Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
pixelpark

Vad tusan ska jag ha för båt?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Ok, jag blottar strupen och erkänner mig besegrad - hjälp mig att luska ut vilken båt jag bör satsa på! För jag är tämligen förvirrad efter att ha spenderat flera månader på Blocket och velat fram och tillbaka. Hade jag varit villig att spendera mer pengar hade problemet kanske varit mindre, men nu har jag satt en budget som kanske inte helt rimmar med de krav jag har.

Jag vill lägga max 100k på inköp av båten. Det jag söker är följande:

• Snabbgående motorbåt med en marschhastighet på 20-25 knop.
  • Möjlighet för övernattning för 2 personer under tak. Dessutom helst någon slags sovlösning för 2 extra gäster.
  • Spis för matlagning. Diskho är fint, men inte nödvändigtvis ett krav.
  • Bord under tak för 4 personer att äta vid.
  • Helst bord under öppen himmel för minst 2 personer att äta vid.
  • Kylskåp.
  • OK komfort för att stanna ute upp till 2-3 nätter, även om båten främst kommer användas för endagsturer samt övernattningar där vi bara stannar ute en natt.
  • Motor från år 2000 och framåt. 
  • Relativt gott skick på båt och tillbehör; jag är mer än införstådd med att det nästan alltid finns lite grejer att fixa med på en äldre båt, men jag vill inte ha en hel lista med problem att åtgärda.

Nu har jag precis beskrivit en Ryds Camping (nästan i alla fall), och det är inte det jag är ute efter.

• Jag är 1.87 m lång och vill inte behöva böja mig dubbel när jag är under tak. Ståhöjd är ett mål, men lite krökt rygg kan jag leva med.
  • Jag vill gärna ha lite plats och inte behöva slåss mot båten hela tiden jag rör mig. Dessutom vill jag kunna uppehålla mig i båten utan att känna mig trängd eller alltför obekväm. Det ska gå att umgås på ett trevligt sätt i båten.

Nog hade det varit mycket enklare med 100 eller 200k till att slänga in i köpet, men nu är det som det är. Och jag har inte tagit allt detta ur tomma luften; jag har sett exemplar på Blocket av bland annat Uttern 6300 och Flipper 620 (gamla versionen) som uppfyller kraven. Men de som båda har fräscha motorer och ligger inom min budget är få, och Uttern är sällan vacker och Flipperbåten verkar rejält trång?

Hardtop, kabin, båda kan fungera. Daycruiser vill jag inte ha.

Jag är mycket tacksam för råd och tips! Men då jag aldrig ägt motorbåt (även om jag har sjövana), så ber jag er ta av er boxhandskarna när ni svarar.

(Ibland tänker jag att jag skiter i allt detta och köper en Ryds Camping så att jag åtminstone tar mig ut på sjön. Men så tar jag en kaffe och lugnar ner mig.)

Redigerad av pixelpark

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var mig en riktigt, riktigt tuff utmaning måste jag säga. Utifrån din beskrivning bör ju båten vara åtminstone 6,5 meter för att på ett bra vis få plats med de bekvämligheter du vill ha.

Har du inte funderat på om du vill toalett oxå. Själv brydde jag mig inte så mkt om detta men köpte en båt med toalett för säkerhetsskull och det har jag inte ångrat en sekund. Ganska lätt för oss grabbar att göra våra behov på andra sätt men tjejer uppskattar verkligen en toalett har jag märkt.

Jag tycker mig har följt båtmarknaden i flera år nu och den båten som du beskriver har jag själv svårt att se att man kan hitta för dom pengarna som du kan lägga. Särskilt när du inte vill ha dc heller.

Utifrån dina krav så skulle jag säga försök hitta en så stor ht med så ny utombordare som möjligt. Om inte det finns pentry så köper du ett billigt gasolkök på typ biltema som använder deras 220 grams gasolfalskor. Ett mkt smidigt litet gasolkök.

Om du vill ha toalett i en ht så får det väl bli portapotti i så fall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, detta var ingen lätt fråga. Särskilt eftersom du vill ha en motor som är rätt ny.

Flipper 700 vore en bra båt för dig som är förvånansvärt mycket rymligare än en dito 620. Bord under tak för fyra har den dock knappast, men det ryms sex personer att äta i L-soffan under kapellet. Socialt och bra. Du lär dock inte hitta en 700:a med fräsch motor för hundringen.

Såg en udda båt på Blocket för en hundring som heter Seven Princess med bensinare från 2002. Kan kanske vara något? Risken är dock att du blir sittande med svarte Petter den dag du skall sälja om du köper något så udda...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Nog är det en knepig utmaning alltid, och jag har själv ifrågasatt hur realistiskt det är. Ett tag tänkte jag strunta i det och helt enkelt köpa en Ryds Camping (mina föräldrar hade en sådan när jag var barn så det finns ett nostalgiskt värde i det för mig). Men så dyker det upp enstaka exemplar som uppfyller mina krav, som verkar vettiga, med "nyare" motor och i allmänt OK skick. Här är några exempel som jag tror skulle kunna gå;

Uttern 6300:

http://www.blocket.se/stockholm/Valskott_Uttern_6300_m_Suzuki_100_54248319.htm?ca=10&w=2

http://www.blocket.se/uppsala/Utter_6300_53858757.htm?ca=10&w=2

Flipper 620:

http://www.blocket.se/gavleborg/Flipper_620__79_med_100_hk_4_takt_Yamaha__00_53947902.htm?ca=10&w=2

http://www.blocket.se/stockholm/Flipper_620__90_Hk_2_takt___04__inkl_batvagn_54535635.htm?ca=10&w=2

Coronet 24 Family:

http://www.blocket.se/stockholm/Coronet_24_Family___sjovardig_klassisk_bat_53394197.htm?ca=10&w=2&last=1

Och så "Svarte Petter" som Flippermannen kallade den:

http://www.blocket.se/stockholm/SEVEN_PRINCESS___Mercruiser_V6_53483108.htm?ca=10&w=3&last=1

Egentligen tycker jag att Seven Princess verkar vara en riktigt schysst båt för pengarna, men så återstår ju frågan om det skulle gå att få den såld om några år.

"Pseudonym" föreslog Ryds Nautica, som ju absolut är ett funktionellt alternativ; men mindre charmig båt måste vara svårt att finna?

Redigerad av pixelpark

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns även Monark 670 med nyrenoverade maskiner för under 100

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du funderar på en Flipper 620 tycker jag definitivt att du även skall titta på en 700. Utrymmet bak i båten runt bord och pentry är mycket större i 700:an. Vi köpte en gång en 620 trots att kompisarna tjatade om en 700. Efter bara två år bytte vi upp oss...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du kan tänka dig att hämta en båt i norra Sverige så finns det på Blocket en Orrskär 25 i Luleå för 99 tkr. Definitivt mycket båt för pengarna!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Många goda svar, tankar och förslag här. Tack!!  :)

Några av mina krav kan jag dra tillbaka. "Bord under tak för 4 personer att äta vid" är onödigt. Det viktiga är att det finns plats för 4 pers att käka. Om det är under öppen himmel eller inte behöver inte spela roll. "patflemming" frågade om toalett, och jag tror att det är en av de saker jag kan prioritera bort. Kanske en porta-porti man ställer undan någonstans kan funka om min fru kommer med ett sådant krav.

En Flipper 700 vore helt underbart, men att få en med en motor i vettigt skick kommer nog närapå fördubbla kostnaden jag kan få en äldre Flipper 620 för. Redan 620C är mycket dyrare än den äldre varianten. Och hur stor är den egentliga skillnaden mellan alla dessa modeller?

Flippermannen, av flera anledningar tror jag att jag kommer försöka hålla mig till modeller som finns i angränsande län (och jag bor i Uppsala).

"Ancas Queen 24" är ju också ett trevligt alternativ jag ska kika närmare på. "Corall 27" är en annan jag måste kolla närmare på. Tack för tipsen! 

Monark 670 tycker jag dock personligen är rätt ful.  :P Sorry. 

Vad tror ni annars om Flipper 620 och Uttern 6300? 

Och vad tror ni om en sådan udda modell som ovan länkade Seven Princess? Patflemming, du rekommenderade ju en HT, och det är väl egentligen en ovanligt stor HT. Men som sagt, en udda modell (som jag har haft väldigt svårt att googla fram info om - det finns ett gäng till salu i Finland, that's it). Annonsen nämner att skrovet liknar Flipper 700 (och jag är osäker på om det verkligen är en bra sak; är inte den väldigt studsig i grov sjö?), men efter att ha kollat på Coronet-båtar på Blocket har jag kommit fram till att den är väldigt lik Coronet 24 Midi i sin layout.

Herregud vad jag lär mig.  :D 

Redigerad av pixelpark

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Flipper 700 är en utmärkt förstabåt eftersom den är snål nog för att man ska ha råd att göra längre dagsturer samtidigt som den går att bo i någon vecka. Därtill är den "likvid" så du kan sälja den hyfsat enkelt och utan att göra alltför stor förlust den dagen du ska byta upp dig. Därmed är det värt att lägga något 10 000 extra jämfört med en mer anonym skapelse. Dock är den en finsk båt byggd för innerskärgårdar och insjöar. Beteendet i planande fart i grov sjö är ungefär som att slå handflatan i en bordsskiva. Detta är nackdelen med den platta botten som i sig är förklaringen till den låga förbrukningen. Men kan du hålla dig i skyddade vatten när det blåser så är det inga problem.

Kul att du också tittat på Coronet. Jag gick från Flipper 700 till Coronet och det är ungefär som att gå från att köra en anonym japansk bil till en engelsk sportbil. Coronet innebär klassisk design och utsökta träarbeten, men samtidigt ett krav på underhåll och inte sällan större renoveringar beroende på båtens skick och ålder. Belöningen blir dock uppskattande blickar och kommentarer i varje hamn...

Titta in på coronetklubbens hemsida www.coronet.nu om du inte redan gjort det. Den 24 Family som tipsats om ovan tycks vara mycket båt för pengarna även om den är ombyggd och därmed inte helt i det originalskick som åtminstone vissa coronetägare värderar så högt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...