Karl 0 Postad 23 Juni , 2014 Hej. När jag ska lufta finfiltret på dieselsystemet så suger inte handpumpen, utan bara "andas" ut o in genom avluftningsnippeln. Är det någon som har plockat isär en sådan pump? Det bör ditta en backventil i den och det är den som jag misstänker är igensatt så att den inte jobbar som den ska. Eller kanske någon har haft detta problemet och kommit fram till en annan slutsats? Ser fram emot några kloka svar.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s59746 88 Postad 24 Juni , 2014 Hej. När jag ska lufta finfiltret på dieselsystemet så suger inte handpumpen, utan bara "andas" ut o in genom avluftningsnippeln. Är det någon som har plockat isär en sådan pump? Det bör ditta en backventil i den och det är den som jag misstänker är igensatt så att den inte jobbar som den ska. Eller kanske någon har haft detta problemet och kommit fram till en annan slutsats? Ser fram emot några kloka svar.... Prova att dra runt motorn ett kvarts varv i taget med en nyckel och se om pumpen tar bättre. Annars är väl backventil eller membran det som brukar gå sönder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Karl 0 Postad 24 Juni , 2014 Hej. När jag ska lufta finfiltret på dieselsystemet så suger inte handpumpen, utan bara "andas" ut o in genom avluftningsnippeln. Är det någon som har plockat isär en sådan pump? Det bör ditta en backventil i den och det är den som jag misstänker är igensatt så att den inte jobbar som den ska. Eller kanske någon har haft detta problemet och kommit fram till en annan slutsats? Ser fram emot några kloka svar.... Prova att dra runt motorn ett kvarts varv i taget med en nyckel och se om pumpen tar bättre. Annars är väl backventil eller membran det som brukar gå sönder. Ok, tack för tipset. Jag har provat att köra runt motorn med startmotorn utan resultat. Bör väl ha gett samma effekt som du skriver. Fick ett tips från någon annan om att slå hårt på pumpknappen... Någon som vet om detta är värt att testa? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Diesel_Pelle 39 Postad 24 Juni , 2014 Kör inte med startmotorn. Du ska bara vrida runt motorn lite, så att pumpen hamnar i läge för att pumpa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 546 Postad 24 Juni , 2014 Det hjälper inte att vrida vevaxeln, eftersom pumpen sitter på filterhållaren, och inte drivs av motorn på något sätt. Det är mycket vanligt att backventilerna i handpumpen fastnar. Ett par karateslag kan hjälpa, för att få loss dem. Jag brukar lufta med oljesugen, om pumpen inte funkar. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Karl 0 Postad 25 Juni , 2014 Fick igång pumpen med några hörda slag på pumpknappen.... Tack för tips! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser