Azguz 105 Postad 23 Juni , 2014 (redigerade) Hej! I höst ska min införskaffade stålbåt upp för sitt återkommande underhåll. Jag behöver ordna stöttor, eller annan, anordning tills dess. Vad ska man ha? Båten ser ut såhär: Hamnen har en sån här båtvagn: Hamnen är återförsäljare av Seaquip båtstöttor: Medlemmar kan köpa stöttor genom varvet. Stöttorna passar väldigt bra till varvets sjösättningsvagn. För en säker pallning, använd SEAQUIP stöttor. Vilket låter väll bra? Kanske har lite rabatt också, vad vet jag.. För 30-40 fot krävs 6 till 8 stöttar enligt instruktionerna från Seaquip. Ska riggen inte demonteras så rekommenderas ett par extra stöttar.. Eventuellt kanske jag ska ha 8 stöttar då båten är 36 fot och att jag eventuellt inte tar ner riggen. Båten är 1,6 djupgående. Ponera att kölpallningen blir 20 cm så borde jag landa på Stöttorna SB02, kanske sb01 för 2000 kr respektive 2300 kr vilket gör att jag kan landa på allt från 12 000 till 18 400 kr. Tidigare ägare har dock använd 4 stöttar och haft en 5:e att flytta när det skulle målas. Frågan är ju vad man ska satsa på? När jag närmar mig 20 000 kr så finns det ju en del båttrailers på blocket som verkar passa.. Båten väger mellan 6-8 ton beroende på hur mycket den töms på bränsle/vatten/prylar mm. Redigerad 23 Juni , 2014 av Azguz 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 23 Juni , 2014 Allt hänger på hur utsatt läge båten är placerad på . Ju mer vind desto fler stöttor ! Så, varför snåla ..... Står den inne kan faktiskt bara två rep balansera båten ...men det är nog det du är efter !?!?! :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Azguz 105 Postad 23 Juni , 2014 Allt hänger på hur utsatt läge båten är placerad på . Ju mer vind desto fler stöttor ! Så, varför snåla ..... Står den inne kan faktiskt bara två rep balansera båten ...men det är nog det du är efter !?!?! :-) Hehe, ne det sista jag vill är att den tippar Kommer stå ute Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Azguz 105 Postad 26 Juni , 2014 Det här med stål är inte min grejj, men turligt nog står denna vagn faktiskt i min hamn och är till salu: Har haft en bravaria 30 på sig. Min båt är dock 36 fot och väger något mellan 6-8 ton, så ca 7 ton. Det är små bilder, ska titta på den på lördag hade jag tänkt.. Någon här som har någon aning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stan 64 Postad 27 Juni , 2014 Det finns en sak att tänka på när det gäller egen vagn. Ofta är det nån gamal lastbilsaxel med 30 år på nacken eller nåt liknande. Hjul som kanske rullat 100 000 mil eller mer. På denna ska du ställa din nya båt och sen dra den med varvets traktor några hundra meter varje höst och vår. Resten av tiden står den utomhus i snö och regn Nån gång brakar den ihop och då är det din försäkring som gäller. Bara en tanke! Troligen är varvets vagn i bättre skick, men jag har ju inte sett den du tittar på förstås. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 27 Juni , 2014 Resonemanget om gamla lastbilshjul haltar. Har hjulen rullat så långt utan problem skulle de nog rulla 1 mil ytterligare. Det räcker till rätt många säsonger. Vad händer om ett hjul slutar rulla? Ingen katastrof i den farten man brukar få upp på uppställningsplatserna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Azguz 105 Postad 27 Juni , 2014 Det finns en sak att tänka på när det gäller egen vagn. Ofta är det nån gamal lastbilsaxel med 30 år på nacken eller nåt liknande. Hjul som kanske rullat 100 000 mil eller mer. På denna ska du ställa din nya båt och sen dra den med varvets traktor några hundra meter varje höst och vår. Resten av tiden står den utomhus i snö och regn Nån gång brakar den ihop och då är det din försäkring som gäller. Bara en tanke! Troligen är varvets vagn i bättre skick, men jag har ju inte sett den du tittar på förstås. Njo, alltså jag kan alltid köpa stöttor(jag har pengarna) men det kommer kosta mig 10 000 kr mer. Det finns MYCKET jag kan köpa till båten för de pengarna... Men jag köper det om jag måste men om det inte behövs, så varför? Det är ju även så att det här är en stålbåt som alltid har legat i i 3 år och tagits upp det 4:e för underhåll. Känns sisådär att lägga ut nästan 20 000 kr på stöttor som jag ska ha vart fjärde år :S Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Azguz 105 Postad 27 Juni , 2014 Vagnens syfte är att kunna rulla från punkt 1 till b långsamt inom varvet från upptagningsplatsen till förvaringsplatsen. Väl där kan jag ju alltid palla upp den på olika punkter för att ge mer stöd. Men det sista jag vill är ju att den brakar ihop på vägen så att allt vickar.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 477 Postad 28 Juni , 2014 (redigerade) Kul att få se bild på din båt, jättefin! Synd att jag inte var med och seglade hem den. Vagga verkar ju vara uteslutet med den vagn ni har på varvet. Stöttor, du behöver 6 stöttor, 8 om du har kvar masten på båten. Även om du hittar billiga stöttor så kommer du inte undan med mindre än 10 000:- kr. Seaquip har aldrig rea på sina stöttor, leta efter något annat. Kanske ska de vara hopvikbara om du bara ska använda dem var fjärde år. Vagn, verkar ju kunna bli det billigaste alternativet, men den vagn jag ser på bilden tror inte jag klarar vikten på din båt. Du får ca. 4 ton på draget och ca. 2 ton på vardera däcket. Du bör ha en vagn med 4 hjul. På vagn skulle inte jag vilja förvara min båt med masten på, men om du ska ta upp påten var fjärde år så är det ju lämpligt att masta av och se över masten också. Vagnen måste stöttas, låt inte båten stå på däcken. Mackey Redigerad 28 Juni , 2014 av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Azguz 105 Postad 28 Juni , 2014 Kul att få se bild på din båt, jättefin! Synd att jag inte var med och seglade hem den. Vagga verkar ju vara uteslutet med den vagn ni har på varvet. Stöttor, du behöver 6 stöttor, 8 om du har kvar masten på båten. Även om du hittar billiga stöttor så kommer du inte undan med mindre än 10 000:- kr. Seaquip har aldrig rea på sina stöttor, leta efter något annat. Kanske ska de vara hopvikbara om du bara ska använda dem var fjärde år. Vagn, verkar ju kunna bli det billigaste alternativet, men den vagn jag ser på bilden tror inte jag klarar vikten på din båt. Du får ca. 4 ton på draget och ca. 2 ton på vardera däcket. Du bör ha en vagn med 4 hjul. På vagn skulle inte jag vilja förvara min båt med masten på, men om du ska ta upp påten var fjärde år så är det ju lämpligt att masta av och se över masten också. Vagnen måste stöttas, låt inte båten stå på däcken. Mackey Tack tack! Bifogar en till bild från midsommar Flaggorna sitter nääästan rätt... 0:an hamna före A istället för sist, men men! I alla fall så hörde jag med personal vid hamnen och bestämde mig för att skrota idén om vagnen. Vagnen var rätt bra gjord faktiskt! med inbyggda avlastare etc. men min båt är så lång så tror inte det går + att vingkölen gör att den inte går ner mellan balkarna som den är byggd. Hamnen har seaquips hemma på lager så när den väl ska upp så kan vi bara plocka fram det som behövs och rätt modell... Kändes smidigt... har pengarna, men tråkigt att lägga på stötta bara Idag har jag roat mig med att göra elschema för den dragna elen på båten, så nu kan förstår jag hur det fungerarar iaf! Nu när jag har det kan jag börja planera för ett bättre matterinstrument och större solcellsanläggning med regulator. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser