Gå till innehåll
onsdag 04 december 2024
liza2

km kontra knopp

Rekommendera Poster

funderar lite om man kör i  40 knopp vad är det i km ungefär 79 km har jag fel ? vet hur man ska mäta med spott och för aktern menar generallt 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ganska fel, 1,852 om jag minns rätt så 10 knop 18,52km/h 40 knop blir 74 km/h

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gör det enkelt, 1 knop är ca. 2 km/h (inte riktigt, men nästan).

Enkel huvudräkning

40 knop x 2 = 80 km/h

Vill du få det noggrannare,

ta bort 10 % från den beräknade hastigheten, dvs 80 - 8 = 72 km/h.

Ganska nära sanningen...

Åt andra hållet

74 km/h / 2 = 37 km/h

Lägg på 10 %

37 + 3,7 = 40,7

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gör det enkelt, 1 knop är ca. 2 km/h (inte riktigt, men nästan).

Enkel huvudräkning

40 knop x 2 = 80 km/h

Vill du få det noggrannare,

ta bort 10 % från den beräknade hastigheten, dvs 80 - 8 = 72 km/h.

Ganska nära sanningen...

Åt andra hållet

74 km/h / 2 = 37 km/h

Lägg på 10 %

37 + 3,7 = 40,7

Mackey

Fast noggrannast är ändock 40 * 1.852... Då får man ju fram exakt km/h... (=74.08 km/h)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Fast noggrannast är ändock 40 * 1.852... Då får man ju fram exakt km/h... (=74.08 km/h)

Jo så är det, men jag är inte så bra på huvudräkning så jag måste gena.

Jag tycker ofta det är enklare att räkna i huvudet än att ta fram mobben och noggrannheten jag får räcker för mig.

Mackey

PS

Det ska givetvis bli 37 knop i exemplet ovan, inget annat.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag är inte så bra på huvudräkning så jag måste gena.

Jag tycker ofta det är enklare att räkna i huvudet än att ta fram mobben

Haha Dagens otydlighetsros?  :D

Sorry för OT

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför vill man veta nåt i km/timmen när man är på sjön!?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag är inte så bra på huvudräkning så jag måste gena.

Jag tycker ofta det är enklare att räkna i huvudet än att ta fram mobben

Haha Dagens otydlighetsros?  :D

Sorry för OT

:D Tack! Jo, så kan det bli...

Tanken var att visa ett sätt att lite enkelt räkna om mellan km/h och knop och det funkar ju även för att räkna om från km till M och vice versa.

Nej, men man vill ju räkna om till knop...

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mackey

Räkna om - varför då!?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker ofta det är enklare att räkna i huvudet än att ta fram mobben och noggrannheten jag får räcker för mig.

Mackey

PS

Jag skall allt krypa till korset och erkänna att jag tar till knop*2-några km för att få fram ungefärlig km/h... :P

Tommy: Jo, att jag räknar ungefärlig km/h beror endast på att det kan ibland vara kul att ha ett km/h-tal när man tycker att det går snabbt... Speciellt i min fruktansvärt snabbgående Nidelv 28... Henne fick jag kämpat upp i 14 knop nu vid sjösättningen... Och när jag marschar så brukar jag ligga i runt 8,5 - 10 knop :P  :lol:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mackey

Räkna om - varför då!?

Ibland är det kul, helt enkelt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Km/h använder man på land, eller när man står på grund........................

Men vänta...........då är ju 0 km/h lika med 0 knop.......så skit samma ;-)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag brukar dela med två och avrunda uppåt. Om jag har 11.0 km/h på min GPS så delar jag med två (5.5) och avrundar uppåt till 6 knop (egentligen 5.9). Står det 8 blir det 4 knop (egentligen ca 4.3) men då lägger jag ändå till nån decimal för att "pårunda" uppåt! :D

Fast nu har jag förstås svarat på motsatsen till vad trådskaparen frågade... :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att en distansminut är 1852 meter känner nog de flesta till, men hur detta kommer sig är kanske inte bekant.

Minut är egentligen en vinkel. Jordens omkrets kan indelas i 360 grader och varje sådan grad i 60 minuter. Jordens omkrets blir därmed 360 x 60 minuter.

Franska vetenskapsakademin definierade metern som en tiomiljontedel av avståndet från ekvatorn till polen. Jordens omkrets mätt över polerna skulle därmed definitionsmässigt bli 40 000 km. De ganska primitiva mätningar som gjordes frör att fastställa avståndet ekvatorn till polen lyckades ganska bra. Definitionen av metern blev aningen för kort så omkretsen är i själva verket ca 40 008 km. En meter borde alltså vara två tiondels millimeter längre.

En distansminut är därmed definitionsmässigt 40 008 km/(360 x 60) =  1852,2 meter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mackey

PS

Jag skall allt krypa till korset och erkänna att jag tar till knop*2-några km för att få fram ungefärlig km/h... :P

Tommy: Jo, att jag räknar ungefärlig km/h beror endast på att det kan ibland vara kul att ha ett km/h-tal när man tycker att det går snabbt... Speciellt i min fruktansvärt snabbgående Nidelv 28... Henne fick jag kämpat upp i 14 knop nu vid sjösättningen... Och när jag marschar så brukar jag ligga i runt 8,5 - 10 knop :P  :lol:

Jag behöver inte krypa till korset - utan erkänner direkt. Skulle jag nån gång bli tvungen att tal om hur en lång sträcka är i km skulle jag också multiplicera med två. Att det blir en aning för långt spelar ingen roll, för den som i så fall frågar begriper inte det i alla fall

Jag har också en fruktansvärt snabb båt. En sommar seglade jag mellan Svangen och Vattenholmen (ungefär där dom fann killen som mördat sin fru och när han släpptes ur fängelset styckmördades och dumpades vid Saltö) Hade en medelfart på nästan 17 km/timmen fast båten teoretiskt bara kan göra ca 14 km/tim  :wacko:

Hur lång vattenlinje har min båt? ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att en distansminut är 1852 meter känner nog de flesta till, men hur detta kommer sig är kanske inte bekant.

Minut är egentligen en vinkel. Jordens omkrets kan indelas i 360 grader och varje sådan grad i 60 minuter. Jordens omkrets blir därmed 360 x 60 minuter.

Franska vetenskapsakademin definierade metern som en tiomiljontedel av avståndet från ekvatorn till polen. Jordens omkrets mätt över polerna skulle därmed definitionsmässigt bli 40 000 km. De ganska primitiva mätningar som gjordes frör att fastställa avståndet ekvatorn till polen lyckades ganska bra. Definitionen av metern blev aningen för kort så omkretsen är i själva verket ca 40 008 km. En meter borde alltså vara två tiondels millimeter längre.

En distansminut är därmed definitionsmässigt 40 008 km/(360 x 60) =  1852,2 meter.

Sjömän av den gamla stammen svängde sig med uttrycket sjömil. Hur lång är en riktig sjömil av den gamla sorten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sjömän av den gamla stammen svängde sig med uttrycket sjömil. Hur lång är en riktig sjömil av den gamla sorten?

den frågan har du ju redan svarat alldeles själv på toaen.

Hedersmedlem

• photo-thumb-53310.jpg?_r=0
  • Medlemmar
  • 8 996 inlägg

Postad 22 feb 2011 19:17

En sjömil är ett gammalt längdmått som diffinierats som en 1/15 jordekvatorgrad eller 74020,4 m till skillnad för en nautisk mil eller distnsminut som är 1/60 dels jordekvatorgrad eller 1852 m.

sv.wikipedia.org/wiki/Nautisk_mil

När jag läste skepparexamen  1970 var lotsen Pelle Larsson från Smögen, som vi hade som lärare,  väldigt noga med detta.

Nån gång på 1980-talet kom det nåt uttalande från Svenska standarduiseringskommisionen och nån grupp för språkvård (vill jag minnas) som annsåg att 1/60 jordekvatorgrad dvs 1852 m skulle benämnas sjömil.

Om nån säger eller skriver sjömil tex på MG så förstår jag vad de menar. Själv har jag aldrig förmått mig att benämna 1852 m för sjömil, utan för mig heter den längden distansminut eller i värsta fall nautisk mil.

tommy

stofil

Senast ändrad av toaen | 22 februari 2011 | 18:17

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

den frågan har du ju redan svarat alldeles själv på toaen.

Hedersmedlem

• photo-thumb-53310.jpg?_r=0
  • Medlemmar
  • 8 996 inlägg

Postad 22 feb 2011 19:17

En sjömil är ett gammalt längdmått som diffinierats som en 1/15 jordekvatorgrad eller 74020,4 m till skillnad för en nautisk mil eller distnsminut som är 1/60 dels jordekvatorgrad eller 1852 m.

sv.wikipedia.org/wiki/Nautisk_mil

När jag läste skepparexamen  1970 var lotsen Pelle Larsson från Smögen, som vi hade som lärare,  väldigt noga med detta.

Nån gång på 1980-talet kom det nåt uttalande från Svenska standarduiseringskommisionen och nån grupp för språkvård (vill jag minnas) som annsåg att 1/60 jordekvatorgrad dvs 1852 m skulle benämnas sjömil.

Om nån säger eller skriver sjömil tex på MG så förstår jag vad de menar. Själv har jag aldrig förmått mig att benämna 1852 m för sjömil, utan för mig heter den längden distansminut eller i värsta fall nautisk mil.

tommy

stofil

Senast ändrad av toaen | 22 februari 2011 | 18:17

En sjömil = 74020,4m måste väl vara galet? Om det är 1/15 jordekvatorgrad i stället för 1/60 så borde en sjömil bli 4*en distansminut = 7408m

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

En sjömil = 74020,4m måste väl vara galet? Om det är 1/15 jordekvatorgrad i stället för 1/60 så borde en sjömil bli 4*en distansminut = 7408m

Rent mattematiskt förefaller det så, men det finns många källor som uppger 1/15 jordekvatorgrad till ca 7 420 meter

"I äldre svensk litteratur definierades sjömil som längden av 1/15° längs ekvatorn, vilket motsvar 7 420 meter. Detta är dock numera en obsolet enhet och sjömil är därför att betrakta som helt synonymt med en nautisk mil, om inte annat särskilt anges."

Klicka på länken sjömil

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rent mattematiskt förefaller det så, men det finns många källor som uppger 1/15 jordekvatorgrad till ca 7 420 meter

"I äldre svensk litteratur definierades sjömil som längden av 1/15° längs ekvatorn, vilket motsvar 7 420 meter. Detta är dock numera en obsolet enhet och sjömil är därför att betrakta som helt synonymt med en nautisk mil, om inte annat särskilt anges."

Klicka på länken sjömil

Fortfarande är 7420m bra mycket kortare än 74020,4m men jag förstår att det blev en feltryckning :rolleyes:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det inte till och med så att det enda "korrekta" uttrycket i dag är Nautisk mil? Har för mig att Sjömil kan variera lite beroende på vilket land sjömilen hör hemma i. En distansminut på longituderna är ju alltid lika lång men inte på latituderna utanför ekvatorn. Nautisk mil blir då minst förvirrande.

Lite roligt blir det när man förkortar distansminut till distans. "Jag seglade fem distanser i går", det är ju ltie lustig svenska :-)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

...

Lite roligt blir det när man förkortar distansminut till distans. "Jag seglade fem distanser i går", det är ju ltie lustig svenska :-)

Oj, det var kort!   :)

Det finns faktiskt de som använder slutet av ordet i stället.  "Jag ha seglat fem minuter."

Det blir troligen ännu kortare...

...och mera kryptiskt.

Så här skriver Tekniska Nomenklatur Centralen;

Fråga: Har ni rekommenderat någon av termerna sjömil eller nautisk mil?

Svar: Nej, TNC har inte rekommenderat någon av termerna framför den andra. Sjöfartsverket använder ofta sjömil på sin webbplats, men i sina föreskrifter använder man nautisk mil. Även enligt den första internationella hydrografiska konferensen 1929 är en nautisk mil detsamma som en sjömil och motsvarar en sträcka av 1 852 meter. Termerna verkar alltså vara synonymer.

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fortfarande är 7420m bra mycket kortare än 74020,4m men jag förstår att det blev en feltryckning :rolleyes:

Tur att det inte var jag själv som slank emellan utan bara en enkel nolla. Själv är jag ju en dubbelnolla.  :P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...