Gå till innehåll
söndag 22 december 2024
Karl

Defekt avluftningspump på VP D4

Rekommendera Poster

Hej.

När jag ska lufta finfiltret på dieselsystemet så suger inte handpumpen, utan bara "andas" ut o in genom avluftningsnippeln.

Är det någon som har plockat isär en sådan pump? Det bör ditta en backventil i den och det är den som jag misstänker är igensatt så att den inte jobbar som den ska. 

Eller kanske någon har haft detta problemet och kommit fram till en annan slutsats?

Ser fram emot några kloka svar....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

När jag ska lufta finfiltret på dieselsystemet så suger inte handpumpen, utan bara "andas" ut o in genom avluftningsnippeln.

Är det någon som har plockat isär en sådan pump? Det bör ditta en backventil i den och det är den som jag misstänker är igensatt så att den inte jobbar som den ska. 

Eller kanske någon har haft detta problemet och kommit fram till en annan slutsats?

Prova att dra runt motorn ett kvarts varv i taget med en nyckel och se om pumpen tar bättre. Annars är väl backventil eller membran det som brukar gå sönder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Prova att dra runt motorn ett kvarts varv i taget med en nyckel och se om pumpen tar bättre. Annars är väl backventil eller membran det som brukar gå sönder.

Ok, tack för tipset. Jag har provat att köra runt motorn med startmotorn utan resultat. Bör väl ha gett samma effekt som du skriver.

Fick ett tips från någon annan om att slå hårt på pumpknappen... Någon som vet om detta är värt att testa?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kör inte med startmotorn. Du ska bara vrida runt motorn lite, så att pumpen hamnar i läge för att pumpa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det hjälper inte att vrida vevaxeln, eftersom pumpen sitter på filterhållaren, och inte drivs av motorn på något sätt. Det är mycket vanligt att backventilerna i handpumpen fastnar. Ett par karateslag kan hjälpa, för att få loss dem. Jag brukar lufta med oljesugen, om pumpen inte funkar.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fick igång pumpen med några hörda slag på pumpknappen.... 

Tack för tips!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...