Gå till innehåll
fredag 18 oktober 2024
seglarfralla

Sandhamn hamnavgift ?

Rekommendera Poster

@Caribic410:

Min båt är rätt spartansk, och jag trivs bra med det. Den är inte stor, den har inte full ståhöjd. Jag har lyxat till med kyl och värmare de senaste åren, men har inte varmvatten etc. När man varit ute närmare en vecka uppskattar man en dusch ganska mycket. Har man en 41-fots Bavaria full med bekvämligheter kanske det är mindre viktigt med gästhamnar; vad vet jag..?

Ja det är ju som sagt olika vad "man" tycker är trevligt, bra, viktigt mm. Därför tycker jag det är bra att lära sig så mångas åsikter som möjligt. Tillslut hittar man den "kritiker" som tycks uppskatta samma sak som en själv plus att man som sagt kan lära sig se saker på ett sätt man inte tänkt på tidigare.. och kanske hitta ytterligare saker att uppskatta.

Variation är nåt som ligger mej varmt om hjärtat..

Många vill tvärtom ha det likadant "man vet vad man har"..

Intressant tråd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Va på Sandhamn en höst - efter säsongen. 2002 tror jag det var.

5 segelbåtar och ett sjöflygplan i hamnen.

De två affärerna jag var inne i höll knappast "västkuststandard", varken för sortiment eller lokaler.

Men ön var mycket fin. Promenerade runt ön två gånger och bara njöt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Två nätter första helgen i juli bokade i Sandhamn. Ska bli riktigt trevligt! Enkelt att boka via Dockspot. Kändes som det var fler tillgängliga platser i år via Dockspot?

Tänk på att de har mooringlinor i/på Sandhamn och att det därmed är förbjudet att ankra i hamnen.

Vet en som inte såg skylten förrän de lagt till - med ankare!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att boka gästhamnsplats och sedan ta sig dit per segel skulle för mig kännas som att åka till jobbet så det går bort.

När vi färdas per bil eller cykel i Europa eller USA brukar vi inte boka hotell heller, samma sak. Det löser sig alltid och ger upplevelser som inte kunnat planeras.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Två nätter första helgen i juli bokade i Sandhamn. Ska bli riktigt trevligt! Enkelt att boka via Dockspot. Kändes som det var fler tillgängliga platser i år via Dockspot?

Tänk på att de har mooringlinor i/på Sandhamn och att det därmed är förbjudet att ankra i hamnen.

Vet en som inte såg skylten förrän de lagt till - med ankare!

 

 

De har haft mooringlinor i en hel del år nu. Även Grinda, Fejan mfl har det. Jättebra och minskar strulet som blir både med bojar eller ankare.

Har oxå sett en lägga till med ankare i SAndhamn och även på Grinda och fastnat i mooringsystemet. inte så populärt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Två nätter första helgen i juli bokade i Sandhamn. Ska bli riktigt trevligt! Enkelt att boka via Dockspot. Kändes som det var fler tillgängliga platser i år via Dockspot?

Tänk på att de har mooringlinor i/på Sandhamn och att det därmed är förbjudet att ankra i hamnen.

Vet en som inte såg skylten förrän de lagt till - med ankare!

 

 

De har haft mooringlinor i en hel del år nu. Även Grinda, Fejan mfl har det. Jättebra och minskar strulet som blir både med bojar eller ankare.

Har oxå sett en lägga till med ankare i SAndhamn och även på Grinda och fastnat i mooringsystemet. inte så populärt.

 

 

Hur fungerar ett mooringsystem för oss som aldrig har sett ett? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Två nätter första helgen i juli bokade i Sandhamn. Ska bli riktigt trevligt! Enkelt att boka via Dockspot. Kändes som det var fler tillgängliga platser i år via Dockspot?

Tänk på att de har mooringlinor i/på Sandhamn och att det därmed är förbjudet att ankra i hamnen.

Vet en som inte såg skylten förrän de lagt till - med ankare!

De har haft mooringlinor i en hel del år nu. Även Grinda, Fejan mfl har det. Jättebra och minskar strulet som blir både med bojar eller ankare.

Har oxå sett en lägga till med ankare i SAndhamn och även på Grinda och fastnat i mooringsystemet. inte så populärt.

Hur fungerar ett mooringsystem för oss som aldrig har sett ett?

:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Två nätter första helgen i juli bokade i Sandhamn. Ska bli riktigt trevligt! Enkelt att boka via Dockspot. Kändes som det var fler tillgängliga platser i år via Dockspot?

Tänk på att de har mooringlinor i/på Sandhamn och att det därmed är förbjudet att ankra i hamnen.

Vet en som inte såg skylten förrän de lagt till - med ankare!

 

 

De har haft mooringlinor i en hel del år nu. Även Grinda, Fejan mfl har det. Jättebra och minskar strulet som blir både med bojar eller ankare.

Har oxå sett en lägga till med ankare i SAndhamn och även på Grinda och fastnat i mooringsystemet. inte så populärt.

 

 

Hur fungerar ett mooringsystem för oss som aldrig har sett ett? 

 

 

Jag tror att man avser såna fasta förtöjningslinor som man laggt ut från bryggan och rakt ut och förankrat i en bojsten uti i hamnen.

 

De var rena när de lades ut, men efter att ha legat några år i vattnet är de kladdiga och äckliga. Är man "flåmaga" och rädd för att få skit på nävarna och på båten, så kan det nog va en pers att förtöja med det systemet.

 

Första gången jag förtöjde med det systemet- Lilla bommens gästhamn i Göteborg - hade dottern och hennes kille kommit före till hamnen. Jag fick en mycket skarp tillsägelse, när jag hävde i mitt ankare i samband med tilläggningen. Det är inte lätt att segla i hop med "världsvana" för oss "lantisar".

 

Sen skall man undvika och lägga sig längs med bryggan när det finns sånt system, som jag gjorde i Lysekil. I varje fall om man måste backa på ett akterspring för att komma ut från bryggan. 

 

Som tur var fanns det en dykklubb ca 100 meter från där jag låg. Killen skar loss linan från propellern och knöt ihop den - utan att han ville ha nåt betalt.  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Två nätter första helgen i juli bokade i Sandhamn. Ska bli riktigt trevligt! Enkelt att boka via Dockspot. Kändes som det var fler tillgängliga platser i år via Dockspot?

Tänk på att de har mooringlinor i/på Sandhamn och att det därmed är förbjudet att ankra i hamnen.

Vet en som inte såg skylten förrän de lagt till - med ankare!

 

 

De har haft mooringlinor i en hel del år nu. Även Grinda, Fejan mfl har det. Jättebra och minskar strulet som blir både med bojar eller ankare.

Har oxå sett en lägga till med ankare i SAndhamn och även på Grinda och fastnat i mooringsystemet. inte så populärt.

 

 

Hur fungerar ett mooringsystem för oss som aldrig har sett ett? 

 

 

Det finns en lina som sitter fast i botten en bit ut från bryggan. Typ där en boj skulle ha suttit fast i botten. Den andra ändan sitter i bryggan. Sen är linan slack och ligger på botten från bottenfästet fram till bryggan. 

 

Du kör fram till bryggan. Där krokar du upp linan med din båtshake och drar upp den längs båten och så drar du i bak tills du spänt upp båten och förtöjer den som vanligt.

 

Som redan påpekats är det riktigt slibbigt det repet.. Så jag brukar fortsätta dra med båtshaken tills jag är i aktern. Slipper jag klägg överallt, men men. Är personalen med(brukar vara det i öregrund) så går de ut på bryggan och "förspänner" linan åt dig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mooringlina, lite gäggligt att lägga fast men sen bara fördelar, ingen boj att fånga/lossa, inget ankare att lägga i/justera/ta upp, ingen lina att ta hand om vid avsegling

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tips mooringlina. Ha ett par gula diskhandskar redo för tillfället. Slime gloves. Ligger alltid beredda i lucka i sittbrunn ;-)

Redigerad av fredriklindell

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slajmet är ju ofarligt. Bara att torka händerna med lite papper. :)

 

Vi hade sån akterförtöjning till familjens lilla motorbåt. Kletigt, men inget besvärande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man får väl helt enkelt ta seden dit man kommer, det går säkert bra.

Utgår från att man använder sina egna linor för att förtöja fören?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...