mycket soppa, fast det stora problemet är ju vid gaspådrag, det är då hon hackar och jämrar sig. Om du har stroboskopet kopplat till tändkabeln mellan spolen och fördelarlocket, och antingen har någon som håller in knappen, eller gillrar upp den, Jag brukar använda en gummisnodd, så kan du se om det är tändningen det är fel på, när motorn börjar hacka. Då blinkar stroboskopet ojämt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Toby-Blekinge 1 Postad 5 Augusti , 2014 God kväll, Nu har jag beställt en reparationssats från Dahls till förgasaren (Holley 4150) Jag köpte även en stroposcopelampa idag och var nere och kollade av tändningen, himla tur det då den stod åt väggarna tokigt. Vid 750rpm låg den på 24graders förskjutning och vid 3000rpm över 40graders förskjutning. Jag vred ner den till 4grader på 750rpm och då landade den på ca 28 grader vid 3000rpm. Nu gick motorn mycket mjukt och fint. Dock var jag inte ute och provkörde då det monsunregnade ute utan testade utan växel i. Kan detta ha varit hela boven i dramat tror ni? Varför har då motorn kunnat gå hyfsat bra ibland och så låg förbrukning på höga varv? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser