zumpen 2 Postad 23 Juni , 2014 Byggde en solföljare till min 50w panel som jag har vid bryggan. Den följer solen från morgon till kväll och det vart en rejäl kick i batteribanken Kul grej bara men funkar kanon! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 498 Postad 23 Juni , 2014 Snyggt! Berätta mera vad du byggt av och hur anläggningen styrs Du får ca. dubbelt så bra laddning med en solföljare. Det finns kommerciella solföljare, men idag när solpanelerna är så billiga lönar det sig bättre att köpa dubbelt så mycket paneler. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 24 Juni , 2014 Grattis! Gillar när folk har ideer å inte följer strömmen utan leder den...... Har du motor även för vertikala vinkeln? Kan inte se det på bilderna. Mest gillar jag din plattform på Y-bommen! Önskar bra segelsommar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
seglarfreaken 55 Postad 24 Juni , 2014 Mycket smart och snyggt:) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zumpen 2 Postad 24 Juni , 2014 Tack för ert intresse, har är receptet: en slaktad kontorsstol där jag monterat kuggdrivning från en gammal LP spelare. En lågutväxlad (3 rpm) liten motor från Ebay, en 2W solpanel (sitter vinklad på högersida) till en liiiten regulator som laddar en 4.5 ah blyacc från Biltema o en liten voltmeter. Själva solföljaren elektroniken finns i både byggsatser och färdiga på Ebay. Jag köpte en sats med komponenter för att få in dessa i en vattentät liten låda jag hade. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 24 Juni , 2014 Sådan här projekt gör man för att det är kul och därför att man kan. Inte nödvändigtvis för att det är lönsamt. Så här skriver Amir Baranzahi, teknologis doktor vid Linköpings Universitet, om det är rekommendabelt med solföljare: “Svar Nej, inte i Sverige eller nordeuropeiska väderförhållanden. Vinsten för svensk klimat blir endast 28%. Anledningen till detta är att cirka 50% av all ljus är diffust ljus i Sverige (moln, dimma, reflektion från snö etc.). Denna 50% är oberoende av hur solpanelen är orienterad i förhållande till solen. Andra 50% som är direkt ljus påverkar elproduktionen, den sammanlagda effekten blir endast 28%. I mycket soliga och torra platser (som Sahara) kan man få nästan 40% mer med hjälp av en två-axlig solföljare”. En ökning med 28% är som att komplettera en 50W solpanel med en 15W panel. Det här med det nordiska, indirekta ljuset verkar många inte förstå, det är därför horisontella paneler fungerar så bra hos oss på sommaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zumpen 2 Postad 24 Juni , 2014 28% kan stämma enligt den statistik jag har gjort jämfört med att ha den plant uppe på kapellet. Och det är i mitt fall ca 10ah en solig dag, (täcker ju kylens behov hela dagen) är ju en inte illa det för att bygga nåt på skoj! Men åter igen det var på skoj jag byggde den, har Elverk i båten och är väl inte beroende av panelen egentligen, men nu använder jag båten lite som en sommarstuga till o från och det kan gå två dagar ibland utan att man ens lämnar bryggan, då är det gott att slippa stå o mullra med Elverket Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 498 Postad 24 Juni , 2014 Solföljare är effektiva på sommaren när solen går upp i NO och ner i NV. Diagrammet nedan må vara från en leverantör av solföljare, men även andra tester visar liknande resultat http://www.sxk.se/system/files/private/solpanel-test.pdf Observera att ovanstående gäller sommartid, men det är troligen då TS ska använda sin solföljare. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zumpen 2 Postad 24 Juni , 2014 Känns relevant det diagrammet enl mitt test förra veckan. Gick upp vid 06.00 och såg glatt att panelen vänt sig om mot solen och laddade redan över 1.3 amp. (Har en regulator med display så ser detta lätt) Kl 07.00 laddade panelen 2 amp mot att det dröjde fram till 11 tiden när det låg plant på kapellet att nå upp till 2 amp. Från ca 08.00 och ända fram till 19.00 tiden så maxade panelen konstant ca 3 amp (Molnfri dag såklart) Så det känns högre än 28% så troligtvis är väl det uträknat på årsbasis. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 24 Juni , 2014 28% är på årsbasis, det blir högre på sommaren, i synnerhet på molnfria dagar då kan det bli 50% mer men alla dagar är inte molnfria. Mest får man längst upp i norr där solen aldrig går ner. Men som sagt, ett himla kul projekt. När folk undrar "varför har du gjort den där?" så är det rätta svaret "För att jag kan!" Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zumpen 2 Postad 24 Juni , 2014 Hahaha ska komma ihåg att svara så Men det roliga är att ingen har tänkt på den riktigt och frågat vad det är, då den ser nog ut att vara en vanlig stolpe till panelen som man vrider på förhand (vilket det var också innan jag fick en fix ide) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 24 Juni , 2014 Haha, precis sånt som håller mig vaken en extra stund om jag vaknar på natten. För högsta betyg ska byggdelarna finnas i skrotlådorna. En nyttig och trevlig pryl. Vem vet, nästa gång kanske det blir för en 10kW solpanel. Principen är densamma. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser