seglarfreaken 55 Postad 24 Juni , 2014 I år installerade vi en ny walkas 30 Dt värme i båten och bytte samtigt ut det gamla förbrukningsbatteriet mot ett större/kraftfullare på 103 ampere. Nu hat vi kört värnaren ovanligt mycke; användt motorn lite och den stora solcellen aom vi har ibte lyckats fånga upp så mycket solel den senaste tiden..Det nya batteriet fick helt enkelt inte tillräckligt med laddning så jag monterade in vår gamla Modernumladdare på nio ampere som jag just nu har laddat fjorton rimmar i gästhamnen. Vi kör samtidigt kylskåpet, värmaren och laddar två mobilteefoner till och från. Ampere-mätaren har stått på 2 hela tiden enda sedan hag satte i gång den. Är batteriladdaren för gammal och klen? Vad bör jag skaffa för laddare istället? Kan man underhållsladda ett batteri och få upp maximalt kräm samtidigt som jag belastar batteriet så mycket som vi gör? Hinner man ladda upp batteriet på tolv timnar under sådan förbrukninxg som jag beskrivit med en modernare och mer effektiv laddare? Finbs det någon bra laddare i typ 500 kronors klassen som skulle kunna klara det ellet hur mycket skulle vi behöva betala för att hitta en lämplig laddare? Jag vet att jag egentligen borde mäta upp hur mycket kraft batteriet har nu med voltmätaren.Men det är ett omständigt projekt på grund av batteriets placering. Det enda som jag kan konstatera är att förbrukningselen räcker till nu när vi ligger i gästhamnen och har laddström. vilken laddare skulle ni rekommendera att jag köper? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 24 Juni , 2014 Laddaren du har räcker nog till, tar du ut max 50% av batteriet så är det 50Ah+15% som ska tillföras på 12 tim dvs en laddning på 5A behövs. Det som i först hand ska till är nog att minst dubbla batterikapaciteten och troligen mer solpanel (tot 100-150W). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Larssa_S 0 Postad 22 Augusti , 2014 I år installerade vi en ny walkas 30 Dt värme i båten och bytte samtigt ut det gamla förbrukningsbatteriet mot ett större/kraftfullare på 103 ampere. Nu hat vi kört värnaren ovanligt mycke; användt motorn lite och den stora solcellen aom vi har ibte lyckats fånga upp så mycket solel den senaste tiden..Det nya batteriet fick helt enkelt inte tillräckligt med laddning så jag monterade in vår gamla Modernumladdare på nio ampere som jag just nu har laddat fjorton rimmar i gästhamnen. Vi kör samtidigt kylskåpet, värmaren och laddar två mobilteefoner till och från. Ampere-mätaren har stått på 2 hela tiden enda sedan hag satte i gång den. Är batteriladdaren för gammal och klen? Vad bör jag skaffa för laddare istället? Kan man underhållsladda ett batteri och få upp maximalt kräm samtidigt som jag belastar batteriet så mycket som vi gör? Hinner man ladda upp batteriet på tolv timnar under sådan förbrukninxg som jag beskrivit med en modernare och mer effektiv laddare? Finbs det någon bra laddare i typ 500 kronors klassen som skulle kunna klara det ellet hur mycket skulle vi behöva betala för att hitta en lämplig laddare? Jag vet att jag egentligen borde mäta upp hur mycket kraft batteriet har nu med voltmätaren.Men det är ett omständigt projekt på grund av batteriets placering. Det enda som jag kan konstatera är att förbrukningselen räcker till nu när vi ligger i gästhamnen och har laddström. vilken laddare skulle ni rekommendera att jag köper? Jag tror att din laddare är för gammal och klen. CTEK gör bra laddare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 513 Postad 22 Augusti , 2014 (redigerade) Om du vill hålla kostnaden nere på laddaren kan jag rekommendera Cotech 15 A laddare från Clas Ohlson, http://www.clasohlson.com/se/Batteriladdare-Cotech-15-A/36-4022Här finns ett test från SXK, http://www.sxk.se/system/files/private/batteriladdarens-egenskaper_0.pdfVi har en sådan och instämmer i testresultatet.Vi laddar bara med extern laddare en till tre gånger per säsong och då funkar den utmärkt. Den låter, men man kan ju placera den så att man slipper hör den.Mackey EDIT: Fixat så att länkarna funkar. Redigerad 22 Augusti , 2014 av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser