Gå till innehåll
onsdag 08 januari 2025
Azguz

Mantågsblock

Rekommendera Poster

Tjena!

Jag har lust att dra inrullningslinan för rullgenuan längs relingen med typ denna:

http://www.vikingyachting.se/Webshop/Mast--riggbeslag/Rullfocksystem/Ledblock-revlina-Harken-7403.aspx
Istället för att linan ligger på däck fäst med "lösa" block i relingslisten som det är nu! Hamnar även då på utsidan och ej på däck!

Undrar vad ni tycker om denna jag länkat? Tror ni den är bra eller vet ni om någon som är mycket bättre och även mer prisvärd?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tog bort blocken och låter linan löpa utanför mantågsfötterna, friktionen är obetydlig, färre prylar att bry sig om.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Använder själv den vita (24631) som du har i länken. Kullagrad och inget som sticker ut. Linan hänger någon cm ovan däck och blir inte blöt, friktionen blir nästan noll. Prisvärdast? Ja, jag tycker det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Använder själv den vita (24631) som du har i länken. Kullagrad och inget som sticker ut. Linan hänger någon cm ovan däck och blir inte blöt, friktionen blir nästan noll. Prisvärdast? Ja, jag tycker det.

Ja, jag har sett dem på en båt vid min brygga faktiskt! Men det blir ju några och de var ju inte billiga så man förösker ju spara ner så mycket man kan. Några hundra där, någora hundra där så blir det tusenlappar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tog bort blocken och låter linan löpa utanför mantågsfötterna, friktionen är obetydlig, färre prylar att bry sig om.

Ok! Ja, det finns ju även löpögglor(betydligt billigare än blocken) för att få lite snygg montering bara. Hur stor yta är det på din genua/fock? Min är ganska trögdragen ibland(beror på vindtrycket) så även om effekten är liten så kan det göra skillnad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...